18-vuotias tytär ja huulitäytteet - vinkkejä keskusteluun?
Kirjoitin aiheesta jo Maltilliset huulitäytteet -ketjuun, mutta ajattelin tehdä tästä kuitenkin ihan oman aloituksen siinä toivossa, että jollakulla täällä olisi sama tilanne tai vinkkejä asian käsittelyyn täysi-ikäisen lapsen kanssa.
Pähkinänkuoressa; pelkään tyttäreni hankkivan kaveripiirinsä vanavedessä huulitäytteet. Hän on 18-vuotias ja olen jo huomannut hänen kaveripiirissään nopean ulkoisen muutoksen sen jälkeen, kun tytöt ovat yksi kerrallaan täysi-ikäistyneet. Yhä useampi on selkeästi täytättänyt huuliaan. Toissapäivänä tyttökatras vieraili meillä, ja useamman ulkonäkö oli selvästi muuttunut. Entinenkin tyyli oli kaikilla, myös tyttärelläni, korostetun keimaileva isoine ripsineen, terävine kajaleineen, kiiltotuotteineen, näyttävästi värjättyine tukkineen, mielikuvituksellisine kynsineen ja pienine vaatteineen.
Ymmärrän tietenkin, että nuoruusikään kuuluu ulkonäöllä leikkiminen ja sekä porukkaan kuuluminen että hyvältä näyttäminen ovat tärkeitä. Olen kuitenkin huolissani tästä huultentäyttötrendistä, koska pistoshoitojen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole ilmeisesti olemassa vielä oikein minkäänlaista tietoa. Käsittääkseni huulet voivat kapseloitua ja komplikaatioita voi helposti tulla, mutta usein myös sokeudutaan sille, miltä oikeasti näytetään ja vaikka haetaan luonnollista lopputulosta ainakin alkuun, voidaan helposti päätyä ihan toiselle tielle. En haluaisi, että tyttärelleni käy niin.
Olen yrittänyt puhua lapseni kanssa näistä ulkonäköasioista. Itse olen ihan tavallinen, itsestäni ns. perinteisin menetelmin huolta pitävä keski-ikäinen nainen. En koe olevani mitenkään ulkonäköä korostava ihminen, kuten ei miehenikään. En vain haluaisi, että lapseni tekisi mitään, mitä joutuisi katumaan myöhemmin, ja toivoisin hänen tiedostavan myös sen, että 15-vuotias pikkusisko kopioi siskoaan suoraan.
Lapseni mukaan en vanhuuttani ymmärrä näitä asioita ja huulitäytteet ovat kuulemma turvallisia. Hän ei siis itse ole niitä vielä ottanut, mutta yli puolella tiiviin ryhmänsä tytöistä ne jo on, ja hän puhuu niistä ihastelevaan sävyyn. Hän on tosiaan jo täysi-ikäinen ja pelkäänkin, että hän tulee huulitäytteet hankkimaan.
Onko mitään vinkkejä, miten voisin asiallisesti tuoda huoleni ilmi? Meillä on aina ollut hyvät ja kuuntelevat välit, mutta tyylikysymykset ovat olleet sellaisia, että kavereiden sana painaa minun sanaani enemmän. Elämme kuulemma aivan eri maailmassa nyt kuin minun ollessani nuori, mikä on varmasti tottakin. Silti asia huolettaa. Onko täällä muita, jotka ovat samassa tilanteessa? Miten olette nuorenne kanssa asiasta puhuneet? Voimme ketjussa keskustella laajemminkin kaveripiirin vaikutuksesta nuoren tyyliin näin vanhempien näkökulmasta. Toivon asiallista keskustelua enkä kaipaa tähän mitään ankkahuulikommentteja, kiitos.
Haluan vielä loppuun sanoa, että olen tuntenut tyttäreni ystävät jo vuosia, ja he kaikki ovat fiksuja, kivoja ja nättejä tyttöjä. En mitenkään demonisoi heitä tai heidän "huonoa vaikutusta" omaan lapseeni, päinvastoin. Toivoisin voivani puhua yhtä lailla heidänkin kanssa huulitäytteiden järkevyydestä ja niistä syistä, miksi he kokevat niitä tarvitsevansa, mutta en ole heidän äitinsä.
Terveisin Huolestunut Äiti
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Se on nykypäivää. Itsekin otin maltilliset täytteet, kun huulet ovat pienentyneet ikääntyessä.
Kiitos kommentista! Oletko ollut niihin tyytyväinen? Kuinka nopeasti ne kuluvat pois?
En halua loukata, mutta koen että täytteet ovat ehkäpä hieman eri asia 18-vuotiaalla, jonka piirteet ovat vasta muotoutumassa, kuin meillä varttuneimmilla naisilla jotka haluavat korjata iän tuomia muutoksia. En haluaisi, että tyttäreni näin nuorena aloittaa pistoshoitojen tiellä.
T: Ap
Mä olen puhunut lapselleni, että ottaa tollasia sitten kun on 30 täyttänyt.
Jos sitten vielä haluaa.
Ei kannata ruveta terveydellä leikkimään enempää. Kyllä tuo energiajuomien ja croisanttien ravitsema kännykkäsukupolvi saa jo tarpeeksi rasitetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo huulitäytteitä, eikä tuu, mutta mulla on puoliks ajeltu kalju kampaus, ja se jos mikä saa mun äidin raivostumaan, se ei voi sietää mun omalaatusia hiustyylejä, onko se oikein että vanhemmat, etenki äidit moittii ja haukkuu omaa jo aikuista lasta, tämän ulkonäöstä
Kiitos kommentista! Olen pahoillani, jos vanhempasi sinua tyylisi vuoksi haukkuvat. Se ei todellakaan ole oikein ja sinulla on oikeus näyttää juuri siltä, kuin itse haluat. Haluan korostaa, etten itse ole pahaa sanaa sanonut tyttäreni tyylivalinnoista tai ulkonäöstä, enkä aiokaan. Huulitäytteet ovat mielestäni hieman eri asia kuin erilaiset kampaukset ja niiden ulkonäköä enemmän olen huolissani niiden turvallisuudesta.
Kiinnostava aloitus, vaikka aihe ei ole minulle mitenkään henkilökohtainen. Ehkä itse pyrkisin tilanteessasi selvittämään, miten huulitäytteet ottaneet ovat suhtautuneet päätökseensä ajan myötä. Eli ovatko olleet tyytyväisiä vai onko alkanut kaduttaa, tai tuntevatko he siitä seuranneen myönteisiä vai kielteisiä vaikutuksia.
Voisi olla hyödyllistä sekä siinä mielessä, että voit paremmin keskustella asiasta tyttäresi kanssa, että siinä mielessä, että heidän kokemuksensa voi muokata omaa suhtautumistasi asiaan. Ehkä huulitäytteiden ottajat ovat useasti onnellisia päätöksestään, ja liika skeptisyys tai huolehtiminen asiasta muiden taholta ovat haitaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nykypäivää. Itsekin otin maltilliset täytteet, kun huulet ovat pienentyneet ikääntyessä.
Kiitos kommentista! Oletko ollut niihin tyytyväinen? Kuinka nopeasti ne kuluvat pois?
En halua loukata, mutta koen että täytteet ovat ehkäpä hieman eri asia 18-vuotiaalla, jonka piirteet ovat vasta muotoutumassa, kuin meillä varttuneimmilla naisilla jotka haluavat korjata iän tuomia muutoksia. En haluaisi, että tyttäreni näin nuorena aloittaa pistoshoitojen tiellä.
Vie psykologille.
Ei tuossa itsen käsittelyssä ole mitään järkeä.
Kaunis omana itsenään. Puhu siitä.
Mutta tosiaan tuo homma on psyyke-asia. Itse veisin psykologille.
Vierailija kirjoitti:
No ethän sä voi asialle mitään oikein tehdä kun toinen on jo 18. Sun saarna tuskin mitään auttaa. Kyllä toi trendi ohi menee ja jotkut asiat elämässä pitää vaan tajuta itse.
On se silti harmillista huomata, että oma lapsi on luuseri, kun menee niin haitallisiin trendeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo huulitäytteitä, eikä tuu, mutta mulla on puoliks ajeltu kalju kampaus, ja se jos mikä saa mun äidin raivostumaan, se ei voi sietää mun omalaatusia hiustyylejä, onko se oikein että vanhemmat, etenki äidit moittii ja haukkuu omaa jo aikuista lasta, tämän ulkonäöstä
Kiitos kommentista! Olen pahoillani, jos vanhempasi sinua tyylisi vuoksi haukkuvat. Se ei todellakaan ole oikein ja sinulla on oikeus näyttää juuri siltä, kuin itse haluat. Haluan korostaa, etten itse ole pahaa sanaa sanonut tyttäreni tyylivalinnoista tai ulkonäöstä, enkä aiokaan. Huulitäytteet ovat mielestäni hieman eri asia kuin erilaiset kampaukset ja niiden ulkonäköä enemmän olen huolissani niiden turvallisuudesta.
Just näin 🙂
Miksi puppubarbara huulia halutaan? Katseita.
Eikö semmoset huulivoiteet, nyt en muista millä nimellä niitä kutsutaan, mutta ne saa huulet näyttämään isommilta, niin eikö semmonen huulivoide olis vaihtoehto, näinki nuorille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huulitäytteiden vaikutuksista pitkällä aikavälillä ei ol emitään tietoa. Kyllähän täytteissä käytetty hyaluronihappo on elimistössä luonnollisestikin esiintyvää ainetta, ja häviää pois huulista ajan mittaan, mutta entäs täytteitten takia venynyt iho?
Joskus käy sääliksi niitä, joilla on paljon huulitäytettä, ovatko ollenkaan ajatelleet, että jossain vaiheessa venynyt iho alkaa roikkua? Sitä onkin vaikeampi korjata.
Kiitos kommentista! Onko tosiaan niin, että iho venyy täytteiden myötä? Sehän on pelottavaa! Olisiko sinulla vinkata mitään sivustoa, mistä aiheesta voisi lukea enemmän? Englanniksikin käy. Voisin näyttää sitä tyttärelleni tai ainakin perehtyä aiheeseen itse.
Tottakai se iho venyy ajan mittaan, ihan järjelläkin on pääteltävissä. Ihan samalla lailla sellaisilla ihmisillä, jotka ovat laihduttaneet paljon, jää ihoa roikkumaan, ja sitten valitetaan, että tarvitaan esimerkiksi vatsanahan kiristysleikkauksia yms.
FDA:n tietoa täytteistä. https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/dermal-filler-dos-and-do…
Haitat eivät kuulosta niin pahalle kuin monissa muissa mitä ihmiset itselleen menevät tekemään. Mutta katsottuani joskus Botchedia telkkarista, en kyllä haluaisi riskeerata mitään ”kauneuden” tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huulitäytteiden vaikutuksista pitkällä aikavälillä ei ol emitään tietoa. Kyllähän täytteissä käytetty hyaluronihappo on elimistössä luonnollisestikin esiintyvää ainetta, ja häviää pois huulista ajan mittaan, mutta entäs täytteitten takia venynyt iho?
Joskus käy sääliksi niitä, joilla on paljon huulitäytettä, ovatko ollenkaan ajatelleet, että jossain vaiheessa venynyt iho alkaa roikkua? Sitä onkin vaikeampi korjata.
Kiitos kommentista! Onko tosiaan niin, että iho venyy täytteiden myötä? Sehän on pelottavaa! Olisiko sinulla vinkata mitään sivustoa, mistä aiheesta voisi lukea enemmän? Englanniksikin käy. Voisin näyttää sitä tyttärelleni tai ainakin perehtyä aiheeseen itse.
Tottakai se iho venyy ajan mittaan, ihan järjelläkin on pääteltävissä. Ihan samalla lailla sellaisilla ihmisillä, jotka ovat laihduttaneet paljon, jää ihoa roikkumaan, ja sitten valitetaan, että tarvitaan esimerkiksi vatsanahan kiristysleikkauksia yms.
No haulla löytyy: https://www.google.com/search?q=lip+fillers+and+stretched+skin+after+re…
Vierailija kirjoitti:
Käy lapsen kanssa keskustelu rohkeudesta ja siitä, miten hienoa on kun uskaltaa mennä valtavirran mukaan ja pitää oman päänsä. Älä puhu täytteistä tai edes ulkonäöstä mitään. Ehkä hän muistaa keskustelun, kun miettii ottaisiko täytteitä vai ei. Mutta jos hän on päättänyt ne hankkia, et voi asialle mitään.
Kiitos kommentista! Tämä oli todella hyvä idea ja aina tarpeellinen muistutus itse kullekin. Aion toimia näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haulla löytyy: https://www.google.com/search?q=lip+fillers+and+stretched+skin+after+re…
Pidemmän päälle se iho tosiaan venyy ja sitten sitä joudutaan korjaamaan leikkauksilla, joista takuulla jää arpia.
Olen itse nuori nainen, ja teini-ikäisenä haaveilin silikonirinnoista, koska olin kokoa 65A. Jopa silloinen poikaystävä haaveili, että minulla olisi isot rinnat. No, oikeasti sitten 18-vuotiaana oli paljon muuta mielessä kuin rinnat (esim. opiskelut) ja kyllä minulla poikia riitti, eikä kukaan koskaan sanonut pahasti kropastani. En ole sen jälkeen edes harkinnut silikonien hankkimista.
21-vuotiaana aloitin e-pillerit ja salitreenaamisen, ja olen nykyään kokoa 65B. Välillä katson itseäni peilistä, että onpa rumat rinnat, mutta mieheni on hulluna niihin. Joskus kysyin mitä mieltä hän olisi silikoneista, ja hän sanoi, ettei tykkäisi. Elämässä on niin paljon muutakin kuin rinnat. Lisäksi jokaisessa operaatiossa on riskinsä, niin miksi ottaa turhaa riskiä. En edes harkitse silikoneja.
Huulitäytteitä ja mesolankoja olen joskus miettinyt myös. Onhan ne Insta-kaunottaret todella upeita ja koen olevani ruma heihin verrattuna, vaikka olen ihan kaunis. Mutta. Heillä on filtterit käytössä. Ei näy muhkuraa, ryppyjä, karvoja tms. "epätäydellistä".
Seuraan paljon somea, erityisesti "real vs. fake" -kuvia, epäonnistuneita kauneusleikkauksia ym. Ja harvoin kukaan tyytyy yhteen kertaan. Kun se eka kerta esim. huultentäytössä onnistuu, niin sama efekti halutaan uudestaan. Ja uudestaan. Ja ne aineet oikeasti voivat liikkua kehossa. En tiedä minkä verran Suomessa on näitä "kotiklinikoita", mutta Amerikassa meno on aika järkyttävää.
En oikein välttämättä tässä osaa auttaa ap:ta. Jos sinulla on avoin keskuteluyhteys tyttäreesi, keskustelkaa ja pyrkikää puolueettomuuteen. Kysy, miksi hän kokee tarvitsevansa huulitäytteet. Kokeeko hän paineita esim. somessa. Jos hän on vastaanottavainen, voit kysyä, onko hän nähnyt näitä "real vs. fake" - kuvia tai -videoita. Olen melko varma, että on. Voitte keskustella myös niistä.
Googlaa Suvi Pitkänen niin näet mitä huulitäytteiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kuulosta että tuossa kaveriporukassa olisi tulevaisuuden lääkärit, lakimiehet ja dippainsinöörit. Sama jo pienestä pitäen harjoitella tulevan viiteryhmänsä tavoille. Huulitäytteiden laiton jälkeen voitte yhdessä käydä vielä katsomassa kivaa asuntoa Kontulasta ja kerrata toimeentulotuen ja useammalta isiltä perittävien elatusmaksujen toiminnan.
Ai? Mä kun käsitin sen yhen 18v AV-janterin puheista nuorten miesten olevan kiinnostuneita hakemaan vasektomian Serbiasta josta sellaisen saavat halutessaan kaikki täysi-ikäiset. Käyttäkää toki kortsua!
Valitettavasti kavereiden sana ja some painaa useimmiten enemmän kuin äidin puheet tuossa iässä..Huulitäytteiden turvallisuudesta olisin minäkin huolissaan. Jos nyt päätyy sellaiset kuitenkin ottamaan,niin katso nyt ainakin ettei mene millekään puoskarille. Silloin on ongelmia luvassa hyvin todennäköisesti