Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?
Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?
Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?
Kommentit (235)
Voimaantunut nykynainen alkaa prostituoiduksi.
Sehän on tänä päivänä ihan tavoiteltu, kunniallinen ammatti jota mediassa päivittäin esitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on tullut konttorille muutamia hoitajia, napisevat palkasta 2100/kk (ei mitään lisiä) ja hakeutuvat takaisin hoitoalalle muutaman viikon jälkeen.
Nyt on tehty sanaton päätös ettei alaa vaihtavia hoitajia enää oteta, koska käytetään resursseja työhön opastamiseen ja sitten he lähtevät viikon päästä, kun on niin raskasta.Jos joku tietää hyvä palkkaisen työn joka ei vaadi koulutusta, ja sais vaikka 3000 kk. Niin ilmoittaa tänne, mäkin haluan hakea sinne.
Ihan varmaan on tullut🙄
Niinpä. Konttoreille ei niin vaan mennä ilman alan koulutusta.
Mitenkä tällainen lähes eläkeikäinen, vain ja ainoastaan terveydenhuollon tehtävänsä hallitseva vaihtaisi yhtään mihinkään, alaa olisi pitänyt vaihtaa vuosikymmenet sitten. Tosin, en mä ole millään alanvaihdolla edes uhonnut, koska olen pitänyt työstäni, enkä aavistanut, että voisi tulla aika, jolloin hoitoala on tällaisessa jamassa. Kun me vanhat hoitajat joskus siirrymme pois työelämästä, voimme todeta, että viimeinen sammuttaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Kun opiskelin merkonomiksi vuosina 2016 - 2019, oli ryhmässämme minun lisäkseni muitakin aikuisopiskelijoita (itse en ollut hoitoalalla ennen, mutta muutama muu oli ja olivat minua huomattavasti vanhempia). Yksi työskentelee nykyään palkanlaskijana, yksi toimistosihteerinä ja yksi työskentelee pankissa kiinteistönvälittäjänä.
En tiedä, nousiko palkka, mutta työ on vähemmän stressaavaa ja kuormittavampaa kuin ennen. Kotiin pääsee illaksi ja viikonloput kotona.Stressaavuudesta voi olla montaa mieltä. Kiinteistönvälittäjällä on provisiopalkka. Tuossa ammattiryhmässä tehdään töitä todella paljon iltaisin ja viikonloppuisin.
Ja toimistosihteeriksi kouluttautunut todennäköisesti stressaa sitä, että töitä ei ole. Koska eihän toimistosihteerejä käytännössä enää ole missään, kaikki irtisanottu ja työttömyys valtavaa.
Terveyskeskuksessa työskentelee, samassa työpaikassa kuin hoitajanakin ennen, mutta hallinnon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ja merkonomin palkka on...?
Eiköhän se riipu ihan siitä, missä työskentelee ja onko kaupan- vai talous- ja toimistoalalla. Onko julkisella vai yksityisellä, valtiolla..
Ukko39 kirjoitti:
Voimaantunut nykynainen alkaa prostituoiduksi.
Sehän on tänä päivänä ihan tavoiteltu, kunniallinen ammatti jota mediassa päivittäin esitellään.
Siinähän voi tulla miljonääriksi nykyään.
Ei kukaan ole halunnut heti yli 5000€ palkkaa, vaan todennut et saman kuin sairaanhoitajan työstä (2600€) saa helpommallakin. Ja niin saa, itse saan vähän enemmän vasta valmistuneena tradenomina, eikä työ ole lähellekään niin rankkaa kuin hoitotyö.
Nyt saan tehdä siistiä sisätyötä, palkkaa 3300€/kk ja ei tarvitse tehdä yö, tai iltavuoroja. Onneksi vaihdoin alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on tullut konttorille muutamia hoitajia, napisevat palkasta 2100/kk (ei mitään lisiä) ja hakeutuvat takaisin hoitoalalle muutaman viikon jälkeen.
Nyt on tehty sanaton päätös ettei alaa vaihtavia hoitajia enää oteta, koska käytetään resursseja työhön opastamiseen ja sitten he lähtevät viikon päästä, kun on niin raskasta.Jos joku tietää hyvä palkkaisen työn joka ei vaadi koulutusta, ja sais vaikka 3000 kk. Niin ilmoittaa tänne, mäkin haluan hakea sinne.
Ihan varmaan on tullut🙄
Näillä oli koulutusta, ja olivat lähteneet aiemmin hoitoalalle koska toimistoliksat oli liian pieniä, nyt sitten takaisin konttorille ja sieltä pikapaluu hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan on tullut🙄
Olin lukion jälkeen pari vuotta konttorityöntekijänä. Minulla oli pelkkä ylioppilastutkinto, eli konttorista riippuen voi hyvinkin mennä.
Minä olen vaihtanut alaa 3 kertaa, ensin parturi-kampaaja, siitä kaupallinen (tradenomi), sen jälkeen hotelli-ravintola ala, ja nyt teen YAMK tutkintoa 4. alalta. En ole ollut päivääkään työtön ja työpaikkoja olen vaihtanut paremman sijainnin (ennen etätöitä), paremman palkan, vähemmän ulkomaan matkoja, tyhmän pomon ja tässä iässä vähemmän työn mukaan. Kaupallisena olen tehnyt erilaisia töitä eri nimikkeillä eri aloilla.
Olen myös opiskellut kasvatustieteitä, HR opintoja, vaikka niitä hommia en ole tehnyt. Mutta hyvä olla jo pohjalla vuoden opiskeluja niin jos tulee pakkovaihto niin pääsee siinäkin kärryille.
Puhelinmyyjäksi voi päästä, kun se tyhjän puhuminen on tuttua kahvittelu tunneilta. Todella harvasta tulee insinööri. Ne naiset on hakenut suoraan lukion jälkeen eri koulutukseen kuin hoitajat.
Täällä moni toitottaa, että hyvä palkka työhön nähden. Miksi ette itse kouluttaudu sairaanhoitajiksi? Töitä löydätte varmasti.
Kyllähän se hoitajien palkkojen nosto ainakin tasoa nostaisi: alalle hakisi enemmän ihmisiä, jolloin tasokin olisi kova. En tiedä olisiko myös vaikutusta paljon puhuttuun työilmapiiriin.
Ja kun katsoo millä aloilla on eniten pulaa työntekijöistä koko Suomen mittakaavassa, niin kärjessä on kaikki terveydenhoitoalan ammatit.
Eli miksi ihmisten kannattaisi vaihtaa sellaisiin ammatteihin, joihin on tunkua? Kuka siitä hyötyy?
Palkan nosto lisäisi hakijoita.
Minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että hoitajat haluavat nähdä aidan toisella puolella oleva ruskea, kitukasvuisen ruohon vihreänä ymmärtämättä todellista tilannetta koko työelämässä. Olen itse työskennellyt pari vuosikymmentä sitten hoitoalallla ensihoitotyössä. Työ vaati hyvä osaamista ja keskittymistä kiireisiin työtehtäviin työvuoron aikana, mutta kaiholla muistelen sitä että työt jäivät työpaikalle, ja töissä tehtiin yksi asia kerrallaan. Nyt olen ollut alaa vaihtaneena ja maisterintukinnon tehneenä useita vuosia keskijohdon tehtävissä isossa organisaatiossa. Palkka 4500 eur/kk, töitä teen n.10 h päivässä + viikonloppuna muutamia tunteja. Talous, toiminta ja henkilöstövastuu. Normaalin kuukausipalkan lisäksi ei makseta lisä- tai ylitöistä, sillä niitähän ei voi voi syntyä. Omasta näkökulmasta hoitajat saavat palkkana suht helposti. Olen harkinnut paluuta leppoisalle hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni toitottaa, että hyvä palkka työhön nähden. Miksi ette itse kouluttaudu sairaanhoitajiksi? Töitä löydätte varmasti.
Olisi täyttä tuhlausta koulutettujen ja hyvin työllistettyjen ihmisten lähteä kouluttautumaan uudestaan.
Työttömäthän monesti uudelleenkouluttautuvatkin hoitajiksi, koska alalla on varma työllisyys, mikä luksusta oikeastaan missään muualla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Kun opiskelin merkonomiksi vuosina 2016 - 2019, oli ryhmässämme minun lisäkseni muitakin aikuisopiskelijoita (itse en ollut hoitoalalla ennen, mutta muutama muu oli ja olivat minua huomattavasti vanhempia). Yksi työskentelee nykyään palkanlaskijana, yksi toimistosihteerinä ja yksi työskentelee pankissa kiinteistönvälittäjänä.
En tiedä, nousiko palkka, mutta työ on vähemmän stressaavaa ja kuormittavampaa kuin ennen. Kotiin pääsee illaksi ja viikonloput kotona.
Kiinteistönvälitys on pankeilta kielletty, joten missäs hän oikein työskenteleekään?
T. Oikea kiinteistönvälittäjä LKV
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole ainut tai edes suurin tekijä ammatinvalintaan. Tämä ottamatta kantaa hoitajien lakkovaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et onnistu saamaan opiskelupaikkaa, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu sitä saisi. Noissa on ensikertalaiskiintiö, mutta se ei tarkoita sitä, että vain ensikertalaisia otettaisiin sisään. Jos opiskeluista on pitkä aika, mennään pääsykokeen kautta ja pääsykoe on melko yksinkertainen palikkatesti.
Ei ollut. Olisin halunnut lääkäriksi.
Miksi opiskelisin toisen pienipalkkaisen ammatin?
Vierailija kirjoitti:
Heillä on hyvä palkka koulutukseen ja työhön nähden.
Kysymyksesi on outo.
Ihan varmaan on tullut🙄