Pelastuinkohan diabetekseltä, hitto mikä pelko koko ajan...
Minulla oli paastosokerit koholla pari vuotta sitten, ihan työterveyden rutiinitarkastuksessa huomattiin. Muistaakseni vs silloin 7,2. Sain välittömästi ruokavalio-ohjeet ja uuden verikoeajan 3 kk päähän. Mm. Alkoholi piti jättää kokonaan pois. Olin sairastanut juuri kovan flunssan ja ollut ab-kuurilla, joten oli toivoa, että sairastelu olisi tilapäisesti kohottanut sokerin. Toisessa mittauksessa paastosokeri 6,7. Lääkäri päätti, että ei vielä lääkitystä, kun oli laskusuunnassa. Kävin sokerirasituksessa, jossa eka arvo oli hiukan koholla, tunnin päästä normaalin ylärajoilla ja 2 tunnin kohdalla ihan hyvä. Sitten aloitin laihdutuksen ja liikuin reilusti enemmän. Verensokeria on seurattu nyt 3 kk välein, mutta viimeksi sanottiin, että puolen vuoden päästä vasta, koska paastosokeri oli alle 6. Olenko säästynyt diabetekseltä???? Onko kokemusta kenelläkään? Vai iskeekö se myöhemmin joka tapauksessa ja tämä on vain jatkoaikaa? Asia pyörii usein mielessä, koska olen alle 40 v. ja ukilla oli paha diabetes vanhana, se vei näönkin ja kävelykyvyn.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:32"]Paleletko nykyään? Eli et palele niinkuin ennen. Se on eka merkki diabeteksestä. [/quote] En palele. Enkä palellut silloinkaan, kun tuo paastosokeri oli yli 7. Siinä se outous oli, kun ei tuntunut mitään outoa! Siis ei janoa, ei palelua, ei mitään tuntemuksia. Ehkä olin väsyneempi kuin yleensä, mutta minulla on aina ollut ajoittain uniongelmia, joten ei se ollut mitään uutta. Kolmen lapsen äitinä on saanut ihan kiitettävästi valvoa öisin vuosien varrella. -ap
[/quote]Eli päinvastoin. Diabetes potilaat eivät palelee ainakaan helposti
Paleleminen on hyvä merkki ainakin tässä asiassa
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:32"]Paleletko nykyään? Eli et palele niinkuin ennen. Se on eka merkki diabeteksestä. [/quote] Paleleminen vai palelemattomuus?
[/quote]
et enää palele kuten ennen.
Diabetespotilaat hikoilee helposti ja kulkee pakkasessakin vähissä vaatteissa.
[/quote]
Tuossa tapauksessa minulla ainakaan ei ole diabetestä, koska palelen melkein kokoajan. Paastosokeri oli kerran 5,9 ja siksi asia on stressannut minua. Mihinkään seurantaan minua ei kehotettu, mutta välillä mietityttää, olisiko arvot edelleen normitasolla.
Yliopiston apteekeissakin on noita mittauspalveluja. Ajat ja hinnat löytyy niiden nettisivuilta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:32"]Paleletko nykyään? Eli et palele niinkuin ennen. Se on eka merkki diabeteksestä. [/quote] Paleleminen vai palelemattomuus?
[/quote]
[/quote]
No eipä kyllä ole ollut sitäkään. Olisiko niiden vaivana, joilla sairaus jo edennyt? Ei minulta ole tuollaista oiretta kysyttykään. Lähinnä sellaista on käsketty seurata, jos on janon tunnetta, tihentynyttä virtsaamisen tarvetta, tahatonta laihtumista ilman selvää syytä, selittämätöntä väsymystä. Näitä jos tulee, niin käskivät ottaa yhteyttä diabeteshoitajaan jo ennen seuraavaa sokerimittausta.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:32"]Paleletko nykyään? Eli et palele niinkuin ennen. Se on eka merkki diabeteksestä. [/quote] Paleleminen vai palelemattomuus? [/quote] et enää palele kuten ennen. Diabetespotilaat hikoilee helposti ja kulkee pakkasessakin vähissä vaatteissa. [/quote] No eipä kyllä ole ollut sitäkään. Olisiko niiden vaivana, joilla sairaus jo edennyt? Ei minulta ole tuollaista oiretta kysyttykään. Lähinnä sellaista on käsketty seurata, jos on janon tunnetta, tihentynyttä virtsaamisen tarvetta, tahatonta laihtumista ilman selvää syytä, selittämätöntä väsymystä. Näitä jos tulee, niin käskivät ottaa yhteyttä diabeteshoitajaan jo ennen seuraavaa sokerimittausta. -ap
[/quote]
Meilläpäin puhuvat että on yksi ekoista merkeistä. Hikoileminen ja palelutunteen puuttuminen. Tämä on sinänsä vain yksi oire muitten seassa. Monilla hikoileminen voi johtua jostain muusta, voi olla vaikkapa vaihdevuosioire
Entä jos on verenpainelääkitys ja paastosokeri koholla? Sekä ylipainoa juuri vatsan kohdalla? Mitä voi tehdä? Kyse miehestäni joka luupää. Ei myöskään harrasta liikuntaa...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:22"]Entä jos on verenpainelääkitys ja paastosokeri koholla? Sekä ylipainoa juuri vatsan kohdalla? Mitä voi tehdä? Kyse miehestäni joka luupää. Ei myöskään harrasta liikuntaa...
[/quote]
Niin, et varmaankaan voi harrastaa hänen puolestaan sitä liikuntaa. Tai muuttaa ruokavaliota.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:22"]
Entä jos on verenpainelääkitys ja paastosokeri koholla? Sekä ylipainoa juuri vatsan kohdalla? Mitä voi tehdä? Kyse miehestäni joka luupää. Ei myöskään harrasta liikuntaa...
[/quote]Ruokavalion muutos ja liikuntaa. Kova yrittäminen joka tuottaa tulosta
Tihentynyt virtsaamistarve, jano, väsymys ja tahaton laihtuminen ovat tyypillisimmät tyypin 2 diabeteksen oireet.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:37"]Tihentynyt virtsaamistarve, jano, väsymys ja tahaton laihtuminen ovat tyypillisimmät tyypin 2 diabeteksen oireet.
[/quote]
Tämä siis kommenttina siihen, että palelemattomuus olisi eka oire. Minulla ei ole esiintynyt liikahikoilua koskaan, enkä pitäisi sitä kovin luotettavana mittarina sille, onko jollekin kehittynyt diabetes vai ei. Sairastan itse insuliinihoitoista tyypin 2 diabetestä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"]
Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen.
[/quote]
Mistä olet kuullut?
[/quote]
Luin terveyslehdestä joskus. Se on autoimmuunisairaus, jotka ovat yhteydessä mm. uneen, tulehdustiloihin, stressiin jne. Nuo edistävät sen puhkeamista, niin siinä luki.
[/quote]
Ei ollut kyse varmaankaan kakkostyypin diabeteksestä. Se on elintapasairaus:se tulee huonoilla elintavoilla, mutta on myös parannettavissa elintavoilla. Kakkostyypin diabetes ei ole autoimmuunisairaus.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"]
Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen.
[/quote]
Mistä olet kuullut?
[/quote]
Luin terveyslehdestä joskus. Se on autoimmuunisairaus, jotka ovat yhteydessä mm. uneen, tulehdustiloihin, stressiin jne. Nuo edistävät sen puhkeamista, niin siinä luki.
[/quote]
Ei ollut kyse varmaankaan kakkostyypin diabeteksestä. Se on elintapasairaus:se tulee huonoilla elintavoilla, mutta on myös parannettavissa elintavoilla. Kakkostyypin diabetes ei ole autoimmuunisairaus.
[/quote]
Aivan. Tuo on kuvaus ykköstyypin diabeteksestä, joka siis on autoimmuunisairaus. T: se kakkostyypin diabeetikko
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"]
[/quote]
Mistä olet kuullut?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Tuo on kuvaus ykköstyypin diabeteksestä, joka siis on autoimmuunisairaus. T: se kakkostyypin diabeetikko
[/quote]
Näinhän se taitaa mennä.
Lisäksi jokin virus tai bakteeri voi edesauttaa ykköstyypin diabeteksen puhkeamista. Syntymekanismi on huonosti tiedossa , esim. Sikainfluessarokotteen saaneista normaalia suurempi osuus sairastui tyypin 1 diabetekseen, mutta sitä ei tiedetä, miksi. Tämä kakkostyyppi on toista maata, länsimainen yltäkylläisyydessä elävien vitsaus. Erityisesti tietysti vanhoilla ihmisillä, mutta sitä tavataan enenevässä määrin myös nuorilla, ikävä kyllä.
Olet normaalipainon ylärajoilla. Terveytesi kannalta sinun tapauksessasi ei olisi yhtään haitaksi, jos saisit painoasi pudotettua vielä lisääkin. Jos saisit painoindeksisi lukemiin 21-22, niin uskon että sokeriarvotkin paranisivat. Ja lisää liikuntaa reilusti.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:32"]Olet normaalipainon ylärajoilla. Terveytesi kannalta sinun tapauksessasi ei olisi yhtään haitaksi, jos saisit painoasi pudotettua vielä lisääkin. Jos saisit painoindeksisi lukemiin 21-22, niin uskon että sokeriarvotkin paranisivat. Ja lisää liikuntaa reilusti.
[/quote]
No höpöhöpö. Laihuudesta ei ole todistettu olevan mitään hyötyä. Jos on normaalipainoinen, on jo noudattanut niitä suosituksia. Normaalipainoisilla on täsmälleen yhtä paljon diabetestä riippumatta, onko painoindeksi pari yksikköä matalampi tai korkeampi. Liikuntaa ap kertoi juuri lisänneensä, ja se on oleellisempi asia kuin laihduttaa lisää, jos on normaalipainoinen. Ei kannata laihduttaa, vaan pitää elintavat sellaisina, että ei liho. Jojoilu on huono tapa hallita diabetestä. Silloin elimistön pitää mukautua tuottamaan insuliiniä eri määriä. Säännölliset ateria- ja liikuntatottumukset ovat tärkeimmät.
-th
Joutuuko noissa kontrolleissa käymään kauankin? Siis jos sokeriarvot pysyvät alle 7?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:37"]Tihentynyt virtsaamistarve, jano, väsymys ja tahaton laihtuminen ovat tyypillisimmät tyypin 2 diabeteksen oireet. [/quote] Tämä siis kommenttina siihen, että palelemattomuus olisi eka oire. Minulla ei ole esiintynyt liikahikoilua koskaan, enkä pitäisi sitä kovin luotettavana mittarina sille, onko jollekin kehittynyt diabetes vai ei. Sairastan itse insuliinihoitoista tyypin 2 diabetestä.
[/quote] Eihän mikään niistä ole luotettava mittari (virtsaamistarve, jano, väsymys, laihtuminen, palelemattomuus) mutta jos yksi tai muutama näistä vaivaa kannattaa tutkia asiaa
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:20"] Aika yleinen sairaus. Olen kuullut, että jos sokerit on jossain vaiheessa koholla, myöhemmin elämässä vaikka stressi tai jokin sairaus laukaisee diabeteksen. [/quote] Mistä olet kuullut? [/quote] Luin terveyslehdestä joskus. Se on autoimmuunisairaus, jotka ovat yhteydessä mm. uneen, tulehdustiloihin, stressiin jne. Nuo edistävät sen puhkeamista, niin siinä luki.
[/quote]
Vain 1-tyypin diabetes on autoimmuunisairaus.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:36"]
[/quote]