Pelastuinkohan diabetekseltä, hitto mikä pelko koko ajan...
Minulla oli paastosokerit koholla pari vuotta sitten, ihan työterveyden rutiinitarkastuksessa huomattiin. Muistaakseni vs silloin 7,2. Sain välittömästi ruokavalio-ohjeet ja uuden verikoeajan 3 kk päähän. Mm. Alkoholi piti jättää kokonaan pois. Olin sairastanut juuri kovan flunssan ja ollut ab-kuurilla, joten oli toivoa, että sairastelu olisi tilapäisesti kohottanut sokerin. Toisessa mittauksessa paastosokeri 6,7. Lääkäri päätti, että ei vielä lääkitystä, kun oli laskusuunnassa. Kävin sokerirasituksessa, jossa eka arvo oli hiukan koholla, tunnin päästä normaalin ylärajoilla ja 2 tunnin kohdalla ihan hyvä. Sitten aloitin laihdutuksen ja liikuin reilusti enemmän. Verensokeria on seurattu nyt 3 kk välein, mutta viimeksi sanottiin, että puolen vuoden päästä vasta, koska paastosokeri oli alle 6. Olenko säästynyt diabetekseltä???? Onko kokemusta kenelläkään? Vai iskeekö se myöhemmin joka tapauksessa ja tämä on vain jatkoaikaa? Asia pyörii usein mielessä, koska olen alle 40 v. ja ukilla oli paha diabetes vanhana, se vei näönkin ja kävelykyvyn.
Kommentit (49)
En tiedä, välttykö tuolta kakkostyypin diabetekseltä lopulta kukaan vanhaksi elävä tulevaisuudessa. Työskentelin itse vanhuspalveluissa 8 vuotta. Päivätoiminnassa puolella kävijöistä oli kakkostyypin diabetes. Olin koulutuksessa, jossa kerrottiin diabeteksen räjähdysmäisestä kasvusta. Sehän on todella yleinen yli 75-vuotiailla. Kun ihmiset elävät pidempään, sekä muistisairaudet että diabetes yleistyvät ja kuormittavat hoitojärjestelmää. Mitä vanhemmaksi pystyt myöhäistämään diabeteksen puhkeamista, sitä parempi.
Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen.
Alttius sinulla varmaan on, nyt elintavoilla korostettu merkitys. Sun ukilla varmaan ollut diabetes huonossa hoitotasapainossa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"]
Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen.
[/quote]
Mistä olet kuullut?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"]
[/quote]
Mistä olet kuullut?
[/quote]
Luin terveyslehdestä joskus. Se on autoimmuunisairaus, jotka ovat yhteydessä mm. uneen, tulehdustiloihin, stressiin jne. Nuo edistävät sen puhkeamista, niin siinä luki.
Sokeriaineenvaihdunta ei korjaannu hetkessä. Jos sinun elimistö käsittelee insuliinia heikosti, niin saatat joutua ottamaan lääkkeet jossain vaiheessa.
T: aikuistyypin diabeetikko
Elämäntapamuutoksilla moni on pelastautunut sokeritaudilta.
Kyllä luulen niin, koska sulla on ollut sokeriarvot mukavasti laskusuunnassa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"] Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen. [/quote] Mistä olet kuullut? [/quote] Luin terveyslehdestä joskus. Se on autoimmuunisairaus, jotka ovat yhteydessä mm. uneen, tulehdustiloihin, stressiin jne. Nuo edistävät sen puhkeamista, niin siinä luki. [/quote] Ei ollut kyse varmaankaan kakkostyypin diabeteksestä. Se on elintapasairaus:se tulee huonoilla elintavoilla, mutta on myös parannettavissa elintavoilla. Kakkostyypin diabetes ei ole autoimmuunisairaus. [/quote] Aivan. Tuo on kuvaus ykköstyypin diabeteksestä, joka siis on autoimmuunisairaus. T: se kakkostyypin diabeetikko [/quote] Näinhän se taitaa mennä. Lisäksi jokin virus tai bakteeri voi edesauttaa ykköstyypin diabeteksen puhkeamista. Syntymekanismi on huonosti tiedossa , esim. Sikainfluessarokotteen saaneista normaalia suurempi osuus sairastui tyypin 1 diabetekseen, mutta sitä ei tiedetä, miksi. Tämä kakkostyyppi on toista maata, länsimainen yltäkylläisyydessä elävien vitsaus. Erityisesti tietysti vanhoilla ihmisillä, mutta sitä tavataan enenevässä määrin myös nuorilla, ikävä kyllä.
[/quote]
Myös äidinmaidonkorvikkeen lehmänmaitopohjainen insuliini voi edesauttaa ykköstyypin diabeteksen puhkeamista.
Myös esim. keliakia on autoimmuunisairaus ja siinä myös on taudin puhkeamissyyt vielä hieman hämärän peitossa. Siis geenien ja gluteenin lisäksi on jokin tekijä joka laukaisee sairauden.