Laitoin eilen illalla opettajalle Wilma-viestin
että lapsellani on täitä. Vieläkään ei ole tullut koko luokan/koulun yhteistä "luokassamme/koulussamme on täitä" -viestiä. Todennäkösesti täit on tullut koulusta, koska kavereita on vaan samasta koulusta ja harrastuksissakin on samat tyypit. Näinhän ne just leviää, kun asiasta ei tiedoteta. Niin että tarkastakaa niitä lastenne päitä vaikkei kukaan kehottaisi, niin tein minäkin eilen ja pikkuylläreitähän siellä oli.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:44"]Niin. Tiedä sitten mikä on koulun käytäntö, laitetaanko tiedote heti yhdestä tapauksesta. Itse ihmettelin viime keväänä, kun päiväkotilaiselta löytyi kihomatoja. Kun "ryhmässämme on havaittu kihomatoja" -sähköpostia ei alkanut kuulua, kysyin asiasta. Vastattiin, että yksittäisistä ei tiedoteta, vasta kun useammalla ryhmäläisellä on todettu tartunta. :/
[/quote]
Kihomatoja on koko ajan jollain. Jos varoitusviestejä tulisi joka viikko niin se aiheuttaisi turhaa paniikkia. Kihomadothan eivät ole vaarallisia.
Kerro ap koulu, niin osataan varautua.
Meillä terkka tiedottaa.. Lapsellani ollut kolme kertaa täitä. Kyllä ne.minuun tarttuivat.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:44"]Niin. Tiedä sitten mikä on koulun käytäntö, laitetaanko tiedote heti yhdestä tapauksesta. Itse ihmettelin viime keväänä, kun päiväkotilaiselta löytyi kihomatoja. Kun "ryhmässämme on havaittu kihomatoja" -sähköpostia ei alkanut kuulua, kysyin asiasta. Vastattiin, että yksittäisistä ei tiedoteta, vasta kun useammalla ryhmäläisellä on todettu tartunta. :/ [/quote] Kihomatoja on koko ajan jollain. Jos varoitusviestejä tulisi joka viikko niin se aiheuttaisi turhaa paniikkia. Kihomadothan eivät ole vaarallisia.
[/quote]
Eivät vaarallisia mutta pirun kiusallisia. Omalle lapselleni ne aiheuttivat ihan tajutonta peräaukon kutinaa sekä vatsakipuja. Lapsi itki noiden takia pari yötä eli ei paljoa nukuttu.
Mitä pitää tehdä, jos huomaa, että lapsella täitä?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:33"]Miksi noita täitä on vähän väliä lasten päässä, kun en ole kuullut ikinä että yhdelläkään aikuisella olisi? [/quote] Samaa mietin. Mulla ei ole koskaan ollut täitä. Kysyin asiaa omalta äidiltäni. Ei ole myöskään koskaan ollut kihomatojakaan. N81
[/quote]
Minullakaan ei ole koskaan ollut täitä, vaikka koulussa aikoinaan niistä varoiteltiin. Olen 41v. Omalla lapsellanikaan ei ole koskaan ollut, nyt 19v. Myöskään kihomadot eivät ole tulleet tutuiksi. Hyvä näin ja toivottavasti ei jatkossakaan tule kumpiakaan.
Kyllä wilma vantaalla toiminut tänään. Ja erästä vantaalaisesta koulusta tuli täi viestiä ainakin heti syyskuussa jo.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:55"]
Mitä pitää tehdä, jos huomaa, että lapsella täitä?
[/quote]
Käyt ostamassa täishampoon ja kamman. Sitten petivaatteiden ja muiden tekstiilien vaihto ja puhdistus. Netistä löytyy varmasti tarkemmat ohjeet mitä kaikkea on hyvä tehdä.
Wilma ei ole toiminut tänään Vantaalla.
Meillä oli ysiluokkalaisella noin kuukausi sitten.
Koivukylän yläaste
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:57"]Kyllä wilma vantaalla toiminut tänään. Ja erästä vantaalaisesta koulusta tuli täi viestiä ainakin heti syyskuussa jo.
[/quote]
On toiminut osan päivää, ei koko päivää, esim. nyt ei toimi. Toisekseen, itse en ainakaan ehdi reagoida kaikkiin viesteihin samana päivänä eikä se ole velvollisuuskaan.
Luen kyllä päivittäin, vastaan sitä mukaa kun ehdin.
Paras olisi, että joka vuosi koulujen alkaessa lähetettäisiin se ikiaikainen muistutus siitä, että pipot ja muut systeemit pidetään toisten vaatteista poissa, jotta niitä tartuntoja ei tulisi.
Itseäni lähinnä ihmetyttää, että mistä niitä joka jumalan vuosi tulee? Onko oikeasti jonkun päänahka niin tuhtia tavaraa, ettei huomaa muuttokavereita, eikä näin ollen edes raavi päätään? Ja sitten ne huomaamattomasti leviää päästä toiseen huolimattomuuttaan. En vain voi käsittää.
Mun puolesta vois ottaa kouluissa taas käyttöön täitarkastukset. Selvästikään sitä ei joka kodissa osata tai haluta tehdä kunnolla jos ollenkaan. Minä teen omalle lapselle tarkastuksen 1-2kk välein ja jos täitä löytyy, ilmoitan siitä heti kouluun.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:06"]Mun puolesta vois ottaa kouluissa taas käyttöön täitarkastukset. Selvästikään sitä ei joka kodissa osata tai haluta tehdä kunnolla jos ollenkaan. Minä teen omalle lapselle tarkastuksen 1-2kk välein ja jos täitä löytyy, ilmoitan siitä heti kouluun.
[/quote]
Kukahan ne siellä tekisi? Monen sadan lapsen pään tarkastaminen ei ole mikään pieni homma.
Se koulu?!? Kerta wilma ei toimi.
Kai niiden lasten päät voi tarkistaa, oli ap:n koulu mikä hyvänsä. Todennäköisimmin täitä on eniten niissä kouluissa joissa on eniten maahanmuuttajataustaisia lapsia. Johtuu ihan kieliongelmista ja kulttuurieroista.
-ohis
Mutta mitä haittaa siitä on, jos kertoo sen koulun??
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:40"]
Luulen että tuo on terveydenhoitajan asia tiedottaa ja todeta asia - ei opettajan.
[/quote]
Näin on, meillä on koulun täivaroituksent tulleet aina terveydenhoitajalta.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:16"]
Kai niiden lasten päät voi tarkistaa, oli ap:n koulu mikä hyvänsä. Todennäköisimmin täitä on eniten niissä kouluissa joissa on eniten maahanmuuttajataustaisia lapsia. Johtuu ihan kieliongelmista ja kulttuurieroista.
-ohis
[/quote]
Ja taas mamujen vika :,D Kyllä noita täitä ja koulujen täiongelmia on ollu Suomessa vaivana ennen mamujakin :D Voi pyhä lehmä taas...
Seuraavaksi joku keksii väläyttää, että täit etsivät vain köyhien perheiden päänahat ja pesivät niihin.
Kääk, toivottavasti meidän tytöt säästyvät niiltä tänä talvena, sillä olen vuodelevossa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi, ja koko rumba jäisi miehen ja lasten hoidettavaksi. Kahtena edellisenä talvena täitä on ollut meilläkin, joten varmaan turha toivo, että nytkään niiltä säästyttäisiin :( Voihan simpura!
Toimitaan kaikki, kuten ap, jos täitä ilmaantuu omalle lapselle, jos vaikka saataisiin tuo epidemia laantumaan.
Niin ja vinkkinä vielä, ne tukehduttavat täishampoot ovat toimineet ainakin meillä paljon paremmin kuin ne myrkyttävät.