Olen hämmentynyt ja nolostunut siitä olemattomasta tuesta, jota suuri yleisö osoittaa sairaanhoitajia kohtaan!
Korona-aikana kyllä kiiteltiin, kun hoitsut venyivät ja tekivät ympäripyöreitä päiviä. Osin poikkeuslailla pakotettuna. Muutenkin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Ja jopa lääkärit suhtautuvat todella kylmästi näiden vaatimuksiin. Uskomatonta. Itsekästä. Törkeää.
Kommentit (218)
Hoitajat eivät ole ainoita nykymaailma tilanteisiin kyllästyneitä.
Ymmärrän kyllä, että korona-aika on ollut ja on hoitajille raskasta, mutta raskasta se on ollut kaikille muillekin. Nyt vielä Ukrainan sota aiheuttaa lisähuolta. Ei tähän uutta harmia olisi kaivannut.
Jotain pelisilmää hoitajat! Katsokaa vähän mitä euroopassa ja maailmalla nyt tapahtuu. Siviilejä teurastetaan sodan varjolla.
Taputan heille, kun onnistuvat saamaan itselleen kuuden tunnin työvuorot
-Se ei tule onnistumaan, siitä voitte olla varmoja. Kiky tunnitkin oli vaikea saada pois eikä ollut kyse kuin pienestä ajasta, puoli tuntia viikko.
Selvä. Toivottavasti joku hoitaa sinua sitten jos ja kun joskus sairastut. Eipä kiinnosta itseäni verorahoilla maksaa sinun hoitoasi.
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Näitä kommentteja lukiessa ei voi kun toivoa, että suurin osa hoitajista irtisanoutuu ja lähtee muihin töihin. Jos ei ole hoitotyötä päivääkään tehnyt tai ottanut vastuuta toisen ihmisen hengestä, niin ei kannata ottaa tähän mitään kantaa. Nykyinen palkka on huono työn kuormittavuuten ja vastuuseen nähden. Piste. Eikä sitä kannattaisi oikeasti tehdä päivääkään. Hyvätekeväisyys voi siis loppua nyt ja koittakaa pärjätä.
T. Pian entinen hoitaja :)
Ei meitä kaikkia veronmaksajia kiinnostakaan elättää kaltaisiasi hoitajia. Hyväntekeväisyys saa loppua. Minun palkkani ei muodostu veronmaksajien tilipussista. Sellaisille hoitajille palkastani tottakai saisi ottaa veroja, jotka ymmärtävät, että me muut osallistumme omalla tavallamme terveydenhuollon ylläpitoon. Te ette yksinään pelasta ihmishenkiä tai tee raskasta työtä.
Jotain pelisilmää hoitajat! Katsokaa vähän mitä euroopassa ja maailmalla nyt tapahtuu. Siviilejä teurastetaan sodan varjolla.
-Siun soten johtajat sai 10 prosenttia lisää palkkaa samana päivänä kun hoitajien lakko alkoi. Sote pomoille löytyi rahaa yli 17 tuhatta kuussa. Ulkomaille hussutetaan pohjattomasti rahaa.Vain hoitajilla pitää olla "pelisilmää" vuosikymmenestä toiseen. Alan kriisi on nyt ratkaistava.
Vierailija kirjoitti:
-Siun soten johtajat sai 10 prosenttia lisää palkkaa samana päivänä kun hoitajien lakko alkoi. Sote pomoille löytyi rahaa yli 17 tuhatta kuussa. Ulkomaille hussutetaan pohjattomasti rahaa.Vain hoitajilla pitää olla "pelisilmää" vuosikymmenestä toiseen. Alan kriisi on nyt ratkaistava.
Niin, rotat sitten kai jättää laivan hädän tullen....
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan siihen ettei ole rahaa. Mistä Ruotsi sitten nämä rahat repii koska itse julkisella puolella erikoissairaanhoidossa töissä Tukholmassa ja peruspalkkani on noin 4000 euroa bruttona… kyllä olisi aika Suomenkin korottaa palkkoja.
Ruotsissa on muillakin aloilla paremmat palkat kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En ollut seurannnut uutisointeja ja ajattelin että he saavat joitan 2200-2400 euroa bruttona ja olin mietteissäni että varmasit jotain 2600-2800 euroa voisi olla hyvä palkka.. mutta siten paljasuti että saavat jo yli 3000 euroa. Olin että huh huh. Mitä tämä nyt on??? Että 4000 euroa pitäisi muka saada. En ollut uskoa todeksi vaatimuksia. Tietysti jos joilalkin hoitajille on 2200 eruoa niin sitä voisi nostaa, mutta yli 3000 euroa niin huh huh.
En tiedä mistä tuo 3000 on revitty. Itse 7v sh:na ja palkkaa jää kuukaudessa käteen noin 1800-1900e
Hoitajat! Teidän palkankorotusvaatimuksenne kustantaisi yhteiskunnalle miljardi euroa lisää vuodessa. Mistä tämä raha säästetään tai leikataan jotta te saatte enemmän palkkaa?
Mikähän siinä on, että hoitajat eivät osaa vaatia kunnon palkkaa yksityisellä puolella, mutta veronmaksajilta odottavat älytöntä korotusta? Yksityisellä hoitsut tienaa 200-300 euroa vähemmän kuin kunnallisella työnantajalla. Eivätkö he ymmärrä, että juuri siellä yksityisellä olisi sitä maksukykyä?
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Toivottavasti joku hoitaa sinua sitten jos ja kun joskus sairastut. Eipä kiinnosta itseäni verorahoilla maksaa sinun hoitoasi.
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Näitä kommentteja lukiessa ei voi kun toivoa, että suurin osa hoitajista irtisanoutuu ja lähtee muihin töihin. Jos ei ole hoitotyötä päivääkään tehnyt tai ottanut vastuuta toisen ihmisen hengestä, niin ei kannata ottaa tähän mitään kantaa. Nykyinen palkka on huono työn kuormittavuuten ja vastuuseen nähden. Piste. Eikä sitä kannattaisi oikeasti tehdä päivääkään. Hyvätekeväisyys voi siis loppua nyt ja koittakaa pärjätä.
Ei meitä kaikkia veronmaksajia kiinnostakaan elättää kaltaisiasi hoitajia. Hyväntekeväisyys saa loppua. Minun palkkani ei muodostu veronmaksajien tilipussista. Sellaisille hoitajille palkastani tottakai saisi ottaa veroja, jotka ymmärtävät, että me muut osallistumme omalla tavallamme terveydenhuollon ylläpitoon. Te ette yksinään pelasta ihmishenkiä tai tee raskasta työtä.
Ei sinun tarvitse. Saan hoitoa yksityisellä puolella, että enpä niin paljon tarvitse verorahojasi. Muiskis.
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse. Saan hoitoa yksityisellä puolella, että enpä niin paljon tarvitse verorahojasi. Muiskis.
Selvä :D toivottavasti tilanteesi ei ikinä vaadi esim tehohoitoa.. Yksityisellähän ei tosiaan sellaista tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä :D toivottavasti tilanteesi ei ikinä vaadi esim tehohoitoa.. Yksityisellähän ei tosiaan sellaista tarjota.
Jos et vielä ole ymmärtänyt, niin väännetään nyt rautalangasta. Minä työpanoksellani osallistun julkisen sairaalanhoidon olemassa oloon enkä todellakaan koe huonoa omaatuntoa, jos joskus julkiseen terveydenhoitoon joudun. Sinä et arvosta muiden alojen työntekijöitä. Tuli selväksi. Minä arvostan hoitajia, jotka arvostavat ja ymmärtävät muiden työntekijöiden panoksen yhteiskunnan pyörittämisessä. Hyvät yöt. Minulla on aamulla aikainen herätys, kun lähden töihin.
Opetelkaa tulkitsemaan mikä on brutto (ennen veroja) ja netto (verojen jälkeen) palkan ero. Ja turha verrata sairaanhoitajaa esim. kaupan kassaan, koska jo koulutus on aika iso ero. Kaupan kassalle pääsee pelkällä peruskoululla, mutta sairaanhoitajaksi haluavan täytyy käydä amk.
Uutisissa kerrotaan että hoitajat tienaa keskimäärin 3200€/kk/brutto(ennen veroja). Eli jotkin tienaa vähemmän ja jotkin tienaa paljon enemmän. Palkkaukseen vaikuttaa sairaanhoito piiri/ työvuodet ja teetkö vuoroa vai pelkkää päivää. Miksei kukaan valita paperimiehistä jotka ovat lakkoilleet jo tovin ja tienasivat jo ennen lakkoa enemmän kuin hoitajat??
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa tulkitsemaan mikä on brutto (ennen veroja) ja netto (verojen jälkeen) palkan ero. Ja turha verrata sairaanhoitajaa esim. kaupan kassaan, koska jo koulutus on aika iso ero. Kaupan kassalle pääsee pelkällä peruskoululla, mutta sairaanhoitajaksi haluavan täytyy käydä amk.
Uutisissa kerrotaan että hoitajat tienaa keskimäärin 3200€/kk/brutto(ennen veroja). Eli jotkin tienaa vähemmän ja jotkin tienaa paljon enemmän. Palkkaukseen vaikuttaa sairaanhoito piiri/ työvuodet ja teetkö vuoroa vai pelkkää päivää. Miksei kukaan valita paperimiehistä jotka ovat lakkoilleet jo tovin ja tienasivat jo ennen lakkoa enemmän kuin hoitajat??
Älä sekoita yksityistä sektoria julkiseen sektoriin.
Ratkaisu asiaan; kaikki hoitsut irtisanoutuu. Sen jälkeen perustavat yrityksen. Myyvät palvelujaan hintaan x sairaaloille ja terveyskeskuksille.
Näin jokainen voi itse määritellä palkkansa eikä tarvitse valittaa ja lakkoilla.
En sekoittanut yksityistä sektoria kunnalliseen. Sillä ei ole mitään merkitystä tossa palkka hommassa, koska palkka keskiarvo on laskettu kaikkien sh/th hoitajien keskiarviosta. Aivan sama työskenteletkö yksityisellä tai kunnallisella.
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et vielä ole ymmärtänyt, niin väännetään nyt rautalangasta. Minä työpanoksellani osallistun julkisen sairaalanhoidon olemassa oloon enkä todellakaan koe huonoa omaatuntoa, jos joskus julkiseen terveydenhoitoon joudun. Sinä et arvosta muiden alojen työntekijöitä. Tuli selväksi. Minä arvostan hoitajia, jotka arvostavat ja ymmärtävät muiden työntekijöiden panoksen yhteiskunnan pyörittämisessä. Hyvät yöt. Minulla on aamulla aikainen herätys, kun lähden töihin.
Tässä taisi olla kyse siitä, että SINÄ et arvosta muiden alojen työntekijöitä. Minähän en ole missään vaiheessa ketään muita väheksynyt tai ilmaissut, että joku ei ansaitsis isompaa palkkaa työstään. Ei, se olit sinä. Väännetään rautalangasta. Pointti ei ollut siinä, että maksat verorahoja. Veroja maksan minäkin. Ei se tarkoita sitä, että jos maksaa veroja niin sillä voi vaatia ihan mitä tahansa mihin tahansa hintaan. Se ei ole loogista. Sairaanhoitajan työstä tulisi maksaa enemmän, otetaan ne rahat sitten veroja lisäämällä tai jostain muualta. Sama koskee varmaan myös monia muita aloja. Hyvää yötä myös, itsekin herän aamuviideltä potilaita hoitamaan.
Oma ehdotukseni on et jokainen hoitsu ilmoittaa olevansa sairas. Jos vaikka 10000 hoitajaa ympäri suomen ilmottaisi työpaikalleen aamulla olevansa ”kipeä” olisi aikamoinen pommi. Miettikääs hoitajat tätä.
Millä me saadaan jättipalkat hyvinvointialueen johtajille ja päättäjille?
Lisää veroja ja velkaa.