Lähihoitajan tutkinto
Se on todellakin tutkinto, jolla voi toimia monessa ammatissa. Joissakin paikoissa myös ammattinimike on lähihoitaja, mutta useassa joku muu. Ei siis pidä yhdistää lähihoitajan koulutusta automaattisesti tiettyyn työhön. Moni ei tätä ymmärrä.
Kommentit (51)
Lähihoitajan tutkintotodistuksessa lukee:
Sosiaali- ja terveydenhoitoalan perustutkinto, lähihoitaja
XX koulutusohjelma
( esim. lasten ja nuorten kasvatus ja hoito, suun terveydenhoito, sairaanhoito ja huolenpito jne).
Lastenhoitaja ( päiväkoti), hammashoitaja, ym. ovat toimi- tai virkanimikkeitä, joihin saattaa kelvata muukin tutkinto.
Esi. lastenhoitajan kelpoisuuteen käy lastenohjaajan tutkinto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki suuntautumiset kelpaavat vanhustyöhön johtunee siitä, että jo perusopinnoissa jokainen suorittaa hoitotyön ja kuntoutumisen osiot. Monessa muussa taas tarvitaan täsmäopinnot. Siksi kuka tahansa lähihoitaja ei voi olla lastenhoitaja, sairaalassa työskentelevä, hammashoitaja, jalkojen hoitaja tai ensihoitaja.
ApItse asiassa päiväkodissa voi työskennellä vaikka olisi suuntautunut muuhun kuin lapsiin ja nuoriin. Itsekin olen tehnyt määräaikaisuuksia päiväkotiin vaikka olen hammashoitaja. Tämä johtuu siitä että perusopinnoissa on ollut päiväkotijakso (kto). Ensihoitaja, hammashoitaja ja jalkojen hoitaja (onko tätä edes enää) taitavat olla ainoita joihin ei ole asiaa ilman juuri niihin erikoistumista.
Sijaisuuksia voi tehdä, mutta vakkariksi ei pääse. Lähihoitajaopintoihin ei kuulu mitään pakollista päiväkotijaksoa, joten kaikilla sitä ei ole.
Ap
Juuri näin, vakkariksi ei voi päästä mutta sijaisuuksia voi tehdä. Ja se perusopintoihin kuuluva kokonaisuus on kasvun tukeminen ja ohjaus (eilen illalla aivoni eivät millään muistaneet) ja meidän luokalla jokainen suoritti sen päiväkodissa koska siellä oli helpointa täyttää näytön kriteerit. Sinun viestistäsi sai sellaisen kuvan että päiväkodissa ei voi ollenkaan työskennellä jos on muuhun suuntautunut niin siksi korjasin.
Niitä osaamisaloja voi suorittaa useammankin. Voi erikoistua vammaisiin ja sen jälkeen vaikka mielenterveys ja päihdetyöhön.
Vammaistyöhön erikoistunut voi olla vamhustyössä. Sairaanhoito-ja huolenpito-osaamisalan suorittanut jo useassakin. Lapsiin ja nuoriin erikoistunut voi olla vanhustyössä. Sain vakipaikan mielisairaalasta, vaikkei ollut mipä-osaamusalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietää mihin joutuu ja mitä töitä on, kun tuon tukinnon käy= vanhustenhoitaja, ei kiitos.
Miksi vanhusten hoitoa pidetään jotenkin ala-arvoisena työnä?
Koska ihmisen tulisi saada kuolla kunniallisesti, kun elimistö lakkaa toimimasta.
Nyt meillä sen sijaan on sänkyihinsä p#skovia paketteja Suomi täynnä, joiden "hoiva" maksaa veronmaksajille satojatuhansia euroja vuodessa. Koska Suomessa pitää "elää" satavuotiaaksi.
Itse olen opinnoissa suuntautunut vanhustyöhön. Mutta olen työskennellyt myös päiväkodissa, lapsiperheiden kotipalvelussa, mielenterveyskuntoutujien palvelukodissa, vammaisten palvelukodissa. Ja muuten, päiväkodissakin on niin pula työntekijöistä että sinne voi päästä sijaiseksi vaikkapa artesaanin koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Oli huono ratkaisu yhdistää monta ammattia saman tutkintonimikkeen alle.
Minä olen suuntautunut vanhustyöhön. Voin kuitenkin toimia myös muilla osa-alueilla.
Eli siis niitä suuntautumisia on useita. Toimivathan sairaanhoitajatkin eri osastoilla, työnkuva on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietää mihin joutuu ja mitä töitä on, kun tuon tukinnon käy= vanhustenhoitaja, ei kiitos.
Miksi vanhusten hoitoa pidetään jotenkin ala-arvoisena työnä?
Koska ihmisen tulisi saada kuolla kunniallisesti, kun elimistö lakkaa toimimasta.
Nyt meillä sen sijaan on sänkyihinsä p#skovia paketteja Suomi täynnä, joiden "hoiva" maksaa veronmaksajille satojatuhansia euroja vuodessa. Koska Suomessa pitää "elää" satavuotiaaksi.
En ymmärrä selitystäsi. Minkä sinä mahdat kun kaikki ihmiset eivät lähde saappaat jalassa. Elimistöhän toimii kun vielä paskoo ja kuluttaa veronmaksajien rahoja. Kävikö mielessä, että tämä sinun mielestä turha paskoja on mahdollistanut sinun elämäsi kaikessa kurjuudessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitaja, yrittäjä, kotihoidon työntekijä, vanhustenhoitaja, ohjaaja, kehitysvammaisten hoitaja, kehitysvammaisten ohjaaja, sihteeri, päihdeyksikön työntekijä, mielenterveystyön hoitaja, Erityisavustaja, henkilökohtainen avustaja, kouluavustaja/erityisavustaja, iltapäiväkerhon ohjaaja, kerho-ohjaaja, aulavastaava, hammashoitaja, Lastentarhan opettaja (sijainen), ryhmäperhepäivähoitaja, perhepäivähoitaja,
Tossa nyt alkuun muutamia erilaisia ammatteja missä lähihoitaja voi toimia :D
"Öö" Eikö sitä valmistuta joko hammashoitjaksi tai lähihoitajaksi - ei kummaksikin yhtä aikaa?
Se vähän yksinkertaisempi mies
Ei. Hammashoito on yksi lähihoitajan erikoistumisaloista, hammashoitaja on lähihoitaja.
Pilkutetaan nyt kunnolla! Lähihoitaja suuntautuu eri osa-alueilla.
On myös erikoistuneita eri osa-alueilla. On kaksi eri asiaa.
Eli esim. Erikoisvanhustyöntekijä tai erikoistunut mielenterveys- päihdetyöhön. Nämä ovat siis ensin suuntautuneet ja hakevat lisäkoulutusta erikoistumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustyön osaamisalan lähihoitajana olen toiminut mm. Psykogeriatrisella osastolla, akuutti osastolla. Nyt olen mielenterveyspuolella. Älä aliarvioi vanhustyön tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon sinulle lyhyttä elämän polkua ja lähtöä saappaat jalassa.
Itse olen suuntautunut lapsiin ja nuoriin, mutta aika laajalla sektorilla olen työskennellyt. Olen ollut töissä lastenkodissa, päihde- ja mielenterveyskuntoutujien ohjaajana, kehitysvammaisten ryhmäkodissa, kotihoidossa, päiväkodissa, koulussa ohjaajana....