Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä opinnoista

Vierailija
23.09.2015 |

Kaikki on aivan sekavaa ja epäselvää. Näyttö pelottaa olen aivan pihalla koko jutusta. Tuleeko näytössä jotain ihmisiä kyttäämään mua kun teen töitä??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy opolta tai ohjaajalta.

Vierailija
2/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva kuitenkin jos joku edes osais kertoa jotain näytöistä.

Hävettää kysyä opolta kun se tuntuu uskovan että mä oon jotenki tosi hyvin kärryillä asioista...
ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo niin paljon opiskelijabileissä. Tai tule postiin töihin.

Vierailija
4/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy!

Vierailija
5/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 19:32"]Älä juo niin paljon opiskelijabileissä. Tai tule postiin töihin.
[/quote]
En oo juonut moneen vuoteen.

Vierailija
6/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelet?

Vierailija
7/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät.

Vierailija
8/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 19:35"]Mitä opiskelet?
[/quote]
Lastenohjaajan opintoja.

Vierailija
9/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse näytöstä läpi, nin voit kai yrittää uudestaan?

Minä olen joskus vuonna 2007 suorittanut näyttökokeita ja kyllä siellä silloin oli valvojia katsomassa työskentelyä. Muistaakseni heiltä sai jopa kysyäkin jotain, mutta se otettiin huomioon sitten arvosanassa, jos ei itse hoksannut jotain juttua. Sitten tietenkin kun saat homman valmiiksi, he tulevat katsomaan miten olet suoriutunut ja minkälaista se työn jälki on.

Vierailija
10/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä uusia näytön mutta kai siinäkin on raja kuinka monta kertaa voi? Sitten hävettää vähän kun työpaikalla on kaikki tuttuja ihmisiä niin pikkusen hävettäis jos ei pääsis läpi vaikka oon jo muutaman vuoden tehny kyseistä työtä. Silti mulla menee täysin yli ymmärryksen nuo teoria jutut ja niiden ujuttaminen siihen käytäntöön.

Vierailija
11/22 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistä löytää kunnan turvallisuus suunnitelman päivähoitoa koskien? entä lääkehoitosuunnitelman? Google ei antanut mitään järkevää...

Vierailija
12/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin pihalla kaikesta. Mulla on pakko olla jotain vikaa ymmärryksessä. miten kaikki muut voi käsittää kaikki ja mä en mitään. :(

Vierailija
13/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:32"]

ja mistä löytää kunnan turvallisuus suunnitelman päivähoitoa koskien? entä lääkehoitosuunnitelman? Google ei antanut mitään järkevää...

[/quote]

Mikä kunta?

Vierailija
14/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, kuulostat ihan normaalilta näyttöön valmistuvalta opiskelijalta. :) Kaikki ne panikoivat juuri tuolla tavalla, näyttösuunnitelman tekeminen tuntuu hämmentävältä ja näyttö se vasta jännittääkin. Tässä pari vinkkiä:

Mieti näyttösuunnitelmaan konkreettisia työtehtäviä, esim. jos pitää näyttää että "ymmärtää lasten kehitysvaiheet", niin voit laittaa näyttösuunnitelmaan että "2-3 -vuotiaiden kanssa harjoittelen motoriikkaa: pompotellaan isoa palloa toisillemme, koitetaan heittää pallo koriin TAI koululaisten kanssa harjoittelen motoriikkaa ja ryhmätaitoja: pelaamme polttopalloa ja pidämme tarkkuusheittokisan". Näyttöviikolla on helppo sitten toteuttaa näitä ja kolmikantakeskustelussa osaat perustella _miksi_ pelasitte juuri polttopalloa. Vaikka tuntuisi tosi tyhmältä kirjoittaa paperiin että "3-vuotias osaa potkaista palloa" tai että "5-vuotias osaa pelata pallopeliä jossa on säännöt", niin kirjoita juuri se. Siinä osoitat, että ymmärrät eron 3- ja 5-vuotiaiden kehityksessä ja osaat valita tietyn ikäiselle lapselle sopivaa toimintaa ja mietit myös, miksi esim. pallon tarjoaminen lapselle edesauttaa lapsen kehitystä.

Suunnittele näyttöviikko. Vaikka nykyään ainakaan minulle näyttöön tulleilta opiskelijoilta ei ole edellytetty ns. viikkosuunnitelman tekemistä (tyyliin "ma klo 14-15 pallopeli pihalla" vaan "pelaan lasten kanssa pallopeliä pihalla" ja sitten toteutat sopivana hetkenä), niin kyllä se toiminnan ohjaaminen kannattaa sovittaa yhteen näyttöpaikan aikataulujen mukaisesti. Kun osallistut aktiivisesti työyhteisön viikon suunnitteluun ja vaikka itse ehdotat, että olisiko maanantai hyvä päivä pallopelille, niin kaikkien on mukavampi tehdä töitä. Ikävimpiä ovat olleet ne opiskelijat, jota tulevat näyttöviikolle ja sanovat että "mulla on semmosii suunnitelmii", muttei oikein saa mitään koskaan tehtyä, koska ei osaakaan vetäistä takataskusta toimintaa sopivalla hetkellä, koska epäröi kysyä tai ei tunnista sopivaa tilannetta tai ei ole varautunut tms. Tee suunnitelma yhdessä työtekijöiden kanssa, mutta varaudu siihen että kaikkea ei saa toteutettua tai suunnitelmat muuttuvat, eli pyri myös joustamaan. Voit myös ottaa vain osan lapsista mukaan toimintaan, jos se tuntuu perustellulta.

Näytön aikana sinua seurataan, kyllä, mutta aina se nimetty näytön vastaanottaja ei ole paikalla, vaan myös muut työyhteisön edustajajat voivat katsoa miten sinulla menee. He raportoivat näytön vastaanottajalle, joka huomioi myös työyhteisön näkemykset tai voi kysyä sinulta täsmennyksiä. Kukaan ei kuitenkaan ehdi kyttäämään sinua olan yli, vaan luultavammin joudut puuhaamaan omatoimisesti ja on hyvä vinkata näytön vastaanottajalle, että "nyt otan sen suunnittelemani polttopallopelin", niin hän tietää kiinnittää hetkellisesti enemmän huomiota sinuun.

Muista, että jos joku menee ihan vituralleen, niin se ei tarkoita että näyttösi on hylätty. Jos esim. polttopallopeli ei innostakaan lapsia tai heti ekalla heitolla joku saa pallon nenään ja tulee verta, niin älä lamaannu. Sitten vain hoidat tilanteen, esim. keksit muuta tekemistä tai koitat toteuttaa toiminnan vaikka pienemmällä lapsimäärällä. Tärkeintä on, ettet seiso tumput suorina ja osaat näyttökeskustelussa kertoa, että miten reagoit kun tilanne ei mennytkään niin kuin olit suunnitellut. Se, että osaat polttopallopelin sijaan ohjata lapset laskemaan pihan käpyjä tai bongaamaan oravia, on ihan ok. Se, että polttopallopeli jäi pelaamatta ja seisot tumput suorina lopun iltapäivästä, ei ole ok. Lapsia voi kannustaa ja innostaa, mutta ei pakottaa. Pitää osata lukea tilanteita ja miettiä, mikä lapsesta oikeasti olisi kivaa ja mitä sinä aikuisena voit tehdä lapsen kanssa.

Vierailija
15/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:32"]

[/quote]

Jos olet harjoittelussa ennen näyttöä, niin kysy ko. työpaikasta.

Vierailija
16/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:07"]

Kuule, kuulostat ihan normaalilta näyttöön valmistuvalta opiskelijalta. :) Kaikki ne panikoivat juuri tuolla tavalla, näyttösuunnitelman tekeminen tuntuu hämmentävältä ja näyttö se vasta jännittääkin. Tässä pari vinkkiä:

Mieti näyttösuunnitelmaan konkreettisia työtehtäviä, esim. jos pitää näyttää että "ymmärtää lasten kehitysvaiheet", niin voit laittaa näyttösuunnitelmaan että "2-3 -vuotiaiden kanssa harjoittelen motoriikkaa: pompotellaan isoa palloa toisillemme, koitetaan heittää pallo koriin TAI koululaisten kanssa harjoittelen motoriikkaa ja ryhmätaitoja: pelaamme polttopalloa ja pidämme tarkkuusheittokisan". Näyttöviikolla on helppo sitten toteuttaa näitä ja kolmikantakeskustelussa osaat perustella _miksi_ pelasitte juuri polttopalloa. Vaikka tuntuisi tosi tyhmältä kirjoittaa paperiin että "3-vuotias osaa potkaista palloa" tai että "5-vuotias osaa pelata pallopeliä jossa on säännöt", niin kirjoita juuri se. Siinä osoitat, että ymmärrät eron 3- ja 5-vuotiaiden kehityksessä ja osaat valita tietyn ikäiselle lapselle sopivaa toimintaa ja mietit myös, miksi esim. pallon tarjoaminen lapselle edesauttaa lapsen kehitystä.

Suunnittele näyttöviikko. Vaikka nykyään ainakaan minulle näyttöön tulleilta opiskelijoilta ei ole edellytetty ns. viikkosuunnitelman tekemistä (tyyliin "ma klo 14-15 pallopeli pihalla" vaan "pelaan lasten kanssa pallopeliä pihalla" ja sitten toteutat sopivana hetkenä), niin kyllä se toiminnan ohjaaminen kannattaa sovittaa yhteen näyttöpaikan aikataulujen mukaisesti. Kun osallistut aktiivisesti työyhteisön viikon suunnitteluun ja vaikka itse ehdotat, että olisiko maanantai hyvä päivä pallopelille, niin kaikkien on mukavampi tehdä töitä. Ikävimpiä ovat olleet ne opiskelijat, jota tulevat näyttöviikolle ja sanovat että "mulla on semmosii suunnitelmii", muttei oikein saa mitään koskaan tehtyä, koska ei osaakaan vetäistä takataskusta toimintaa sopivalla hetkellä, koska epäröi kysyä tai ei tunnista sopivaa tilannetta tai ei ole varautunut tms. Tee suunnitelma yhdessä työtekijöiden kanssa, mutta varaudu siihen että kaikkea ei saa toteutettua tai suunnitelmat muuttuvat, eli pyri myös joustamaan. Voit myös ottaa vain osan lapsista mukaan toimintaan, jos se tuntuu perustellulta.

Näytön aikana sinua seurataan, kyllä, mutta aina se nimetty näytön vastaanottaja ei ole paikalla, vaan myös muut työyhteisön edustajajat voivat katsoa miten sinulla menee. He raportoivat näytön vastaanottajalle, joka huomioi myös työyhteisön näkemykset tai voi kysyä sinulta täsmennyksiä. Kukaan ei kuitenkaan ehdi kyttäämään sinua olan yli, vaan luultavammin joudut puuhaamaan omatoimisesti ja on hyvä vinkata näytön vastaanottajalle, että "nyt otan sen suunnittelemani polttopallopelin", niin hän tietää kiinnittää hetkellisesti enemmän huomiota sinuun.

Muista, että jos joku menee ihan vituralleen, niin se ei tarkoita että näyttösi on hylätty. Jos esim. polttopallopeli ei innostakaan lapsia tai heti ekalla heitolla joku saa pallon nenään ja tulee verta, niin älä lamaannu. Sitten vain hoidat tilanteen, esim. keksit muuta tekemistä tai koitat toteuttaa toiminnan vaikka pienemmällä lapsimäärällä. Tärkeintä on, ettet seiso tumput suorina ja osaat näyttökeskustelussa kertoa, että miten reagoit kun tilanne ei mennytkään niin kuin olit suunnitellut. Se, että osaat polttopallopelin sijaan ohjata lapset laskemaan pihan käpyjä tai bongaamaan oravia, on ihan ok. Se, että polttopallopeli jäi pelaamatta ja seisot tumput suorina lopun iltapäivästä, ei ole ok. Lapsia voi kannustaa ja innostaa, mutta ei pakottaa. Pitää osata lukea tilanteita ja miettiä, mikä lapsesta oikeasti olisi kivaa ja mitä sinä aikuisena voit tehdä lapsen kanssa.

[/quote]

Kiitos vastauksestasi. Rauhoittaa mieltä tietää etten ole aivan pönttö ja sekaisin. Mulla on vähän sellainen vika että kuvittelen asioitten olevan paljon monimutkaisempia kuin ovat.

ap

Vierailija
17/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:17"]

Kiitos vastauksestasi. Rauhoittaa mieltä tietää etten ole aivan pönttö ja sekaisin. Mulla on vähän sellainen vika että kuvittelen asioitten olevan paljon monimutkaisempia kuin ovat.

ap

[/quote]

Niin ne kaikki kuvittelevat. :) Sitten näyttökeskustelussa ope kysyy että "miksi annoit 2-vuotiaalle pallon" ja opiskelija valuu hikeä ja miettii mitä syvällistä siihen pitää vastata. Opettaja jatkaa "pallohan on hyvä lelu, mitä sillä leikkiminen kehittää?". Opiskelija valuu taas hikeä ja sopertaa "siis niin lapsi ottaa pallosta kiinni ja osaa heittää tai siis niinku harjottelee heittämistä ja potkimista, AINIIN, niin siis tukee motorista kehitystä!". Opettaja sanoo "juuri niin, hyvinhän sinä tiedät" ja opiskelija hymyilee hämillään. Jälkikäteen opiskelija sanoo että "mä menin ihan lukkoon kun se kysyi siitä pallosta, miks mie aattelin että pitäisi vastata jotain tosi vaikeeta vaikka sehän kysy vaan just sitä motorista kehitystä ja olinhan mä sen kirjoittanut näyttösuunnitelmaankin, heh".

Ja tämä toistuu jokaisen opiskelijan kohdalla. :)

Vierailija
18/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottiko yhtään?

Vierailija
19/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo!!!!! Aivojen käyttö sallittu! Miten luulet NÄYTTÄVÄSI osaamisesi, jos paikalla EI ole ketään kyttäämässä?! Jeesus sentään... Sinulle esitetään kysymyksiä töistä, pyydetään näyttämään miten teet oikein asian X jne. Totta helvetissä joku kyttää siinä vieressä. Ei riitä raksi ruutuun "joo, osaan [×]"

Vierailija
20/22 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:07"]

[/quote]

ap
[/quote]

Kyllä valitettavasti olet pönttö ja täysin sekaisin. NÄYTTÖ on osaamisen NÄYTTÄMISTÄ. Seinillekö ajattelit näyttää osaamisesi??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi