Jos sairastuu viikonloppuna, pitääkö heti ilmoittaa työnantajalle?
Jos ma olisi seuraava työpäivä ja sairastuu viikonloppuna, pitääkö heti silloin jo ilmoittaa työnantajalle? Vai riittääkö että ilmoittaa ma aamuna? Pomo on hiukan ärtsy tyyppi, joten pelkään reaktiota jos vkloppuna häiritsen, mutta en halua vihoja niskoilleni, että liian myöhäänkään ilmoittaisin..
Kommentit (36)
Meillä on myös viikonloppuna joku pomo joka päivystää näissä asioissa tiettyinä kellonaikoina. Meillä aina kun sairastuu, tarvitaan sijainen. Siksi toivotaan yhteydenottoa heti kun seuraava päivystysaika on. Eli jos tietäisin olevani ma aamuna työkyvytön, soittaisin joko su aamuna tai iltana ja kertoisin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun alaiseni jos olet niin siitä ei ole mitään hyötyä, että ilmoitat tänään. Työpuhelin on työpaikalla ja avaan sen vasta maanantaiaamuna, kun menen töihin.
No sehän riippuu kokonaan työpaikasta.
Meidän työpaikalla on sovittu, että sairastumisesta ilmoitetaan jo su iltana, jos ei pysty ma aamuna töihin.
Jos silloin ei ole ketään vakituista aamuvuorossa, niin pomo menee itse ajoissa töihin, aamuvuoroon.
Samoin sekin pitää pomon tietää, jos en pääse tulemaan iltavuoroon, niin pomo alkaa heti lähetellä tekstiviestejä, muille, että voitko olla huomenna iltavuorossa.
Jos pomo on kokonaispalkalla töissä, hänelle kuuluu nämä esimies tehtävät myös muulloin, kuin työaikana.
Hänelle kuuluu huolehtia se, että työpaikalla on aina tietty määrä ihmsiä.
Mutta firmoissa ja julkisellakin sektorilla on tietenkin näissä suuriakin eroja.
Et sitten lukea osaa. Tuossa ei sanottu, että kaikkialla on noin. Kerrottiin vain YHDEN työnantajan tilanne. Aika suurella osalla työpaikoista tilanne on tuo, koska esimieskään mikään 24/7 päivystävä orja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti ilmoittaa heti, kun huomasi olevansa sairaana. Sijaisten saaminen oli hankalaa.
Ammattikoulun opettaja.
Mistä kristallipallosta katsot, että se tänään alkanut sairaus jatkuu vielä maanantaina?
Ihan siitä kristallipallosta, että on korona ja olen nyt 5 pv karenssissa. Vaikka olisin kuinka terve maanantaina, en saa mennä töihin. Olen melko uusi työntekijä, eikä joka käytäntöä ole tullut käytyä läpi tai kukaan ole minulle kertonut. Kyseessä pieni firma, jossa ei muutenkaan kaikki mene niin justiinsa virallisen protokollan mukaan.. Pomo on erikoinen tyyppi, mm. kiroilee työpaikalla ja alaisten pitää osata "haistella" millä tuulella on. Sen tiedän, ettei sijaista palkata vaan poissaolijan työt jaetaan muille. Toimistotyöstä kyse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun alaiseni jos olet niin siitä ei ole mitään hyötyä, että ilmoitat tänään. Työpuhelin on työpaikalla ja avaan sen vasta maanantaiaamuna, kun menen töihin.
Meidän työpaikalla on sovittu, että sairastumisesta ilmoitetaan jo su iltana, jos ei pysty ma aamuna töihin.
Jos silloin ei ole ketään vakituista aamuvuorossa, niin pomo menee itse ajoissa töihin, aamuvuoroon.
Samoin sekin pitää pomon tietää, jos en pääse tulemaan iltavuoroon, niin pomo alkaa heti lähetellä tekstiviestejä, muille, että voitko olla huomenna iltavuorossa.
Jos pomo on kokonaispalkalla töissä, hänelle kuuluu nämä esimies tehtävät myös muulloin, kuin työaikana.
Mutta firmoissa ja julkisellakin sektorilla on tietenkin näissä suuriakin eroja.
Kerrotko vielä, missä kohtaa väitin kaikilla työpaikoilla olevan sama käytäntö kuin meillä?
t. sama
Ihan normaalisti maanantai aamuna kuten suurin osa suomalaisista joilla on kauhea kank… flunssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti ilmoittaa heti, kun huomasi olevansa sairaana. Sijaisten saaminen oli hankalaa.
Ammattikoulun opettaja.
Mistä kristallipallosta katsot, että se tänään alkanut sairaus jatkuu vielä maanantaina?
Ihan siitä kristallipallosta, että on korona ja olen nyt 5 pv karenssissa. Vaikka olisin kuinka terve maanantaina, en saa mennä töihin. Olen melko uusi työntekijä, eikä joka käytäntöä ole tullut käytyä läpi tai kukaan ole minulle kertonut. Kyseessä pieni firma, jossa ei muutenkaan kaikki mene niin justiinsa virallisen protokollan mukaan.. Pomo on erikoinen tyyppi, mm. kiroilee työpaikalla ja alaisten pitää osata "haistella" millä tuulella on. Sen tiedän, ettei sijaista palkata vaan poissaolijan työt jaetaan muille. Toimistotyöstä kyse.
Ap
Sori. Unohdin, että nykyisin ei ole enää muita sairauksia kuin korona, joten kaikki tietävät jo 5 päivää ennakkoon, milloin ovat seuraavan kerran työkykyisiä.
Ihan vielä sivusta eri:
Meillä kyllä pomo "päivystää" puhelinta 7/24.
Hän kun on koko firman omistaja.
Ma-aamuna klo7-> on meillä ohjeistus, sitä aiemmin ei pomo voi sijaisiakaan ruveta kyselemään ja vkonloppuvapaa se on hälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vielä sivusta eri:
Meillä kyllä pomo "päivystää" puhelinta 7/24.
Hän kun on koko firman omistaja.
Se onkin hyvä, että omistaja pitää kiinni 7 tunnin työajasta. Ainut mikä tuossa ihmetyttää on se, miten voi tehdä töitä 24 päivää viikossa.
Jos heti ilmoittamisesta koituu merkittävää etua, niin ilman muuta tekstiviestiä menemään.
Vinkkinä että ota selvää heti ensi viikolla muistakin käytännön puuhista kun pääset takaisin työpaikalle. Erikoista ettet ole kysynyt heti työn alettua miten tulee toimia sairastuessa.
Olen opettaja. Totta kai ilmoitan välittömästi, kun tiedän, etten ole maanantaina paikalla. Eri asia sitten varmaan sellaisilla työpaikoilla, joissa kukaan ei huomaa poissaoloasi pariin päivään, eikä sijaista tarvita. Meillä reksi pitää työpuhelimen toki äänettömällä, mutta siihen laitetaan viesti vaikka keskellä yötä, jos herää vaikka oksentamaan. Samaan syssyyn laitetaan sairasvuoteelta sijaisohjeet, jotta esimies on tilanteen tasalla heti herättyään.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä että ota selvää heti ensi viikolla muistakin käytännön puuhista kun pääset takaisin työpaikalle. Erikoista ettet ole kysynyt heti työn alettua miten tulee toimia sairastuessa.
Siis toki se on tullut selväksi että kelle ilmoitetaan ja että sairaslomatod. tulee toimittaa. Ei vaan tosiaan ole tullut puheeksi tuo viikonloppu-asia. Enkä ole hoksannut kysyä kun niin paljon on itse työssäkin ollut opeteltavaa. Olettaisin näiden viestien perusteella että ma ilmoitus riittää, ottaen huomioon työn luonteen.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, ettei hänelle ole kerrottu. Tuollaiset perusasiat kerrotaan yleensä uusille työntekijöille heti ensimmäiseksi. Tai lähetetään sähköposti, johon on koottu tärkeimmät tiedot ja puhelinnumerot.
Se voi kuulostaa vähän huonoltakin, jos uusi työntekijä alkaa heti ensimmäisenä päivänä kysellä, minne sairastuminen ilmoitetaan. Sen pitäisi olla neutraali kysymys, mutta hetihän se tulkitaan niin, että "jahas, heti on saikuttaminen mielessä" tai "saattaa olla maanantaina niin pahassa krapulassa, ettei pääse töihin".