Hassua kun vanhemmilla viimeisen päälle goretexit mutta ei lapsilla
Ruskavaelluksen nuotiopaikalla vaan naapurikyttäsin yhtä perhettä. Äidillä ja isällä oli niin viimeisen päälle hienot ja kalliit goretex-asut ja vaelluskengät erillisine säärystimineen ja pelit ja vehkeet. Kaikilla lapsilla (arvioisin iältään 7-13v) kumisaappaat ja sellaiset rukka-tyyppiset muovisadetakit ja -housut ja nuorimmilla vielä rukkasetkin
Joo, en tarkoita että pitäisi lapsilla olla hienoja merkkijuttuja, mutta hassua kun vanhemmat panostaa omiin varusteisiinsa täysillä, mutta lasten varusteet on ihan peruskamaa. Saahan niitä kaikenlaisia edullisempiakin vaellusvaatteita, ainakin vanhin lapsi varmasti tykkäisi vähän muodikkaammista, tyttö kun oli kyseessä.
Ei mulla muuta.
Kommentit (19)
Turha tuhlata harvoin käytettäviin lastenvaatteisiin, kasvavat nopeasti. Kaikilla ei ap ole sinun mahtavaa tulotasoasi.
Siinä vaiheessa kun puhittiin muodikkuudesta ja tytöstä, painoin alapeukkua. Funktionaalisuuden ymmärrän, mutta muodikkaasti vaeltamaan?
Vaikka meillä panostetaan enemmän laaten kuin aikuisten kamppeisiin, ei ihan joka rientoon voi lapsille hankkia parasta.
Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet.
Käyttöikä on toki lapsilla lyhyempi, mutta mieluusti maksan siitä että lapsilla on käytännölliset ja hyvät vaatteet ja varusteet.
Kaikki eivät ole samaa mieltä, olen myös huomannut sen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:45"]Turha tuhlata harvoin käytettäviin lastenvaatteisiin, kasvavat nopeasti. Kaikilla ei ap ole sinun mahtavaa tulotasoasi.
[/quote]
Ei niissä lastenvaatteissa mitään vikaa ole eikä pidä ostaa kallita, mutta pointti oli se, että vanhemmat selvästi panostaa viimeisen päälle omiin varusteisiin (kaikki jotain merkkituotteita ja käsineet ja hatutkin jotain erikoisjuttuja) niin hassua että ei heitä kiinnosta lastensa vaatteet samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet.
Käyttöikä on toki lapsilla lyhyempi, mutta mieluusti maksan siitä että lapsilla on käytännölliset ja hyvät vaatteet ja varusteet.
[/quote]
Ap puhui muodikkaista vaellusvaatteista.
Voiskohan olla niin, että ne vanhemmat käyttää niitä kuteita vaikka kymmenenkin vuotta. Kyllä, mulla on laadukas ulkoilutakki yhä käytössä ja sen ikä on just se kymmenen vuotta.
Lapset käyttää vaatteita muutamia kuukausia, max. vuoden. Jos se 13 v. ei niin kauheasti diggaa vaeltamisesta ja luonnossa liikkumisesta - kuten valitettavasti aika moni tuon ikäinen ei tykkää, niin tuskin hänen satunnaisen tarpeen vaellusvarusteisiinsa kannattaa sijoittaa satoja euroja, kun oikeasti se raha menee ennemmin kouluvaatteisiin sääominaisuuksilla. Katsos kun 13 v. ei käytä Molo-kids tai Reimatec kuteita retkillä JA koulussa, eli vaikka hänellä olisi viimeisen päälle kallis ulkoiluasu, hän ei käy sillä koulua, kuten tarhaikäiset tekevät, vaan hän tarvitsee erilaisen varustuksen, vaikkapa laadukkaan polkupyörän, säänkestävän parkatakin, kivat, mutta säänkestävät kengät jne. jne.
Olet varmaan ihan pikkuisten äiti ja vielä Ticket to Heaven maailmassa :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]
Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet. Käyttöikä on toki lapsilla lyhyempi, mutta mieluusti maksan siitä että lapsilla on käytännölliset ja hyvät vaatteet ja varusteet. Kaikki eivät ole samaa mieltä, olen myös huomannut sen.
[/quote]
Minkä ikäiset lapset?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet.
[/quote]
Ap puhui muodikkaista vaellusvaatteista.
[/quote]
Äh, en tarkoittanut mitään varsinaisia muotivaateita vaan ihan sitä, että kyllähän nyt 13v tytölle jo merkitsee se, että onko joku rento kivannäköinen ulkoilupuku vai samanlainen sadepuku kuin jo päiväkodissa käytettiin.
Mua taas säälittää ne maatuskamammat, jotka itse on yleensä ylipainoisia, tukka pois mallista, naama kuin petolinnun perse, vaatteet halvat ja pussittaa, kaikin puolin ei esteettisiä ja pois muodista, mutta lastenrattaat Bugaboot ja niissä makaavalla vauvalla POPia, Moloa tmv päästä varpaisiin. Ihan turhaa. Satsaisivat itseensä!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet. Käyttöikä on toki lapsilla lyhyempi, mutta mieluusti maksan siitä että lapsilla on käytännölliset ja hyvät vaatteet ja varusteet. Kaikki eivät ole samaa mieltä, olen myös huomannut sen. [/quote] Ap puhui muodikkaista vaellusvaatteista. [/quote] Äh, en tarkoittanut mitään varsinaisia muotivaateita vaan ihan sitä, että kyllähän nyt 13v tytölle jo merkitsee se, että onko joku rento kivannäköinen ulkoilupuku vai samanlainen sadepuku kuin jo päiväkodissa käytettiin.
[/quote]
Varmasti merkitsee, mutta jos 13-vuotias tyttö ei käytä sitä pukuaan juurikaan, on ainakin minusta semmoisen hankkiminen melko tarpeetonta.
Enemmän minua naurattaa töissä monet avioerolapsien äidit; kestoripset, tekokynnet, merkkilaukut ja kengät ja sitten lapselle ei ole muka varaa ostaa esim. toppatakkia tai kuravaatteita.
"Ei ole rahaa, kun olen työtön" "Lapsilisät menee ruokiin/vuokraan"
Sitte tepsutellaa niissä piikkikoroissa pois ja haetaa illalla viime tinkaan, kun päiväkoti menee kiinni -.-
Tämä naisten narsistisuus aaarrrgghh!!! Että mua ärsyttää tälläset ihmiset. Mistä näitä sikiää!?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:52"]Voiskohan olla niin, että ne vanhemmat käyttää niitä kuteita vaikka kymmenenkin vuotta. Kyllä, mulla on laadukas ulkoilutakki yhä käytössä ja sen ikä on just se kymmenen vuotta.
Lapset käyttää vaatteita muutamia kuukausia, max. vuoden. Jos se 13 v. ei niin kauheasti diggaa vaeltamisesta ja luonnossa liikkumisesta - kuten valitettavasti aika moni tuon ikäinen ei tykkää, niin tuskin hänen satunnaisen tarpeen vaellusvarusteisiinsa kannattaa sijoittaa satoja euroja, kun oikeasti se raha menee ennemmin kouluvaatteisiin sääominaisuuksilla. Katsos kun 13 v. ei käytä Molo-kids tai Reimatec kuteita retkillä JA koulussa, eli vaikka hänellä olisi viimeisen päälle kallis ulkoiluasu, hän ei käy sillä koulua, kuten tarhaikäiset tekevät, vaan hän tarvitsee erilaisen varustuksen, vaikkapa laadukkaan polkupyörän, säänkestävän parkatakin, kivat, mutta säänkestävät kengät jne. jne.
Olet varmaan ihan pikkuisten äiti ja vielä Ticket to Heaven maailmassa :)
[/quote]
Joo kyllä mä ymmärrän. Se kontrasti oli vaan niin hauska. Jos sekä vanhemmilla että lapsilla olisi ollut rukan puvut, en varmaan olisi kiinnittänyt lasten vaatteisiin mitään huomiota.
T2H-ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]
Meillä vaatetetaan ensin lapset (3 kpl), sitten vasta aikuiset. Lapset ovat ulkona paljon enemmän kuin me aikuiset joten tarvitsevat kunnon kengät ja ulkovaatteet. Käyttöikä on toki lapsilla lyhyempi, mutta mieluusti maksan siitä että lapsilla on käytännölliset ja hyvät vaatteet ja varusteet. Kaikki eivät ole samaa mieltä, olen myös huomannut sen.
[/quote]
Minuakin kiinnostaa, mikäikäiset lapset?
Meilläkin tarhaikäisille ulkovaatteisiin (haalarit, sadevaatteet, monet vaihtorukkaset jne. jne.) panostettiin erittäin paljon, se oli heidän osaltaan se isoin kuluerä päivkotimaksujen jälkeen ja he todellakin olivat valtavasti ulkona.
Isommilla lapsilla on vähän muunlaiset kuviot. Tulee harrastuksia, tulee koulu. Ulkoilun määrä vähenee. Tai sanotaan, että yhtäjaksoisen ulkonaolon määrä säässä kuin säässä pienenee, mutta tarvitaan monenmoista muuta varustetta. Toki meillä pikkukoululaisilla on edelleen ollut laadukkaat ulkoiluvaatteet - puhutaan nyt siis näistä lastenvaatetaivaan huippumerkeistä. Mutta vaikka sillä 13-vuotiaalla on jo aivan erilaiset tarpeet. Meillä esim. kilpaurheilijalla on oman lajinsa huippuvarusteet ja kouluun laadukkaat vaattet ja kalliit harrastusmaksut, mutta ei viimeisen päälle vaellusvarusteita, koska ei juurikaan ehdi vaellella. Jos satunniaselle retkelle menisimme ja sataisi kaatamalla, voisi päällä olla just Rukan sadetakki. Mitä vikaa siinä muuten sateella on?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:00"]Enemmän minua naurattaa töissä monet avioerolapsien äidit; kestoripset, tekokynnet, merkkilaukut ja kengät ja sitten lapselle ei ole muka varaa ostaa esim. toppatakkia tai kuravaatteita.
"Ei ole rahaa, kun olen työtön" "Lapsilisät menee ruokiin/vuokraan"
Sitte tepsutellaa niissä piikkikoroissa pois ja haetaa illalla viime tinkaan, kun päiväkoti menee kiinni -.-
Tämä naisten narsistisuus aaarrrgghh!!! Että mua ärsyttää tälläset ihmiset. Mistä näitä sikiää!?
[/quote]
Yh:t ovat tilanteessaan usein juurikin siksi, että alapää toimii yläpäätä paremmin. Mitään tukia ei pitäisi maksaa näille tyhjäpäille rahana, muuten menee ripsihuoltoon lapsilisistä lähtien.
Meillä taas on niin, että kun on kylmä sadekeli ja mennään puistoon, niin lapsella on villasukat, kumpparit, villa-asu, vedenkestävä haalari ja hanskat, lämmin pipo yms.
Ja sitten minä tuumaan taas siellä puistossa värjötellessäni, sadannen kerran mielessäni, että miks hitossa en oo ostanut ittelleni edes lämmintä takkia. :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]
[/quote]
Minkä ikäiset lapset?
[/quote]
Alakoulussa, vanhin 12-v.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 21:50"]
[/quote]
Minkä ikäiset lapset?
[/quote]
Alakoulussa, vanhin 12-v.
[/quote]
Edellinen jatkaa vielä, että Suomessa voi sataa monta kuukautta vuodessa. Kunnollinen sateen kestävä takki ja housut on mielestäni ihan välttämätön yhdistelmä jokaiselle, paitsi tietysti jos joku ei ulkoile lainkaan.
Ihmettelen kyllä, että kalliisiin kilpaiurheilulajeihin on varaa ja siellä jaksetaan liikkua, perusvaatetus on kuitenkin ilmeisesti sitten liian kallista.
Säälittää myös ne lapset ja nuoret jotka eivät ulkoile koskaan, arkiliikunta on lapselle paljon tarpeellisempaa ja hyödyllisempää kuin se kilpairheilu, lajista riippumatta.
Tunnen kyllä tilastot ja faktat, lapset liikkuvat liian vähän, sen huomaa myös kun itse liikkuu ulkona. Meidän perhe tuntuu olevan harvinaisuus, liikumme ympäri vuoden ulkona (kävely, juoksu, pyöräily, hiihto, luistelu, pulkkamäki, puistot, minigolf, fresbeegolf, vaellus, jalkapallo yms. kaikkea maan ja taivaan väliltä).
Voisiko olla niin, että vanhemmat voivat käyttää vuosia samoja vaatteita, mutta lapsille pitää ostaa uutta puolen vuoden välein, niin kalliita Goretexeja ei oikein kannata hankkia? Meidän perheessä on kaikilla tällä hetkellä kunnon kamppeet, kun lähelle tuli edullinen urheiluliike, mutta ennen ei ollut kenelläkään.