hormonikierukka- oirehdinta
Olen nyt kovin huolissani, sillä minulla kovasti raskauden oireita, väsyttää, oksettaa, pissalla saan käydä tunnin välein ja heikottaa kovasti. Rinnat hieman arat, lisäksi hieman erikoisempia oireita kuten pyörryttää välillä, näössäkin oli vikaa tänään. Oireita on siis vaikka muille jakaa.
Olen 22v. vastavalmistunut sairaanhoitaja, nyt työttömänä (kyll, ihmettelen itsekin!). Poikakaveri töissä enää vuoden loppuun, sitten pakotettu jäämään töistä pois sairauden takia, eli hänkin pian työtön. Sanoisin siis että ei mikään mukavin tilanne saada yllätyksiä! Hormonikierukka minulle asetettu helmikuussa tänä vuonna, asennuksen jälkeen kohtu meni täyteen kramppiin ja kävin ensiavussa muutamalla pistoksella että pääsin kivusta pois. Kierrukka kuitenkin pysyi paikallaan ja ollut todella hyvä sen jälkeen. Oirehdintana alkoi ensimmäisenä kipeät supistukset ja tiputtelu elokuussa, kävin tästä neuvolassakin, mutta kierukka ainakin oli paikallaan, eikä ultra-aikaa olisi saanut vasta kun lokakuulle. Supistuksia ja tiputtelua olen nyt seurannut, sitä tulee joka viikko.
Tässä kuussa kuukautiset olivat 6 pv myöhässä, olin jo hakemassa raskaustestiä, mutta matkalta kotiin päästessä tuli vihdoinkin verta pyyhkiessä joten riemuitsin ja ilmoitin miehelle että not pregnant, yeah!. Supistelua oli minulla kuitenkin ollut jo ennen vuotoa, sellaiset 5pv ennenkin ja jatkunut nyt koko vuodon ajan, eli sellaiset 2 vk yhteensä. Vuoto on alettuaan ollut hyvin vähäistä, siteeseen ehkä kerran kerinnyt, eikä kaikkina päivinä ole mitään vuotoa tullutkaan, enintään pyyhittäessä. Nuo oireetkin olleet jo tämän koko ajan, oikeastaan koko kuun, toki tuntuvat lisääntyvän.
Nyt kauhea huoli että voinko olla raskaana, kuinka yleistä tämä oikeasti on. Netistä luottaessa tuntuvat usein sekottavan hormoni- ja kuparikierukan, en oikein osaa siis nyt luottaa noihin juttuihin. Luinpas samalla että jos alkanut hormonikierukasta huolimatta raskaus, on kierukkaa poistettaessa 30% mahdollisuus aborttiin ja että lääkärit ovat sitä mieltä että kaikki hormonikierukka-raskaudet tulisi keskeyttää. Tuossa kohtaa täytyy myöntää että tulin hieman tunteelliseksi, lapsi kun on kovasti toiveissa, mutta ehkäisy nyt käytössä, koska elämässä tilanne mihin mies ei halua lasta tuoda.
Raskaustestin teen huomenaamulla, päätin että otan aamuvirtsasta niin on luotettavampi. Nyt vaan kovasti jännittää ja mietityttää, ketään ei ole kelle puhua. (mies kun ei kovin haluaisi asiasta puhua.. )
Olisiko täällä ketään, jolla olisi asiasta kokemusta, olisi mukavaa jos kuulisi jonkun mielipidettä. :)