Häpeän huonoa taustaani yliopistolla
Asia tuli mieleen lukiessa ketjua ylemmästä keskiluokasta. Opiskelen siis teknillis-kulturellia alaa yliopistolla, ja joskus tulee puhuttua kurssikavereiden taustoista muita aiheita sivuten. Joku saattaa mainita äitinsä olevan molekyylibiologi, lääkäri, tutkija, kemisti tai ystävien lapsuudenkodissa olohuoneesta kurkistaa iso flyygeli ja seinillä on originaaleja grafiikkatöitä perheen ystävätaiteilijoilta. Oma vene, matkoja Afrikkaan, kolme taloa. Itse olen muuttanut hyvin kaukaa joten ystäväni eivät ole nähneet taustojani, enkä ole asiasta hirveästi hiiskunut. Ja mikä olikaan taustani? Sairaanhoitaja-upseeriperhe maustettuna alkoholi- ja mt-ongelmalla, viihteenä Salkkarit ja Bumtsibum. Kotona ei mitään kunnon kirjallisuutta, ei kulttuuria tai mielestäni sivistystäkään.
Pakostakin tulee ajoittain olo etten kuulu hienotaustaisten kurssikavereiden joukkoon. Olen saanut vaivihkaa opetella etikettiä ja muita perusasioita jotka "kaikki muut" ovat imeneet äidinmaidosta. Kateuskin iskee ajoittain - miksi minä en voinut syntyä kulturelliin hienoon perheeseen, kaikki olisi käynyt niin paljon helpommin enkä tuntisi itseäni mustaksi lampaaksi.
Palstalla muita samoja kokemuksia jakaneita?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 19:14"]
Mikähän tämä teknillis-kylttyrelli ala voi olla??
[/quote]
Vastaan itselleni, vissiin jotain Porvoon teknillis-kultturellisessa tiedekunnassa
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:57"]
Opiskeluajoistani on jo aikaa mutta ainakin tällä nykyisellä elämänkokemuksellani olen ylpeä tasutatani. Yksinhuoltajaäiti kasvatti minut ja elätti pienellä duunarin palkallaan, vaikka siihen aikaan au-lapsi oli häpeä ja hänen olisi pitänyt ymmärtää olla näyrää naista. Olen ylpeä äidistäni ja oli ihan parasta nähdä hänen ilonsa, kun valmistuin maisteriksi ja sain hyvän ja arvostetun työpaikan. Nuorena toki häpesin välillä äitiäni, kun hän oli niin brutaali ja istui jalat harallaan kuin miehet, mutta nyt osaan arvostaa hänen sisuaan ja rohkeuttaan - jota itsellänikin äidinperintönä on.
[/quote]
Mä vähän luulen että se ongelma ei ap:llakaan ole niinkään vanhempien duunarius vaan se näköalattomuus, kannustamattomuus, täydellinen kiinnostuksen puute kulttuuriin jne.
Onpa hyvä etten ole koskaan pohtinut taustaani ja sen merkitystä suhteessa ihmissuhteisiini tai esimerkiksi opiskelupiireihini. Tosin ei piireihini kuulukkaan muitakaan suku/koulutustaustojen, tai käytöstapojen tarkastajia. Ovat sellaiseen liian sivistyneitä, luullakseni.
Opiskeluajoistani on jo aikaa mutta ainakin tällä nykyisellä elämänkokemuksellani olen ylpeä tasutatani. Yksinhuoltajaäiti kasvatti minut ja elätti pienellä duunarin palkallaan, vaikka siihen aikaan au-lapsi oli häpeä ja hänen olisi pitänyt ymmärtää olla näyrää naista. Olen ylpeä äidistäni ja oli ihan parasta nähdä hänen ilonsa, kun valmistuin maisteriksi ja sain hyvän ja arvostetun työpaikan. Nuorena toki häpesin välillä äitiäni, kun hän oli niin brutaali ja istui jalat harallaan kuin miehet, mutta nyt osaan arvostaa hänen sisuaan ja rohkeuttaan - jota itsellänikin äidinperintönä on.
[/quote]
Mun äiti kinuaa vaan jotain lapsenlapsia, ei sitä voisi pätkääkään kiinnostaa maisteriksi valmistuminen. Olisin tosi kiitollinen kannustavasta ja ylpeästä äidistä, sen sijaan opintojen suhteen saan kuulla lähinnä haukkumista jos asia tulee joskus esille. Se ongelma ei siis todellakaan ole työläistausta, vaan todellisuudessa jotkut muut asiat.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:10"]
Onpa hyvä etten ole koskaan pohtinut taustaani ja sen merkitystä suhteessa ihmissuhteisiini tai esimerkiksi opiskelupiireihini. Tosin ei piireihini kuulukkaan muitakaan suku/koulutustaustojen, tai käytöstapojen tarkastajia. Ovat sellaiseen liian sivistyneitä, luullakseni.
[/quote]
En edes tiedä miten vastata tähän, luulin ensin vitsiksi mutta taidatkin olla tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:14"]Älä turhaan häpeä. Itse olen ns. hyvästä perheestä, jossa todellisuus oli kaikkea muuta. Opin jo varhain näkemään, keiden lähiömutsien kodeissa oli rakkautta ja välittämistä. Meidän perheessä sitä ei kyllä ollut. Mut vanhemmaksi tulet sitä paremmin tajuat, ettei kaikki ole kuin hyvin harvoin sitä "miltä se näyttää".
[/quote]
Olisikin noin! Pelkkä sivistyksen puuttuminen ei kuitenkaan tarkoita että se olisi kompensoitu rakkaudella. Minulle huudettiin lapsena kaikesta, joten istuin sitten seitsenvuotiaasta asti yksin huoneessani nokka kirjassa tai netissä hakien kaiken maailman tietoa. Minulla ei tainnut käydä yhtään vierasta leikkimässä noin nelosluokan jälkeen, kun kaverit huomauttivat miten outo kotini oli. Tästä syystä kasvoin 'pikku professoriksi' jolla oli tietoa vaikka muille jakaa mutta sosiaaliset suhteet jäivät tolalle. Minusta tuntuu että olen saanut itse kasvattaa itseni, mieleen hiipii ajatus että paremmista lähtökohdista voisin olla niin paljon enemmän.
Toivottavasti joku tajuaa ajatuksenvirtaani.
-ap
[/quote]
Tarkoitin sanoa, että sivistys ilman rakkautta, välittämistä ja hyvyyttä on yhtä tyhjän kanssa. Keskity olemaan ensi sijassa hyvä ihminen ja sitten hae muuta sivistystä. Älä yritä olla mitään, mitä et ole. Mun lapsuuden kodissa oli siis kunnossa pelkät kulissit. Älä sinä keskity kulisseihin vaan siihen, että mahdollisimman monella olisi hyvä olla tässä maailmassa. Itse olen hyvin kouluttautunut, kuten vanhempani. Kuitenkin arvostan ihmistä ihmisyytensä, en tekojensa vuoksi. Ns. sivistys ei tarkoita, etteikö ihminen voisi olla kaksinaismoralistinen , itsekeskeinen kusipää. Monet menestyneet itse asiassa vaan rakentaa kulisseja. Älä sinä lähde siihen mukaan.
[/quote]
Aivan!
Se on totaalista sivistyksen puutetta, että lähtee laittamaan ihmisiä arvojärjestykseen taustojen perusteella. Avoin, reilu, ystävällinen ihminen on aina sivistynyt, vaikka ei osaisikaan syödä ostereita oikeaoppisesti.
[/quote]
Siis se että analysoi ympäröivää maailmaa ja omaa suhdetta siihen ei todellakaan tarkoita että on joku nirppanokka toisten arvostelija. Käsittämätöntä, etkö itse tosiaan analysoi ja pohdi tällaisia? Ok.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Siis se että analysoi ympäröivää maailmaa ja omaa suhdetta siihen ei todellakaan tarkoita että on joku nirppanokka toisten arvostelija. Käsittämätöntä, etkö itse tosiaan analysoi ja pohdi tällaisia? Ok.
[/quote]
Maailmaa? Jaa sää puhutkin maailmasta, ja mää ihmisistä ja niiden taustoista ja niiden merkityksestä ystävyyteen, kaveruuteen ja ihmisuhteiden muodostumiseen. Ok.
Minulle ihan käsittämätöntä puhetta vuonna 2015.
Opiskelin yliopistossa jo 60-luvulla. Vanhempani olivat pienipalkkaisia tehdastyöläisiä, ja minä ehkä pääsin kouluttautumaan, kun olin perheen ainokainen. Koskaan en mitenkään hävennyt taustaani, vaikka varmasti siihen aikaan yliopisto-opiskelijoiden perhetausta oli ihan toista luokkaa kuin nykyään. Nyt kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ihan niin pitkälle kuin halua ja kykyä riittää. Saa ainakin opintotukea ja lainaa toisin kuin omana opiskeluaikanani.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:13"]
[/quote]
En edes tiedä miten vastata tähän, luulin ensin vitsiksi mutta taidatkin olla tosissaan.
[/quote]
Eli olet tarkastaja. Kliffaa hei!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:26"]
[/quote]
[/quote]
Maailmaa? Jaa sää puhutkin maailmasta, ja mää ihmisistä ja niiden taustoista ja niiden merkityksestä ystävyyteen, kaveruuteen ja ihmisuhteiden muodostumiseen. Ok.
[/quote]
Kyllä mä mietin omaa ja muiden taustaa. Se että miettii ei tarkoita että arvottaa niitä asioita jotenkin :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä mietin omaa ja muiden taustaa. Se että miettii ei tarkoita että arvottaa niitä asioita jotenkin :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:37"]
Opiskelin yliopistossa jo 60-luvulla. Vanhempani olivat pienipalkkaisia tehdastyöläisiä, ja minä ehkä pääsin kouluttautumaan, kun olin perheen ainokainen. Koskaan en mitenkään hävennyt taustaani, vaikka varmasti siihen aikaan yliopisto-opiskelijoiden perhetausta oli ihan toista luokkaa kuin nykyään. Nyt kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ihan niin pitkälle kuin halua ja kykyä riittää. Saa ainakin opintotukea ja lainaa toisin kuin omana opiskeluaikanani.
[/quote]
Ja tätä Sinun, kokeneen henkilön tekstiä, kuten minunkin, ei ymmärretä. Onko aloittajan kertoma luokkayhteiskunta livahtanut Suomeen meidän huomaamatta? Itse opiskelin 70-luvulla, jolloin taustaa ei tarvinnut hävetä. Mahtoiko aloitus olla sittenkin provo?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:37"]
[/quote]
Ja tätä Sinun, kokeneen henkilön tekstiä, kuten minunkin, ei ymmärretä. Onko aloittajan kertoma luokkayhteiskunta livahtanut Suomeen meidän huomaamatta? Itse opiskelin 70-luvulla, jolloin taustaa ei tarvinnut hävetä. Mahtoiko aloitus olla sittenkin provo?
[/quote]
Tuskinpa oli provo, aiheestahan tehtiin viime vuosina tutkimuskin.
Eikö omat saavutukset riitä? Onko CV:hen liitettävä suvunkin saavutukset. Ilmeisesti nakkivaras eno täytyy siitä häivyttää.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:52"]Eikö omat saavutukset riitä? Onko CV:hen liitettävä suvunkin saavutukset. Ilmeisesti nakkivaras eno täytyy siitä häivyttää.
[/quote]
Sisälukutaito? Älä kommentoi, jos et ymmärrä lukemaasi.
Susanna ALkosken kirjat mm. Köyhän lokakuu käsittelevät aihetta. Hän on itse tehnyt luokkaretken hyvin rosoisist oloista ylös keskiluokkaan. Matka oli kivinen, kuten kirjassa kuvataan. Häpeä oli tuttu tunne hänellekin.
Luokkayhteiskunnan olemassaolon kiistäminen on varma merkki keskiluokkaisuudesta. Itse olen kavunnut alaluokkaisesta kodista akateemiseksi, ja luokkaretki on todellakin tehty.
Ap:lle sanoisin, että käy lukaisemassa vähän sosiologiaa, se auttaa oikeasti ymmärtämään ja pukemaan sanoiksi omia kokemuksia. Esimerkiksi Pierre Bourdieu, kuuluisa luokkatutkimusta tehnyt sosiologi, oli taustaltaan luokkaretkeilijä ja kirjoitti juuri tuosta ulkopuolisuuden tunteesta joka ei hellitä kotona eikä koulussa. Minulle tärkeää on ymmärtää, että olen kuitenkin juuri sellainen kuin kuuluukin. Ei minun olisi hyvä olla, vaikka ryhtyisin työttömäksi pikkurikolliseksi ja pudottautuisin alaluokkaan. Nykyisen ympäristöni olen sentään itse ansainnut, rakentanut ja valinnut.
Taustani hävettää kyllä edelleen, ja siitä tietävät vain harvat. En mahda häpeälle mitään. Ulkopuolisen on helppo sanoa että älä häpeä, muttamutta...eivät nämä asiat ole vain järkeilykysymyksiä. Toisaalta luokkaretken tekeminen on suuri rikkaus. Esimerkiksi työssä joudun olemaan tekemisissä eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Ymmärrän erilaisuutta aivan eri tavalla kuin umpikeskiluokkaiset työtoverini, ja siitä on paljon apua sekä työyhteisölle että näille asiakkaille. Olen huomannut myös olevani keskivertoa empaattisempi ja avarakatseisempi. Todella ymmärrän, miten tausta vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen, makuun ja olemukseen, ja millaista on vaihtoehdottomuus ja elämä ympäristössä jossa normaaliyhteiskunnan normit eivät päde. Tiedän, että myös "huonoissa kodeissa" voi asua älykkäitä ja lahjakkaita lapsia, kun olen itsekin ollut sellainen.
Luokkaretken tekeminen on rankka juttu. Sen mukana tulee yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunteita. On siinä kuitenkin hyvätkin puolensa. Ja välillä huomaa että on meitä täällä muitakin, vaikkain harvakseltaan.
[/quote]
Mä vähän luulen että se ongelma ei ap:llakaan ole niinkään vanhempien duunarius vaan se näköalattomuus, kannustamattomuus, täydellinen kiinnostuksen puute kulttuuriin jne.