Miten on mahdotonta pärjätä ilman autoa?
Huomaan itse että pärjäisin ihan hyvin ellei työhöni kuuluisi asiakaskäyntejä. Työnantaja ei antaisi ajaa niitä bussilla tai taksilla. Kaikki ei tosiaankaan ole julkisten kulkemien reittien varrella.
Mutta silloin kun ei noita ole niin en autoa tarvitse.
Asutaan "sivussa" mutta tarha on lähellä ja bussilla pääsee kaupunkiin ja fillarilla harrastuksiin. Toki talvella autoakin käytetään kun sellainen on. Mutta siis pärjättäisiin ilman.
Kommentit (29)
Autottomat ärsyttää! Ovat aina pummaamassa kyytiä tai kuljettajaa kirppistavaroilleen tms.
Ja sitten he kirjoittavat täällä, että oma auto ei ole välttämättömyys. Niin, oma. Riittää kun kavereilla on auto. Eipähän tarvi itse edes maksaa veroja tai bensoja, kätevää!
On se kuulkaa myös säälittävän näköistä kun kahden lapsen kanssa sinne julkiseen yritetään päästä.:(
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:25"]
Autottomat ärsyttää! Ovat aina pummaamassa kyytiä tai kuljettajaa kirppistavaroilleen tms. Ja sitten he kirjoittavat täällä, että oma auto ei ole välttämättömyys. Niin, oma. Riittää kun kavereilla on auto. Eipähän tarvi itse edes maksaa veroja tai bensoja, kätevää! On se kuulkaa myös säälittävän näköistä kun kahden lapsen kanssa sinne julkiseen yritetään päästä.:(
[/quote]
Olen havainnut saman. Taksia ei tilata, koska se maksaa, joten kysellään kaveria apuun. Ilmaiseksi tietty tai kahvipalkalla. Milloin pitää viedä tavaraa kirppikselle, milloin viedä lapsen sukset kouluun jne. Ja joka hemmetin reissulla kehutaan sitä, miten paljon autottomana säästää.
Miehellä työmatka 45km, minulla 55km. Miehellä menee työmatkaan 30min ja minulla 35min. Jos mieheni menisi bussilla, työmatkaan menisi 1,5h ja hänen pitäisi liikkua työmaille bussilla mikä on silkka mahdottomuus. Minun työmatka suuntautuu päinvastaiseen suuntaan eikä sinne mene kuin 1 linja-auto päivässä täältä, eli pääsisin ehkä töihin johonkin aikaan, mutta en sieltä pois. Minulla on kolmivuorotyö, eli mies kuskaa meillä lapset päiväkotiin 4km päähän, jos hän käyttäisi bussia niin lapsien hoitopäivä olisi yli 12h ja koirat tietysti yksin kotona saman verran. Ei asuta korvessa, 8000 ihmistä asuu tässä kylässä ja tuossa keskuskunnassa 40km päässä asuu 100t ihmistä. Eli ei, ei pärjättäisi ilman autoja, työttömänäkin pitäisi olla yksi auto että päästään täältä yhtään mihinkään, linja-autoja kulkee niin harvakseen ja sukulaisiin ihan 50km sisälläkin pitäisi mennä useammalla bussilla ja junalla joten yhden matkan hinta/henkilö olisi jo kymmeniä euroja, kyllä auto silloin maksaa jo itsensä takaisin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:04"]
Autottomuus on tulevaisuutta. "Ajokortin omistavien nuorten määrä vähenee nopeasti pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2003 kortin ajoi 52 prosenttia ja vuonna 2011 enää 43 prosenttia 18-vuotiaista. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin uusimpien tietojen mukaan määrä on vähentynyt edelleen ja on Helsingissä nyt vähän päälle 30 prosenttia. Sama ilmiö näkyy muissakin yliopistokaupungeissa, vaikkei vielä yhtä selvästi. Ruotsissa nuorison ajokorttien määrä romahti jo 1990-luvulla. Koko maassa kortin ajaa noin kolmannes 18-vuotiaista, Tukholman ympäristössä 16 prosenttia ja kaupungin keskustassa vain 9 prosenttia." http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/yha-harvempi-nuori-ajaa-ajokortin/634569/
[/quote]Niin, olisiko tuossa olennaista, että puhutaan pääkaupunkiseudusta ja yliopistokaupungeista.
Kyllähän se varmaan olisi kiva semmoinen joukkoliikenne. Täälläkin tosiaan kulkee vain pari koulukuljetusta, aamuin illoin, ja viikossa yksi palvelulinja, aamulla kylille ja joskus päivällä takaisin.
Parin kilometrin päässä saattaa pari pitkänmatkan linkkuria kulkea per päivä.
Mutta varmaan vaikea ymmärtää kaupunkilaisen jolla niitä kulkee parinkymmenen minuutin välein.
T. Kohta ehkä autoton
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:26"]Me asutaan melkein keskustassa ja hyvät kulkuyhteydet. Teoriassa. Käytännössä lapset eri päiväkodeissa vastakkaisissa suunnissa. Työpaikka vielä kolmannessa suunnassa. Bussireitit ei osu näiden neljän paikan välille tai kaikki paikat ei edes lähelle pysäkkejä. Lopputuloksena lasten kuskaaminen hoitoon ja töihin pääsy vie ilman autoa vähintään puolitoista tuntia vaikka periaatteessa matkaa ei ole hirveästi. Autolla puolen tunnin keikka tai vähän yli. Testattu on sillä välillä toinen joutuu viemään tai hakemaan lapset ilman autoa. Tähän päälle harrastukseen kuskaaminen joka sekään ei ole kamalan kaukana, mutta lopputuloksena töistä pitää lähteä yli 2 tuntia ennen harrastukaen alkua, jotta just kerkiää. Ja bussit on välillä täynnä, joten jos on jotain tärkeää täytyy varata aikaa lisäodotukselle tai kävelylle ja sitten suihkussa käynnille töissä. Kyllähän tosta selviää, ei sillä, mutta ei ne hauskoja päiviä ole. [/quote] No autoton tuskin laittaisi lapsiaan eri päiväkoteihin, eikä kuvaamasi tilanne ole mitenkään yleinen.
[/quote]Niin, tuskin kukaan muukaan, jos ei olisi pakko. Haloo!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:25"]Autottomat ärsyttää! Ovat aina pummaamassa kyytiä tai kuljettajaa kirppistavaroilleen tms.
Ja sitten he kirjoittavat täällä, että oma auto ei ole välttämättömyys. Niin, oma. Riittää kun kavereilla on auto. Eipähän tarvi itse edes maksaa veroja tai bensoja, kätevää!
On se kuulkaa myös säälittävän näköistä kun kahden lapsen kanssa sinne julkiseen yritetään päästä.:(
[/quote]
Kaikki autottomat eivät pummaa kyytejä, esim me.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:26"]Me asutaan melkein keskustassa ja hyvät kulkuyhteydet. Teoriassa. Käytännössä lapset eri päiväkodeissa vastakkaisissa suunnissa. Työpaikka vielä kolmannessa suunnassa. Bussireitit ei osu näiden neljän paikan välille tai kaikki paikat ei edes lähelle pysäkkejä. Lopputuloksena lasten kuskaaminen hoitoon ja töihin pääsy vie ilman autoa vähintään puolitoista tuntia vaikka periaatteessa matkaa ei ole hirveästi. Autolla puolen tunnin keikka tai vähän yli. Testattu on sillä välillä toinen joutuu viemään tai hakemaan lapset ilman autoa. Tähän päälle harrastukseen kuskaaminen joka sekään ei ole kamalan kaukana, mutta lopputuloksena töistä pitää lähteä yli 2 tuntia ennen harrastukaen alkua, jotta just kerkiää. Ja bussit on välillä täynnä, joten jos on jotain tärkeää täytyy varata aikaa lisäodotukselle tai kävelylle ja sitten suihkussa käynnille töissä.
Kyllähän tosta selviää, ei sillä, mutta ei ne hauskoja päiviä ole.
[/quote]
No autoton tuskin laittaisi lapsiaan eri päiväkoteihin, eikä kuvaamasi tilanne ole mitenkään yleinen.
[/quote]
Tiedätkö, että esim. Helsingissä päiväkodit on niin täynnä, että et todellakaan pääse valitsemaan paikkaa? Sisarukset eivät pääse aina samaan päiväkotiin, myös kaksosia on joskus jaettu eri päiväkoteihin (no, sisaruksiahan nekin on). Kaupungin on vain järjestettävä se paikka, sijainti voi olla sitten joskus hyvin mielenkiintoinen...
[/quote]
Kaikkialla muuallakin päiväkodit on täynnä. Minun olisi autottomana pitänyt viedä lapset hoitoon kävellen 7km ja takaisin iltapäivällä 7km. Lähin päiväkoti oli tien toisella puolella ja kaksi seuraavaa 2km sisällä, mutta tilaa ei ollut ja tämä 14km/päivä on ihan kohtuullinen matka kunnan mielestä. Muutettiin pois.
Miten niin ei pärjää? No siten niin kun päiväkotiin on matkaa 7 km ja bussit eivät kulje, asutaan motarin vieressä, ei pyöräteitä.
Busseja ei mene kuin muutama päivässä. Lähimpään isoon kauppaan 4 km.
Autoa et tarvitse jos asut Stadin keskustassa tai yleensä stadissa. Jo Vantaa ja Tampere alkavat olla kaupunkeja, joissa ei kulkuvälinettä mene 2-3 min välein.
Se vaatii paljon suunnittelua, stressiä ajoissa olemisesta ja kanssamatkustajien sietämistä (sekopäät, haisevat, spuget, kyylät). Ääh, kulken mieluumin omalla autolla. On se vaan sellaista arjen luxusta kun ei tarvi niissä julkisissa kärsiä.