Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ihmiset käy taidenäyttelyissä?

Vierailija
20.09.2015 |

käytkö itse? kuinka usein, ja millaista taidetta käyt katsomassa? mitä se sinulle antaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn, koska silloin pääsee ns. arjen yläpuolelle, kokemaan ja ajattelemaan asioita joita ei tavallisesti mieti. Sitten myönnän että käyn myös siksi, että se on ihanan kyldyrelli tapa viettää iltapäivä, ja sitten on kiva miehen kanssa käydä viinilasillisella ja jutella näyttelystä. Että tavallaan ihan huvin vuoksi käydään kun siitä tulee mukava tunnelma. ;)

Vierailija
22/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:54"]

Minä käyn, koska silloin pääsee ns. arjen yläpuolelle, kokemaan ja ajattelemaan asioita joita ei tavallisesti mieti. Sitten myönnän että käyn myös siksi, että se on ihanan kyldyrelli tapa viettää iltapäivä, ja sitten on kiva miehen kanssa käydä viinilasillisella ja jutella näyttelystä. Että tavallaan ihan huvin vuoksi käydään kun siitä tulee mukava tunnelma. ;)

[/quote]

jännä, että taidenäyttelyt on kyllä tosiaan jotenkin elitistisesti latautuneita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo 28 oli ihanasti kirjoitettu!
On kuin pääsisi tuulettamaan päätään, jos pystyy ajattelemaan noin... ♪
Se on oma taitonsa osata nauttia, hetkestä ja elämästä yleensä.

Vierailija
24/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään käydä, mutta en ole varsinaisessa hienossa näyttelyssä käynyt. Enemmänkin käyn kirjaston ilmaisnäyttelyt ja taidemuseossa. Olen muuten kerran käynyt Ateneumissa erityisryhmän mukana yhtenä valvojista, eli mukana oli kuusi 12-14 vuotiasta erityisnuorta, poikia kaikki. Se ryhmä osasi käyttäytyä ja oli haltioissaan. Sai olla ylpeä tästä porukasta verrattuna muihin luokkaretkiryhmiin. Kyse oli siitä, että taide selvästi rauhoitti näitä lapsia. Siellä meni aikaa. 

Vierailija
26/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelen paljon näyttelyissä ja museoissa, etenkin matkoilla. Nautin abstraktista taiteesta, toisinaan myös käsitetaiteestakin. Niin ja gallerioissa saa nauttia hyvästä taiteesta täysin ilmaiseksi. 

Taiteen lisäksi näyttelyissä on ihanaa se, että gallerioissa on rauhallista ja hiljaista. Ihmiset eivät puhu kovaan ääneen (kännykkään), vaan keskittyvät taiteeseen. 

Poikkeuksena joku Tate Modern, josta on tullut luokkaretkiryhmien temmellyskenttä. 

Ja niin kuin joku jo kirjoitti, viinilasillinen tai kahvit hyvän näyttelyn jälkeen on osa kokemusta. Sellasta leppoisaa sunnuntaifiilistelyä. 

Vierailija
27/41 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen musiikkia, ja tykkään kyllä käydä taidenäytteyissä kuten muutenkin käydä konserteissa tai vaikka teatterissa. 

Kerran osuin sellaiseen taidenäyttelyyn jossa teokset olivat samaa sarjaa oman musiikkini kanssa. Samoja tuntoja kuvattu kuvataiteen keinoin. Kuvataiteessa se on yksi pysäyttävä, kuvattavissa oleva hetki, musiikissa kuvattava tunnelma ei ole niin selkeä, mutta mielestäni musiikki menee vielä syvemmälle ihmisen sieluun koskettaen. 

Toiveena olisikin käydä euroopan isoissa taidemuseoissa tässä tulevina vuosina, jossain olen käynytkin . Juurikin Tate modern kiinnostaa. Myös Ruotsissa ja Norjassa on kiinnostavaa ja kaunista kansallisromanttista taidetta tehty, jos tykkää Gallen-Kallelan ja Simbergin tyylistä kuten minä. 

Vierailija
29/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole käynyt enkä usko että tulen käymään. En ymmärrä taidenäyttelyitä. Nautin suunnattomasti luonnossa olemisesta ja kulkemisesta. Istuppa joskus tunti tulen ääressä ihan hiljaa katsellen sitä tulta.. Luonto on oikeaa taidetta kaikkinensa. Se että ihminen siveltää valkoiselle paperille jotain, ja sitten mennään porukalla katsomaan kun se on seinällä..en ymmärrä.

Vierailija
30/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreen tutkimuksen mukaan kulttuurin harrastamisella on enemmän terveysvaikutuksia kuin esim. laihduttamisella. En kyllä millään haluaisi maksaa kulttuuria harrastamattomien elintapasairauksia, mitäs eivät pidä itsestään huolta! ;-)

Vierailija
31/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:31"]

En ikinä ole käynyt enkä usko että tulen käymään. En ymmärrä taidenäyttelyitä. Nautin suunnattomasti luonnossa olemisesta ja kulkemisesta. Istuppa joskus tunti tulen ääressä ihan hiljaa katsellen sitä tulta.. Luonto on oikeaa taidetta kaikkinensa. Se että ihminen siveltää valkoiselle paperille jotain, ja sitten mennään porukalla katsomaan kun se on seinällä..en ymmärrä.

[/quote]

33 jatkaa: nämähän eivät sulje toisiaan pois. Nautin sekä luonnosta että taiteesta.

Vierailija
32/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parempi ihminen kuin muut.

Vierailija
33/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:35"]

[/quote]

33 jatkaa: nämähän eivät sulje toisiaan pois. Nautin sekä luonnosta että taiteesta.

[/quote]

Sama. Se että käy jossain, ei ole este sille, että tekee myös jotain ihan päinvastaista. Itselle on tärkeää sekä luonto että kulttuuri eikä kumpikaan kiellä toista toiselta. 

Vierailija
34/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

minäkin tykkään luonnosta ja nuotioista.

taiteen kautta voin ymmärtää jotain muista ihmisistä, taide voi voimistaa omia tunteitani. kannattaa antaa taiteelle mahdollisuus, yhtäkkiä voi löytää jotain mistä pitää.

Vierailija
35/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy taidenäyttelyissä varsinaisesti, museoissa mieluummin. Mutta HR Gigerin näyttely oli nähtävä, kun tuli kulmille. Aika "hirviömäinen". Ateneumissa käyn joskus, tosin mikä tahansa näyttely on hyvä tekosyy nähdä se Ainoa Taideteos eli Sammon Taonta.

Vierailija
36/41 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 07:09"]

Minä tykkään käydä, mutta en ole varsinaisessa hienossa näyttelyssä käynyt. Enemmänkin käyn kirjaston ilmaisnäyttelyt ja taidemuseossa. Olen muuten kerran käynyt Ateneumissa erityisryhmän mukana yhtenä valvojista, eli mukana oli kuusi 12-14 vuotiasta erityisnuorta, poikia kaikki. Se ryhmä osasi käyttäytyä ja oli haltioissaan. Sai olla ylpeä tästä porukasta verrattuna muihin luokkaretkiryhmiin. Kyse oli siitä, että taide selvästi rauhoitti näitä lapsia. Siellä meni aikaa. 

[/quote]

mahtavaa :)

Vierailija
37/41 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään irti kuvataidenäyttelyistä. Mielestäni taiteen pitäisi olla kaikkialla, ihmisten kodeissa ja julkisilla paikoilla, kuten liikennevälineissä, sairaaloissa ja kaduilla. En jaksa erikseen raahautua näyttelyyn, saatika maksaa siitä, kun ei ole aina rahaa edes välttämättömyyksiin.

Jos joskus mieheni tai kaverini on raahannut minut näyttelyyn, kyllästyn siellä kuoliaaksi ja ohitan taideteokset nopeasti saamatta niistä mitään irti. Mieheni kanssa ei edes synny mitään keskustelua, koska hän haluaa vain katsoa taideteoksia hiljaa. En ymmärrä, miksi hän sitten haluaa minun tulevan mukaan. Olemmekin saaneet riitaa aikaiseksi, koska olen halunnut mieheni selittävän minulle, mikä niissä taideteoksissa on ideana. Mitä hän saa niistä irti? Varsinkin jostain modernista taiteesta, jossa taulussa saattaa olla vain yksi siveltimen veto. En ymmärrä.

Ehkä minulta puuttuu kokonaan jokin käsityskyky taiteelle, jokin aisti. Ne eivät herätä minussa mitään kiinnostavia ajatuksia tai suuria tunteita. Saan enemmän kicksejä vaikka suklaalevyn nautiskelusta tai tietokoneen pelaamisesta :D Olen muutenkin musikaalisesti lahjakkaampi, osaan soittaa ja laulaa korvakuulolta. Olenkin miettinyt, että onko kyvystä nauttia taiteesta ja skitsofrenialla jokin yhteys. Mieheni suvussa on skitsofreniaa. Skitsofrenian on osoitettu olevan yhteydessä taiteellisen nerokkuuden kanssa. Muutenhan skitsofrenia olisi häipynyt pois evoluution saatossa, jos ei siitä olisi ollut jotain hyötyä. 

Mielestäni kuvataide on vanhanaikaista. Ennenvanhaan maalattiin ihmisiä, koska kameroita ei ollut. Kuvat ovat jotenkin pysähtyneitä, kuolleita. Saan paljon enemmän katsomalla elokuvaa. Siinä pääsee paremmin eläytymään siihen maailmaan ja samaistumaan hahmoihin. Musiikki auttaa pääsemään oikeaan tunnetilaan jokaisessa kohtauksessa. Voi unohtaa oman kurjan elämänsä koko kahdeksi tunniksi. 

Vierailija
38/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:44"]

En saa mitään irti kuvataidenäyttelyistä. Mielestäni taiteen pitäisi olla kaikkialla, ihmisten kodeissa ja julkisilla paikoilla, kuten liikennevälineissä, sairaaloissa ja kaduilla. En jaksa erikseen raahautua näyttelyyn, saatika maksaa siitä, kun ei ole aina rahaa edes välttämättömyyksiin.

Jos joskus mieheni tai kaverini on raahannut minut näyttelyyn, kyllästyn siellä kuoliaaksi ja ohitan taideteokset nopeasti saamatta niistä mitään irti. Mieheni kanssa ei edes synny mitään keskustelua, koska hän haluaa vain katsoa taideteoksia hiljaa. En ymmärrä, miksi hän sitten haluaa minun tulevan mukaan. Olemmekin saaneet riitaa aikaiseksi, koska olen halunnut mieheni selittävän minulle, mikä niissä taideteoksissa on ideana. Mitä hän saa niistä irti? Varsinkin jostain modernista taiteesta, jossa taulussa saattaa olla vain yksi siveltimen veto. En ymmärrä.

Ehkä minulta puuttuu kokonaan jokin käsityskyky taiteelle, jokin aisti. Ne eivät herätä minussa mitään kiinnostavia ajatuksia tai suuria tunteita. Saan enemmän kicksejä vaikka suklaalevyn nautiskelusta tai tietokoneen pelaamisesta :D Olen muutenkin musikaalisesti lahjakkaampi, osaan soittaa ja laulaa korvakuulolta. Olenkin miettinyt, että onko kyvystä nauttia taiteesta ja skitsofrenialla jokin yhteys. Mieheni suvussa on skitsofreniaa. Skitsofrenian on osoitettu olevan yhteydessä taiteellisen nerokkuuden kanssa. Muutenhan skitsofrenia olisi häipynyt pois evoluution saatossa, jos ei siitä olisi ollut jotain hyötyä. 

Mielestäni kuvataide on vanhanaikaista. Ennenvanhaan maalattiin ihmisiä, koska kameroita ei ollut. Kuvat ovat jotenkin pysähtyneitä, kuolleita. Saan paljon enemmän katsomalla elokuvaa. Siinä pääsee paremmin eläytymään siihen maailmaan ja samaistumaan hahmoihin. Musiikki auttaa pääsemään oikeaan tunnetilaan jokaisessa kohtauksessa. Voi unohtaa oman kurjan elämänsä koko kahdeksi tunniksi. 

[/quote]

ei kaikesta taiteesta varmaan kukaan tykkää. mutta varmasti suurin osa joskus kohtaa teoksen, joka puhuttelee jollain tavalla. teoksiin voi vangita tunnelman, joka on voimakkaampi kuin esim. paikan päällä. tai sitten teoksessa voi olla nostettuna jokin tilanne, jonka oikeassa elämässä ohittaa ajattelematta. taulussa sen eteen voi pysähtyä ja miettiä sitä tarkemmin. nuo on joitain juttuja, jonka takia itse pidän taiteesta.

Vierailija
39/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Harvinaisen positiivinen ja sisällyksekäs ketju tänne. Kiva lukea, vaikka kuvataide onkin itselleni se taiteista vierain ja vähiten innostava. Ihanaa, että moni muu kuitenkin saa siitä paljon!

Vierailija
40/41 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:47"]Puoliso on galleristi. Siksi käyn. 

Olen enemmän musiikin ystävä (itsekin soitan ja laulan) ja teatteritateen sekä tanssin. Ei oikein löydy yhteistä säveltä (sic!) tässä asiassa. 

Kuvat ovat jotenkin kuollutta maailmaan, en saa mitään varsinaisesta kuvataiteesta. Jokin valkokuvanäyttely on joskus säväyttänyt eli mainitsen poikkeuksena tämän. 
[/quote]
Vitun nihilisti! Kysyttiin niiltä jotka käy ja jotka tykkää. Mutta mukavaa (sic) että harrastat oikein musiikkia. Kenties ihan triangelia napsauttelet Maija Vilkkumaata kuunnellessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan