Ei riitä ymmärrys kelan tukiviidakossa
Olen äitiyslomalla (sama asia kuin vanhempainvapaa?) kohta yhdeksän kuukautta tulee täyteen ja se päättyy. Hoitoon en siis haluaisi vielä vauvaa silloin laittaa, mutta onko minun pakko? Olen kenties tyhmä, mutta en kertakaikkiaan tajua että saanko jtn tukia jos jään vauvan kanssa kotiin, tai ilmisesti saa, mutta saako niitä sen verran että voi olla vauvan kanssa 24/7. Asun kohta yksin vauvani kanssa pääkaupunkiseudulla jos näitä jotain hoitotukia saa 300 euroa kuukaudessa niin eihän sillä tietenkään kukaan elä tekemättä töitä. Onko siis ainoa mahdollisuus olla lapsen kanssa esim. se perus kaksi vuotta kotona jos taloudessa asuu myös lapsen isä joka käy töissä ja näin ollen elättää perheensä?
Kommentit (5)
En ole varma mutta luulen että yksin ollessa täytyy ainakin osittain tehdä töitä pärjätäkseen tai hakea sossusta.
Jos asut vuokralla niin saat varmasti myös asumistukea.
Ja siis eikö se niin ole (ite kans pikkasen pihalla näistä) että ensimmäiset n. 3-4 kk on äitiyslomaa, siitä yhdeksänteen kk vanhempainvapaa, ja siitä eteenpäin hoitovapaa? Ja surkein korvaus tulee hoitovapaalta, paras äitiyslomalta?
Parit eka kuukautta saa korotettua äitiyspäivärahaa sitten "normaali" summa joka kk sinne yheksänteen kuuhun saakka ja sitten kyllä hoitovapaalla surkein korvaus.