Miksi nykyään niin monet alakoulun opettajat aloittavat lasten seksuaalikasvatuksen jo niin varhain?
Kuuluuko nykyään opeopintoihin pakollinen seksuaalikasvatuksen kurssi? Mielestäni 1 luokkalaiselle ei vielä tarvitsisi kertoa yksityiskohtaisesti kuinka lapsia tehdään.
Kommentit (72)
Puhumattomuus ei "auttanut". Tuo omassa rauhassa -asia tulee opettaa jo alle kouluikäisestä alkaen. Jos äiti paukkaa toisen omaan huoneeseen koputtamatta niin voi katsoa peiliin. Juu ja ketään lasta ei edelleenkään tarvi kehottaa tai opettaa masturboimaan niinkuin pari vänkääjää tässä ketjussa lienee heti ehdottamassa.
Huomion arvoista on, että tämäkin kirjoittaja kokee että siitä on ollut hänelle merkittävää haittaa kun näistä asioista ei ole saanut puhua kotona. Jopa traumatisoitumisen kokemusta voi seurata tästä puhumattomuudesta, esimerkiksi sen seurauksena tulleista häpeänkokemuksista.
Kun lapseni olivat ihan pieniä, vannoin itselleni, että kerron ajoissa kuukautisista, seksistä ja kaikesta seksuaaliseen kehitykseen liittyvästä avoimesti ja rehellisesti. Nyt kun lapseni, 9-vuotias, on keksinyt itsetyydytyksen ilot, tunnen olevani täysin umpikujassa. Miten kertoa lapselle, ettei siinä ole mitään pahaa, mutta että sen voisi tehdä silloin, kun muita ei ole paikalla. Olen useaan otteeseen saanut hänet kiinni kyseisen asian tiimoilta. Helpompi olisi puhua kahden ihmisen välisestä seksistä kuin masturbaatiosta. Minun kotonani ei ikinä puhuttu sanallakaan näistä asioista, joten häpeän näitä juttuja, koska en osaa suhtautua niihin asiallisesti.
Tiedän, että seksuaalisuus on syntymästä asti osa ihmistä, luonnollinen asia. Miten vältän tekemästä samaa virhettä, kuin äitini, ettei lapseni saisi traumoja?
Hyvät neuvot kullan kalliit
Sofia: On hyvä, että pohdiskelet asiaa – se jo osoittaa, ettet ihan samoja virheitä tee kuin omat vanhempasi. Lapsen tyydyttäessä itseään ei yleensä puhuta sen enempää masturbaatiosta kuin itsetyydytyksestäkään, vaan käytetään sanaa itsehyväily. Sitähän se on, kosketellaan omia kehon intiimejä herkkiä paikkoja, ja se tuntuu hyvälle. Kaikki maailman ihmiset tutustuvat kehoonsa ja seksuaalisuuteensa hyväilemällä itseään.
Voit kertoa tämän lapselle ja sanoa, että samalla lailla kuin ulostaminen tai pissalla käynti, se tehdään suljetun oven takana yksityisyydessä.
Jos puhuminen on itsellesi tai lapsen isällekin mahdotonta, aina voi pyytää apua kouluterveydenhoitajalta. Kannattaa myös lukea kirjoja aiheesta. Vaikkapa Raisa Cacciatoren Huomenna mennään pussauskoppiin! – eväitä tyttönä ja poikana kasvamisen haasteisiin syntymästä murrosikään ja Pia Brandtin ym. Hei beibi, mä oon tulta! – nuoren oma seksikirja ovat tutustumisen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta seksistä oli ihan liikaa ja liian aikaisin lapsilleni koulussa.
Kaikkein omituisin lause oli 13-vuotiaani terveystiedon kirjassa, että seksi on yksi ihmisen perustarpeista. Sitten kerrottiin, miten välttämätöntä se on
Tuollainen tieto tuossa iässä voi saada lapsen aloittamaan sekin liian aikaisin.
Ennemmin pitäisi olla paljon enemmän juttua siitä, ettei kannata aloittaa kovin aikaisin. Ja aina on vaara tulla raskaaksi. (Lapseni kaveri tuli varhain raskaaksi ja teki abortin. Kurja kokemus.)
Esim jälkiehkäisy on oikeasti vain ovulaation estolääkitys. Eli ei se estä mitenkään, jos ovulaatio on jo tapahtunut.Pitäisi myös kehottaa käyttämään aina tuplaehkäisyä. Pelkkä kondomi ei riitä. Jne.
Kuinka aseksuaalit otetaan huomioon tällaisessa opetuksessa?
Ajattelevainen opettaja tietenkin kertoo, että kaikki eivät seksiä harrasta eivätkä sitä kaipaa. Ihmiset suhtautuvat muutenkin perustarpeisiin hyvin eri tavoin.
Turvallisuus esimerkiksi sijoittuu Maslowin tarvehierarkiassa jopa rakkautta korkeammalle, mutta kaikki eivät suinkaan kärsi turvattomista oloista vaan jopa hakeutuvat sellaisiin.
kiimaiset pikku nartut ovat yliopistoissa olleet ryhmä sessioissa ja kuvittelevat että lapsiakin kiinnostaa. opettavat viher punikkien vapaata seksiä.
viher punikki vapaata seksiä kirjoitti:
kiimaiset pikku nartut ovat yliopistoissa olleet ryhmä sessioissa ja kuvittelevat että lapsiakin kiinnostaa. opettavat viher punikkien vapaata seksiä.
Niin. Olisi kannattanut sinunkin olla hereillä koulussa ja päästä yliopistoon.
T. Kympin tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla näin pihalla nykykoulusta, että luulee opettajan päättävän milloin aloitetaan seksuaalikasvatus? Oletko koskaan käynyt yhdessäkään vanhempainillassa? Siellä nimittäin kerrotaan että opetettavat asiat määritellään opetussuunnitelmassa. Ja sitä ei tee opettaja.
Olen aika varma että täydet 100% opettajista ei toimi täsmälleen kuten opetussuunnitelmassa ja muissa ohjeissa lukee.
Olen kuullut kun opettaja alkoi väittelemään ekaluokkalaisen kanssa että oliko ekaluokkalainen nähnyt linja-auton. Juu, voi olla eri mieltä, mutta kuka ihme suhtautuu asioihin noin että haluaa opettaa ekaluokkalaiselle esimerkillään että tuosta kannattaa väitellä tuohon tapaan ja tietää paremmin toisen puolesta mitä toinen nähnyt. Oikein kunnon pitkä väittely., "et ole voinut nähdä sitä". Oikeasti, se että seisoo sanojensa ja omien kokemustensa takana on hyvä ominaisuus. Se että asettuu toisen kokemusten yläpuolelle ei ole. Lapselle papukaijamerkki siitä että että ei taipunut vaikka isompi, valta-asemassa oleva yrittää jyrätä. Se suojaa monenlaiselta hyväksikäytöltä ja p*askalta. En usko että missään ohjeissa sanotaan mitään sinne päinkään että ala väittelemään ekaluokkalaisten kanssa yhtään mistään. Lopuksi vielä haukkui lapsen siitä väittelystä, eikä siis ymmärtänyt että aikuisella on keskusteluissa huomattavasti isompi vastuu. Erityisen iso vastuu on erityisessä valta-asemassa olevalla aikuisella.
Joka junaan riittää ihan kaikista vaunuista väkeä!
Vierailija kirjoitti:
Melkoista nykyajan menoa. Muistan omasta lapsuudestani miten ehkä vasta 3. luokalla oli seksijuttuja bilsantunnilla ja siellä hihiteltiin. Kohta varmaan jo esikoululaiset harrastaa seksiä.
Olen nelikymppinen ja meille ei koskaan koulussa annettu seksivalistusta. Ei peruskoulussa eikä lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi, että onko näissä opetussuunnitelman seksuaalikasvatuksen opetuksissa nykyään oikeasti jotain homoseksiä/ ryhmäseksiä ym mukana? (asiasta kohistiin joitain vuosia sitten, en tiedä mihin lopulta päädytyiin)
Nyt minulla on 1,5v lapsi enkä missäään nimessä haluaisi, että hänelle ala-asteella kukaan aikuinen esitelmöi mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai että ryhmäseksiäkin voi avoimuuden ajatuksella jokainen kokeilla tms.Olisi kiva jos joku ope-ihminen voisi vastat.
Ei alakoulussa opeteta mitään seksiasentoja tai vastaavaa, eli ei kerrota mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai mistään ryhmäseksistä. En usko että edes yläkoulussa on mitään ohjeistusta miten seksiä harrastetaan, tosin se voisi olla hyödyllistä. Yleensä kai sanotaan vaan että pippeli pimppiin ja siinä se, ehkä mainitaan että esileikki on ok ja että molempien pitää haluta ja nauttia siitä tekemisestä.
Kiitos, olen hyvin helpottunut jos on näin. Minä en halua koulun opettavan omalleni mitään muuta kuin biologiset faktat.
Ylipäätään olen sitä mieltä, että tässä yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa tyrkytetään seksuaalisuuden roolia ihmiselämässä aivan liikaa aivan liian varhain ja se vääristää kehitystä, etenkin herkkien lasten.
Vain biologiset faktat? Eli haluat, että lapsellesi kerrotaan vain että peniksen työntäminen emättimeen on seksiä, ja siitä seurauksena voi olla raskaus?
Et halua, että lapsellesi kerrottaisiin ehkäisystä? Et halua, että lapsellesi kerrottaisiin seksin olevan parasta tutun ja luotettavan kumppanin kanssa? Et haluaisi että lapsellesi kerrottaisiin että seksiä voi harrastaa myös itsensä kanssa? Et haluaisi että lapsellesi kerrottaisiin, että on myös aseksuaaleja, ja antoisan ihmissuhteen voi solmia sellaisenakin.
Ja että parisuhteenkin voi solmia itsensä kanssa.
Kyllä me ainakin päiväkodissa jo 90-luvulla näistä puhuimme. Yksi poika sanoi päikkäreiden aikaan aikuisten lähdettyä että voisi panna meitä kaikkia tyttöjä niin kauan että olemme paksuina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ainakin päiväkodissa jo 90-luvulla näistä puhuimme. Yksi poika sanoi päikkäreiden aikaan aikuisten lähdettyä että voisi panna meitä kaikkia tyttöjä niin kauan että olemme paksuina.
Mä niin haluaisin nähdä että millanen tyyppi tästä tuli aikuisena:D Peräkammarin poika ja villiä elämää viettävä
Vain biologiset faktat? Eli haluat, että lapsellesi kerrotaan vain että peniksen työntäminen emättimeen on seksiä, ja siitä seurauksena voi olla raskaus?
Et halua, että lapsellesi kerrottaisiin ehkäisystä? Et halua, että lapsellesi kerrottaisiin seksin olevan parasta tutun ja luotettavan kumppanin kanssa? Et haluaisi että lapsellesi kerrottaisiin että seksiä voi harrastaa myös itsensä kanssa? Et haluaisi että lapsellesi kerrottaisiin, että on myös aseksuaaleja, ja antoisan ihmissuhteen voi solmia sellaisenakin.