Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että! Enää tasan kuukausi, kun Suomessa tulee käyttöön Pohjoismainen työnvoimapalvelumalli

Vierailija
02.04.2022 |

Sitten työtön hakee 0-4 työpaikkaa kuukaudessa. Työkkärin kanssa keskustellaan parin viikon välein.

Ei kannata sortua laiminlyönteihin, sillä jo neljännestä laiminlyönnistä seuraa 12 viikon työssäolovelvoite! Tarkoittaa sitä, että silloin työttömyysetuus on ja pysyy karenssissa, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu! Ei ole mitään aktiivimallin vajaan 5% leikkausta seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi, vaan 100% leikkaus, joka on ja pysyy, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu!

Eli kannattaa aktiivisesti hakea niitä töitä, eikä laiskotella sohvalla!

Kommentit (242)

Vierailija
61/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto oli harvoja maita maailmassa jossa saavutettiin täystyöllisyys määräämällä työttömät töihin. Työttömien potkijat on tietämättään samaa maata marxilaisten kanssa. He eivät kuitenkaan ole hoksanneet että tuotanto ei parane määräämällä lisää työntekijöitä töihin. Marinin aktiivimalli 2.0 ei ratkaise mitään mutta kuluttaa voimavaroja turhaan byrokratiaan.

Vierailija
62/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle TE-virkailija sanoi, että jutellaan syksyllä sitten uudelleen. Mitään hakemusmääriä ei anneta. TE-toimisto tietää, että minä todella haluan töihin. Kun ei ole mitään syytä epäillä lusmuilusta, ei joudu pakkotoimien kohteeksi.

WUPS! Tätä työnhakuvelvollisuutta seurataan todella tarkasti ja jos virkailijan asiakkaille ei ole tätä määriteltynä heinäkuun lopussa, niin sillä on ikäviä seurauksia.

Voi olla, että seurataan, mutta harkinnnanvaraista tämäkin on. Minä olen ollut aktiivinen kaikin puolin, otin itse yhteyttä virkailijaani ja järjestin asian. Älkää lietsoko hysteriaa.

Minä muuten voin tehdä ihan vaivatta ne neljä hakemusta päivässä, jos on tarpeen. Ja koska olen juttuseuraa vailla, olen aina valmis, kun virkailija soittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin muutenkaan palkataan työkkärin asiakkaita, ainakaan meidän firmassa. Vaikea kuvitella että joku joutuisi vasten tahtoaan töihin yhtään mihinkään. Ainahan voi tietysti yrittää.

Näinhän se on, jostain syystä hetkenkin työttömänä ollut on jo auttamattomasti surkeaa kuonaa työnantajien silmissä. Ne jotka haluavat vaihtaa töitä otetaan mielellään.

Korkean koulutuksen ja korkean työttömyyden maa. Täyttä tuhlausta koko tämä systeemi.

Onhan tämäkin viestiketju jo osoitus siitä, että työttömän palkkaaminen on sama asia kuin viedä ihmiseltä toimeentulo! Mieluummin yhteiskunnan maksama tuki kuin työpaikka.

Vierailija
64/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle TE-virkailija sanoi, että jutellaan syksyllä sitten uudelleen. Mitään hakemusmääriä ei anneta. TE-toimisto tietää, että minä todella haluan töihin. Kun ei ole mitään syytä epäillä lusmuilusta, ei joudu pakkotoimien kohteeksi.

WUPS! Tätä työnhakuvelvollisuutta seurataan todella tarkasti ja jos virkailijan asiakkaille ei ole tätä määriteltynä heinäkuun lopussa, niin sillä on ikäviä seurauksia.

Voi olla, että seurataan, mutta harkinnnanvaraista tämäkin on. Minä olen ollut aktiivinen kaikin puolin, otin itse yhteyttä virkailijaani ja järjestin asian. Älkää lietsoko hysteriaa.

Minä muuten voin tehdä ihan vaivatta ne neljä hakemusta päivässä, jos on tarpeen. Ja koska olen juttuseuraa vailla, olen aina valmis, kun virkailija soittaa.

Työnhakuvelvollisuus ei ole harkinnanvarainen asia! TYöllistymissuunnitelmat pitää päivittää 3 kk välein eli TE-toimistoilla on heinäkuun loppuun asti aikaa saada velvollisuus jokaiselle. Kyse ei ole mielipiteestä, kyse on laista.

Vierailija
65/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätä hätä, nyt on loisilla hirmuinen hätä. ai saatan* kun mä nautin tästä. Vihdoinkin edes jonkinlaista yritystä hoitaa tätä loisongelmaa. 

Montako työtöntä meinasit palkata? Vai menetkö vain kuopan reunalle aseen kanssa kuten kaltaisesi psykopaatit aina haaveilevat?

Vierailija
66/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi muutamaa työpaikkaa jotka saavat hakemukseni joka kuukausi vaikka minulla on terveyseste joka estää työskentelemästä siellä.

Ei onnistu, se järjestelmä hoksaa, että olet jo hakenut tähän yritykseen ja tähän tehtävään. Siitä menee viesti virkailijalle, joka tarkistaa asian ja ilmoittaa, että tämä hakemus ei käy.

Jos ei omiin kykyihin sopivia tehtäviä ole joka kuukausi neljää, niin kuin ei useimmilla ole, mitäs sitten pitäisi tehdä? Haetaan insinöörin paikkaa kun koulutus on kokin? Jessus mitä pelleilyä.

Jos ei ole koulutusta, niin sitten työvoimakoulutukseen. 80 km etäisyydellä asuinpaikasta lähes kaikilla on tarjolla vähintään 10-20 työpaikkaa kuukaudessa, tästä on tehty selvitys viime vuonna.

Varmaan näinkin. Tosin siinä tuskin on sitten otettu huomioon ajokortittomuutta ja muuta sellaista joka rajaakin työssäkäyntialueen paljon paljon pienemmäksi.

Ja vaikka olisi ajokortti, millä rahalla se työtön pitää autoa? Jos kuitenkin pitää, on "liian rikas työtön kun moiseen on varaa". Toisaalta Helsingissäkään ei saa asua työttömänä koska "meiän verorahoilla asutte loiset, muuttakaa halvempaan paikkaan". Siellä halvemmassa paikassa ei sitten kulje julkinen liikenne niin että pääsisi 80km päähän töihin, sekin on työttömän vika.

Mitään 80 kilometrin rajaa ei enää ole, eikä ole vuosiin ollut. Nykyään kyseessä on aikaraja, 1½ tuntia suuntaansa, käytettävissä olevilla kulkemistavoilla.

Kyllä tuo 80 km on edelleen laissa, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916

Miksi oletat, että työssäkäyntialuetta ei olisi määritelty?

Tämä taas vuodelta 2017.

https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/tyomatkoihin-jopa-kolme-tuntia-nai…

"Työssäkäyntialuetta koskeva säännös kumottiin vuoden alussa. Aikaisemmin työttömän piti ottaa vastaan työtä, joka sijaitsi enintään 80 kilometrin päässä kotoa. Nyt työssäkäyntialue poistuu ja matkaa mitataan ajalla eli työmatkat saavat kestää enintään yhteensä kolme tuntia päivässä. Osa-aikatöihin mennessä työmatkat voivat kestää enintään kaksi tuntia päivässä."

Minä laitoin linkin suoraa lakiin, sinä vanhaan lehtiuutiseen. Laissa 1 luku 9§ kertoo, että 80 km etäisyys kotoa on edelleen työssäkäyntialuetta!

Vierailija
67/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtauduin tähän malliin ensin epäillen, mutta nyt on ilmennyt, että meillä on kymmeniä tuhansia työttömiä, joiden maailman kamalin asia olisi joutua töihin. Kaikki mahdolliset tekosyyt keksitään, jotta löytäisi laista porsaanreikiä.

Ehkä on vain hyvä, että nyt saadaan osa porukasta oikeasti pois työttömyysetuuden piiristä. Jos työ ei maita, niin ei makseta korvausta.

Ei tässä etsitä porsaanreikiä että saisi vältellä töitä vaan siksi että nämä huonosti suunnitellut toimet vaikuttavat työttömien toimeentuloon radikaalisti. Saattaisi itseäsikin hieman huolettaa jos et yrityksistä huolimatta mahtaisi mitään sille että yhtäkkiä sinulta viedään toimeentulo.

Yhteiskunnan maksama tuki ei ole mikään toimeentulo, se on muiden sinulle antamaa rahaa jota saat siksi, että et suostu tekemään töitä muiden tavoin. Onhan se kamala asia, jos viedään toimeentulo ja sanotaan, että töissä saat palkkaa.

Mikä työtöntä työssä pelottaa?

Jos yhteiskunta ei kykene tarjoamaan työtä, sen täytyy tarjota toimeentulo vaikka sitten työttömyystukena. 

Älä nyt jaksa esittää tyhmää. Kyse ei ole suostumisesta vaan töiden puutteesta.

Vierailija
68/242 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämäkin viestiketju jo osoitus siitä, että työttömän palkkaaminen on sama asia kuin viedä ihmiseltä toimeentulo! Mieluummin yhteiskunnan maksama tuki kuin työpaikka.

Sisälukutaitosi on surkealla tasolla. Kyse oli karenssien asettamisesta ja näitä kun voidaan asettaa aika mielivaltaisesti. Viime aktiivimalli leikkasi minun ansiosidonnaistani ja kävin kahdella CV- kurssilla sen aikana. Kun kolmannelle en enää lähtenyt heilui leikkuri.

Vierailija
69/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin viedään soviteltu päiväraha kun olen osa-aikainen työntekijä enkä hae työtä. Taidan jäädä työttömäksi ja hakea toimeentulotukea. Ei se paljon tästä palkasta eroa.

Vierailija
70/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei työhönottovelvoite. Siinä olisi sentään jotain järkeä. 

Ihan absurdia velvoittaa työtön menemään töihin karenssin uhalla, kun hän on työtön siksi ettei ole työpaikkaa.

Yhdenkään yrityksen ei ole tatkoitus työllistää, vaan tuottaa omistajilleen voittoa, siinä ohessa työntekijä saa sen työpaikan, mikäli se lisää yrityksen voittoa. Työllistäminen kuuluu jokaiselle itselleen, ei työnantajille. Pitäkää huoli, että olette tarpeellinen työnantajille, niin se työpaikkakin saattaa löytyä.

Mikäli olette se paras, niin yritykset suorastaan kilpailee saadakseen teidät itselleen, mikäli taas olette yrityksen kannalta tuottamattomia, niin ei kukaan palkkaa.

Kun on se paras, niin saa myöskin senmukaisen palkan.

Vierailija
71/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä mikä idea tuollakin on. Poikani oli 2 vuotta pelkällä toimeentulotuella kun työkkäri ei antanut ilmoittautua työttömäksi. Helpommin ne rahat silloin tuli. 

Vierailija
72/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi muutamaa työpaikkaa jotka saavat hakemukseni joka kuukausi vaikka minulla on terveyseste joka estää työskentelemästä siellä.

Ja sitten kyseinen pulju käräyttää sut te-toimistolle ja saat kärsiä seuraukset. Hehee! Itse tekisin heidän asemassaan sen suurella mielihyvällä. Hehee!

Vierailija
73/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa nyt tuo hysterian lietsominen.. mikä ihme näiden aloitusten pointti oikein on ?

74/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-4, eli nollakin riittää 😂

Vierailija
75/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua kun lukee, niin ylivoimaisesti enemmän tuntuu puhe olevan 'tuista' eikä työttömyyskorvauksesta. Mikä on syy tähän?

Kun olin työtön sain työttömyyskorvausta, ansiosidonnaista. En mitää 'tukea'.

Tukia sai ne jotka oli sen anssin ulkopuolella, eli eivät kuuluneet kassaan tai eivät olleet töitä tehneet, eli olivat ns. sos///supum///meja.

Tuntuu olevan jonkinlainen kulttuurinenkin ero siinä mistä puhutaan...Anssia saavat on töissä olleet ja töihin menevät kun  tilanne muuttuu, oli sitten kyse lomautuksesta tai vaikka esim. työnantajan lopettaessa toimintansa.

Tukia saaneet ei töissä niin aktiivisesti ole viihtyneet, kun jo puhekieleenkin on juuttunut ne tuet, eikä työttömyyskorvaus/ansiosidonnainen.

Vierailija
76/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät eivät makaa sohvalla eivätkä asu yksin, eli nämä vaikuttaa myös työssäkäyvien perheenjäsenten elämään negatiivisesti nämä leikkaukset.

Meillä perheen toinen aikuinen on vuorotyössä ja toinen työttömänä. Työtön osapuoli tukee vuorotyöläisen jaksamista arjessa tekemällä enemmän kotitöitä ja mahdollistaa sen, ettei lapsen tarvitse olla vuoropäiväkodissa. Hän myös hoitaa lasta aamulla kun yötöissä ollut vuorotyöläinen nukkuu. Sohvalla täällä ei kukaan jouda liikoja makaamaan.

Elämme yhdellä palkalla ja työttömyystuilla ja kyllähän tukien leikkaus vaikuttaa siihen, että entistä isompi osa työssäkäyvän palkasta kuluu perheen menoihin ja saa venyttää penniä ihan tosissaan. Vaikuttaa myös parisuhteeseen negatiivisesti koska kukaan ei halua olla toisen elätti.

Aina niitä töitä ei vain löydy, ja siitä rankaiseminen on väärin.

Stereotypia yksin kotona kaljaa kittaavasta laiskurista ei työttömien kohdalla useinkaan pidä paikkaansa. Täällä on niin paljon työttömiä, että kyse on ihan tavallisista perheistä ja ihmisistä.

Vierailija
77/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tämänkaltaiset ketjut ovat kyllä sellaisia, että huhhuh... no osa on täällä varmaan ihan läpällä, mutta osa valitettavasti kirjoittaa täällä ihan tosissaan...

Kun eikös nyt mahdollisimman monen työikäisen kuulu olla lähtökohtaisesti kuitenkin töissä, ja elää sillä omalla palkallaan ? Tämäkään ei nyt tunnu olevan kaikille selvä... ? Eli me työikäiset olemme töissä, työstä saa palkkaa, (osa saa pienempää palkkaa, osa saa isompaa palkkaa ), ja sillä omalla palkalla me voimme ostaa tavaroita, maksaa vuokran, lyhentää lainaa, ostaa bensaa jne... niin ja maksaa palkasta myös veroja.. Ja mitäs niillä verorahoilla sitten maksetaankaan.. ?

Vierailija
78/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, se järjestelmä hoksaa, että olet jo hakenut tähän yritykseen ja tähän tehtävään. Siitä menee viesti virkailijalle, joka tarkistaa asian ja ilmoittaa, että tämä hakemus ei käy.

Jos ei omiin kykyihin sopivia tehtäviä ole joka kuukausi neljää, niin kuin ei useimmilla ole, mitäs sitten pitäisi tehdä? Haetaan insinöörin paikkaa kun koulutus on kokin? Jessus mitä pelleilyä.

Jos ei ole koulutusta, niin sitten työvoimakoulutukseen. 80 km etäisyydellä asuinpaikasta lähes kaikilla on tarjolla vähintään 10-20 työpaikkaa kuukaudessa, tästä on tehty selvitys viime vuonna.

Taitaa sitten karenssi pamahtaa ja sossun luukku kutsua.  Täältä peräkyliltä kulkee julkiset joskus ja jouluna enkä omista autoa saati ajokorttia. 

Noh, en minä tässä ainakaan mitään häviä kun sossusta saa rahaa ja kaiketi työkkäri lakkaa ahdistelemasta kun on karenssi päällä.

Oletko ajatellut, että voit olla ansaitsematta elantosi sillä verukkeella, että ei kulje julkisia eikä ole autoa? Muiden pitää maksaa siitä, että voit elää noin?

Vierailija
79/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

0-4, eli nollakin riittää 😂

Nolla riittää, jos olet täysin työkyvytön eli esim. sairauspäivien jälkeen saattohoidossa sairaalassa.

Vierailija
80/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisälukutaitosi on surkealla tasolla. Kyse oli karenssien asettamisesta ja näitä kun voidaan asettaa aika mielivaltaisesti. Viime aktiivimalli leikkasi minun ansiosidonnaistani ja kävin kahdella CV- kurssilla sen aikana. Kun kolmannelle en enää lähtenyt heilui leikkuri.

Karenssi perustuu aina lakiin, se ei ole koskaan mielivaltainen. Jos työtön ei suostu lukemaan oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, ei ole TE-toimiston vika, että työttömälle ei makseta etuutta silloin, kun tämä rikkoo lakia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi