Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen tuntee onnea eniten, jos joku toinen kärsii

Vierailija
22.09.2015 |

Suomalaiselle tärkeintä ei ole se, että itsellä on tarpeeksi. Tärkeämpää on, että saa jollain toisella ei ole enemmän. Kaikista parasta tietysti on, jos saa omalla toiminnallaan joltain muulta jotain pois. Silloin suomalainen tuntee todellista onnea ja tyydytystä.

Mielipiteitä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:19"]

Haluaisin kysyä, millä perusteella niin ihailette Amerikkaa ja amerikkalaisia? Ja toisena, oletteko käyneet/ asuneet siellä?

[/quote] Asun Yhdysvalloissa ja olen maan kansalainen. Ilmapiiri on aivan erilainen kuin Suomessa.

Vierailija
22/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingonilo. Sana, jota ei monessa kielessä edes ole.

Kateus. Ominaisuus, joka estää kaikkia menestymästä ja olemasta onnellisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:34"]

Totta. Muistan kuinka joku ulkomaalainen sanoi suomalaisista ja kateudesta: kun suomalainen näkee naapurilla hienon auton, se toivoo että naapuri menettää sen. Kun amerikkalainen näkee naapurilla hienon auton, se miettii miten voisi itse saada samanlaisen.

[/quote]

Tokaisu, jota toistellaan kyllästymiseen asti. Niin kauan, että se muuttuu kaikkien tuntemaksi totuudeksi.

Olisitteko itse tehneet tämän kateushavainnon, jos ette olisi kuulleet sitä muualta? Onko teidän elämässänne oikeasti paljonkin ihmisiä, jotka toivovat teille tappioita ja menetyksiä?

Vierailija
24/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:19"]

Haluaisin kysyä, millä perusteella niin ihailette Amerikkaa ja amerikkalaisia? Ja toisena, oletteko käyneet/ asuneet siellä?

[/quote] Asun Yhdysvalloissa ja olen maan kansalainen. Ilmapiiri on aivan erilainen kuin Suomessa.
[/quote]juu mäki tykkäsin. Kaikenlaiset ihmiswt jutteli toisilleen mukavia. Ei kyräilyä tms.

Vierailija
25/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:19"]

[/quote]

Toki.

;)

Vierailija
26/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ei ollenkaan kaukaa haettu olettamus. Suomalainen kansanusko agraarikaudella rakentui tosi vahvasti onnen vakioisuuden periaatteelle. Eli kun onnea on vain tietty määrä, kaikki mikä on jollekin toiselle lisää on mahdollisesti itseltä pois. Tietysti sama toisinpäin. Kansanusko on täynnä konsteja joilla sekä varastetaan onnea itselle että suojaudutaan toisten pahoilta aikeilta. Koska kulttuuriin sidotut ajatusmallit muuttuvat hitaasti, on ihan mahdollista että mentaliteetissamme on edelleen jäänteitä noista uskomuksista.

Vierailija
27/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:53"]No en nyt sanoisi että tämä ihan täysin fakta on, joskin valitettavan yleistä. On kurjaa että meiltä täältä löytyy niin paljon kateutta, katkeruutta ja vihaa. Toisaalta suomalaisten mentaliteetti on sitä että ei puhuta asioista, niellään asiat kasvokkain ja puretaan katkeruutta sitten väärissä paikoissa ja väärillä tavoilla.

Mutta on ihan oikeasti myös hienoja ihmisiä Suomessa. Ainakin omasta lähipiiristä sellaisia löytyy (tai ainakin ystävät, sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita, mutta ei pahimmat tapaukset onneksi olekaan kovin läheisiä). Täytyy muistaa ennen kuin tuomitsemme kaikki suomalaiset, että paskoja ihmisiä löytyy ympäri maailmaa.
[/quote]
Mulla on onnekseni myös hyvä lähipiiri, mutta tämmöinen on valitettavan harvinaista. Tiedän liikaa sukuja, joissa ei kipeistä asioista puhuta ja suruun juodaan viinaa ja leikitään puukkohippaa. Ehkä kaikista ilkeintä on se, että lapset hylätään kuin nalli kalliolle heti kun tämä täyttää 18. Tämä on todella yleistä Suomessa.

Vierailija
28/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:34"]

Totta. Muistan kuinka joku ulkomaalainen sanoi suomalaisista ja kateudesta: kun suomalainen näkee naapurilla hienon auton, se toivoo että naapuri menettää sen. Kun amerikkalainen näkee naapurilla hienon auton, se miettii miten voisi itse saada samanlaisen.

[/quote]

Tokaisu, jota toistellaan kyllästymiseen asti. Niin kauan, että se muuttuu kaikkien tuntemaksi totuudeksi.

Olisitteko itse tehneet tämän kateushavainnon, jos ette olisi kuulleet sitä muualta? Onko teidän elämässänne oikeasti paljonkin ihmisiä, jotka toivovat teille tappioita ja menetyksiä?

[/quote]

Vaikka koetan parhaani mukaan vältellä niitä, niin kyllä sellaisia ihmisiä on enemmistö elämässäni.

Vierailija
29/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korpikansaa, näkevät tummaihoisen kadulla niin eivät uskalla ohi kävellä, tämmösiä juttuja Fb:ssa tänään.

Vierailija
30/30 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:43"]Itse asiassa ei ollenkaan kaukaa haettu olettamus. Suomalainen kansanusko agraarikaudella rakentui tosi vahvasti onnen vakioisuuden periaatteelle. Eli kun onnea on vain tietty määrä, kaikki mikä on jollekin toiselle lisää on mahdollisesti itseltä pois. Tietysti sama toisinpäin. Kansanusko on täynnä konsteja joilla sekä varastetaan onnea itselle että suojaudutaan toisten pahoilta aikeilta. Koska kulttuuriin sidotut ajatusmallit muuttuvat hitaasti, on ihan mahdollista että mentaliteetissamme on edelleen jäänteitä noista uskomuksista.
[/quote]
Hienosti kiteytetty, tätä olen epäillyt itsekin, anteeksi, kiitos ym kohteliaisuudet ovat aina jotenkin itseltä pois.