Miten monivitamiini tai kahvi voi vääristää verikoetuloksia?
Otin eilen monivitamiinin illalla, joten jouduin siirtämään verikoetta, luin että ne vaikuttaa tuloksiin. Miten myös kahvinjuominen voi vääristää tuloksia? On vain Pvk. Entä pieni kuume/kurkkukipu? Nyt täytyisi tietää varmuudella, mitä arvoa ne nostaa tai laskee? voisiko ne vastata jotka oikeasti tietää EIKÄ luule? Moni lähihoitaja vain luulee, siksi en kysy laboratoriosta mitään enää.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeessa ja kurkkukivussa ei ole mitään asiaa laboratorion odotushuoneeseen!
Eikä sairaana ole mitään asiaa sairaalaan tai terkkariin muutenkaan. Johan sen järkikin sanoo, että sinne tullaan terveinä. -hoitotyön asiantuntija-
Terveyskeskuksissa on kyllä infektiopoli vastaanotot.
Miksi täällä horistaan puolitotuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole lääkäri enkä hoitaja, vaan merkonomi. Mutta monivitamiineissa saattaa olla mm. magnesiumia ja kalsiumia ja muuta sellaista elektrolyyttiä joiden koostumusta lääkärit saattaisivat mielellään tutkia. Samaan vaikuttaa kahvi: se on voimakkaahko diureetti eli kiihdyttää nesteen poistumista. Se puolestaan nostaa kaikkia pitoisuuksia - hyvässä ja huonossa. MITEN ISO ONGELMA tämä voi olla? Otat sen kahviin ja napit sitten heti kun tulet labrasta. Jos ei tartte olla ravinnotta niin voit vetää normi aamupuurot ilman kahvia. Jos tarttee olla ravinnotta, niin käyt kerran pissalla ja juot lasin vettä. Jos tarvitsee olla pissaamattakin niin sitten ei varmaan kannata juoda...
Hyvä merkonomi, suutari pysyköön lestissään.
Ap oli menossa ilmeisesti pvk (pieniverenkuva) labrakokeeseen.. ja siihen kokeeseen ei vaadita edes edeltävää paastoa.
Eikä 1dl aamukahvia vaikuta oleellisesti mihinkään labrakoketulokseen, eikä pieni tai isompikaan kuppi kahvia ketään kuivata.Mg verikoetta näkee avopuolella hyvin harvoin määrityksi joten kirjoitelmasi hieman ontuu.
Merkonomin vastaus oli kuitenki tähänastisista tarkin ja asiallisin. Itseltäni on kylläkin kontrolloitu Mg terkkarissa. Jos ontuu itse, ei se tarkoita että kaikki muutkin ontuisivat.
Apua, mulla testattiin verikokeella maksa-arvoja, mutta ei kukaan sanonut/varoittanut monivitamiinista tai magnesiumista mitään. Syön niitä suht säännöllisesti. Kahvia en juo lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sairaana ole mitään asiaa sairaalaan tai terkkariin muutenkaan. Johan sen järkikin sanoo, että sinne tullaan terveinä. -hoitotyön asiantuntija-
Eikäpäkylläkään ja minä olen hoitaja. Kyllä minä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole lääkäri enkä hoitaja, vaan merkonomi. Mutta monivitamiineissa saattaa olla mm. magnesiumia ja kalsiumia ja muuta sellaista elektrolyyttiä joiden koostumusta lääkärit saattaisivat mielellään tutkia. Samaan vaikuttaa kahvi: se on voimakkaahko diureetti eli kiihdyttää nesteen poistumista. Se puolestaan nostaa kaikkia pitoisuuksia - hyvässä ja huonossa. MITEN ISO ONGELMA tämä voi olla? Otat sen kahviin ja napit sitten heti kun tulet labrasta. Jos ei tartte olla ravinnotta niin voit vetää normi aamupuurot ilman kahvia. Jos tarttee olla ravinnotta, niin käyt kerran pissalla ja juot lasin vettä. Jos tarvitsee olla pissaamattakin niin sitten ei varmaan kannata juoda...
Ap oli menossa ilmeisesti pvk (pieniverenkuva) labrakokeeseen.. ja siihen kokeeseen ei vaadita edes edeltävää paastoa.
Eikä 1dl aamukahvia vaikuta oleellisesti mihinkään labrakoketulokseen, eikä pieni tai isompikaan kuppi kahvia ketään kuivata.Mg verikoetta näkee avopuolella hyvin harvoin määrityksi joten kirjoitelmasi hieman ontuu.
Merkonomin vastaus oli kuitenki tähänastisista tarkin ja asiallisin. Itseltäni on kylläkin kontrolloitu Mg terkkarissa. Jos ontuu itse, ei se tarkoita että kaikki muutkin ontuisivat.
Nämä vastaukset ovat juurikin näitä tikusta asiaa tekeviä terveyskeskuksissa käyvien kansalaisten kirjoitelmia.
Ollaan liikaa katsottu jotain amerikkalaisia TV sarjoja, joissa jokainen asiakas on uniikki lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikäpäkylläkään ja minä olen hoitaja. Kyllä minä tiedän.
Olen itse hoitajana terveysaseman infektiopolilla.
Missä teidän kunnan infektiopotilaat hoidetaan?
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja käy kotona ottamassa ei ole vaaraa tartuttamisesta muihin.
Ja missä kunnassa hoitajat käyvät kotona ottamassa näytteitä? P a s k a puhetta.
Labrassa ei ole lakon vuoksi porukoita juurikaan töissä.Stadissa ainakin Biomedicumin näyttöönottopisteellä on otettu flunssa yms sairasta näytteet.
joka ainoassa suomalaisessa kunnassa on kotisairaanhoito, jotka ottaa näytteitä sairailta. Samoin yksityiset yrittäjät kiertää sadat asiakkaat joka päivä kodeissaan. Näin menny jo vuosia mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja käy kotona ottamassa ei ole vaaraa tartuttamisesta muihin.
Ja missä kunnassa hoitajat käyvät kotona ottamassa näytteitä? P a s k a puhetta.
Labrassa ei ole lakon vuoksi porukoita juurikaan töissä.Stadissa ainakin Biomedicumin näyttöönottopisteellä on otettu flunssa yms sairasta näytteet.
joka ainoassa suomalaisessa kunnassa on kotisairaanhoito, jotka ottaa näytteitä sairailta. Samoin yksityiset yrittäjät kiertää sadat asiakkaat joka päivä kodeissaan. Näin menny jo vuosia mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaukset ovat juurikin näitä tikusta asiaa tekeviä terveyskeskuksissa käyvien kansalaisten kirjoitelmia.
Ollaan liikaa katsottu jotain amerikkalaisia TV sarjoja, joissa jokainen asiakas on uniikki lumihiutale.
no, sairastan harvinaista sairautta, joten, kyllä, arvoisa lähihoitajaopiskelija, minä OLEN uniikki lumihiutale. Ja, kyseinen verikoe on parasta olla otettu juuri oikein , muuten on iso vaara että tehdään tai jätetään tekemättä jotain joka riskeeraa terveyteni. Kyllä todellakin teen tikusta asiaa kun henkeni on kyseessä.