Ihannemäärän veden juonnissa onnistuville kysymys
Olen siis lähiaikoina yrittänyt kiinnittää huomiota veden juontiini, koska nykyisellään juon sitä suositusten mukaan aivan liian vähän. Tavoitteena on siis parantaa ihon kuntoa ja aineenvaihduntaa.
Olen yrittänyt kaataa vettä 1.5L kannuun ja juoda sitä siitä pois päivän mittaan, mutta jo pari lasia kerrallaan tuottaa vaikeuksia.
Onko teillä mitään vinkkejä, miten saatte juotua 2-3litraa vettä päivässä?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:31"]
Juo vettä muutama kulaus kerrallaan useita kertoja päivässä.
[/quote]
Olen nähnyt lukuisia ketjuja aiheesta ja aina niissä tarjotaan näitä itsestäänselvyyksiä: Juo monta kertaa päivässä lasillinen / Juo aamulla puoli litraa, lounaalla puoli litraa, välipalalla puoli litraa ja päivällisellä puoli litraa. / Juo enemmän, se on helppoa minulle, joten miksi ei olisi sinullekin?
Ja niin edelleen ja niin edelleen. Miten kukaan ei ymmärrä, ettei kyse ole siitä, etteikö kysyjä osaisi itse laskea montako kertaa päivässä pitää juoda 2 dl, jos päivän vesimääräksi tavoittelee 2 litraa? Kysymys on siitä, miten voisi oikeasti totutella juomaan enemmän, jos sellaista tapaa ei ole ollut, eikä tunne janoa päivän mittaan. On ihan höpöä sanoa aikuiselle ihmiselle "nopeasti siihen tottuu", jos hän ei ole yrityksistä huolimatta tottunut viimeisen 10-20 vuoden aikana.
Minäkin olen yrittänyt lääkärin suosituksesta juoda enemmän vettä, mutta kuukautta kauemmin en sitä muista. Tapa vaan unohtuu. Ainoa vähän toimiva tapa minulle on ollut laittaa puhelin/herätyskello soittamaan esim. tunnin välein. Mutta vähintään kuukauden päästä se alkaa ärsyttää.
[/quote]
No tähän kysymykseen nyt ei voi vastata kuin itsestäänselvyyksillä. Ei ole muuta keinoa kuin juoda enemmän ja useammin, ei se ole mitään rakettitiedettä.
Mikä näitten alapeukuttajien ongelma on? Onko hiekkaa väärässä paikassa? Ihan neutraaleja hyviä vinkkejä tänne näköjään laitettu, joillekkin nekin on ongelma... saman kylläkin huomannut useimmilla palstoilla.
Se on vain tapa. Juon vaikka ei olisi jano. Aina esimerkiksi kotiin tullessa ja kotoa lähtiessä. Kannan vesipulloa mukana.
Kokeile laittaa veden sekaan tilkka limetti- tai sitruunamehua. Sellaista, jota myydään pikkupulloissa mehuosastoilla. Siis ihan pari tippaa lasillista kohti. Se vaikuttaa yllättävän paljon veden makuun ja ainakin minä saan tuolla lailla maustetun veden alas paremmin :)
En juo lasista vaan pullosta, tulee hörpittyä paremmin. Join kesällä 3l + muut nesteet, mutta lopetin liian vedenjuonnin kun huomasin, että alkoi käydä virtsaputken päälle. Nyt menee työpäivän aikana n. litra ja illalla ehkä puoli litraa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:21"]
Voi v..tu teitä hölmöjä. Se suositus noin 2,5 litraa NESTETTÄ kattaa kaiken nesteen, myös ruokaan, kahviin ja teehen sisältyvän. Jos syö jugurttia, melkein kaikki se on nestettä. Samoin kurkku on yli 90 % vettä. Paljon löysää ruokaa syövän ja paljon kahvittelevan ei tarvitse juuri vesikannuun koskea.
Hölmöys on tällä palstalla sisäsyntyistä.
[/quote]Kahvi on itseasissa diureetti eli se poistaa nestettä kehosta.
[/quote] Mutta tuo saman verran tilalle, koska tehdään yllätys - yllätys veteen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:17"]
Oikeasti on ihmisiä, joita ei janota. Itse olen tällainen. Vettä on pakko juoda väkisin. Jos joisin ainoastaan kun on jano, niin vettä menisi varmaan pari lasia päivässä. Ja en juo mitään muutakaan, siis limsaa/mehua/maitoa ollenkaan. Ai niin, kahvia juon mustana noin 3-5 kuppia päivässä. Veisiköhän se sitä janoa sitten? Nyt olen juonut vettä aamuisin herrättyäni, sitten yritän juoda sitä ihan ilman janoa siinä välillä. Nyt puolukka-aikaan olen lisännyt lasiin lusikallisen sokeroimatonta puolukkasurvosta ja vettä päälle. Menee alas helpommin :)..en siis pidä mistään makeasta.
[/quote] Kahvi on hyvä janonpoistaja. Juon kesälläkin usein kahvia pelkästään janoon.
Mä juon helposti aamulla 0,5 l vettä heti kun herään, isosta tuopista. Herättää kehon. Aamupalalla pari lasia rasvatonta maitoa. Lenkin jälkeen uusi 0,5 l. Lounaalla vettä pari lasia. Toisen lenkin jälkeen taas 0,5 l. Päivällisellä tulee taas juotua ruuan kanssa. Illalla saattaa helposti mennä televisiota katsellessa litra. :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:01"]
Voi v..tu teitä hölmöjä. Se suositus noin 2,5 litraa NESTETTÄ kattaa kaiken nesteen, myös ruokaan, kahviin ja teehen sisältyvän. Jos syö jugurttia, melkein kaikki se on nestettä. Samoin kurkku on yli 90 % vettä. Paljon löysää ruokaa syövän ja paljon kahvittelevan ei tarvitse juuri vesikannuun koskea.
[/quote] Mutta tuo saman verran tilalle, koska tehdään yllätys - yllätys veteen.
[/quote]
Eli kahvia ei lasketa tuohon 2,5 litraan nestettä, jonka vuorokaudessa tarvitsee, koska sen hyöty nesteytyksessä on plusmiinusnolla.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:01"]
[/quote]
Eli kahvia ei lasketa tuohon 2,5 litraan nestettä, jonka vuorokaudessa tarvitsee, koska sen hyöty nesteytyksessä on plusmiinusnolla.
[/quote] Kyllä mä lasken, koska on ollut vuosikymmeniä kun olen juonut pelkkää kahvia, enkä sen kuivempi ole kuin muutkaan =D
Minulla veden juomattomuus vaikuttaa ihon kuntoon, olen atoopikko. Jos jostain syystä en juo vajaata kolmea litraa vettä päivässä, minulle pukkaa ihottumaa silmäluomiin ja kaulalle muutamassa päivässä.
Minun elimistöni vaatii kunnollista nestekiertoa.
Niin, ruokailun yhteydessä ei kannata liikaa juoda, jotta vatsahapot pääsevät kunnolla pilkkomaan ruokaa, ja ravinteiden ieytyminen ohutsuolessa alkaa paremin, näin itse teorisoin.
Ystävällisesti ilmoitan, että sokeriton limu aiheuttaa myös masennusta niinkuin myös liiallinen sokerin syönti.
Koska sokeri "syö" b-vitamiini varastoo.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:50"]
Minulla veden juomattomuus vaikuttaa ihon kuntoon, olen atoopikko. Jos jostain syystä en juo vajaata kolmea litraa vettä päivässä, minulle pukkaa ihottumaa silmäluomiin ja kaulalle muutamassa päivässä.
Minun elimistöni vaatii kunnollista nestekiertoa.
Niin, ruokailun yhteydessä ei kannata liikaa juoda, jotta vatsahapot pääsevät kunnolla pilkkomaan ruokaa, ja ravinteiden ieytyminen ohutsuolessa alkaa paremin, näin itse teorisoin.
[/quote] Ruokailun jälkeen tulisi pitää lähes puolen tunnin tauko ennekuin juo.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:31"]
Juo vettä muutama kulaus kerrallaan useita kertoja päivässä.
[/quote]
Olen nähnyt lukuisia ketjuja aiheesta ja aina niissä tarjotaan näitä itsestäänselvyyksiä: Juo monta kertaa päivässä lasillinen / Juo aamulla puoli litraa, lounaalla puoli litraa, välipalalla puoli litraa ja päivällisellä puoli litraa. / Juo enemmän, se on helppoa minulle, joten miksi ei olisi sinullekin?
Ja niin edelleen ja niin edelleen. Miten kukaan ei ymmärrä, ettei kyse ole siitä, etteikö kysyjä osaisi itse laskea montako kertaa päivässä pitää juoda 2 dl, jos päivän vesimääräksi tavoittelee 2 litraa? Kysymys on siitä, miten voisi oikeasti totutella juomaan enemmän, jos sellaista tapaa ei ole ollut, eikä tunne janoa päivän mittaan. On ihan höpöä sanoa aikuiselle ihmiselle "nopeasti siihen tottuu", jos hän ei ole yrityksistä huolimatta tottunut viimeisen 10-20 vuoden aikana.
Minäkin olen yrittänyt lääkärin suosituksesta juoda enemmän vettä, mutta kuukautta kauemmin en sitä muista. Tapa vaan unohtuu. Ainoa vähän toimiva tapa minulle on ollut laittaa puhelin/herätyskello soittamaan esim. tunnin välein. Mutta vähintään kuukauden päästä se alkaa ärsyttää.
[/quote]
Siis sullako ei ole jano oikeastaan koskaan? Vai juotko sä limuja/mehuja ja siihen päälle yrität juoda ton pari litraa vettä? Arvaat varmaan että se vesi on ainoa arki- ja janojuoma.
[/quote]
Mulla on jano tosi harvoin, vain kovilla helteillä tai kovan fyysisen rasituksen jälkeen. Siksi minun juominen on pakkopullaa ja koko elämän pituista opettelua. Juon vettä n. 1,5 litraa päivässä, teetä muutaman kupillisen. Enempää on todella vaikea saada menemään alas. Lisäksi jos juon vettä tyhjään mhaan tulee minulle huono olo. Syömisen jälkeen taas vatsa on niin täyssä ettei sinne tunnu mahtuvan enää vettä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:00"]En juo lasista vaan pullosta, tulee hörpittyä paremmin. Join kesällä 3l + muut nesteet, mutta lopetin liian vedenjuonnin kun huomasin, että alkoi käydä virtsaputken päälle. Nyt menee työpäivän aikana n. litra ja illalla ehkä puoli litraa.
[/quote]
Eikö se tee virtsaputkelle hyvää että pissaa paljon? Virtsatietulehdukseenkin neuvotaan juomaan paljon että bakteerit poistuu.
Ei ole ollut vaikeuksia. Aamulla kaksi lasillista vettä, töissä aamukahvin sijasta kaksi lasillista vettä, lounalla samoin, iltapäivälläkahvilla samoin, päivällisellä taas kaksi lasillista. Siinä on jo kaksi litraa tai jos juo 2,5dl lasillisia niin 3 litraa. Ei ole vaikeaa.
Oikeasti on ihmisiä, joita ei janota. Itse olen tällainen. Vettä on pakko juoda väkisin. Jos joisin ainoastaan kun on jano, niin vettä menisi varmaan pari lasia päivässä. Ja en juo mitään muutakaan, siis limsaa/mehua/maitoa ollenkaan. Ai niin, kahvia juon mustana noin 3-5 kuppia päivässä. Veisiköhän se sitä janoa sitten? Nyt olen juonut vettä aamuisin herrättyäni, sitten yritän juoda sitä ihan ilman janoa siinä välillä. Nyt puolukka-aikaan olen lisännyt lasiin lusikallisen sokeroimatonta puolukkasurvosta ja vettä päälle. Menee alas helpommin :)..en siis pidä mistään makeasta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:02"]En enää kestä teitä veden litkijöitä. On todella ärsyttävää kun työpaikalla raahataan niitä vesipulloja joka paikkaan, kolistellaan ja rapistellaan ja litkutetaan joka toinen minuutti kesken palaverin ja puhelimessa ja käytävillä. Lutkun lutkun joka puolella. Ja sama juttu leffateatterissa, kaupassa, kirjastossa - siltä lutkutukselta ei saa olla rauhassa missään. Ei normaali ihminen Suomen ilmastossa tarvitse mitään ylenpalttista veden tankkausta, sehän on ihan naurettavaa. Ei kenelläkään voi olla jano viiden minuutin välein, kyllä ihmisruumis kestää juomatta vaikka kuinka kauan. Ja älkää viitsikö olla lapsellisia minkään ihon paranemisen suhteen, se on todistettu moneen kertaan ettei veden lipittämisellä ole siihen mitään vaikutusta.
[/quote]
Minkälaisessa piireissä sinä liikut jos veden juonti on lutkutusta? :D