Kun menee naimisiin
Ja sukunimi vaihtuu, niin täytyykö heti hankkia uusi
-passi
-ajokortti
Yms. Vai saako mahdollisesti passilla matkustaa siihen asti kunnes menee vanhaksi, kun nykyään on 5vuotta voimassa?
Maksaako uusi ajokortti jotakin?
Kommentit (19)
Google, se on sellainen hakukone, millä löytyy vastauksia kaikenlaisiin kysymyksiin. Suosittelen. Poliisi.fi sivuiltakin voi vaikka aloittaa jos tuo google on liian pelottava
Miksi ylipäätänsä on av palsta, jos ei saa kysyä asioita?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:24"]Miksi ylipäätänsä on av palsta, jos ei saa kysyä asioita?
[/quote]
Järjenkäyttö sallittu ja rajansa kaikella + 10 muuta kliseetä
No ajokortti kannattaa varmaan uusia. Psssista en tiedä, mutta ainakin matkalipuissa ja passissa oltava sama nimi.
Itselle ainakin pankki tilasi automaattisesti uuden pankkikortin jota noutaessa piti olla myös uusi henkkari.
Kela-kortti tulee automaattisesti.
Ajokortti pitää uusia 3 kk sisällä ja passin pitää olla uudella nimellä kun seuraavan kerran matkustat. Ajokortti maksaa muistaakseni jotain 50 ja 100 euron väliltä, passi vähän enemmän.
Siis mulla täytyy olla uusi passi hankittuna ennen häämatkaa?
9 täsmentää, ajokortti n. 40 euroa ja passi noin 50.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:29"]Siis mulla täytyy olla uusi passi hankittuna ennen häämatkaa?
[/quote]
Jos lähdet häämatkalle esim. häiden jälkeisenä päivänä voit tehdä sen vanhalla passilla kunhan kaikki lentoliput ja matkavaraus on myös vanhalla sukunimellä.
Jos häämatka on vaikka parin kuukauden päästä niin tarvitset uuden passin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:29"]Siis mulla täytyy olla uusi passi hankittuna ennen häämatkaa?
[/quote]
Häämatkalle mennään usein vanhalla nimellä. Eihän se nimi virallisesti heti vaihdu, jos on vaikka lauantaina häät nii tieto papilta tai maistraatin virkamieheltä syötetään koneelle alkuviikolla ja kai siihen tässä leimojen ja allekirjoitusten maassa joku päätöskin tarvitaan.
Aika moni lähtee vanhalla passilla häämatkalle koska ei ehdi saada uutta ennen. Älä kuitenkaan sitten innoissasi varaa matkaa uudella nimellä koska lippujen ja passin on hyvä olla samalla nimellä säädön minimoimiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:34"]Aika moni lähtee vanhalla passilla häämatkalle koska ei ehdi saada uutta ennen. Älä kuitenkaan sitten innoissasi varaa matkaa uudella nimellä koska lippujen ja passin on hyvä olla samalla nimellä säädön minimoimiseksi.
[/quote]
Ja vanha passi tarkoittaa siis tässä passia jossa vanha nimi - voimassa sen passin tarvii toki häämatkallakin olla :-)
Noin Pässi.tuskin on onnistunut häämatkaa edes varaamaan, ellei joku avllä ole auttanut
Ja sillä vanhalla ninellä ei välttämättä ole fiksua lähteä shengen alueen ulkopuolelle? Koska passintarkastuksessa se uusinimi voi tulla esille.. Vähintääniin tulee säätöä.
Itse kiertelin moottoripyöräreissulla Eurooppaa kuukauden ajan naimisiinmenon jälkeen ilman ongelmia
[/quote]
No aivan....
Tyhmä