saako ekaluokan ope päättää koulupäivän tuntia aiemmin iloittamatta koteihin?
Lapseni seisoi itkua tuhertaen kotioven takana tunnin, kun ope jätti ilman etukäteisilmoitusta viimeisen oppitunnin pitämättä. Lapsellani ei ollut avainta, koska minun oli tarkoitus hakea hänet koulusta normaaliin aikaan (olin itsekin siihen asti töissä). Onko tuollainen luvallista??
Kommentit (39)
Ei voi. Ilmoittamatta huoltajille.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:47"]
Onko jotain salattavaa kun ei ole lapsiraukalla avainta????????
[/quote]
Mihin se avainta tarvii jos vanhempi on aina kotona kun koulsta pitäisi päästä?
[/quote]
Alapeukkujen perustelut kiinnostaa?
Meillä sama tilanne, 2-luokkalaisella ei ole avainta, puhelinta eikä bussikorttia koulussa mukana, koska niille ei pitäisi olla mitään tarvetta (viedään aamulla, haetaan ippestä) normaalina päivänä. Nostaisin aikamoisen metelin jos tietämättäni olisi lähetetty koulusta/ippeästä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:49"]Lapsi ei voinut siellä koulun pihassa odottaa, tai vaikka käytävällä läksyjä tehden?
[/quote]
Se on vakuutus kysymys. Koulun tiloihin ja pihalle ei saa jädä oleskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:49"]Lapsi ei voinut siellä koulun pihassa odottaa, tai vaikka käytävällä läksyjä tehden? [/quote] Se on vakuutus kysymys. Koulun tiloihin ja pihalle ei saa jädä oleskelemaan.
[/quote]
Koulumatka on myös vakuutettu... päättyykö vakuutus vasta kotioven sisäpuolelle vai tontin rajalle (jonne lapsi pääsi)?
No huh huh on teidän lapset uusavuttomia
Oletko ap varmasti lukenut wilman. Jospa siellä on ilmoitettu jo päiviä aiemmin että koulu päättyykin ko. päivänä tuntia aiemmin. Tai kaiva sen ekalaisen reissuvihko esiin ja katso olisiko siellä tietoa.
Enpä usko että ope ihan ex tempore keksii päästää lapset kotiin tuntia aikaisemmin. Se kun ei ole millään tavoin luvallista. Eri asia jos koululla esim. opettajien koulutusta ja siksi oppilaat päästetään aikaisemmin kotiin mutta näistä kyllä ilmoitetaan aina riittävän ajoissa wilmassa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:24"]No huh huh on teidän lapset uusavuttomia
[/quote]
Ei ole uusavuttomia. Ne on pieniä. Ja kun pienelle sanoo että "Mä tulen hakemaan sut tästä koulun pihasta sitten kun koulu loppuu" niin aika monet ekaluokkalaiset istuu siinä vaikka iltaan saakka, koska äiti käski.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:24"]No huh huh on teidän lapset uusavuttomia
[/quote]
Ei ole uusavuttomia. Ne on pieniä. Ja kun pienelle sanoo että "Mä tulen hakemaan sut tästä koulun pihasta sitten kun koulu loppuu" niin aika monet ekaluokkalaiset istuu siinä vaikka iltaan saakka, koska äiti käski.
[/quote]
Kun minä olin pieni ja myös omat lapseni osaavat tulla kotiin itse n 2km matkan ja käyttää avainta jos koulu loppuu ajoissa. Lisäksi heille on opetettu kännykän käyttö. Tunnilla laitetaan hiljaiseksi ja jos tarve tulee niin laitetaan viestiä että päästiin aikaisemmin
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:06"]Meillä on sama juttu ja olen kyllä opelle antanut palautetta!
Olen itse kotona vauvan kanssa ja lapsella ei ole avainta mukana koulussa ja puhelinkin odottaa kotona.
Koulu on noin 300 metrin päässä ja lapsi tulee itse kotiin koulupäivän päätteeksi jossa minä odottelen, paitsi pari viikkoa sitten (kun koulua oli takana vasta pari viikkoa) oli opettaja päästänyt luokan perjantaina puoli tuntia ennen kun koulun piti päättyä ja minä olin vauvan kanssa neuvolassa, enkä ollutkaan vielä tuolloin kotona vastaanottamassa :(
Vartin ehti pihalla ihmetellä, että mitäs tässä nyt tekisi. Onneksi ei hätääntynyt kun muisti, että olin sanonut että ollaan neuvolaan menossa, niin osasi päätellä että kohta tullaan kotiin. Mutta siitä huolimatta minusta tuo oli opelta tosi ajattelemattomasti toimittu.
Nyt on lapsen kanssa sovittu, että jos joskus käy samalla tavalla, niin kiertää vaan takapihalle (rivitalo) keinuun istumaan ja odottelee rauhassa eikä hermostu, äiti kyllä tulee hetken päästä.
Ja samassa yhteydessä käytiin muutenkin hätätapauskuviot läpi, jos vaikka minulle jotain sattuisi enkä pääsisikään kotiin tms. niin miten pitäisi toimia jos odottelusta huolimatta ketään ei kotiin kuuluisi. Eli kenen naapurin ovikelloa voisi mennä soittamaan jne.
[/quote]
Lapsella on puhelin mutta se on kotona?????
Kyllä saa eikä sen vuoksi kenenkään lasta oteta kiireellisesti huostaan.
lain mukaan perusopetuksen (luokat 1-9) opettaja ei voi päästää oppilaita kotiin ennen virallista päättymisajankohtaa, ellei ole ilmoittanut huoltajille asiasta etukäteen. Käytännössä yläkoulussa ei näin toimita, vaikka siellä opettaja on oppilaista vastuussa ihan yhtälailla siihen asti, että oppilaan lukujärjestys loppuu.
Alakoulun puolella on ehdottomasti ilmoitusvastuu, opettaja ei saa päästää oppilaita edes 10min etuajassa kotiin, ellei ole infonnut huoltajia asiasta etukäteen. Jos jotain sattuu, on vastuu opettajalla 100%:sti. Opettaja on siis vastuussa oppilaista siihen asti, kunnes koulupäivä on päättynyt - ellei ole asiasta erikseen ilmoittanut. Tässä laki on ehdoton, ei ole olemass poikkeuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:24"]No huh huh on teidän lapset uusavuttomia
[/quote]
[/quote]
Sun lapset varmaan käy pyytämässä opea vielä pyyhkimään vessan jälkeen kun ovat niin pieniä
ei saa, tietenkään. itselle on kyllä vahingossa noin meinannut käydä. onneksi hoksasin ajoissa.
Kyllä koululaisella kuulluu jo olla oma kotiavain. Kännykän käyttöä sopii opetella etukäteen. Koulumatkallakin voi sattua joskus jotain yllättävää, joten puhelimesta on paljon apua. Juuri oudoimpia koteja ja perheitä ovat ne, joille ei koskaan pääse kavereitten kanssa sisälle leikkimään. Paljon kokemusta.
25 oletkos nyt ihan pihalla?
Totta kai koululle tai koulun pihaan saa jäädä odottamaan äitiä joka on tulossa hakemaan. Varsinkin tässä tapauksessa kun koulupäivä ei ollut edes virallisesti vielä ohi.
Ja ap...miksi lapsesi lähti kotiin itkemään kun oli sovittu että sinä haet??? Kai hän tiesi että olet vielä töissä vai eikö hän osaa kelloa? Ja antakaa nyt ekaluokkalaisille oma avain ja kännykkä. Ekaluokkalainen on jo koululainen eikä mikään vauveli!
Ja varmasti sinne koululle jäi muitakin odottamaan hakijaa tai koulukyytiä vai lähtikö kaikki ilman avainta kotioven taakse itkemään?
Nyt ap:n pitää keskustella lapsen kanssa mitä tehdä jos pääsee aikaisemmin koulusta tai äiti ei tulekaan hakemaan niinkuin on sovittu...jopa äidille voi joskus sattua jotain että ei pääse paikalle tai myöhästyy.
Siis mitä, kyllä mä itse tuon ikäisenä sain oman avaimen ja kännykän. Onhan se lapsellenin nyt hyvä, että pääsee aina itse kotiin jos tulee tuollaisia yllättäviä juttuja tai pystyy soittamaan jos tulee jotakin.
Kavereista kysyttiin lupa, usein saivat tulla. Olin itse kylläkin kiltti lapsi eikä aiheutettu koskaan häiriötä kavereiden kanssa. Miksi pitää tehdä lapsen elämästä väkisin vaikeampaa? Eikös se ole vanhemmallekin kiva että lapsi on tavoitettavissa ja pääsee itse kotiin?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:24"]Kyllä koululaisella kuulluu jo olla oma kotiavain. Kännykän käyttöä sopii opetella etukäteen. Koulumatkallakin voi sattua joskus jotain yllättävää, joten puhelimesta on paljon apua. Juuri oudoimpia koteja ja perheitä ovat ne, joille ei koskaan pääse kavereitten kanssa sisälle leikkimään. Paljon kokemusta.
[/quote]
Anteeksi, mutta mitäköhän ihmettä sä mahdat tässä tarkoittaa? Siis että sekö on outoa että ekaluokkalainen ei tuo koulusta mukanaan frendilössiä kotiinsa, ja että ihan siksi pitäisi olla avain messissä? Öö, over my dead body. Mun lapset ei seitsemänvuotiaina ite päätä koulupäivän aikana et koulun jälkeen mennäänkin Laurille ja siis todellakaan ne ei paukkaa sinne suoraan koulusta, ilman aikuisten läsnäoloa keksimään jäyniä väsyneinä koulupäivästä kun on päivänselvää että tonikäinen tarvitsee hetken rauhaa, välipalaa ja ehkä sitten taas sitä sosiaalisuutta.
Lisäksi, avain, puhelin jne eivät ole millään tavalla pakollisia jos elämäntilanne lapsen kotona on sellainen että ilmankin pärjää ja aikuiset on tavotettavissa. Puhelinaddiktismin pystyy aivan takuulla opettelemaan vaikka tokalla tai kolmannellakin. En ymmärrä mistä näitä "pakko olla näin kun kerran kaikilla muillakin on vaikken oikeastaan millään tarpeella osaakaan sitä perustella"-vanhempia oikein tulee?
Ugh. Olen puhunut.
Tää on provo. Jos ekaluokan opettajalle tulee äkillinen meno niin kyllä opettajia löytyy. Edes sen verran että vanhemman luokan opettaja laittaa luokat tekemään jotai itsenäistä tai tehtäviä ja ravaa luokkien välissä.