Olen hämmentynyt ja nolostunut siitä olemattomasta tuesta, jota suuri yleisö osoittaa sairaanhoitajia kohtaan!
Korona-aikana kyllä kiiteltiin, kun hoitsut venyivät ja tekivät ympäripyöreitä päiviä. Osin poikkeuslailla pakotettuna. Muutenkin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Ja jopa lääkärit suhtautuvat todella kylmästi näiden vaatimuksiin. Uskomatonta. Itsekästä. Törkeää.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vain yhden asian: näiden ketjujen perusteella hoitajien yleissivistys on hämmentävän matala ja palkkakuoppa tällaisella olisi edessä alalla kuin alalla.
Samaa mieltä. Tuntuvat ymmärtävän vain hoitoalan asioita ja se miten hoitoala nivoutuu osaksi yhteiskuntaa on ihan käsittämätöntä.
Samoin: pyöriikö hoitajat vain muiden hoitajien kanssa? Mulla on kavereita eri aloilta ja niin on selvinnyt millaista eri aloilla on työskennellä. Kyllä mä tiedän että humanistikaverin palkka on n. 2000e ja tiedän millaista on open työ, siivoojan työ, kaupan kassan työ jnejne. Kaikilla aloilla on hyvät ja huonot puolet.
Mä olen myös ihmetellyt, miten tiedot muista ammateista ja aloista on noin hatarat. Kyllähän yleensä ihmiset tietää muista aloista, koska työelämän ulkopuolella jutellaan paljon muiden alojen ammattilaisten kanssa. Vaikka kaikki kaverit olis samalta alalta niin sukulaisia yms on muiltakin aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just olitte pakkopiikityksessä mukana, ja nyt kerjäätte solidaarisuutta. Ei oikein lohkea.
Mitähän tällä ajat takaa?
Jos yhtään ajattelet, niin meidät pakkopiikitettiin, siitäkö meille kostat?Olisitte silloin nousseet vastaan esim. lakoilla. Teille olisi kyllä ollut tukea.
Ei voi lakkoilla silloin, kun työehtosopimus on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se lisäpalkka auttaa siihen
karmeaan, jatkuvaan, ikuiseen kiireeseen? Päinvastoin sitten vielä vähemmän on varaa palkata lisää hoitsuja. Eli onko se kiire sitten niin todellista kuitenkaan...?
Missään muuten kukaan ei omalla pärställään / nimellään kehtaa sanoa että liikaa vaativat. Ja nyt vielä aiheuttavat ihan törkeitä vaikeuksia koko terveyden- ja varsinkin sairaanhoidolle.
Oisko se, että hoitajat itse ovat todella ärhäköitä yrittäessä puhua asiasta millään tavalla asiallisesti. Jännään vähän, että kannattaa töissä enää käydäkkään, jos se verotus nousee.
Haluaisin saada vähän todellisia lukuja, että mikä on korotuksen todellinen määrä, mistä rahat ja millä perustellaan, että se on kallista. Kuinka paljon se verotukseen vaikuttaisi todellisuudessa 1 vai 10%. Oma palkankorotus erä oli 1%, bruttopalkka amk koulutettuna hieman vajaa 1400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Muiden alojen ihmiset tietävät tehyläisten valehtelevan ja vääristelevän faktoja.
No onhan se suoranainen vale että hoitajat olisi poikkeuksellisen syvässä palkkakuopassa ja pienituloisia.
Ei kiinnosta pskaakaan tämä " suuren yleisön tuki%,vainne palkankorotukset.
Antaa naisten tapellakeskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden alojen ihmiset tietävät tehyläisten valehtelevan ja vääristelevän faktoja.
No onhan se suoranainen vale että hoitajat olisi poikkeuksellisen syvässä palkkakuopassa ja pienituloisia.
OK. No miksi alalla on sitten niin kova työntekijäpula ja lakkoon on menty? Miksi et itse mene hoitajaksi, jos palkka on niin hyvä ja työ helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukisin hoitajia? Ketä he kuvittelevat olevansa? Tekevät työtä siinä missä muutkin ja saavat ihan ok palkkaa. Nyt riittää tuo jumalkompleksi. Tarvitsette nöyryyttä. Ja paremmin valitun ajan lakkoilla.
Niin tämä. Ovat matalasti koulutettuja, yksinkertaisia, helpot hommat, pitkät lomat, valittavat kaikesta, saikuttavat harrastuksena.
Teidän nykyinen palkka pitää PUOLITTAA. Sitten ollaan oikeassa ansiotasossa suhteessa tuottavuuteen.
Sitäpaitsi kun eivät edes tuota paperia, naulaa, teknistä tietoa, muotia, tai oikeastaan yhtään mitään , niin suhteessa siihen, ei mitään palkkaakaan. Aasiasta vaan hymyilevät ja nöyrät tekijät tilalle, ruoka- ja parakkimajoitusta vastaan.
Ensi viikolla lääkärit menevät lakkoon. Katsotaan mikä on mielipide heitä kohtaan. Palkasta eivät edes kitise vaan oikeudestaan päättää palkoistaan.
En ollut seurannnut uutisointeja ja ajattelin että he saavat joitan 2200-2400 euroa bruttona ja olin mietteissäni että varmasit jotain 2600-2800 euroa voisi olla hyvä palkka.. mutta siten paljasuti että saavat jo yli 3000 euroa. Olin että huh huh. Mitä tämä nyt on??? Että 4000 euroa pitäisi muka saada. En ollut uskoa todeksi vaatimuksia. Tietysti jos joilalkin hoitajille on 2200 eruoa niin sitä voisi nostaa, mutta yli 3000 euroa niin huh huh.
Törkeää on vaatia palkkaratkaisua, joka toisi 4 miljardin loven valtion kassaan vuosittain. Tukea ja myötätuntoa ei heru yhtään noin ahneille ja omaa napaa tuijottaville hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Laboratoriohoitaja (amk), joka käsittelee esimerkiksi kiireelliset syöpänäytteet patologian laboratoriossa tai ottaa kiireelliset verinäytteet syöpää sairastavilla lapsilta tai analysoi mitkä tahansa näytteet, joiden tulosten viivästyminen uhkaa ihmisen henkeä, mutta tekee sen päivätyönä, saa palkkaa n. 2600 euroa kuussa ilman yhtään mitään lisiä ikinä.
Onneksi aina voi vaihtaa alaa vaikkapa lääkealalle, jossa palkat huomattavasti paremmat.
No eikö tuo ole ihan hyvä palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. No miksi alalla on sitten niin kova työntekijäpula ja lakkoon on menty? Miksi et itse mene hoitajaksi, jos palkka on niin hyvä ja työ helppoa?
Sitähän on monessa ketjussa jo yritetty sanoa hoitsuille. Se kovempi palkka ei tule parantamaan työoloja. Samalla tavalla palkankorotuksen jälkeen osastoilla on epäpätevät esimiehet, huonosti suunnitellut vuorot, liian vähän ihmisiä töissä ja ainainen kiire. Suurin osa olisi hoitajien lakon takana, jos heidän ensisijainen tavoite olisi ensin parantaa työoloja. Kyllä monelle ihmiselle kelpaisi sairaanhoitajien nykyinen palkka jos työolot olisi inhimilliset
Vierailija kirjoitti:
Soteala on vuosikausia pyörinyt niitten hoitajien voimin, jotka jatkuvasti tekevät ylitöitä ja tuplavuoroja.
Tiedän hoitajana, miten väsyneitä työntekijöitä kentällä on. Virheitä tapahtuu koko ajan potilastyössä. Itse en uskaltaisi edes sairaalaan mennä potilaana, jos totta puhutaan.
Aikaa on ollut ratkaista nämä ongelmat jo vuosia, mutta mitään ei ole tehty.
Turha syyttää lakkoa potilasturvallisuuden vaarantumisesta. Se on vaarantunut jo vuosia joka paikassa.
Tähän pitäisi puuttua. Resursoinnin pitäisi olla riittävää. Ja työvoimaa todellakin olisi saatavilla, jos niin oikeasti haluttaisiin. Sh:t tekemään vain tuota koulutusta edellyttävää työtä. Lähihoitajat syöttämään ja pesemään potilaat. Ja sänkyjen petaamiseen, tiskikoneen täyttöön yms. avustaviin tehtäviin hoiva-apulaisia, joille riittää parin kuukauden kurssitus. Maahanmuuttajissa olisi kyllä potentiaalia ja varmasti halukasta väkeä näihin hommiin. Edistäisi myös kotoutumista, kun saisi olla työelämässä osana suomenkielistä työyhteisöä. Sama raha, joka nyt maksetaan sosiaalitukina, maksettaisiin palkkana. Käytännössä siis ”ilmaista” työvoimaa. Mikä tässä on niin vaikeaa???
Hoitajien palkkoja olisi ollut aikaa maltillisesti korottaa 20-vuotta , mutta ei olla suostuttu. Jääneet palkat siihen 20v takaiseen 2000 nettopalkkaan, millä ei enää nykymaailmassa elä. Miettikää asuin-ja elikustannuksia esim pääkaupunkiseudulla. Syrjäkylillä suljettu paikallisia terv.keskuksia niin saman matkan joutuu hoitaja kuluttamaan autoa ja bensaa joka päivä, kuin potilas, joka käy harvemmin.
Tuen täysin lakkoa, ei muuten enää saa hoitoa eikä hoitajia mistään.
Ei mitään ymmärrystä eikä tukea ahneita ja itsekkäitä hoitajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenkö hoitajat simsalabim jaksaa sitä työtään kun rahaa alkaa tulemaan? Ei pitkällä tähtäimellä vie mihinkään. Lisää hoitajia siellä tarvitaan.
Pitkällä tähtäimellä nimenomaan on vaikutuksia, kun alan vetovoima ja pitovoima kasvaa, jolloin työntekijöitä riittää tarpeeksi vuoroihin.
Säästösyistä hoitajia on jo nyt lomautettu, miten tämä yhtälö on selitettävissä/ratkaistavissa hoitajien palkankorotuksilla?
”Korona on lisännyt terveydenhuoltoalan lomautuksia rajusti – niin paljon, että luvuissa ollaan jo lähellä 90-luvun laman määriä. Tämä käy ilmi terveydenhuoltoalan työttömyyskassaan tulleiden päivärahahakemusten määrästä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Tehy-lehti.”
Raha ja raha. On alkanut kyllästyttää tämä kaikkien jatkuva rahan kinuaminen. Itse ajoin itseni aivan piippuun töissä ja vaihdoin lopulta alaa. Nyt palkkani on niin pieni, etten kehtaa sitä edes koskaan mainita. Olen silti onnellinen. Tajusin, ettei raha tuonut minulle onnea, vaan helpommat työolot.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vain yhden asian: näiden ketjujen perusteella hoitajien yleissivistys on hämmentävän matala ja palkkakuoppa tällaisella olisi edessä alalla kuin alalla.
Ottanet huomioon, ettei varmaan monikaan keskustelija näissä ketjuissa ole sairaanhoitaja tai mikään muukaan hoitaja. Onneksi kaltaisilla on näissä erinomainen tilaisuus jakaa sivistystäsi. Se, että matala- ja palkkakuoppa aloilla joudutaan asumis.- ym, tukien kierteeseen ei yhtään alenna verotusta muuten kuin vaihtamalla hallitusta, joka taas ottaa kurjimmilta siitäkin vähästä. Ei vaan enää ole, mistä ottaa sillä saralla, jollei mennä kerjuu- ja kaduilla asumiseen, kuten rapakon toisella puolen.
Sieltähän se kauppiaan pussista otetaan, ei kaupankassojen palkkoja makseta verovaroista.