Aupairin ottaminen, tunnit
Me ollaan ottamassa au pairia. Pääasiassa sen hommana olis herätä lasten kans kahdeksalta ja huolehtia esikoinen ysiltä kouluun ja hakea se sieltä kahdelta. Sen jälkeen hengailla nuoremman kanssa siihen johonki neljään asti kun tullaan töistä. Yhtenä arkipäivänä ollaan hoidettu lasten hoito muualta.
Noista neljästä päivästä tulis yhteensä 32 tuntia. Ei mitään hirveetä raatamista tosin, siivous ollaan hoidettu muuten, ruuanlaittoa ehkä joskus jotain pientä. Miltä kuulostaa?
Au pairin tunnithan on max. sen 30, lisätunneista maksetaan erikseen. Onks toi kaks tuntia liikaa siihen päälle jo? Vapaata olis kuitenkin kaikki illat ja lähes joka viikonloppuna pe-su. Auto käytössä vapailla. Meidän aupair on itse ehdottanut että voi mielellään olla lasten kanssa jos halutaan lähteä joku viikonloppukin johonkin, maksetaan tietty erikseen siitä.
Onko kellään muulla ollut aupairia Ukrainasta? Tai muualta. Kokemuksia kaipaan. :) Ja varmuutta siihen että onko tämä meille sopivin ratkaisu. Lasten hoitopaikat on niin kaukana meiltä ja työmatkat niin pitkät, että hoitopäivät venyis yli 9-tuntisiksi jos laitettais päiväkotiin. Jotenkin kiva ajatus että vois vaan jättää lapset nukkumaan silloin ennen seiskaa kun lähdetään ja saisivat heräillä rauhassa kotoa aupparin kanssa vähän myöhemmin. Sit jos ne veis päiväkotiin aamulla, herätys olis jo ennen puoli seitsemää.
Kommentit (41)
Yli 9 tuntiset päiväkotipäivät matkoineen? Toi on kuule suurimman osan normiarkea. En tunne ketään jonka perheessä lasten hoitopäivät olisi tota lyhyempiä. Helsingistä Espooseen julkisilla työmatkat kestää jopa 1,5h yhteen suuntaan.
Luin uudelleen. Hienoa jos te pystytte ottamaan au pairin , mutta haluan silti sanoa, että suurin osa lapsista herää jo kuudelta tai ennen.
Entä, jos lapsukaiset alkavatkin heräilemään itsekseen jo heti kuuden jälkeen? Voiko aupair herätä vasta kahdeksaksi? ELi aina vaan pitenee päivät.
Seiskalle! Aupairit tulee vapaaehtoisesti oppimaan kulttuurista ja auttaa siinä samalla asumista ja taskurahaa vastaan!!! Niillä ei saa teettää kaikkia kotitöitä vaan ne on perheen jäseniä niinkun muutkin!
3: En minä kiellä etteikö ne pitkät päiväkotipäivät olis monen arkea, mutta tarkoitatko että mun ei pitäis koittaa etsiä meidän omassa perheessä ja meidän resurssien puitteissa asiaan muuta ratkaisua sen takia koska ne on monen arkea? Mä uskn että kukaan vanhempi ei kuitenkaan tarkoituksellisesti valitse esim. kymmenen tunnin päiväkotipäiviä lapselleen, jos voi tehdä asialle jotain. Usein ei ikävä kyllä voi.
5: Meidän lapset ei ole koskaan heränneet ennen kahdeksaa ja kahdeksaltakin joutuu repimään ylös (tässä yksi syy sille miksi puoli seiskan herätykset tuntuu kurjalta lasten kannalta), siksi en pidä kovin realistisena ajatuksena sitä että ne alkais yhtäkkiä heräämään kuudelta. Siksi en ole miettinyt asiaa. Jos näin kuitenkin tapahtuisi, pitäisi au pairille todennäköisesti maksaa enemmän korvausta. Sekin onnistunee jos niikseen tulee. Lisäksi au pairilla olisi sitten vapaa-aikaa pari tuntia keskellä päivää kun nuorempi nukkuu päiväunensa.
Minusta nuo on pitkät tunnit aupairille. Ennemminkin kuulostaa aupair+ tai Nannyltä eli lastenhoitajalta. Tuohan on kokopäivätyö. Itsellä on ollut 8 aupairia, saksalaisia ja suomalaisia (asumme ulkomailla) mutten koskaan olisi laittanut heitä päätoimiseksi lastenhoitajaksi, lapset ovat aina käyneet tarhaa/koulua. Aupairhan on nuori tyttö (tai joskus poika) joka tulee tutustumaan kulttuuriin ja perheenjäseneksi, mutta jolta ei voi odottaa päätoimista lastenhoitoa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:31"]
Lisäksi au pairilla olisi sitten vapaa-aikaa pari tuntia keskellä päivää kun nuorempi nukkuu päiväunensa.
[/quote]
Ei se päikkäreiden aikainen aika ole luokiteltavissa vapaa-ajaksi millään tavalla. Töissähän nuori on joka tapauksessa, vaikkei lapsen kanssa touhuisikaan, mutta on kuitenkin velvoitettu olemaan kotona ja käytettävissä. Palkkaa tästä päikkäriajasta pitää siis maksaa ihan yhtälailla... Niin kuin varmasti ajattelittekin :) Ja ei tuo 32 tuntia pahalta kuulosta, voittehan neuvotella oman sopimuksen au pairin kanssa. Olen itsekin ollut au pairina ja kuulostatte muuten oikein mukavalta perheeltä.
Pidä huoli siitä, että valitset aupairin, jonka ruokailutottumukset ovat kanssasi samankaltaiset!
Jos te molemmat lähdette töihin ennen kahdeksaa, niin au pairin työtunnit alkavat juosta silloin, vaikka lapset nukkuisivatkin. Hän on kuitenkin vastuussa lapsista.
Mites toi kommunikaatio lasten kanssa jos au pair ei osaa suomea? Meillä on ollut useita au paireja ja suomenkielentaito on ollut vaatimuksena. Ja yllättäen niitäkin löytyy.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:28"]aupair on orjatyötä
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:32"]
Lisäksi au pairilla olisi sitten vapaa-aikaa pari tuntia keskellä päivää kun nuorempi nukkuu päiväunensa.
[/quote]
Ei se päikkäreiden aikainen aika ole luokiteltavissa vapaa-ajaksi millään tavalla. Töissähän nuori on joka tapauksessa, vaikkei lapsen kanssa touhuisikaan, mutta on kuitenkin velvoitettu olemaan kotona ja käytettävissä. Palkkaa tästä päikkäriajasta pitää siis maksaa ihan yhtälailla... Niin kuin varmasti ajattelittekin :) Ja ei tuo 32 tuntia pahalta kuulosta, voittehan neuvotella oman sopimuksen au pairin kanssa. Olen itsekin ollut au pairina ja kuulostatte muuten oikein mukavalta perheeltä.
[/quote]
Samaa mieltä. Tuo on ihan höpöjuttua etta aupairilla olisi "vapaata" kun lapset nukkuvat, koska hän ei voi lähteä pois paikalta ja on lapsista kuitenkin vastuussa. Totta kai koko siltä ajalta kun aupair vastaa lapsista, nukkuivat he tai ei, maksetaan palkka.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:37"]
Pidä huoli siitä, että valitset aupairin, jonka ruokailutottumukset ovat kanssasi samankaltaiset!
[/quote]
Miksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Meidän 8 aupairimme joukkoon on mahtunut yksi gluteenitonta ja 2 kasvisruokavaliota noudattavaa, ja se on sujunut ihan mainiosti vaikka itse olemme täysin normaaleja sekasyöjiä. On hölmöä jättää ottamatta hyvä aupair vain koska hän ei syö tismalleen samoin kuin itse.
Au pair on teillä töissä 06.30-16, vaikka lapset nukkuisivat on hän silti heistä vastuussa, eikä voi lähteä esim "omalla ajalla" lenkille...
Järjestely onnistuu hyvin, jos aupair on motivoitunut ja luotettava. Meillä oli aikoinaan aupair, joka vaikutti etukäteen loistavalta (hyvät taustat, kokemusta lastenhoidosta jne) mutta ei ollutkaan lopulta yhtään kiinnostunut lapsen hoidosta. Töistä kotiin tullessa kämppä oli hyrskyn myrskyn, lapsi oli tyhjentänyt vaatekaappeja, kirjahyllyjä jne kun kukaan ei vahtinut - aupair lueskeli kirjoja ja surffasi netissä. Hänen työaikansa oli 7h ma-to, josta lapsi kävi 3h ohjatussa kerhossa ja lapsi nukkui vielä tunnin päikkärit.
Huono kokemus, lähetin 2.5kk jälkeen pois ja palkkasin suomalaisen lähihoitajan, joka sai päiväunien aikana kotihommiakin tehtyä (pyytämättä). Nyt asun taas ulkomailla ja meillä on täysipäiväinen apulainen, ja ero aupair aikoihin on kuin yöllä ja päivällä. Sovitut asiat huolehditaan ja häneen voi luottaa.
Suosuttelisin myös nuoremmalle jotain viriketoimintaa, muuten aupair pitkästyy helposti (pitkä päivä pienen lapsen hoitoa yksin) ja on varmaan lapsellekin kehittävää.
Tsemppiä, toivottavasti teillä käy hyvä tuuri! :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
Olet ihan oikeassa tässä. Peilasin tätä varmaan liikaa omaan ajatteluuni kun pidän lapsen päikkäriaikaa vapaa-aikana, niin jotenkin pöhkösti ajattelin että jos ei ole mitään velvoitetta tehdä mitään kotitöitä ja voi vaan röhnöttää sohvalla niin se olsi vapaa-aikaa. Vaan eihän se ole jos on vastuussa lapsesta, oot ihan oikeassa.
Meidän au pair-ehdokas on kuullut toiveemme ja sen mitä päivään kuuluu ja on kovin innoissaan vielä tulossa. Pitää kolmea vapaapäivää hyvänä juttuna, mutta sanoo että on valmis jäämään lapsia vahtimaan joskus viikonloppuisin jos me halutaan mennä johonkin.
Pitänee miettiä taskurahan korotusta, on tuossa aika paljon tietysti sitä työaikaa. Onneksi joinain viikkoina saadaan se työviikko rukattua jopa kolmepäiväiseksi, joten uskon ettei au pairimme ihan työtaakan alle luhistu.
Siitä kielikysymyksestä: Etsittiin ensin suomenkielistä, mutta kun ei sopivaa löytynyt niin löytyi yksi tosi hyvä ehdokas joka puhuu vain englantia. Ajattelin olla ekan kuukauden au pairin kanssa kotona ennen kun aloitan työt, voidaan käydä läpi rutiineja, kieliasioita, totutella lapsiin ja niiden kanssa kommunikointiin. Jotenkin ajattelen että se englanninkielisyys ei ole niin paha kun lapsi on kuitenkin niin pieni ettei kommunikoi lausein, eli siis alle 2-vuotias. Sellaisen kanssa joka tapauksessa selvitään aika paljon viittomalla ja yrittämällä miettiä että mitäköhän se "göylijöö" tarkoittaa kun se osoittaa olohuoneeseen. :'D
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:37"]
[/quote]
Miksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Meidän 8 aupairimme joukkoon on mahtunut yksi gluteenitonta ja 2 kasvisruokavaliota noudattavaa, ja se on sujunut ihan mainiosti vaikka itse olemme täysin normaaleja sekasyöjiä. On hölmöä jättää ottamatta hyvä aupair vain koska hän ei syö tismalleen samoin kuin itse.
[/quote]
Olin aupairina amerikkalaisessa perheessä, jossa ei muuta syöty kuin epäterveellisiä ruokia. Lapset olivat ylipainoisia ja etenkin tyttö surullinen lihavuudestaan. Vegaanina sain tietenkin syötyä oman ruokavalioni mukaan, mutta jokapäiväinen, anteeksi sanavalintani, paskan tarjoaminen lapsille teki olostani todella epämukavan.
Rippuen minkä ikäinen teidän nuorimmainen lapsi on, voisivat he aupairin kanssa käydä ehkä jossakin kerhossa ainakin joinakin päivinä. 18-vuotiaalle 8 tunnin hoitovastuu jostain 1,5-vuotiaasta päivittäin voi olla aika rankka, jos tarkoitus on olla vain kotona. Palkka varsinaisesta työstä on kuitenkin pieni, vaikka vastineeksi saakin sekä oman huoneen että ruoat. Hyvä kuitenkin on, että tuossa ei enää edellytetä kotitöitä päälle.
Kun asuimme ulkomailla, meillä oli yhteensä kolme aupairia tuona aikana, kaikki suomalaisia. Olimme ulkomailla miehen työn takia, itse suoritin avoimen yliopiston opintoja. Meillä on kaksi lasta, jotka ovat nyt jo koululaisia, mutta tuolloin vanhempi kävi kansainvälisessä leikkikerhossa parina päivänä viikossa. Aupair kuljetti häntä sinne tai oli kotona pienen kanssa, kun itse vein isompaa leikkikouluun. Aupair myös oli lasten kanssa silloin, kun minun piti opiskella, mutta itse olin siis kuitenkin samassa talossa koko ajan. Ulkomailla, kun tukiverkostoa ei ollut, oli myös korvaamaton apu, että aupair oli paikalla, kun minun piti joskus myös osallistua miehen firman juhliin ja tilaisuuksiin.
aupair on orjatyötä