Kirjohi vs. merilohi vs. aito lohi
Aamutv:ssä tuli kaloista ja taas oppi uutta. Olen kuvitellut, että merilohi on merestä kalastettua "aitoa villiä" lohta, mutta eihän se niin olekaan.
No sitten googlettelin ja---->
Joskus kuulee puhuttavan myös villilohesta, mutta käytännössä kaikki lohi on kasvatettua.Kun puhutaan lohesta, 99 prosenttia siitä on kasvatettua. Vapaana kasvanutta kalaa ei ole sellaisia määriä, mitä kaupat ja ravintolat tarvitsevat. Myös siika ja nieriä ovat pitkälti kasvatettuja. Kuulemma myös kuhaa ruvetaan kasvattamaan, Seppälä kertoo.
Rehulla altaissa kasvatettu merilohi on kuulemma huomattavasti pahempaa kun aito "villilohi". Mistäs tuota aitoa meressä villinä kasvanutta lohta voi ostaa??
Kommentit (12)
Kai jostain kalatiskistä perämeren lohta löytyy? Ainakin Helsingissäkin olen nähnyt myynnissä monessa paikkaa. Meillä on syöty perämeren "villilohta" juhannuksesta saakka viikoittain ja minusta ainakin norjalainen "pussilohi" voittaa maussa ja värissä heittämällä. Väri on huomattavasta vaaleampi osassa melkein harmaa. Samoin on itse pyydettyä siikaa joesta, en ole koskaan siikaa kaupasta ostanut, joten en tiedä eroa kasvatettuun.
Villilohi on epäeettinen valinta. Toisaalta Itämeren lohessa on dioksiinia niin paljon ettei se kyllä ole terveellinenkään valinta. Mutta ehkä ympäristömyrkyt antavat makua?
En ole ikinä ostanut kasvatuslohta, on se sen verran epäekologista kalaa, että huh huh!!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:34"]
Väri on huomattavasta vaaleampi osassa melkein harmaa.
[/quote]
Kasvatettujen lohien punainen liha on "feikkausta".
Kasvatettu lohi on yleensä väriltään luonnonoloissa kasvanutta punaisempaa, sillä niiden ravintoon lisätään synteettisesti tuotettua astaksantiinia. Kalanrehuun käytettyjä väriaineita ei Suomessa tarvitse ilmoittaa kuluttajalle. Astaksantiini muodostaa noin viidenneksen viljeltyjen lohikalojen rehukustannuksista
Lähde.. http://www.safkatutka.fi/2015/05/26/mista-kirjolohen-punainen-vari/
Juu, tiedän. Mutta mulla tökkii monestikin tuon meidän lohen väri. Alkukesästä tulee niinkin punaista, mutta heinäkuulla menee jo aika värittömäksi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:34"]
Väri on huomattavasta vaaleampi osassa melkein harmaa.
[/quote]
Kasvatettujen lohien punainen liha on "feikkausta".
Kasvatettu lohi on yleensä väriltään luonnonoloissa kasvanutta punaisempaa, sillä niiden ravintoon lisätään synteettisesti tuotettua astaksantiinia. Kalanrehuun käytettyjä väriaineita ei Suomessa tarvitse ilmoittaa kuluttajalle. Astaksantiini muodostaa noin viidenneksen viljeltyjen lohikalojen rehukustannuksista
Lähde.. http://www.safkatutka.fi/2015/05/26/mista-kirjolohen-punainen-vari/
[/quote]
Aitoa siinä on vain perusosan -lohi, ei muu!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:39"]
Juu, tiedän. Mutta mulla tökkii monestikin tuon meidän lohen väri. Alkukesästä tulee niinkin punaista, mutta heinäkuulla menee jo aika värittömäksi.
[/quote]
Tökkii näköjään muillakin, norjassa lohien liha värjätään näköjään katkaravuilla...
Merestä saatu lohi ei ole niin rasvaista eikä punaista kuin kasvatusaltaan lohi. Ja sitä saa vaan kalastajalta suoraan.
Taimen on kuulemma hyvä kala....en tiedä kun en ole ikinä maistanut. Tosin sitäkin on meri/järvi/villi/kasvatettu mallia.
Meritaimen on hyvää, samoin Atlannin luonnonlohi. Syön saadessani, kesäisin. Ahven on hyvä kala, suosin sitä. Ja kuhaa, siikaa, muikkua, silakkaa, haukea...
Juu, eipä tuota "villilohta" oikein saa muualta kuin suoraan kalastajilta (jos ei sitten itse kalasta). Sama homma taimenen kanssa. Me itse kalastamme (ihan oman talouden tarpeisiin) ja tässä vuosien varrella on vain kerran tullut verkkoihin merilohta. Meritaimenta on sitten useampaankin otteeseen, joskin ihan pienimmät ollaan päästetty aina pois. Noiden kanta kun ei ole kovin vahva Suomessa.
Mutta jos ei löydä villilohta niin kannattaa suosiolla ostaa suomalaista, kasvatettua lohta. Maku eroaa norjalaisesta pussilohdesta kyllä todella paljon.
Kalastajilta. Tuoreempaa ei sitten löydykään.