Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kipulääkityksistä jälleen kerran...

04.10.2006 |

Eli kertokaahan kokeneemmat, mikä on hyvä kipulääkitys nimenomaan ponnistusvaiheen kipuun, muuten kyllä kärvistelen ilman, mutta ponnistusvaiheesta on jäänyt kammo...

Meille on siis tulossa numero nelonen ja kaikki edelliset olen synnyttänyt ilokaasun turvin... Mutta kun ottavat sen aina pois ponnistusvaiheessa...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvissa synnytin 1,5kk sitten ja kolmas lapsi. Kätilö suositteli spinaalia, sanoi että se voidaan antaa kun olin monisynnyttäjä ja auttaa juuri ponnistusvaiheeseen hyvin. Kuten tässä ketjussa joku jo mainitsikin, sen vaikutus kestää muutaman tunnin ja kätilön pitää tietää että lapsi syntyy siinä ajassa.

Toden totta, ponnistusvaihe oli kivuton ja suorastaan nautittava!

Suosittelen.

tuuli72

Vierailija
2/8 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taysissa ei ainakaan saa ilokaasua ponnistuksen loppuun asti hengitellä, eli ottavat sen aina kesken kaiken pois...

Mutta tuo spinaali voisi siis olla mahdollinen lievityskeino, täytyy miettiä... Jos tämä toukka nyt ylipäätänsä meinaa kääntyä niin että pääsee alakautta synnyttämään, toistaiseksi on ainakin vielä perätilassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..minulla ei ollut mitaan kiputuntemuksia kun ponnasin epiduraalin kanssa. Ekat kivut tuli vasta, kun epiduraali lakkasi pelittamasta noin kaksi tuntia synnytksen jalkeen. TAYS :in olen menossa seuraavaa synnyttamaan kevaalla ja pelottaa ihan hirveasti, jos toiveitani ei kuunnella ja vaitetaan, etta mikaan ei auta ponnistusvaiheessa.

Oma henkilokohtainen mielipiteeni on, etta kipu ei jalosta mitenkaan, eika edesauta mitaan. Epiduraalia syytetaan suotta ponnistusvaiheen hidastumisesta ja repeamien yleistymisesta. Jos ponnitstuvaihe sujuu rauhallisesti epiduraalin ansiosta, niin sehan kaiken jarjen mukaan antaa kudoksille aikaa venya luonnollisesti. Hyvilla ohjeilla paastaan oikeaan ponnistamiseenkin, vaikka sitten ihan tunnottomana.

Vierailija
4/8 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa ponnistusvaiheeseen ei valitettavasti ole kipulääkettä (ja tämä on faktatietoa, itse sitä synnytykseni alussa kysyin). Mutta luulen että kun sain epiduraalin lisä-annoksen aika lähellä ponnistusvaihetta, se saattoi auttaa. Tosin siinä oli se huono puoli että en kunnolla tuntenut supistuksia. Kätilöltä pyysin väliliha-puudutteen, ihan vain sen takia ettei satu NIIN paljoa (välilihaa ei leikattu ja etukäteen sovimme ettei leikata jos ei ole aivan pakko). Mielestäni välilihan puudute auttoi. Eli voit kätilöllesi sanoa että haluat puudutteen välilihaan vaikka sitä ei leikkattaisikaan. Ainakin venymiseen liittyvään kipuun se auttaa.

Vierailija
5/8 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole alunperin tarkoitettu ponnistusvaiheeseen, ne kyllä auttavat tosi hyvin myös ponnistuskipuun. Mulla ekassa synnytyksessä annettiin epiduraalin lisäannos vahingossa juuri ennen ponnistusvaihetta, jolloin ponnistaminenkin oli mukavan kivutonta ja helppoa. Toisessa synnytyksessä sitten pyysin ja sainkin spinaalin nimenomaan ponnistusvaiheeseen kipua poistamaan. Kätilö uskoi ja luotti siihen että osaan ponnistaa kivuttomanakin. Ja helposti sujui tälläkin kertaa.

On siis turha väittää etteikö epiduraali tai spinaali (koskaan) olisi hyvä kivunlievitys myös ponnistusvaiheessa, silloin kun ponnistusvaiheessa ei ole muita ongelmia. Kätilö käyttää omaa harkintaansa tässäkin asiassa ja arvioi sopiiko ko. synnytykseen tällainen kivunlievitys.

Onhan muuten olemassa myös pudendaalipuudutus, joka on tarkoitettu juuri ponnistusvaiheen kipuun. Itse en kylläkään ole sitä kokeillut.

Vierailija
6/8 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Spinaalipuudutus auttaa erittäin hyvin myös ponnistusvaiheessa, mikäli ajoitus on oikea. Vaikutus kestää n. 1-1,5 tuntia ja monet äidit eivät edes tiedä milloin supistaa tänä aikana. Tämän vuoksi puudutetta ei ensisynnyttäjälle mielellään anneta. Mutta uudelleensynnyttäjälle hyvä puudutus, kun tietää vanhasta muistista et mitä työntää ja minne;)..

-Suskina-

Vierailija
7/8 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli ponnistusvaiheessa epiduraalipuudutus, joka nimenomaan laitettiin ponnistusvaihetta varten. sain sen (3. epiduraali synnytyksen aikana) kun kohdunsuu oli auki täydet 10 cm. ja voin kertoa, että osasin ponnistaa vaikka oli ensimmäinen synnytys, ja olin täysin kivuton. ihanaa!!!

epiduraali koostuu kahdesta aineesta, toista en muista nimeltä, mutta toinen aine (bicain) anneettiin minulle tässä vaiheessa, sillä siten osittainen ponnistuksentunto säilyy. eli vaikuttamassa oli puolikas epiduraali.

näin ainakin naistenklinikalla!!!!

Vierailija
8/8 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma kohtanen kokemus vuodentakaa on se että ponnistusvaiheessa sain ilokaasua hengitellä ponnistusten välissä en tiedä johtuiko siitä että se oli ainoa kipulääkitykseni.olin ensisynnyttäjä.