Miksi nykyään niin monet alakoulun opettajat aloittavat lasten seksuaalikasvatuksen jo niin varhain?
Kuuluuko nykyään opeopintoihin pakollinen seksuaalikasvatuksen kurssi? Mielestäni 1 luokkalaiselle ei vielä tarvitsisi kertoa yksityiskohtaisesti kuinka lapsia tehdään.
Kommentit (72)
1970-luvulla seksuaalikasvatusta annettiin jo esikouluikäisille lapsille.
Ohjelman tavoitteena on haikaroiden ja kaalinpään kaltaisten satujen sijaan kertoa avoimesti, mistä lapset oikein tulevat. Esikouluikäisille lapsille suunnatussa ohjelmassa suorasukaiset piirroskuvat havainnollistavat, mitä tarkoitetaan muun muassa kuukautisilla, siittiöillä, hedelmöittymisellä ja munasolulla. Ohjelmassa nähdään myös lapsen syntymä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/06/01/mita-mista-lapset-tulevat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea aihe. Ongelma on, että on hyviä perheitä, joissa seksi ei kuulu lapsen elämään vielä kymmenvuotiaanakaan. Lapsuus on turvallinen ja ihana ja aito lapsuus.
Ja sitten on niitä wt-perheitä, joissa seksi on arkpäivää joko nettipokena, jolle räkätetään naapurinpentujen kanssa tai sitten jollain vielä surullisemmalla tavalla.
Ja noiden takia ne hyvien perheiden lapsetkin sitten pakotetaan kohtaamaan nämä asiat ihan liian varhain. Turvallisuusdella joo voidaan perustella, mutta pienelle lapselle sekin tapa puhua lisää vain hämmennystä ja vaivaantuneisuutta ja luonnolistaa entisestään ajatusta siitä, että seksi on jotain pelottavaa ja likaista.
Päinvastoin, on todella wt-meininkiä jättää lapsen seksiaalikasvatus kavereiden ja internetin huoleksi. Kuten lastenpsykiatrit sanovat, vastuullinen aikuinen kertoo jo pienelle lapselle lisääntymisestä ikätasoisesti ja vastaa rehellisesti lapsen kysymyksiin. Se ei hämmennä ketään.
Sen sijaan vaikeneminen ja satuilu hämmentää ja opettaa lapselle, ettei ainakaan vanhemmilta kannata kysyä näistä asioista.
Kertoo todella paljon sinusta, että sun mielestä vaihtoehdot on tässä.
On kuitenkin niitäkin lapsia, jotka elävät aidon lapsuuden. Toisin sanoen ajanjakson, jossa ei joudu seksin kanssa tekemisiin vielä viisivuotiaana tai edes tosiaan kymmenvuotiaana. Ajattele, sun näkemys on se, että joko seksistä saadaan tarhaikäisenä tietoa ja jos ei, niin kavereilta ja netissä.
Sulle ei tule mielenkään sellainen vaihtoehto, että seksistä ei tarttisi saada eikä myöksää saa siinä iässä mitään tietoa. Mitä se kertoo perheestä, jossa jouduit kasvamaan? Sulla ei ollut lapsuutta. Otan osaa :(.
Mutta on monia, joilla lapsuus olisi ja jotka itse haluavat sellaisen elää. Annetaan heidän elää turvallinen lapsuus ilman velvollisuutta joutua aikuisten maailmaan liian varhain. Heistä kasvaa niitä hyviä vastuuntuntoisia aikuisia, jotka pystyvät kasvattamaan hyviä vastuuntuntoisia aikuisia lisää tähän maailmaan. Usko pois, sun kaltaistesi lisäksi tänne tarvitaan heitäkin :)
Ei.
Näissä perheissä lapset tietää mitkä on sallittuja puheenaiheita ja mitkä ei.
Lapset eivät vaan kerro vanhemmilleen näistä asioista, vaikka niitä kohtaavatkin. Jotta äidin/isin maailmankuva ei järky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea aihe. Ongelma on, että on hyviä perheitä, joissa seksi ei kuulu lapsen elämään vielä kymmenvuotiaanakaan. Lapsuus on turvallinen ja ihana ja aito lapsuus.
Ja sitten on niitä wt-perheitä, joissa seksi on arkpäivää joko nettipokena, jolle räkätetään naapurinpentujen kanssa tai sitten jollain vielä surullisemmalla tavalla.
Ja noiden takia ne hyvien perheiden lapsetkin sitten pakotetaan kohtaamaan nämä asiat ihan liian varhain. Turvallisuusdella joo voidaan perustella, mutta pienelle lapselle sekin tapa puhua lisää vain hämmennystä ja vaivaantuneisuutta ja luonnolistaa entisestään ajatusta siitä, että seksi on jotain pelottavaa ja likaista.
Päinvastoin, on todella wt-meininkiä jättää lapsen seksiaalikasvatus kavereiden ja internetin huoleksi. Kuten lastenpsykiatrit sanovat, vastuullinen aikuinen kertoo jo pienelle lapselle lisääntymisestä ikätasoisesti ja vastaa rehellisesti lapsen kysymyksiin. Se ei hämmennä ketään.
Sen sijaan vaikeneminen ja satuilu hämmentää ja opettaa lapselle, ettei ainakaan vanhemmilta kannata kysyä näistä asioista.
On kuitenkin niitäkin lapsia, jotka elävät aidon lapsuuden. Toisin sanoen ajanjakson, jossa ei joudu seksin kanssa tekemisiin vielä viisivuotiaana tai edes tosiaan kymmenvuotiaana. Ajattele, sun näkemys on se, että joko seksistä saadaan tarhaikäisenä tietoa ja jos ei, niin kavereilta ja netissä.
Sulle ei tule mielenkään sellainen vaihtoehto, että seksistä ei tarttisi saada eikä myöksää saa siinä iässä mitään tietoa. Mitä se kertoo perheestä, jossa jouduit kasvamaan? Sulla ei ollut lapsuutta. Otan osaa :(.
Mutta on monia, joilla lapsuus olisi ja jotka itse haluavat sellaisen elää. Annetaan heidän elää turvallinen lapsuus ilman velvollisuutta joutua aikuisten maailmaan liian varhain. Heistä kasvaa niitä hyviä vastuuntuntoisia aikuisia, jotka pystyvät kasvattamaan hyviä vastuuntuntoisia aikuisia lisää tähän maailmaan. Usko pois, sun kaltaistesi lisäksi tänne tarvitaan heitäkin :)
Väännä nyt arvon hyvässä perheessä kasvanut mulle rautalangasta, että jos vaikkapa 8-vuotias saa serkun ja kysyy, että mistä se serkku meni sinne tädin mahaan, niin mitä vastaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on lapsien tekemisessä? Suurin osa meistä tulee tähän maailmaan niin, että laitetaan pippeliä pimppiin. Miksi ihmeessä 7-vuotias ei saisi kuulla tätä?
Minkä takia lapsen tulisi kuulla asiasta kodin ulkopuoliselta ihmiseltä?
Kaikissa kodeissa ei puhuta ja jos niin myöhään tai nolostellen se mikä on pakko. Toisekseen, lapset kyllä miettivät asioita kodin ulkopuolellakin ja itsestäni tuntuisi hölmöltä töissä vaikka vastata kysymykseen että tästä ei saa puhua täällä vaan kysy äidiltä. Toistaiseksi kukaan vanhempi ei ole kieltänyt vastaamasta kun vaikka se vauvan tulo johonkin perheeseen nostattaa puheita ja mietteitä sekä leikkejä.
Minua kiinnostaisi, että onko näissä opetussuunnitelman seksuaalikasvatuksen opetuksissa nykyään oikeasti jotain homoseksiä/ ryhmäseksiä ym mukana? (asiasta kohistiin joitain vuosia sitten, en tiedä mihin lopulta päädytyiin)
Nyt minulla on 1,5v lapsi enkä missäään nimessä haluaisi, että hänelle ala-asteella kukaan aikuinen esitelmöi mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai että ryhmäseksiäkin voi avoimuuden ajatuksella jokainen kokeilla tms.
Olisi kiva jos joku ope-ihminen voisi vastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on lapsien tekemisessä? Suurin osa meistä tulee tähän maailmaan niin, että laitetaan pippeliä pimppiin. Miksi ihmeessä 7-vuotias ei saisi kuulla tätä?
Koska lapsen kuuluu elää lapsen elämää rauhassa. Leikkiä, temmeltää ja elää viatonta lapsuuttaan. Mikä kiire tuollaisilla asioilla on? Heti pitäisi panoasioita kertoa mahdollisimman varhain?
Sinä ehkä haluat uskotella itsellesi, että ei lapsia kiinnosta nuo asiat ollenkaan. Totuus on, että lapsia kiinnostaa seksiasiat ja ne alkavat etsiä tietoa ko. asioista heti, kun oppivat lukemaan
Jammut ovat olleet siis oikeassa, että lapset ovat seksihulluja ja suorastaan viettelevät aktiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista nykyajan menoa. Muistan omasta lapsuudestani miten ehkä vasta 3. luokalla oli seksijuttuja bilsantunnilla ja siellä hihiteltiin. Kohta varmaan jo esikoululaiset harrastaa seksiä.
Kasarilla se oli viidennen luokan bilsan kirjassa, ja edelleen on nytkin, mun lapset ovat kutosella ja viime vuonna oli ihmisen biologia. Ei mitään seksijuttuja, vaan siitä miten ihmisen keho toimii, samoja asioita käydään läpi eläimistäkin, kyllä ihmisen on hyvä tietää ihmisen jutuista.
Tosin viides luokka on tytöille nykyään ihan liian myöhään, kun monilla kuukautiset alkavat jopa toisella luokalla, 8-9-vuotiailla tytöillä on jo kuukautiset vaikka ovat ihan lapsia, mutta mitä jos ne pedot sitten käy kimppuun ja pian lapsi onkin raskaana kun on sukukypsä? Kyllä oman koskemattomuuden rajat pitää opettaa.
Tirsk! Miten opetat murrosiästä ilman, että kerrot seksistä ja lisääntymisestä? Mihin ne siemennesteet ja menkat, rinnat ja munasolut mahtaa liittyä?
Opetussuunnitelman mukaan sitä paitsi lisääntymistä käydään läpi jo ekalla ja tokalla. Näin oli myös 80-luvulla. Opettaja kertoi muistaakseni tokalla, miten lapset saa alkunsa.
Ei siemennesteet ja menkat, rinnat tai munasolut liity seksiin, ne on jokaisella ihmisellä vaikka ei koskaan harrastaisi seksiä elämänstä aikana. Ja lisääntyminen on on oma juttunsa ja se käydään läpi myös eläin- ja kasvikunnan osalta. Ei siinä varsinaisesti puhuta seksistä kuitenkaan.
Missä aineessa sulla oli tokalla luokalla ihmisen lisääntyminen? Kyllä on tainnut silloin olla sun opettajan omaa keksintöä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsen kuuluu elää lapsen elämää rauhassa. Leikkiä, temmeltää ja elää viatonta lapsuuttaan. Mikä kiire tuollaisilla asioilla on? Heti pitäisi panoasioita kertoa mahdollisimman varhain?
Ajatteletko, että jos lapselle kerran kertoo seksuaaliasioista, hän ei enää koskaan leiki ja temmellä vaan miettii vain seksiä?
Minä olen kokenut parhaaksi vastata lasten kysymyksiin mahdollisimman selkeästi sitä mukaa kun niitä tulee. Meillä kysymyksiä on tullut yleensä kun omaan tai lähipiirin perheisiin on tullut vauvoja.
Olen kertonut parivuotialle, että vauvat saavat alkunsa isän ja äidin vauvansiemenestä. Isä panee pippelillä oman vauvansiemenensä äidin pimppiin, ja kahdesta siemenestä kasvaa yhdessä ihana vauva.
Parivuotias on ollut aivan innoissaan ja selittänyt itsekin kylvävänsä isona vauvansiemeniä. Pari vuotta myöhemmin hän on unohtanut koko asian ja kysynyt uudestaan. Ja niin edelleen. Eivät ne lisääntymisasiat ole niin kummallisia että edes välttämättä jäisivät lapsen mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi, että onko näissä opetussuunnitelman seksuaalikasvatuksen opetuksissa nykyään oikeasti jotain homoseksiä/ ryhmäseksiä ym mukana? (asiasta kohistiin joitain vuosia sitten, en tiedä mihin lopulta päädytyiin)
Nyt minulla on 1,5v lapsi enkä missäään nimessä haluaisi, että hänelle ala-asteella kukaan aikuinen esitelmöi mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai että ryhmäseksiäkin voi avoimuuden ajatuksella jokainen kokeilla tms.Olisi kiva jos joku ope-ihminen voisi vastat.
Ei alakoulussa opeteta mitään seksiasentoja tai vastaavaa, eli ei kerrota mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai mistään ryhmäseksistä. En usko että edes yläkoulussa on mitään ohjeistusta miten seksiä harrastetaan, tosin se voisi olla hyödyllistä. Yleensä kai sanotaan vaan että pippeli pimppiin ja siinä se, ehkä mainitaan että esileikki on ok ja että molempien pitää haluta ja nauttia siitä tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista nykyajan menoa. Muistan omasta lapsuudestani miten ehkä vasta 3. luokalla oli seksijuttuja bilsantunnilla ja siellä hihiteltiin. Kohta varmaan jo esikoululaiset harrastaa seksiä.
Kasarilla se oli viidennen luokan bilsan kirjassa, ja edelleen on nytkin, mun lapset ovat kutosella ja viime vuonna oli ihmisen biologia. Ei mitään seksijuttuja, vaan siitä miten ihmisen keho toimii, samoja asioita käydään läpi eläimistäkin, kyllä ihmisen on hyvä tietää ihmisen jutuista.
Tosin viides luokka on tytöille nykyään ihan liian myöhään, kun monilla kuukautiset alkavat jopa toisella luokalla, 8-9-vuotiailla tytöillä on jo kuukautiset vaikka ovat ihan lapsia, mutta mitä jos ne pedot sitten käy kimppuun ja pian lapsi onkin raskaana kun on sukukypsä? Kyllä oman koskemattomuuden rajat pitää opettaa.
Tirsk! Miten opetat murrosiästä ilman, että kerrot seksistä ja lisääntymisestä? Mihin ne siemennesteet ja menkat, rinnat ja munasolut mahtaa liittyä?
Opetussuunnitelman mukaan sitä paitsi lisääntymistä käydään läpi jo ekalla ja tokalla. Näin oli myös 80-luvulla. Opettaja kertoi muistaakseni tokalla, miten lapset saa alkunsa.
Ei siemennesteet ja menkat, rinnat tai munasolut liity seksiin, ne on jokaisella ihmisellä vaikka ei koskaan harrastaisi seksiä elämänstä aikana. Ja lisääntyminen on on oma juttunsa ja se käydään läpi myös eläin- ja kasvikunnan osalta. Ei siinä varsinaisesti puhuta seksistä kuitenkaan.
Missä aineessa sulla oli tokalla luokalla ihmisen lisääntyminen? Kyllä on tainnut silloin olla sun opettajan omaa keksintöä kertoa.
Olen eri. Mutta tietenkin opettajan täytyy kertoa, jos hän huomaa että oppilailla on tarvetta asialliselle tiedolle.
Jos luokassa joku vaikkapa tietämättömyyttään tai ajattelemattomuuttaan sanoo tai tekee seksuaalissävytteisiä asioita, asia täytyy ottaa puheeksi heti samana päivänä eikä odottaa sitä luokka-astetta, jolla näistä valistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännä nyt arvon hyvässä perheessä kasvanut mulle rautalangasta, että jos vaikkapa 8-vuotias saa serkun ja kysyy, että mistä se serkku meni sinne tädin mahaan, niin mitä vastaat?
No hupsu. Jos lapsi kysyy, hänelle vastataan rehellisesti. Mutta jos lapsi itse ei halua vielä näistä asioista tietää, ei ole kenenkään asia niitä tuputtaa. "Serkku". Oletko niistä suvuista, joissa on paljon serkkuja ;). Joo, toki teidän kulttuurissanne on asiallista varmaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa näistä tiedottaa. Tosin olen käsittänyt, että teillä näiden asioiden kanssa ollaan hyvin pidättyviä, heimosäänöistä jo ihan johtuen?
Kuinka joku voi olla näin pihalla nykykoulusta, että luulee opettajan päättävän milloin aloitetaan seksuaalikasvatus? Oletko koskaan käynyt yhdessäkään vanhempainillassa? Siellä nimittäin kerrotaan että opetettavat asiat määritellään opetussuunnitelmassa. Ja sitä ei tee opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hupsu. Jos lapsi kysyy, hänelle vastataan rehellisesti. Mutta jos lapsi itse ei halua vielä näistä asioista tietää, ei ole kenenkään asia niitä tuputtaa. "Serkku". Oletko niistä suvuista, joissa on paljon serkkuja ;). Joo, toki teidän kulttuurissanne on asiallista varmaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa näistä tiedottaa. Tosin olen käsittänyt, että teillä näiden asioiden kanssa ollaan hyvin pidättyviä, heimosäänöistä jo ihan johtuen?
Olen aivan eri, mutta minunkin lapseni ovat saaneet serkun. Kerrotko vielä, millaisesta kulttuurista olen, ja mitkä ovat heimosääntöni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minulla on 1,5v lapsi enkä missäään nimessä haluaisi, että hänelle ala-asteella kukaan aikuinen esitelmöi mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai että ryhmäseksiäkin voi avoimuuden ajatuksella jokainen kokeilla tms.Olisi kiva jos joku ope-ihminen voisi vastat.
Ei alakoulussa opeteta mitään seksiasentoja tai vastaavaa, eli ei kerrota mitä homot tekevät toisilleen sängyssä tai mistään ryhmäseksistä. En usko että edes yläkoulussa on mitään ohjeistusta miten seksiä harrastetaan, tosin se voisi olla hyödyllistä. Yleensä kai sanotaan vaan että pippeli pimppiin ja siinä se, ehkä mainitaan että esileikki on ok ja että molempien pitää haluta ja nauttia siitä tekemisestä.
Kiitos, olen hyvin helpottunut jos on näin. Minä en halua koulun opettavan omalleni mitään muuta kuin biologiset faktat.
Ylipäätään olen sitä mieltä, että tässä yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa tyrkytetään seksuaalisuuden roolia ihmiselämässä aivan liikaa aivan liian varhain ja se vääristää kehitystä, etenkin herkkien lasten.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla näin pihalla nykykoulusta, että luulee opettajan päättävän milloin aloitetaan seksuaalikasvatus? Oletko koskaan käynyt yhdessäkään vanhempainillassa? Siellä nimittäin kerrotaan että opetettavat asiat määritellään opetussuunnitelmassa. Ja sitä ei tee opettaja.
Hassua että ajattelet että jossakin vaiheessa koulussa ”aloitetaan” seksuaalikasvatus.
Yleensä koulussa jatketaan päiväkodissa alkanutta kasvatustyötä. Jo päiväkodin puolella käydään läpi esimerkiksi ”omat” alueet ja turvallisuusasiat. Päiväkodissa myös usein puhutaan lisääntymisestä, vaikkapa kukkia istuttaessa jutellaan tyttökukista ja poikakukista.
Minä valistin ekaluokalla koko luokka-asteemma pimppipippeli-jutuista. Pistelin mukaan vähän omiani, koska halusin hassutella.
Tottakai olisi ollut kamalaa, jos minun sijaani oppi olisi tullut turvalliselta aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta seksistä oli ihan liikaa ja liian aikaisin lapsilleni koulussa.
Kaikkein omituisin lause oli 13-vuotiaani terveystiedon kirjassa, että seksi on yksi ihmisen perustarpeista. Sitten kerrottiin, miten välttämätöntä se on
Tuollainen tieto tuossa iässä voi saada lapsen aloittamaan sekin liian aikaisin.
Ennemmin pitäisi olla paljon enemmän juttua siitä, ettei kannata aloittaa kovin aikaisin. Ja aina on vaara tulla raskaaksi. (Lapseni kaveri tuli varhain raskaaksi ja teki abortin. Kurja kokemus.)
Esim jälkiehkäisy on oikeasti vain ovulaation estolääkitys. Eli ei se estä mitenkään, jos ovulaatio on jo tapahtunut.Pitäisi myös kehottaa käyttämään aina tuplaehkäisyä. Pelkkä kondomi ei riitä. Jne.
Kuinka aseksuaalit otetaan huomioon tällaisessa opetuksessa?
Minua ei kyllä seksihommat alkaneet kiinnostaa vasta kuin kolmannella luokalla kun satuin löytämään vanhempien pornolehden. Ilmeisesti riippuu täysin siitä missä iässä nyt sattuu seksille altistumaan ja nykyään taitaa olla hankala välttyä seksiltä lastenkaan siinä missä ennen.