Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias tytär ja huulitäytteet - vinkkejä keskusteluun?

Vierailija
03.04.2022 |

Kirjoitin aiheesta jo Maltilliset huulitäytteet -ketjuun, mutta ajattelin tehdä tästä kuitenkin ihan oman aloituksen siinä toivossa, että jollakulla täällä olisi sama tilanne tai vinkkejä asian käsittelyyn täysi-ikäisen lapsen kanssa.

Pähkinänkuoressa; pelkään tyttäreni hankkivan kaveripiirinsä vanavedessä huulitäytteet. Hän on 18-vuotias ja olen jo huomannut hänen kaveripiirissään nopean ulkoisen muutoksen sen jälkeen, kun tytöt ovat yksi kerrallaan täysi-ikäistyneet. Yhä useampi on selkeästi täytättänyt huuliaan. Toissapäivänä tyttökatras vieraili meillä, ja useamman ulkonäkö oli selvästi muuttunut. Entinenkin tyyli oli kaikilla, myös tyttärelläni, korostetun keimaileva isoine ripsineen, terävine kajaleineen, kiiltotuotteineen, näyttävästi värjättyine tukkineen, mielikuvituksellisine kynsineen ja pienine vaatteineen.

Ymmärrän tietenkin, että nuoruusikään kuuluu ulkonäöllä leikkiminen ja sekä porukkaan kuuluminen että hyvältä näyttäminen ovat tärkeitä. Olen kuitenkin huolissani tästä huultentäyttötrendistä, koska pistoshoitojen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole ilmeisesti olemassa vielä oikein minkäänlaista tietoa. Käsittääkseni huulet voivat kapseloitua ja komplikaatioita voi helposti tulla, mutta usein myös sokeudutaan sille, miltä oikeasti näytetään ja vaikka haetaan luonnollista lopputulosta ainakin alkuun, voidaan helposti päätyä ihan toiselle tielle. En haluaisi, että tyttärelleni käy niin.

Olen yrittänyt puhua lapseni kanssa näistä ulkonäköasioista. Itse olen ihan tavallinen, itsestäni ns. perinteisin menetelmin huolta pitävä keski-ikäinen nainen. En koe olevani mitenkään ulkonäköä korostava ihminen, kuten ei miehenikään. En vain haluaisi, että lapseni tekisi mitään, mitä joutuisi katumaan myöhemmin, ja toivoisin hänen tiedostavan myös sen, että 15-vuotias pikkusisko kopioi siskoaan suoraan.

Lapseni mukaan en vanhuuttani ymmärrä näitä asioita ja huulitäytteet ovat kuulemma turvallisia. Hän ei siis itse ole niitä vielä ottanut, mutta yli puolella tiiviin ryhmänsä tytöistä ne jo on, ja hän puhuu niistä ihastelevaan sävyyn. Hän on tosiaan jo täysi-ikäinen ja pelkäänkin, että hän tulee huulitäytteet hankkimaan.

Onko mitään vinkkejä, miten voisin asiallisesti tuoda huoleni ilmi? Meillä on aina ollut hyvät ja kuuntelevat välit, mutta tyylikysymykset ovat olleet sellaisia, että kavereiden sana painaa minun sanaani enemmän. Elämme kuulemma aivan eri maailmassa nyt kuin minun ollessani nuori, mikä on varmasti tottakin. Silti asia huolettaa. Onko täällä muita, jotka ovat samassa tilanteessa? Miten olette nuorenne kanssa asiasta puhuneet? Voimme ketjussa keskustella laajemminkin kaveripiirin vaikutuksesta nuoren tyyliin näin vanhempien näkökulmasta. Toivon asiallista keskustelua enkä kaipaa tähän mitään ankkahuulikommentteja, kiitos.

Haluan vielä loppuun sanoa, että olen tuntenut tyttäreni ystävät jo vuosia, ja he kaikki ovat fiksuja, kivoja ja nättejä tyttöjä. En mitenkään demonisoi heitä tai heidän "huonoa vaikutusta" omaan lapseeni, päinvastoin. Toivoisin voivani puhua yhtä lailla heidänkin kanssa huulitäytteiden järkevyydestä ja niistä syistä, miksi he kokevat niitä tarvitsevansa, mutta en ole heidän äitinsä.

Terveisin Huolestunut Äiti

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko sille antaa jonkun taloudellisen kannustimen? Eli että jos on ilman huulitäytteitä esim. 23 vuotiaaksi niin saa siitä rahallisen korvauksen. Sen verran suuren että pistää houkuttelemaan! 

Kiitos kommentista! Olisihan tuo periaatteessa mahdollista, mutta en haluaisi lahjoa tytärtäni toimimaan omien mieltymyksieni mukaan jos sen voi mitenkään välttää. Haluaisin, että hän itse ymmärtäisi kelpaavansa sellaisena kuin on, ja ettei jokaiseen trendiin tarvitse lähteä mukaan vaikka kaverit niin tekisivätkin. Lisäksi mietin, voisinko luottaa tyttäreeni tässä asiassa - haluaisinko riidellä hänen kanssaan siitä, onko hän ottanut täytteitä vai ei, jos hän itse väittää ettei ole niin tehnyt, se on vain meikkiä tms. vaikka asia olisikin kaikille ilmiselvä? Asiaahan on sinänsä vaikea todistaa.

T: Ap

Vierailija
42/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/ef9d1cfc-c6e6-4c5c-ad7f-e1cad5…

Elämä ei ole instagramia ja tiktokia ja snapchatia, filtterikuvien takana piilee usein ihan erilainen totuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aloittaa lukemalla vaikka tämän:

https://www.is.fi/viihde/art-2000006006230.html

Vierailija
44/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä maltillisiakin huulitäytteitä. Nykytekniikalla moni kauneusleikkaus ei ole niin ilmiselvä. 18-vuotias on kuitenkin aika nuori tekemään minkäänlaisia toimenpiteitä. Myöhemmi voi kaduttaa. Rosanna Kulju kertoi vastikään katuvansa rintaimplanttejaan jotka ottti tosi nuoren. Nyt 30-vuotiaana ei ottaisi tai ottaisi pienemmät. Mieli tod näk muuttuu kun kasvaa.

Kiitos kommentista! Kyse ei olekaan ensisijaisesti siitä, miltä lopputulos näyttää - vaikka totta kai toivoisin, että tyttäreni rakastaisi itseään ja ulkonäköään ilman tarvetta sitä kirurgisesti tai pistoksin muokata - vaan niiden turvallisuudesta ja siitä kierteestä, mihin voi ilmeisen helposti ajautua, jos kovin nuorena moisen aloittaa.

Vierailija
45/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen puhunut lapselleni, että ottaa tollasia sitten kun on 30 täyttänyt.

Jos sitten vielä haluaa.

Ei kannata ruveta terveydellä leikkimään enempää. Kyllä tuo energiajuomien ja croisanttien ravitsema kännykkäsukupolvi saa jo tarpeeksi rasitetta.

Kiitos kommentista! Olen samaa mieltä kanssasi ja tätä olen omallekin tyttärelle yrittänyt sanoa, mutta valitettavasti hänellä on kaveripiirissään nyt useampi esimerkki huulitäytteistä. Tämä saa hänet ajattelemaan, että ne ovat harmittomia, hyvännäköisiä ja turvallisia.

Vierailija
46/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä maltillisiakin huulitäytteitä. Nykytekniikalla moni kauneusleikkaus ei ole niin ilmiselvä. 18-vuotias on kuitenkin aika nuori tekemään minkäänlaisia toimenpiteitä. Myöhemmi voi kaduttaa. Rosanna Kulju kertoi vastikään katuvansa rintaimplanttejaan jotka ottti tosi nuoren. Nyt 30-vuotiaana ei ottaisi tai ottaisi pienemmät. Mieli tod näk muuttuu kun kasvaa.

Kiitos kommentista! Kyse ei olekaan ensisijaisesti siitä, miltä lopputulos näyttää - vaikka totta kai toivoisin, että tyttäreni rakastaisi itseään ja ulkonäköään ilman tarvetta sitä kirurgisesti tai pistoksin muokata - vaan niiden turvallisuudesta ja siitä kierteestä, mihin voi ilmeisen helposti ajautua, jos kovin nuorena moisen aloittaa.

Olisipa minullakin ollut sellainen äiti kuin sinä. Huolesi kuulostaa aidolta, perustellulta ja järkevältä. Toivottavasti tyttösi osaa arvostaa huoltasi ja sinua!

Vierailija
47/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa Suvi Pitkänen niin näet mitä huulitäytteiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa.

Samoin voi katsoa kuvat Tuksun huulista, miten vinot ja kierot ne on kun täytettä lisätty täytteen perään. Ei korjaudu ikinä.

Vierailija
48/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa minullakin ollut sellainen äiti kuin sinä. Huolesi kuulostaa aidolta, perustellulta ja järkevältä. Toivottavasti tyttösi osaa arvostaa huoltasi ja sinua!

Voi kiitos, olipa ihana kommentti! :) Meillä on onneksi tyttäreni kanssa hyvät ja keskustelevat välit, tämä on vaan sellainen aihe missä kavereiden mielipide on äidin huolta tärkeämpi.

Vierailija
49/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on olemassa huulikiiltoa, joka pullistaa huulia. Googlaa ne ja kerro tyttärelle. Mutta lopulta jokainen tekee omat virheensä, vanhemmat ei voi tasoittaa tietä edessä loputtomiin. Jos tulee ongelmia, niin ainakin olet varoittanut.

Vierailija
50/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi oikeastaan muuta tehdä kuin keskustella asiallisesti ja rakentavasti tyttäresi kanssa, sekä tuomitsematta. Täysi-ikäinen kuitenkin tekee omat päätöksensä, joka onkin hyvin tärkeää nuorelle aikuiselle. Äidin "saarna" asiasta saattaa jopa vahvistaa hänen päätöstä ottaa täytteitä, siksi asiallinen keskustelu ja sinun suhtautuminen tähän asiaan on tärkeää.

Tuo esille huolen aiheesi, mielipiteesi, kuuntele tytärtäsi ja keskustele avoimesti. Näin hän ainakin tietää mielipiteesi ja saa ehkä hänet ajattelemaan asiaa enemmän. Asia mitä painottaisin olisi se että jos kuitenkin aikoo ottaa täyte-aineita, niin harkitsee hyvin tarkkaan missä ja kenellä käy ottamassa. Tälläisen asian kanssa ei pidä juosta halvan hinnan perässä tai vain kaverien suositusten mukaan. Huono pistäjä ei vain pilaa ulkonäköä vaan suuremmalla todennäköisyydellä vaarantaa myös terveyden.

Vierailija
51/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nykypäivää. Itsekin otin maltilliset täytteet, kun huulet ovat pienentyneet ikääntyessä.

Jep, nimenomaan - huulesi ovat ohentuneet ikääntyessä, olet vanheneva nainen.

Nyt on kyseessä 18 v. nuori nainen, hieman eroa.

Vierailija
52/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen katsomaan "Epäonnistuneet kauneusleikkaukset" -ohjelmaa. Noita katsottuaan ei tee kyllä mieli tehdä mitään kauneusoperaatioita ;)

Vierailija
53/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hänellä voi olla sellaiseen varaa? Itselläni oli tuon ikäisenä alle 10€.

Vierailija
54/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on huuliherpes

Vierailija
55/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen katsomaan "Epäonnistuneet kauneusleikkaukset" -ohjelmaa. Noita katsottuaan ei tee kyllä mieli tehdä mitään kauneusoperaatioita ;)

Niin siis tuo Botched oli se, mitä tarkoitin.

Vierailija
56/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hänellä voi olla sellaiseen varaa? Itselläni oli tuon ikäisenä alle 10€.

Monet 18-vuotiaat tekee töitä opiskelujen ohessa, tai on vain töissä. Voi myös vaikka ottaa opintolainasta tuon rahan.

Vierailija
57/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nuori nainen, ja teini-ikäisenä haaveilin silikonirinnoista, koska olin kokoa 65A. Jopa silloinen poikaystävä haaveili, että minulla olisi isot rinnat. No, oikeasti sitten 18-vuotiaana oli paljon muuta mielessä kuin rinnat (esim. opiskelut) ja kyllä minulla poikia riitti, eikä kukaan koskaan sanonut pahasti kropastani. En ole sen jälkeen edes harkinnut silikonien hankkimista.

21-vuotiaana aloitin e-pillerit ja salitreenaamisen, ja olen nykyään kokoa 65B. Välillä katson itseäni peilistä, että onpa rumat rinnat, mutta mieheni on hulluna niihin. Joskus kysyin mitä mieltä hän olisi silikoneista, ja hän sanoi, ettei tykkäisi. Elämässä on niin paljon muutakin kuin rinnat. Lisäksi jokaisessa operaatiossa on riskinsä, niin miksi ottaa turhaa riskiä. En edes harkitse silikoneja.

Huulitäytteitä ja mesolankoja olen joskus miettinyt myös. Onhan ne Insta-kaunottaret todella upeita ja koen olevani ruma heihin verrattuna, vaikka olen ihan kaunis. Mutta. Heillä on filtterit käytössä. Ei näy muhkuraa, ryppyjä, karvoja tms. "epätäydellistä".

Seuraan paljon somea, erityisesti "real vs. fake" -kuvia, epäonnistuneita kauneusleikkauksia ym. Ja harvoin kukaan tyytyy yhteen kertaan. Kun se eka kerta esim. huultentäytössä onnistuu, niin sama efekti halutaan uudestaan. Ja uudestaan. Ja ne aineet oikeasti voivat liikkua kehossa. En tiedä minkä verran Suomessa on näitä "kotiklinikoita", mutta Amerikassa meno on aika järkyttävää.

En oikein välttämättä tässä osaa auttaa ap:ta. Jos sinulla on avoin keskuteluyhteys tyttäreesi, keskustelkaa ja pyrkikää puolueettomuuteen. Kysy, miksi hän kokee tarvitsevansa huulitäytteet. Kokeeko hän paineita esim. somessa. Jos hän on vastaanottavainen, voit kysyä, onko hän nähnyt näitä "real vs. fake" - kuvia tai -videoita. Olen melko varma, että on. Voitte keskustella myös niistä.

Hei, täällä toinen parikymppinen. Kuule ne instagram tyypit on ilman kuvanmuokkausta oudon tai tavallisen näköisiä. Tai puhuit filttereistä joten tiedät asian toki, mutta suositan reddit/instagramreality osiota sinulle. Siinä näkee miten epäaitoja suurin osa on.

Oletko minä? Mietin joskus kans silikoneja koska kiusattiin pienistä rinnoista niin ilkeästi. Onneksi ei ole ollut varaa ja olen ollut tyytyväinen. Olen kans parikymppinen ja suositan reddit/instagramreality sivua myös. Todella silmiä avaava, vaikken instagramia käytä. Jo sekin paransi itsetuntoani kun näin paparazzikuvia Sara Siepistä, joissa hän on kaunis toki, muttei mikään luonnoton nukke.

Minusta kaikille ei edes sovi isot huulet, jos on esim. luonnostaan pieni suu tai piirteet.

Varmaan ap:n tyttären tapauksessa ympäristö luo paineita jos kaverit muokkaa itseään, vaikka olisivatkin fiksuja ja mukavia. Joskus minulla oli kavereita jotka rajoititvat syömistään ja se vaikutti minunkin syömiseeni, kun en halunnut olla "läski" heihin verrattuna. (Läski=normaalipsinoinen ja tavallisia annoksia syövä)

Vierailija
58/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä tyttärellesi iso läjä kuvia naisista joilla on täytehuulet, näytä sivukuvia joista näkyy kuinka jokainen huulensa täyttänyt näyttää aivan samalta, jokainen on kuin ankka josta on naisellisuus kaukana, kysy tyttäreltäsi haluaako hän näyttää heiltä vai olla oma uniikki itsensä, mutta eritoten järkevä.

Ole inhorealisti, näytä myös kuvia mitä voi pahimmillaan tapahtua jos jotakin menee pieleen.

Vierailija
59/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nuori nainen, ja teini-ikäisenä haaveilin silikonirinnoista, koska olin kokoa 65A. Jopa silloinen poikaystävä haaveili, että minulla olisi isot rinnat. No, oikeasti sitten 18-vuotiaana oli paljon muuta mielessä kuin rinnat (esim. opiskelut) ja kyllä minulla poikia riitti, eikä kukaan koskaan sanonut pahasti kropastani. En ole sen jälkeen edes harkinnut silikonien hankkimista.

21-vuotiaana aloitin e-pillerit ja salitreenaamisen, ja olen nykyään kokoa 65B. Välillä katson itseäni peilistä, että onpa rumat rinnat, mutta mieheni on hulluna niihin. Joskus kysyin mitä mieltä hän olisi silikoneista, ja hän sanoi, ettei tykkäisi. Elämässä on niin paljon muutakin kuin rinnat. Lisäksi jokaisessa operaatiossa on riskinsä, niin miksi ottaa turhaa riskiä. En edes harkitse silikoneja.

Huulitäytteitä ja mesolankoja olen joskus miettinyt myös. Onhan ne Insta-kaunottaret todella upeita ja koen olevani ruma heihin verrattuna, vaikka olen ihan kaunis. Mutta. Heillä on filtterit käytössä. Ei näy muhkuraa, ryppyjä, karvoja tms. "epätäydellistä".

Seuraan paljon somea, erityisesti "real vs. fake" -kuvia, epäonnistuneita kauneusleikkauksia ym. Ja harvoin kukaan tyytyy yhteen kertaan. Kun se eka kerta esim. huultentäytössä onnistuu, niin sama efekti halutaan uudestaan. Ja uudestaan. Ja ne aineet oikeasti voivat liikkua kehossa. En tiedä minkä verran Suomessa on näitä "kotiklinikoita", mutta Amerikassa meno on aika järkyttävää.

En oikein välttämättä tässä osaa auttaa ap:ta. Jos sinulla on avoin keskuteluyhteys tyttäreesi, keskustelkaa ja pyrkikää puolueettomuuteen. Kysy, miksi hän kokee tarvitsevansa huulitäytteet. Kokeeko hän paineita esim. somessa. Jos hän on vastaanottavainen, voit kysyä, onko hän nähnyt näitä "real vs. fake" - kuvia tai -videoita. Olen melko varma, että on. Voitte keskustella myös niistä.

Hei, täällä toinen parikymppinen. Kuule ne instagram tyypit on ilman kuvanmuokkausta oudon tai tavallisen näköisiä. Tai puhuit filttereistä joten tiedät asian toki, mutta suositan reddit/instagramreality osiota sinulle. Siinä näkee miten epäaitoja suurin osa on.

Oletko minä? Mietin joskus kans silikoneja koska kiusattiin pienistä rinnoista niin ilkeästi. Onneksi ei ole ollut varaa ja olen ollut tyytyväinen. Olen kans parikymppinen ja suositan reddit/instagramreality sivua myös. Todella silmiä avaava, vaikken instagramia käytä. Jo sekin paransi itsetuntoani kun näin paparazzikuvia Sara Siepistä, joissa hän on kaunis toki, muttei mikään luonnoton nukke.

Minusta kaikille ei edes sovi isot huulet, jos on esim. luonnostaan pieni suu tai piirteet.

Varmaan ap:n tyttären tapauksessa ympäristö luo paineita jos kaverit muokkaa itseään, vaikka olisivatkin fiksuja ja mukavia. Joskus minulla oli kavereita jotka rajoititvat syömistään ja se vaikutti minunkin syömiseeni, kun en halunnut olla "läski" heihin verrattuna. (Läski=normaalipsinoinen ja tavallisia annoksia syövä)

Anteeksi kun kirjoitin asioita toistuvasti :D puhelimella kommentit ei aina onnistu

Vierailija
60/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai huulensa täyttävillä naisilla ole sellainen väärinkäsitys että naurettavan turpeat huulet olisivat miesten mielestä seksikkäät ja jos ei niin mikä mahtaa olla se motiivi miksi moiseen ryhtyy - sosiaalinen media?

Miten typerä ihminen voikaa olla.