Olen hämmentynyt ja nolostunut siitä olemattomasta tuesta, jota suuri yleisö osoittaa sairaanhoitajia kohtaan!
Korona-aikana kyllä kiiteltiin, kun hoitsut venyivät ja tekivät ympäripyöreitä päiviä. Osin poikkeuslailla pakotettuna. Muutenkin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Ja jopa lääkärit suhtautuvat todella kylmästi näiden vaatimuksiin. Uskomatonta. Itsekästä. Törkeää.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Näitä kommentteja lukiessa ei voi kun toivoa, että suurin osa hoitajista irtisanoutuu ja lähtee muihin töihin. Jos ei ole hoitotyötä päivääkään tehnyt tai ottanut vastuuta toisen ihmisen hengestä, niin ei kannata ottaa tähän mitään kantaa. Nykyinen palkka on huono työn kuormittavuuten ja vastuuseen nähden. Piste. Eikä sitä kannattaisi oikeasti tehdä päivääkään. Hyvätekeväisyys voi siis loppua nyt ja koittakaa pärjätä.
T. Pian entinen hoitaja :)
Ei meitä kaikkia veronmaksajia kiinnostakaan elättää kaltaisiasi hoitajia. Hyväntekeväisyys saa loppua. Minun palkkani ei muodostu veronmaksajien tilipussista. Sellaisille hoitajille palkastani tottakai saisi ottaa veroja, jotka ymmärtävät, että me muut osallistumme omalla tavallamme terveydenhuollon ylläpitoon. Te ette yksinään pelasta ihmishenkiä tai tee raskasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä eniten raivostuttaa. Samaan aikaan kun ei ole varaa palkankorotuksiim, popsoten johtaja tulee saamaan 17 000 euron palkan ja siun soten päällystö saa jokainen 10% korotuksen palkkoihinsa.
Mitä hittoa Suomi? Miten noihin on varaa, mutta hoitajiin ei? Ei sitten hoideta! Kannatan joukkoirtisanoutumisia! Noustaan yhdessä siskot!
Igor hiljaa, aikuiset keskustelee tärkeästä asiasta.
Hoitsuvihaajat ovat näköjään täällä päivystämässä. Ette ehkä ole sairastaneet koskaan vakavasti. Nostan hattua ja kerron saaneeni hyvää laadukasta hoitoa. Suomi haluaa pitää omat sairaanhoitajat Suomessa.
No entä sitten laitoshuoltajat - töitä lisättiin, eläkkeelle siirtyneiden tilalle ei otettukaan ketään, vaan vakanssit lakkautettiin. Mihin mennään itkemään kipeitä käsiämme ja väsyneitä jalkojamme? Olemme hiljaista nöyrää porukkaa ja tuskin mennään minnekään metelöimään. Koronan aikana menetti moni kansalainen terveyden ja tulolähteen, elämä ei ole kivaa kenellekään. Kasvakaa jo aikuisiksi, hoitajat, vaikka muuten ei teistä kenestäkään ole pahaa sanottavaa.
Vouhkaajille ja kiihkoajille on tullut uusi vihankohde: hoitajat. Heh.
Kiirettä pitää, kulta-ajat on vihaajilla. On koronarajoitusviha, on huulipuikkohallitusviha, on rzzäviha, on wanha kunnon naisviha, ja nyt ne kaikki oikein yhdistyy - tädää -hoitsuviha!
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuvihaajat ovat näköjään täällä päivystämässä. Ette ehkä ole sairastaneet koskaan vakavasti. Nostan hattua ja kerron saaneeni hyvää laadukasta hoitoa. Suomi haluaa pitää omat sairaanhoitajat Suomessa.
Kun sait hyvää hoitoa, olivatko sairaanhoitajat kenties itse suunnitelleet ja rakentaneet sairaalan, jossa kävit? Ommelleet itse omat työvaatteensa ja potilaidenkin vaatteet, jotka myös itse kuumissa, hikisissä pesuloissa puhdistivat? Viljelivätkö ja kuljettivatko itse kaiken potilaille annetun ruoan, valmistivatko itse kaikki elektronisetlaitteet ja lääkkeet? Jos eivät osallistuneet edellä mainittuihin asioihin, niin ostivatko palvelut, maksoivat ihan itse koko tuon lystin?
Terkuin: Joskus aikoinaan vakavasti sairastunut veronmaksaja
Missähän se mun yli 3000€ palkka luuraa?
Sairaanhoitajana ollu neljällä eri yksityisellä, missään ei ole lähellekkään 3000€. Eikä ole kunnallisellakaan. Ihan tessistä voi asian tarkistaa. Oikea palkka päivätyössä on noin 2500€.
Nuo keskiarvot on laskettu sillä, että iso osa hoitajista tekee ihan älyttömät määrät ylitöitä, koska tekijöitä ei yksinkertasesti vaan ole.
Tuokin että koko suomi menee konkurssiin selitys on todennäköisesti jonkun julkilausujan hatusta vedetty slogan jolla se suurin osa kansalaisista saadaan taas uskomaan johonkin olemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Se korona-ajan suitsutus varmaan nousi päähän monelle, kyse oli kiitollisuudesta ei siitä että hoitajat oikeasti ovat näitä kuvien messiaita ja supersankareita, jotka kaartavat porschella kunnan sairaalan pihaan.
5,6 % korotus kaikille hoitajille 5 vuoden ajan on täysin utopistinen ja kestämätön taloudellinen menoerä, johon suomella ei ole yksinkertaisesti varaa. Opettajat haluaisivat saman..
Nyt meni yli hoitajat. Kaikella on rajansa. En halua että suomi menee konkurssiin enkä arvosta hoitajia sen enempää kuin opettajaa tai bussikuskia, amk-ammatti. Tuikitavallinen.
Sinun kaltaisesi pitäisi jättää ilman hoitoa kun sairastut vakavasti. Voit pyytää bussikuskia hoitamaan.
Hoitajien palkkavaatimus on suorastaa nöyrä, rahat saadaan kyllä kun kunta lopettaa sosiaalilokkien elätyksen. Sillä mitä esim. yhden romanin elätys kehdosta hautaan maksaa, kustannetaan jo monen hoitajan palkankorotus.
Sairaanhoitajan työ on tärkeää ja tarkkuutta vaativaa. Ja kaikkiallahn etsitään sitä vastuullisuutta. Tottakai vastata kuuluu siitä, että tekee työt niinkuin pitää. Ja palkkakin on hyvä, kun lakataan puhumasta siitä peruspalkasta, jolla kukaan ei tee työtänsä ainakaan sairaaloissa. Yksityisillähän asia on ihan toinen. Siellä saa sitä palkkaa, minkä on onnistunut neuvottelemaan. Muistakaa, se taulukkopalkka ei ole yläraja vaan alaraja. Työnantaja maksaa sen, minkä katsoo työntekijän ansaitsevan. Kyllähän ne palkat lakolla johonkin nousee, mutta lakko on kyllä viimeinen keino. Kurjasti ovat asiat, kun siihen pitää turvautua.
Ihan hyvät palkat mutta lisää pitäisi saada. Niihän se on kaikilla. En tiedä ketään joka olisi tyytyväinen palkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vouhkaajille ja kiihkoajille on tullut uusi vihankohde: hoitajat. Heh.
Kiirettä pitää, kulta-ajat on vihaajilla. On koronarajoitusviha, on huulipuikkohallitusviha, on rzzäviha, on wanha kunnon naisviha, ja nyt ne kaikki oikein yhdistyy - tädää -hoitsuviha!
Ja huulipuikkohallitus saa nyt myös osakseen hoitajien vihat. Ensin pakkorokotukset ja nyt pakkolaki.
”Tehyn Millariikka Rytkönen toteaa, että eduskunta, joka toistelee pysyvänsä työmarkkina-asioista ulkona, aikoo nyt puuttua lakko-oikeuteen lailla. Pelkkä tieto lainsäädännön valmistelusta raivostutti hoitajat, hän sanoo.” US
Kaikille kaikkea!
Aina vedotaan siihen ettei ole rahaa. Mistä Ruotsi sitten nämä rahat repii koska itse julkisella puolella erikoissairaanhoidossa töissä Tukholmassa ja peruspalkkani on noin 4000 euroa bruttona… kyllä olisi aika Suomenkin korottaa palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmentynyt siitä, että tällä palstalla vastustetaan niin kiihkeästi naisvaltaisen matalapalkka-alan vaatimuksia.
Käsittämätöntä on sekin, että hyvin harva havaitsee sitä tosiasiaa, että varsinainen ongelman syy on ahneet päättäjät, jotka eivät arvosta naisten tekemää työtä.
PS. lisätään nyt tähän ketjuun sana pieru ainoastaan siksi, että se näkyy takaavan keskustelun säilymisen, sillä muuten epäilen tämänkin aloituksen katoavat pikaisesti, koska ei ole ylläpidon yleisen linjan mukainen.
Sairaanhoitajat eivät ole matalapalkka-ala, tuo vertaus on loukkaus aitoja matalapalkka-aloja kohtaan.
Ihme vinkujia nuo hoitoalan työntekijät.
Korona-aika on edelleen menossa. Tartunnat on huippulukemissa koko korona-aikaan verrattuna. Vaikea ymmärtää tätä lakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vinkujia nuo hoitoalan työntekijät.
Ihme vinkuja siellä...
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan siihen ettei ole rahaa. Mistä Ruotsi sitten nämä rahat repii koska itse julkisella puolella erikoissairaanhoidossa töissä Tukholmassa ja peruspalkkani on noin 4000 euroa bruttona… kyllä olisi aika Suomenkin korottaa palkkoja.
Ruotsissa sairaanhoito onkin ihan sekaisin.
Sihteerit ja toimistotyöntekijät saavat 1700€/kk brutto! Paitsi sairaaloiden sihteerit ja toimistotyöntekijät, jotka kiskovat mielettömän paljon enemmän palkkaa.
"Kyllä VAIN sairaanhoitajat saavat Suomessa alle 3000€ kuussa ja VAIN siksi, että VAIN sairaanhoitajat ovat naisia ja heitä pitää sääliä ja antaa muutaman tonnin palkankorotus!"
Vähentäisivät työtunteja! Jos hoitajat eivät jaksa, niin mikseivät vaadi kuuden tunnin työpäiviä? Ei se raha auta jaksamaan, jos pitää silti tehdä 20 tunnin työvuoroja. Onko ne tyhmiä?
Niin kauan, kun hoitajat tekevät yli kahdeksan tunnin työpäiviä monine taukoineen (joita toimistotyöntekijöillä ei ole), niin en todellakaan ole sairaanhoitajien puolella!
Taputan heille, kun onnistuvat saamaan itselleen kuuden tunnin työvuorot.
Ihan tosi? Näitä kommentteja lukiessa ei voi kun toivoa, että suurin osa hoitajista irtisanoutuu ja lähtee muihin töihin. Jos ei ole hoitotyötä päivääkään tehnyt tai ottanut vastuuta toisen ihmisen hengestä, niin ei kannata ottaa tähän mitään kantaa. Nykyinen palkka on huono työn kuormittavuuten ja vastuuseen nähden. Piste. Eikä sitä kannattaisi oikeasti tehdä päivääkään. Hyvätekeväisyys voi siis loppua nyt ja koittakaa pärjätä.
T. Pian entinen hoitaja :)