Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut vanhemmat eivät pidä lapsilleen minkäänlaista kuria julkisilla paikoilla

Vierailija
19.09.2015 |

Tuo on kyllä melkoisen ikävä asia, kun jotkut vanhemmat eivät ilmeisesti ole opettaneet ollenkaan lapsille, miten julkisilla paikoilla kuuluisi käyttäytyä, tai pikemminkin, miten siellä ei kuuluisi käyttäytyä ja eivät myöskään reagoi millään tavalla siihen, jos oma pilttinsä (yksi tai useampi) esimerkiksi riehuu, kirkuu, juoksentelee villisti, häiriköi toisiakin ihmisiä jne. Tätä tapahtuu kaupoissa, kaduilla, busseissa, bussipysäkillä... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Olenpa ollut näkemässä useitakin tapauksia, jossa esimerkiksi liikenteessä lapset juoksevat tai pyörällä pujottelevat tuolla liikenteessä siksakkia, niin että sitä ei ohittavana tai vastaantulevana henkilönä tahdo tietää, että kumpaa reunaa, oikealta vai vasemmalta, olisi turvallisinta kyseinen katras ohittaa. Ja tosiaan olen huomannut, että lapsen vanhempi tai vanhemmat eivät tee elettäkään sen eteen, että toiset liikkujat pääsisivät nätimmin katraan ohittamaan, vaan antaa katraansa jatkaa päätöntä menoaan.

Sama juttu on myös usein kaupoissa. Osa näistä vanhemmista antaa lapsikatraansa mölytä korviahuumaavan kovalla äänenvoimakkuudella ja juosta villisti pitkin kaupan käytäviä. Osa antaa vielä lastensa räplätä kaupan hyllyiltä kaikkia mahdollisia tuotteitakin.

Tähän olen törmännyt myös bussipysäkillä. Muistuupa mieleen tapaus eräältä talvelta, kun vanhemmat eivät reagoineet mitenkään, kun heidän pilttinsä juoksentelivat toistuvasti ja äänekkäästi huutaen bussipysäkin koppia ympäri ja heittelivät toisiaan kaikilla mahdollisilla lumikokkareilla ja jääkokkareilla. Siinä osuivat useat sellaiset kunnolla ja voimalla bussipysäkin koppiinkin. No, rakennelma ei kuitenkaan siinä kärsinyt vanhinkoa, mutta kuitenkin, melkoista tuollainen käytös.

Sama homma myös itse bussissa. Joskus bussissa lapsikatraat meluavat oikein kunnolla, paukuttelevat käsillään ikkunoita, lyövät ja potkivat bussin istuinten selkänojiin oikein kunnolla. Eikä vanhemmat reagoi mitenkään.

En toki halua kaikkia vanhempia syyllistää, en edes suurinta osaa. Useimmat vanhemmat ovat onneksi opettaneet lapsille, miten julkisilla paikoilla kuuluu käyttäytyä ja siitä kiitos heille ja heidän lapsensa käyttäytyvätkin pääosin ihan hyvin. Mutta sitten on valitettavasti myös tämä toinen ryhmä, joka ilmeisesti katsoo oikeudekseen, että heidän lapsillaan on oikeus riehua miten tahansa julkisilla paikoilla.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavin näky oli se kun vanhempi kielsi poikaa kiipeämästä hyllylle. Poika ei totellut, ja olisi ollut niin pieni, että ihan nostamallakin olisi saanut pois kiipeämästä hyllystä. Mutta mitä vanhempi teki; kiellon jälkeen käveli viereen ja lässytti "no mitäs sä täältä oikein halusitkaa" ja pojalle ostettiin vanukas. Ei mitään johdonmukaisuutta.

Vierailija
2/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voi odottaa kun ei aikuisetkaan osaa käyttäytyä. Kuseskelevat kaduille jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia pilttejä sitä nykyaikana kasvaa, kun ruumiillinen kuritus on kielletty ja lapsi ei sitten usko pelkkää puhetta.

Vierailija
4/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Viimeksi tänään liukuportaissa yksi kakara tunki väkisin ohi minusta ja rattaista, olisi voinut olla vaarallinen tilanne kun oli ahdasta (en käyttänyt hissiä koska siihen oli pitkä jono ja meillä kiire). Jäi sitten lorvimaan muiden eteen liukuportaiden alapäässä, helkkari kun ärsytti vetelä isänsä joka ei sanonut asiasta mitään! Tuokin muksu eka-tokaluokkalainen jo!

Vierailija
5/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ojentanut silloin tällöin kurittomia kakaroita sanan säilällä.

Vierailija
6/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa päähän, kun vanhemmat antavat kirpparilla availla pusseja ja levittää toisten tavaroita pitkin käytäviä.

Vierailija
7/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:09"]

Samaa mieltä. Viimeksi tänään liukuportaissa yksi kakara tunki väkisin ohi minusta ja rattaista, olisi voinut olla vaarallinen tilanne kun oli ahdasta (en käyttänyt hissiä koska siihen oli pitkä jono ja meillä kiire). Jäi sitten lorvimaan muiden eteen liukuportaiden alapäässä, helkkari kun ärsytti vetelä isänsä joka ei sanonut asiasta mitään! Tuokin muksu eka-tokaluokkalainen jo!

[/quote]

Ja sinä vaunujen kanssa rullaportaissa. Ehkä sillä pojallakin oli kiire.

Vierailija
8/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä rullaportaissa sitten pitäisi pysyä oikeassa reunassa, että kiireiset pääsevät ohi. Tämä on jostain syystä suomalaisille tosi vaikeaa, kun taas ulkomailla aivan itsestäänselvää.

Vierailija
9/24 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:09"]Tällaisia pilttejä sitä nykyaikana kasvaa, kun ruumiillinen kuritus on kielletty ja lapsi ei sitten usko pelkkää puhetta.
[/quote]
Miksi alapeukut? Totta joka sana.

Vierailija
10/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena tosi villi. Äiti aina painotti että mun täytyy käyttäytyä ettei hänen tarvitse hävetä.

Syy löytyi melkein kolkyt vuotta myöhemmin. Mulla on adhd. Tiedoksi vaan aloittajan kaltaisille, ei se lähde hakkaamalla.

Vierailija
11/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 07:09"]Mä olin lapsena tosi villi. Äiti aina painotti että mun täytyy käyttäytyä ettei hänen tarvitse hävetä.

Syy löytyi melkein kolkyt vuotta myöhemmin. Mulla on adhd. Tiedoksi vaan aloittajan kaltaisille, ei se lähde hakkaamalla.
[/quote]

Itse olen adhd-teinin äiti. Ja pojan käytös on välillä mitä sattuu, vaikka ponnistellessaan omaa kyllä hienot käytöstavat. Mutta kai se on sitten niin äärimmäinen pinnistys, että sitä ei jaksa kuin sen kyläreissun ajan.

Silti adhd-ihminenkin on vastuussa omasta käytöksestään. Me ollaan kotona puhuttu paljon siitä, että pojan täytyy miettiä miltä ne hänen tekemänsä asiat tuntuvat muista. Etuilu, päällepuhuminen, muiden asioiden tekeminen kun pitäisi keskittyä johonkin olennaiseen... Tätä samaa kerrataan over and over. Meillä ei enää ole lääkkeet käytössä. Auttoivat kyllä, mutta ne mahdollistivat myös varsin kyseenalaisen konstin ansaita rahaa.

Vierailija
12/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen tosi pahoillani pojan puolesta. Maailma ei ole helppo paikka niille, jotka ei osaa pelata yleisillä säännöillä ja saavat aina paheksuntaa ja kritiikkiä osakseen. Ne hyvät puolet tahtovat jäädä niin läheisiltä kuin vieraammiltakin huomiotta.

T 12

Vierailija
13/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:37"]Tuo on kyllä melkoisen ikävä asia, kun jotkut vanhemmat eivät ilmeisesti ole opettaneet ollenkaan lapsille, miten julkisilla paikoilla kuuluisi käyttäytyä, tai pikemminkin, miten siellä ei kuuluisi käyttäytyä ja eivät myöskään reagoi millään tavalla siihen, jos oma pilttinsä (yksi tai useampi) esimerkiksi riehuu, kirkuu, juoksentelee villisti, häiriköi toisiakin ihmisiä jne. Tätä tapahtuu kaupoissa, kaduilla, busseissa, bussipysäkillä... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Olenpa ollut näkemässä useitakin tapauksia, jossa esimerkiksi liikenteessä lapset juoksevat tai pyörällä pujottelevat tuolla liikenteessä siksakkia, niin että sitä ei ohittavana tai vastaantulevana henkilönä tahdo tietää, että kumpaa reunaa, oikealta vai vasemmalta, olisi turvallisinta kyseinen katras ohittaa. Ja tosiaan olen huomannut, että lapsen vanhempi tai vanhemmat eivät tee elettäkään sen eteen, että toiset liikkujat pääsisivät nätimmin katraan ohittamaan, vaan antaa katraansa jatkaa päätöntä menoaan.

Sama juttu on myös usein kaupoissa. Osa näistä vanhemmista antaa lapsikatraansa mölytä korviahuumaavan kovalla äänenvoimakkuudella ja juosta villisti pitkin kaupan käytäviä. Osa antaa vielä lastensa räplätä kaupan hyllyiltä kaikkia mahdollisia tuotteitakin.

Tähän olen törmännyt myös bussipysäkillä. Muistuupa mieleen tapaus eräältä talvelta, kun vanhemmat eivät reagoineet mitenkään, kun heidän pilttinsä juoksentelivat toistuvasti ja äänekkäästi huutaen bussipysäkin koppia ympäri ja heittelivät toisiaan kaikilla mahdollisilla lumikokkareilla ja jääkokkareilla. Siinä osuivat useat sellaiset kunnolla ja voimalla bussipysäkin koppiinkin. No, rakennelma ei kuitenkaan siinä kärsinyt vanhinkoa, mutta kuitenkin, melkoista tuollainen käytös.

Sama homma myös itse bussissa. Joskus bussissa lapsikatraat meluavat oikein kunnolla, paukuttelevat käsillään ikkunoita, lyövät ja potkivat bussin istuinten selkänojiin oikein kunnolla. Eikä vanhemmat reagoi mitenkään.

En toki halua kaikkia vanhempia syyllistää, en edes suurinta osaa. Useimmat vanhemmat ovat onneksi opettaneet lapsille, miten julkisilla paikoilla kuuluu käyttäytyä ja siitä kiitos heille ja heidän lapsensa käyttäytyvätkin pääosin ihan hyvin. Mutta sitten on valitettavasti myös tämä toinen ryhmä, joka ilmeisesti katsoo oikeudekseen, että heidän lapsillaan on oikeus riehua miten tahansa julkisilla paikoilla.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
[/quote]
Ap oletko rasisti onko sinun vaikeaa ymmärtää muita kulttuureita? Oletko sitä mieltä että äidillä on korkein auktoriteetti yh-perheessä jossa on äidin lisäksi pari lapsia joista vähintään yksi on alakouikäinen poika?

Vierailija
14/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:22"]Siellä rullaportaissa sitten pitäisi pysyä oikeassa reunassa, että kiireiset pääsevät ohi. Tämä on jostain syystä suomalaisille tosi vaikeaa, kun taas ulkomailla aivan itsestäänselvää.
[/quote]
Et ole tainnut käydä kovin monessa ulkomaassa, helsinkiläiset osaavat taidon Suomessakin maalta tulleet eivät. Mutta jo Tallinnassa tuota eivät osaa edes paikalliset, kaupunki on kuin Suomen pikkukaupungit, joissa rullaportaita on vain ostoskeskuksessa.
Pietarissakin ihmiset osaavat kulkea rullaportaita, koska metro.

Vierailija
15/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:09"]Tällaisia pilttejä sitä nykyaikana kasvaa, kun ruumiillinen kuritus on kielletty ja lapsi ei sitten usko pelkkää puhetta.
[/quote]
Miksi alapeukut? Totta joka sana.
[/quote]

Kyllä, totta joka sana. Ennen lapsista kasvatettiin tottelevaisia hakkaamalla. Psyykkiset ongelmat alkoivat jo alle 1 vuotiaana. Edes kotona lapsi ei saanut kasvaa turvallisessa ympäristössä, piti pelätä jopa sitä henkilöä jonka hänelle pitäisi olla se maailman turvallisisn. Nämä hakkaaja vanhemmat sitten kauhistelevat nykyajan menoa ja ylpeänä kehuskelevat kuinka heidän lapsensa ovat niin hyväkäytöksisiä kun on väkivallalla alistettu hiljaiseksi. Jes, itse en olisi kovin ylpeä tällaisesta "kasvatus"tyylistä. Lapset pysyvät turvat kiinni ja leikkivät hiljaa omissa huoneissaan niin äiti ja isä saavat keskittyä omaan perseeseensä. Huhhuh. Ja ei, minä en myöskään usko tähän toiseen ääripäähän, kasvatustyyliin missä taas lasta pelätään eikä mitään uskalleta kieltää raivareiden pelossa. Joku jolla ei ole mitään hajua maailmanmenosta kuitenkin tulisi seuraavaksi tätä minulle huutelemaan.

Vierailija
16/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 07:43"]

...oletko rasisti onko sinun vaikeaa ymmärtää muita kulttuureita? Oletko sitä mieltä että äidillä on korkein auktoriteetti yh-perheessä jossa on äidin lisäksi pari lapsia joista vähintään yksi on alakouikäinen poika?

[/quote]

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? Tässä oli kai kyse täysin enemmistösuomalaisista lapsista.

Ihan sama, mikä on kulttuuri, mutta joka tapauksessa täälläKIN pätee sanonta "maassa maan tavalla" - tai maasta pois! Valitettavaa tässä onkin juuri se, että suomalaisissakin (yksinhuoltaja-) perheissä valta alkaa mennä alle kouluikäisille lapsille, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
17/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia ahdistaa yhteiset säännöt ja rajat eikä kohteliaisuus ole niin iso asia.

Vierailija
18/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon naurettavampaa on se, kun jotkut aikuiset viitsivät tuollaisesta asiasta valittaa ja huomauttaa. Kyllä aikuisen ihmisen tulisi ymmärtää, että lapset ovat luonnostaan vilkkaita ja äänekkäitä. Ei normaali aikuinen suutu sellaisesta, jos lapset saattavat joskus vähän äännähtää tai joskus innoissaan vähän juoksentelevat jossakin.

Lapsilla on oikeus olla lapsia ja lapsiperheellä on oikeus olla lapsiperhe!

Vierailija
19/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri aloituksen luettuani, että missään en ole nähnyt tuollaista, mitä ap kuvaili ja olen sitä mieltä, että antaa lasten olla lapsia. Kiinnitä ap huomio vain omiin ostoksiisi kaupassa, jooko? 

Vierailija
20/24 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:52"]Huvittavin näky oli se kun vanhempi kielsi poikaa kiipeämästä hyllylle. Poika ei totellut, ja olisi ollut niin pieni, että ihan nostamallakin olisi saanut pois kiipeämästä hyllystä. Mutta mitä vanhempi teki; kiellon jälkeen käveli viereen ja lässytti "no mitäs sä täältä oikein halusitkaa" ja pojalle ostettiin vanukas. Ei mitään johdonmukaisuutta.
[/quote] Ehkä hyllystä piti hakea jotain? Innokas lapsi tuossa vaan ja kiipeilyvaihe loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän