Ai että! Enää tasan kuukausi, kun Suomessa tulee käyttöön Pohjoismainen työnvoimapalvelumalli
Sitten työtön hakee 0-4 työpaikkaa kuukaudessa. Työkkärin kanssa keskustellaan parin viikon välein.
Ei kannata sortua laiminlyönteihin, sillä jo neljännestä laiminlyönnistä seuraa 12 viikon työssäolovelvoite! Tarkoittaa sitä, että silloin työttömyysetuus on ja pysyy karenssissa, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu! Ei ole mitään aktiivimallin vajaan 5% leikkausta seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi, vaan 100% leikkaus, joka on ja pysyy, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu!
Eli kannattaa aktiivisesti hakea niitä töitä, eikä laiskotella sohvalla!
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi muutamaa työpaikkaa jotka saavat hakemukseni joka kuukausi vaikka minulla on terveyseste joka estää työskentelemästä siellä.
Ei onnistu, se järjestelmä hoksaa, että olet jo hakenut tähän yritykseen ja tähän tehtävään. Siitä menee viesti virkailijalle, joka tarkistaa asian ja ilmoittaa, että tämä hakemus ei käy.
Jos ei omiin kykyihin sopivia tehtäviä ole joka kuukausi neljää, niin kuin ei useimmilla ole, mitäs sitten pitäisi tehdä? Haetaan insinöörin paikkaa kun koulutus on kokin? Jessus mitä pelleilyä.
Jos ei ole koulutusta, niin sitten työvoimakoulutukseen. 80 km etäisyydellä asuinpaikasta lähes kaikilla on tarjolla vähintään 10-20 työpaikkaa kuukaudessa, tästä on tehty selvitys viime vuonna.
Taitaa sitten karenssi pamahtaa ja sossun luukku kutsua. Täältä peräkyliltä kulkee julkiset joskus ja jouluna enkä omista autoa saati ajokorttia.
Noh, en minä tässä ainakaan mitään häviä kun sossusta saa rahaa ja kaiketi työkkäri lakkaa ahdistelemasta kun on karenssi päällä.
Katkaisevat työnhaun, kyllä.
Karenssit ei kyllä katkaise työnhakua. Ei nyt eikä uudessa mallissa. Laita lakiteksti missä sanotaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sentään riittää että hakee. Ei rankaista jos kovasta yrittämisestä huolimatta ei työllisty kuten siinä Sipilän mallissa. Onpa tosi kannustavaa kun yrität ja yrität ja sitten vaan leikkuri heilahtaa.
Eihän riitä sitten enää pelkkä hakeminen, jos tulee työssäolovelvoite. Työssäolovelvoitteen kun voi täyttää vain työtä tekemällä, ei hakemalla. Jos kukaan ei ota hakemuksista huolimatta töihin, niin miten silloin työssäolovelvoitteen voi täyttää? Eli silloin ollaan aivan samassa tilanteessa, kun missä oltiin aktiivimalli ykkösessä, jossa töitä piti saada leikkurin välttääkseen. Nyt vain leikkuri on paljon pahempi, kun se on 100 prosenttia 5:n prosentin sijasta ja kesto on niin pitkään, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu.
Koska tällöinen muutos on tulossa?
2.5.2022
Tulee työnhakuvelvollisuus, työssäolovelvoite tulee vain niille, jotka tahallaan ja tarkoituksella tekevät 4 kertaa väärin eli jättävät hakematta tai eivät suostu tekemään työllistymissuunnitelmaa. Siitä saa ns. ikuisen karenssin, joka ei ole ikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin muutenkaan palkataan työkkärin asiakkaita, ainakaan meidän firmassa. Vaikea kuvitella että joku joutuisi vasten tahtoaan töihin yhtään mihinkään. Ainahan voi tietysti yrittää.
Tämä on oikea vastaus kun töihin ei pääse vaikka olisi haluja, se on se yleisin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Suhtauduin tähän malliin ensin epäillen, mutta nyt on ilmennyt, että meillä on kymmeniä tuhansia työttömiä, joiden maailman kamalin asia olisi joutua töihin. Kaikki mahdolliset tekosyyt keksitään, jotta löytäisi laista porsaanreikiä.
Ehkä on vain hyvä, että nyt saadaan osa porukasta oikeasti pois työttömyysetuuden piiristä. Jos työ ei maita, niin ei makseta korvausta.
Ei tässä etsitä porsaanreikiä että saisi vältellä töitä vaan siksi että nämä huonosti suunnitellut toimet vaikuttavat työttömien toimeentuloon radikaalisti. Saattaisi itseäsikin hieman huolettaa jos et yrityksistä huolimatta mahtaisi mitään sille että yhtäkkiä sinulta viedään toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi muutamaa työpaikkaa jotka saavat hakemukseni joka kuukausi vaikka minulla on terveyseste joka estää työskentelemästä siellä.
Ei onnistu, se järjestelmä hoksaa, että olet jo hakenut tähän yritykseen ja tähän tehtävään. Siitä menee viesti virkailijalle, joka tarkistaa asian ja ilmoittaa, että tämä hakemus ei käy.
Jos ei omiin kykyihin sopivia tehtäviä ole joka kuukausi neljää, niin kuin ei useimmilla ole, mitäs sitten pitäisi tehdä? Haetaan insinöörin paikkaa kun koulutus on kokin? Jessus mitä pelleilyä.
Jos ei ole koulutusta, niin sitten työvoimakoulutukseen. 80 km etäisyydellä asuinpaikasta lähes kaikilla on tarjolla vähintään 10-20 työpaikkaa kuukaudessa, tästä on tehty selvitys viime vuonna.
Varmaan näinkin. Tosin siinä tuskin on sitten otettu huomioon ajokortittomuutta ja muuta sellaista joka rajaakin työssäkäyntialueen paljon paljon pienemmäksi.
Ja vaikka olisi ajokortti, millä rahalla se työtön pitää autoa? Jos kuitenkin pitää, on "liian rikas työtön kun moiseen on varaa". Toisaalta Helsingissäkään ei saa asua työttömänä koska "meiän verorahoilla asutte loiset, muuttakaa halvempaan paikkaan". Siellä halvemmassa paikassa ei sitten kulje julkinen liikenne niin että pääsisi 80km päähän töihin, sekin on työttömän vika.
Mitään 80 kilometrin rajaa ei enää ole, eikä ole vuosiin ollut. Nykyään kyseessä on aikaraja, 1½ tuntia suuntaansa, käytettävissä olevilla kulkemistavoilla.
Pitääkö hakea noita työpaikkoja jos on työvoimapoliittisessa koulutuksessa, eli sen aikana ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin muutenkaan palkataan työkkärin asiakkaita, ainakaan meidän firmassa. Vaikea kuvitella että joku joutuisi vasten tahtoaan töihin yhtään mihinkään. Ainahan voi tietysti yrittää.
Näinhän se on, jostain syystä hetkenkin työttömänä ollut on jo auttamattomasti surkeaa kuonaa työnantajien silmissä. Ne jotka haluavat vaihtaa töitä otetaan mielellään.
Korkean koulutuksen ja korkean työttömyyden maa. Täyttä tuhlausta koko tämä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa sitten karenssi pamahtaa ja sossun luukku kutsua. Täältä peräkyliltä kulkee julkiset joskus ja jouluna enkä omista autoa saati ajokorttia.
Noh, en minä tässä ainakaan mitään häviä kun sossusta saa rahaa ja kaiketi työkkäri lakkaa ahdistelemasta kun on karenssi päällä.
Katkaisevat työnhaun, kyllä.
Karenssit ei kyllä katkaise työnhakua. Ei nyt eikä uudessa mallissa. Laita lakiteksti missä sanotaan toisin.
Karenssi ei katkaise työnhakua, mutta jos jättää asioimatta sovitulla tavalla, niin toisesta erheestä työnhaku katkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sentään riittää että hakee. Ei rankaista jos kovasta yrittämisestä huolimatta ei työllisty kuten siinä Sipilän mallissa. Onpa tosi kannustavaa kun yrität ja yrität ja sitten vaan leikkuri heilahtaa.
Eihän riitä sitten enää pelkkä hakeminen, jos tulee työssäolovelvoite. Työssäolovelvoitteen kun voi täyttää vain työtä tekemällä, ei hakemalla. Jos kukaan ei ota hakemuksista huolimatta töihin, niin miten silloin työssäolovelvoitteen voi täyttää? Eli silloin ollaan aivan samassa tilanteessa, kun missä oltiin aktiivimalli ykkösessä, jossa töitä piti saada leikkurin välttääkseen. Nyt vain leikkuri on paljon pahempi, kun se on 100 prosenttia 5:n prosentin sijasta ja kesto on niin pitkään, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu.
Ok, en ole perehtynyt kovin hyvin. Itse olen työkyvytön ja sairaslomalla joten se hakemus määrä on kohdallani 0. Sipilän malli leikkasi automaattisesti kun kukaan ei palkkaa tietenkään henkilöä joka on sairaslomalla. Tämä oli täysin absurdia.
Minulle TE-virkailija sanoi, että jutellaan syksyllä sitten uudelleen. Mitään hakemusmääriä ei anneta. TE-toimisto tietää, että minä todella haluan töihin. Kun ei ole mitään syytä epäillä lusmuilusta, ei joudu pakkotoimien kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näinkin. Tosin siinä tuskin on sitten otettu huomioon ajokortittomuutta ja muuta sellaista joka rajaakin työssäkäyntialueen paljon paljon pienemmäksi.
Ja vaikka olisi ajokortti, millä rahalla se työtön pitää autoa? Jos kuitenkin pitää, on "liian rikas työtön kun moiseen on varaa". Toisaalta Helsingissäkään ei saa asua työttömänä koska "meiän verorahoilla asutte loiset, muuttakaa halvempaan paikkaan". Siellä halvemmassa paikassa ei sitten kulje julkinen liikenne niin että pääsisi 80km päähän töihin, sekin on työttömän vika.
Mitään 80 kilometrin rajaa ei enää ole, eikä ole vuosiin ollut. Nykyään kyseessä on aikaraja, 1½ tuntia suuntaansa, käytettävissä olevilla kulkemistavoilla.
Kyllä tuo 80 km on edelleen laissa, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916
Miksi oletat, että työssäkäyntialuetta ei olisi määritelty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei piä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Minulle TE-virkailija sanoi, että jutellaan syksyllä sitten uudelleen. Mitään hakemusmääriä ei anneta. TE-toimisto tietää, että minä todella haluan töihin. Kun ei ole mitään syytä epäillä lusmuilusta, ei joudu pakkotoimien kohteeksi.
WUPS! Tätä työnhakuvelvollisuutta seurataan todella tarkasti ja jos virkailijan asiakkaille ei ole tätä määriteltynä heinäkuun lopussa, niin sillä on ikäviä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on painotus työttömyyden alussa. Yleensä välittömästi työttömyyden alettua on helpompi päästä töihin joten siihenhän tuossa pyritään, että entistä harvempi joutuu kierteeseen josta on vaikea päästä pois
Sehän siinä absurdia on että valtaosa työttömyysjaksoista loppuu muutenkin alle 3kk sisällä. Sitten siellä on toki tämä sama sakki joka ei mihinkään kelpaa ja joka käy välillä palkkatukitöissä ja sitten työttömänä jne ja heillä se pitkittyy vaikka kävisivät joka päivä te-toimistolla.
Mä kuulun tuohon sakkiin mikä ei tule koskaan kelpaamaan mihinkään, jäin työttömäksi masennuksen takia 2009 (läheisen kuolema), ja en ole onnistunut 13v aikana työllistymään. On mulla merkonomin tutkinto (2v vanha) millä ei tee hevonveetä. 3 muusta koulusta potkittiin pois sopimattomana alalle, merkonomi oli ainut mihin kelpasin ja tällä ei työllisty. Mitä helvettiä täs pitäis tehdä jos työantajat ei huoli mua töihin, ei edes duunari paikkoihin missä ei vaadita mitään koulutusta/kokemusta.
Pelkään että tulen myös olemaan joku ikuinen työtön. Olen opiskelija tällä hetkellä ja nyt kuulemma on opiskelijoille oikein roimasti kesätyöpaikkoja tarjolla. Monissa ei vaadita mitään kokemustakaan ja minulla ei ole tuota työttömyyden leimaakaan. Eipä silti kuulu mistään paikasta mitään.
Jos en ala saada kokemusta en tule myöhemminkään kelpaamaan töihin ja siinä onkin tuo kierre sitten valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei piä paikkaansa
Mistä tiedät? Onhan tuo jo järjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtauduin tähän malliin ensin epäillen, mutta nyt on ilmennyt, että meillä on kymmeniä tuhansia työttömiä, joiden maailman kamalin asia olisi joutua töihin. Kaikki mahdolliset tekosyyt keksitään, jotta löytäisi laista porsaanreikiä.
Ehkä on vain hyvä, että nyt saadaan osa porukasta oikeasti pois työttömyysetuuden piiristä. Jos työ ei maita, niin ei makseta korvausta.
Ei tässä etsitä porsaanreikiä että saisi vältellä töitä vaan siksi että nämä huonosti suunnitellut toimet vaikuttavat työttömien toimeentuloon radikaalisti. Saattaisi itseäsikin hieman huolettaa jos et yrityksistä huolimatta mahtaisi mitään sille että yhtäkkiä sinulta viedään toimeentulo.
Yhteiskunnan maksama tuki ei ole mikään toimeentulo, se on muiden sinulle antamaa rahaa jota saat siksi, että et suostu tekemään töitä muiden tavoin. Onhan se kamala asia, jos viedään toimeentulo ja sanotaan, että töissä saat palkkaa.
Mikä työtöntä työssä pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Hätä hätä, nyt on loisilla hirmuinen hätä. ai saatan* kun mä nautin tästä. Vihdoinkin edes jonkinlaista yritystä hoitaa tätä loisongelmaa.
Pilaan sadistisen ja häiriintyneen nautintosi sanomalla ettei ole mitään hätää. Aivan sama lähettää ne neljä hakemusta kuukaudessa koska usealle se on paljon vähemmän kuin normikuukautena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo 80 km on edelleen laissa, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916
Miksi oletat, että työssäkäyntialuetta ei olisi määritelty?
Tämä taas vuodelta 2017.
https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/tyomatkoihin-jopa-kolme-tuntia-nai…
"Työssäkäyntialuetta koskeva säännös kumottiin vuoden alussa. Aikaisemmin työttömän piti ottaa vastaan työtä, joka sijaitsi enintään 80 kilometrin päässä kotoa. Nyt työssäkäyntialue poistuu ja matkaa mitataan ajalla eli työmatkat saavat kestää enintään yhteensä kolme tuntia päivässä. Osa-aikatöihin mennessä työmatkat voivat kestää enintään kaksi tuntia päivässä."
Vierailija kirjoitti:
Hätä hätä, nyt on loisilla hirmuinen hätä. ai saatan* kun mä nautin tästä. Vihdoinkin edes jonkinlaista yritystä hoitaa tätä loisongelmaa.
Kaltaistesi takia ihmisiä on hyvin helppo vihata.
En ole työtön mutta olen sitäkin kokeillut ja ymmärrän mitä se on kun tekee kaikkensa, käy pajoilla ja harjotteluissa ihan vapaaehtoisesti, mutta töihin ei kukaan ota.
Jos teillä kultalusikkaperseillä edes olisi asiasta mitään ymmärrystä, mutta kun ei ole. Pelkkää idiotismia ja toimimattomia keinoja joilla on tarkoitus vain "kurittaa loisia", ei ratkaista työttömyysongelmaa.
Mä kuulun tuohon sakkiin mikä ei tule koskaan kelpaamaan mihinkään, jäin työttömäksi masennuksen takia 2009 (läheisen kuolema), ja en ole onnistunut 13v aikana työllistymään. On mulla merkonomin tutkinto (2v vanha) millä ei tee hevonveetä. 3 muusta koulusta potkittiin pois sopimattomana alalle, merkonomi oli ainut mihin kelpasin ja tällä ei työllisty. Mitä helvettiä täs pitäis tehdä jos työantajat ei huoli mua töihin, ei edes duunari paikkoihin missä ei vaadita mitään koulutusta/kokemusta.