Mikä järki on arkijuustoissa?
Mauttomia möhkäleitä, jotka eivät ole sen terveellisempiä kuin paremmat juustot. Ostatteko koskaan näitä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton. Arkijuustot ovat bulkkitavaraa lapsiperheissä, joissa teinien ruokahalu on ehtymätön.
Tätä ihmettelen vielä enemmän. Miksi syötätte lapsille tuollaista, kun voisitte antaa ihan oikeita juustoelämyksiä.
Ap
Ihmettelet vai? Kaikilla ei ole varaa syöttää perheelleen päivittäin kalliita ruokia. Eikä mitään syytäkään. Arki ja juhla erottuu toisistaan.
miksi teit lapsia, jos sinulla ei ole varaa niihin?
Täällähän taas järjenvalo oikein loistaa. Eli mielestäsi olisi pitänyt jättää lapset tekemättä, jos jääkaapissa on arkijuustoa? Eli itse syötät laadukkaimpia merkkejä kaikista tuotteista? Vai onko sinulla itselläsi oikeus lisääntyä, vaikka syötät jonkun muun mielestä jotakin vähemmän hyvää tuotetta lapsillesi?
Huokaus.
Älkää te teinipoikien äidit välittäkö trollaavasta juustomaanikosta. Sodan kauhuja seuratessa luulisi nillityksen vähenevän siitä että aina pitäisi olla joka perheessä vain parasta ja hienointa luksusta tarjolla, mutta näköjään ei osalla tunnu olevan mitään suhteellisuudentajua. No mikäs siinä toisaalta, arkijuustokina toki vie ajatukset arkisiin asioihin mikä voi olla helpottavaakin.
Me syödään arkijuustona Arlan Loputon 17% kermajuustoa 1,1 kg. Hyvä hinta-laatusuhde. Lapsena mulle ei kelvannut kuin Edam, joten en yhtään ihmettele, että lapsiperheissä näitä arkijuustoja syödään hinnan ja maun (mauttomuuden) takia.
Herkuttelujuustot ovat kaikki törkyrasvaisia ja jatkuvasti syötynä, mulla olisi varmaan jo suonet tukossa. Mainittu Manchego on aivan järkyttävän makuista kuten kaikki muutkin lampaan tai vuoden maidosta tehnyt juustot. Sinihome, valkohome, pippurijuusto, Appenzeller ja Gruyere pääsevät meidän juustolautaselle.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä tulee terveellisyydeen, niin juustot joissa lukee arkijuusto ovat ihan yhtä terveellisiä, kuin ne juustot joissa ei lue sanaa arki.
Tätä alunperin ihmettelinkin. Ymmärrän jos joku valitsee korvaavan tuotteen, jos se on oletetusti terveellisempi tai eettisempi mutta arkijuuston kohdalla ei ole kumpaakaan etua.
Ap
Mutta jos tykkää arkijuustosta, niin eikö sitä saa ostaa ilman että nyrpistelet nenää? Makuasia.
Saa tietysti. Makuasiat ovat makuasioita, mutta ihmettelen kovasti, jos arkijuusto on kaikista mahdollisista juustoista jonkun mielestä parhaimman makuinen.
Ap
On muitakin syitä valita joku tietty ruoka-aine kuin "parhaimman makuinen". Varsinkin isommissa perheissä hinta ratkaisee aika paljon. Meilläkin menee se iso arkijuustopala viikossa, jos nuoriso on kotona. Joskus ostin 3 kilon edamin, mutta nykyään sitä ei enää löydy mistään.
Mutta kyllä ainakin lasten mielestä on usein paras mieto maku.
Ennen oli edamia myytävänä palloina, "pallojuustoa".
Kuinka pajon kokonainen juustopallo painoi?
Jos oikein muistan, niin n. 800g, jotkut saattoivat painaa kilonkin. Osassa oli punainen vaha päällä, toisissa punainen muovi.
näin kirjoitti:
Me syödään arkijuustona Arlan Loputon 17% kermajuustoa 1,1 kg. Hyvä hinta-laatusuhde. Lapsena mulle ei kelvannut kuin Edam, joten en yhtään ihmettele, että lapsiperheissä näitä arkijuustoja syödään hinnan ja maun (mauttomuuden) takia.
Herkuttelujuustot ovat kaikki törkyrasvaisia ja jatkuvasti syötynä, mulla olisi varmaan jo suonet tukossa. Mainittu Manchego on aivan järkyttävän makuista kuten kaikki muutkin lampaan tai vuoden maidosta tehnyt juustot. Sinihome, valkohome, pippurijuusto, Appenzeller ja Gruyere pääsevät meidän juustolautaselle.
Syötte vähärasvaista juustoa ja kehut laadulla, hahhah.
Ihmettelen samaa, että miksi joku haluaa tuota paskaa ostaa, sillä esim. Oltermanni, joka on jo aivan tolkullisen makuinen juusto omassa kategoriassaan, maksaa suunnilleen saman verran kilolta, kuin tuo pyyhekumi.
Miten joku juusto voi kutittaa percttä noin pahasti? Eikö jokainen saa syödä mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan rahakysymys on. Jos taloudessa menee pari-kolme kiloa juustoa viikossa, niin sillä on ihan oikeasti merkitystä, maksaako se juusto vitosen kilo vai 27 euroa kilo...
Tottakai meillä lapset söisivät mielellään vaikka grada padanoa nyrkillisen päivässä tai oikeaa parmesaania (parmigiano reggiano), mut hei, ei näillä tuloilla. Vanhin tykkää sinihomejuustosta, niin ostan rainbow'n versiota, kun se nyt maksaa 1,50€ sen sijaan, että ostaisin auraa melkein kolmella eurolla. Anteeksi.
Ja ei, ei se mene niin, että teini syö puoli kiloa halpaa edamia tai kaksi ohutta siivua kallista juustoa. Ihan yhtä lailla sitä kallista juustoa siivuttaa kuin halvempaakin.
Montako lasta teillä oikein on?! Vaikka olisi neljä, joka on onneksi jo hyvin harvinaista, niin teillä menisi puoli kiloa (!!!) juustoa per henki per viikko? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Melkein sata grammaa pelkkää juustoa päivässä. Normaali lapsiluku on nykyään 1 tai 2, ja jos juustoa syö järkevissä määrin eli ehkä pari sataa grammaa viikossa, ei pitäisi paljon olla väliä maksaako se 5 vai 15e kilo. Etenkin kun ihan oikeasti se maukkaampi on riittoisampaa.
Ihan oikeasti se maukkaampi ei ole yhtään riittoisampaa, koska sitä syödään vähintään yhtä paljon ellei enemmän kuin sitä bulkkijuustoa. Sinulla ei todellakaan ole neljää teinipoikaa kotonasi.
Yksi lapsi vetää kerralla kaksi leipää, yhden leivän päälle menee 3x10g juustosiivut, eli aamupalalla jo 60g juustoa per lapsi. Neljä lasta, 240g juustoa. Neljässä päivässä menee pelkkiin aamupaloihin melkein kilo juustoa. Sitten sitä syödään ehkä iltapalla, pizzan päällä, lasagnessa (aivan! minä laitan sekä pizzaan että lasagneen HALPAA BULKKIJUUSTOA!!!) - ja toki me vanhemmatkin sitä juustoa syömme.
Ihan perusmatikkaa, mutta toki ymmärrän, ettei se kaikilla ole hallussa.
Ihmekään et suomalaiset on nii läskei, kun pelkästään bulkkijuustoa kuluu perheissä kilokaupalla viikossa. Itse syön juustoa ehkä kerran viikossa, jonkun ruoan kanssa, jos sitäkään. Goudaa yleensä suosin, en kyllä ole kotoa muuton jälkeen noihin kumijuustoihin koskenut. Laadukasta juustoakaan ei kulu kerralla niin paljon, kun se on maukkaampaa, joten sitä ei tarvitse siivutolkulla laittaa. Vähemmän ja laadukkampaa sopisi itse kunkin kuluttavan.
Jos ruoka maistuu jollekin, niin se myös täyttää ja pitää paremmin nälkää. Samoin, jos siinä on rasvaa. Hyvää maukasta juustoa ei tarvitse leivän päälle kuin yhden viipaleen. Halpa arkijuusto taas ei maistu millekään, joten toki lapsi sitten veistelee sitä isot kasat leivälleen. Samalla opitaan epäterveellinen tapa syödä kerralla enemmän kuin tarvitsee. Näitä mauttomilla arkijuustoilla kasvatettuja miehiä kun katsoo, niin ottavat kerralla sentin kasan leikkelettä ja juustoa leivilleen jne ja taas naiset huutaa pää punaisena, kun mies ja teinipojat tyhjentää jääkaapin. Ostakaa kunnollista ruokaa, joka on tehty kunnon aineista. Mauton höttö aiheuttaa vaan ylimääräistä napostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan rahakysymys on. Jos taloudessa menee pari-kolme kiloa juustoa viikossa, niin sillä on ihan oikeasti merkitystä, maksaako se juusto vitosen kilo vai 27 euroa kilo...
Tottakai meillä lapset söisivät mielellään vaikka grada padanoa nyrkillisen päivässä tai oikeaa parmesaania (parmigiano reggiano), mut hei, ei näillä tuloilla. Vanhin tykkää sinihomejuustosta, niin ostan rainbow'n versiota, kun se nyt maksaa 1,50€ sen sijaan, että ostaisin auraa melkein kolmella eurolla. Anteeksi.
Ja ei, ei se mene niin, että teini syö puoli kiloa halpaa edamia tai kaksi ohutta siivua kallista juustoa. Ihan yhtä lailla sitä kallista juustoa siivuttaa kuin halvempaakin.
Montako lasta teillä oikein on?! Vaikka olisi neljä, joka on onneksi jo hyvin harvinaista, niin teillä menisi puoli kiloa (!!!) juustoa per henki per viikko? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Melkein sata grammaa pelkkää juustoa päivässä. Normaali lapsiluku on nykyään 1 tai 2, ja jos juustoa syö järkevissä määrin eli ehkä pari sataa grammaa viikossa, ei pitäisi paljon olla väliä maksaako se 5 vai 15e kilo. Etenkin kun ihan oikeasti se maukkaampi on riittoisampaa.
Ihan oikeasti se maukkaampi ei ole yhtään riittoisampaa, koska sitä syödään vähintään yhtä paljon ellei enemmän kuin sitä bulkkijuustoa. Sinulla ei todellakaan ole neljää teinipoikaa kotonasi.
Yksi lapsi vetää kerralla kaksi leipää, yhden leivän päälle menee 3x10g juustosiivut, eli aamupalalla jo 60g juustoa per lapsi. Neljä lasta, 240g juustoa. Neljässä päivässä menee pelkkiin aamupaloihin melkein kilo juustoa. Sitten sitä syödään ehkä iltapalla, pizzan päällä, lasagnessa (aivan! minä laitan sekä pizzaan että lasagneen HALPAA BULKKIJUUSTOA!!!) - ja toki me vanhemmatkin sitä juustoa syömme.
Ihmekään et suomalaiset on nii läskei, kun pelkästään bulkkijuustoa kuluu perheissä kilokaupalla viikossa. Itse syön juustoa ehkä kerran viikossa, jonkun ruoan kanssa, jos sitäkään. Goudaa yleensä suosin, en kyllä ole kotoa muuton jälkeen noihin kumijuustoihin koskenut. Laadukasta juustoakaan ei kulu kerralla niin paljon, kun se on maukkaampaa, joten sitä ei tarvitse siivutolkulla laittaa. Vähemmän ja laadukkampaa sopisi itse kunkin kuluttavan.
Söisit sinäkin rasvaista juustoa, niin olisit hoikka. Sokeri lihottaa, ei juusto.
näin kirjoitti:
Mutta kun siellä on niitä ihan laadukkaita juustoja, jotka ei ole mitään herkkujuustoja, eikä kumijuustoja, vaan ihan normaaleja, sekä maukkaita juustoja, kuten emmental, gouda ja cheddar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisit sinäkin rasvaista juustoa, niin olisit hoikka. Sokeri lihottaa, ei juusto.
Kun en käytä sokeria, kuin vain likööreitä juodessani. Öljyä käytän senkin edestä, nimittäin neitsytoliiviöljyä. Hoikka olenkin, vaikka ruoasta nautin.
Vierailija kirjoitti:
Miten juusto voi kuumentaa tunteita näin paljon?
Koska ketjun aloittaja trollaa. Esittää koko ajan tolkuttomia ja ärsyttäviä vastaväitteitä. Kun aihe on niin arkinen niin et tunnista teollia.
Olemme kahden aikuisen talous,rahasta ei ole pulaa. Meillä syödään usein Valion Arkijuustoja : edamia,emmentalia,goudaa,kermajuustoa koska tykkäämme niistä.
Koska se on ihan hyvän makuinen. Sopii hyvin leivän kanssa. Ostelen erilaisia juustoja vaihtelun vuoksi, mutta oikeastaan normaali arkijuusto ja parmesaani ovat sellaisia, joita yleensä jääkaapista löytyy. Tällaisia keskusteluita avaavat ja käyvät yleensä vain jonkin sortin nousukkaat ja muut wanna be:t. Jos kuvittelee nostavansa omaa yhteiskunnallista asemaansa esimerkiksi syömällä hyviä juustoja, niin... Teidän pitäisi kiertää katsomassa niin sanotun paremman väen jääkaappeja, normaalisti samoja arkisia ruokia sieltä löytyy. Juustokeskustelu menee samaan kategoriaan kuin IPhonet status-symboleina ja status-symbolit ylipäätään. Roskasakin harrastuksia moiset. Määritelmä ei pidä sisällään taloudellista toimeentuloa, kuuluminen roskaväkeen määräytyy pään sisäisillä asioilla. Köyhä voi olla hieno ihminen ja roskaväkeen kuuluu paljon hyvin toimeentulevia.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Mutta kun siellä on niitä ihan laadukkaita juustoja, jotka ei ole mitään herkkujuustoja, eikä kumijuustoja, vaan ihan normaaleja, sekä maukkaita juustoja, kuten emmental, gouda ja cheddar.
Emmental on mun suussa pahaa. Goudassa 30% rasvaa, cheddar myös ällörasvaista ja ei kelpaa kuin hampurilaisiin.
Miksi se jonkun perCttä kaivelee, mitä juustoa kukakin syö? Makuasioita kaikki. Joku syö myös muuten halpoja tuotteita, ajelee vanhalla autolla, ottaa ruman puolison ja matkustaa Kreikan saarille, Tallinnaan tai Thaimaahan... Miksi näin kun kaiken voisi tehdä tyylikkäämmin kuin vaihtoehtoja on?