Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi oikeudenmukainen tapa kaikkien osallistua talkoisiin?

Vierailija
19.09.2015 |

Itse ajattelen, että näistä voisin tinkiä:

- lapsilisän poisto perheissä, joissa tulotaso on enemmän kuin 150 000 (brutto) vuodessa.

- lapsilisän puolitus perheissä, joissa tulotaso ylittää 100 000 euroa vuodessa.

- muille jää nykyinen lapsilisä.

- lomarahojen puolitus kaikille.

- sunnuntailisän alennus 15% (ei 25%).

- pienyrittäjille mahdollisuus sopia paikallisesti palkoista, esim. kahvilayrittäjä saa sopia työntekijän kanssa, että sunnuntai on vain normaalipalkan arvoinen, jos molemmat osapuolet siihen suostuvat. Perustelen tätä sillä, että on ihmisiä, jotka tulisivat töihin sunnuntaina ilman lisäbonuksia ja samalla kahvilayrittäjä saisi pidettyä kahvilansa auki myös sunnuntaisin. Nythän monet ovat kiinni, koska ei ole varaa maksaa palkkaa eli sunnuntai tekee yrittäjälle palkanmaksun kautta enemmän menoja kuin tuloja, mikä heikentää työllisyyttä.

- arkipyhät pois palkallisina vapaapäivinä.

- pääomatuloverotusta voisi kiristää, kun pääomatuloa tulee yli 100 000 euroa vuodessa. Sen sijaan sitä voisi höllentää niiltä, joilla sitä tulee alle 20 000 euroa vuodessa. Selvä progressio tuohon. Kaikki, jotka saavat pääomatuloa, eivät ole rikkaita, vaan ihan keskituloisia, jotka yrittävät jollain lailla varmistaa esim. oman eläkeratkaisunsa. Esim. yksinyrittäjät.

Näistä voisi aloittaa. En ole taloustieteilijä, enkä tiedä, paljonko tästä tulisi valtion kassaan, mutta yritän keksiä ratkaisuja ongelmien sijaan.

Mitäs sanotte? Eikö kuulostakin aika oikeudenmukaiselta?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:47"]

Aivan loistavalta kuulostaa. Pienyrittäjäksi tosin pitää sopia jokin tietty esim. alle viiden työntekijän yritykset.

Minä tosin lopettaisin lapsilisät kokonaan ja tilalle pienituloisille ja kaikille jotka kokevat tarvitsevansa neuvolan kautta erikseen anottavat vaatepaketit ja maksusuoritukset vaippoja ja korvikkeita varten. Toki tämä toisi lisätyötä eli neuvoloihin tarvittaisiin se työntekijä, joka niitä vaatepaketteja tekisi (lahjoituksina saatuja vaatteita, hyväkuntoisia käytettyjä ja yritysten sponssaamia).

[/quote]

Samaa mieltä, että pienyrittjäksi voisi sopia tuon 1-5 työntekijää. Kiva idea myös, että neuvoloille voisi lahjoittaa suoraan vaatteita ja leluja ja että köyhät voisivat saada vaipat lapsilleen ilmaiseksi. Sait minut ajattelemaan, että oilisi varmaan parempi, jos tuet olisivat tavaroiden/hyödykkeiden muodossa eivätkä rahan muodossa. Se, joka ei hallitse rahankäyttöään, voi kovin nopeasti tuhlata sossusta saamansa rahan suoraan pubiin, muihin päihteisiin, uhkapeleihin tms. Yhteiskunta tulisi vastaan antamalla ruokakasseja, vaatteita, hygieniatarvikkeita. Kaikki muu ylellisyys jäisi pois, mutta kenenkään ei tarvitisisi nähdä nälkää tai kulkea sandaaleissa talvella. Vähäosaisille voisi antaa ilmaiset joukkoliikenneliput liikkumiseen.

ap
[/quote]

Tämä ei toimi käytännössä. Tuota parempi olisi säädelty maksusituomus johon merkitään mihin se on käytettävä. Tavaran kierrätys, varastointi ym. hankalaa ja autoton ei pääse hakemaan mistä vaan, yh varsinkaan. Ja jos lapsi tarvitsee kouluun vaikka sisäpelikengät ei niitä voi kauan odotella. Niin ja tuo mielikuva meistä sos.toimen asiakkaista ei läheskään aina pidä paikkaansa. Minäkin olen tt-tuelle joutunut koska olen kahdestaan lapsen kanssa ja masennuin työkyvyttömäksi. Olen aina ollut päihteetön ja muutenkin kunnollinen hoitajaksi opiskellut ihminen. En tarvitse holhousta sillä mulla on hyvät taloustaidot ym. ainoa ongelma on siis tulot. Mutta kokemuksesta tiedän että tavarankierrätys ainakaan pääasiallisena keinona ei toimi, lisänä varmasti. Muuten loistava aloitus ap! Ainoa minkä jättäisin pois on sunnuntailisät, niihin en koskisi. Taas oma esimerkki eli mä olen hoitaja ja asutaan Hgissä vuokralla. Olen laskeskellut työnkannattavuutta mikäli kuntoudun vielä työelämään ja aika huonolta näyttää. Nuo lisät on tarpeen pienipalkkaisessa työssä, samoin lastenhoito vaatii järjestelyjä eikä välttämättä ole ilmaisena kaikille mahdollista. Ja vaikka se olisikin vain parikymppiä lapsen teini-ikäiselle serkulle niin pienestä palkasta se ei ole oikein. Tässä yksinkertaistaen mun ajatuksia.

Vierailija
2/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 tarkentaa vielä että osan tavaroista voi varmasti jakaa, isonkin osan ja toki on niitäkin joilta on elämänhallinta hukassa ja silloin tuo tavarana jakaminen kuten myös aiemmin mainitsemani kohdennettu sitoumus toimii myös hyvin. Ne on siis sellaisia lappuja johonkin tiettyyn kauppaan ja niihin kirjoitetaan vaikkapa ruokaan tai lasten tarvikkeisiin ymv. Toimii hyvin vaikka itsestä onkin nöyryyttäviä, no pakko ollut tottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:55"]

Lomarahan poisto tai osa lomarahasta koskisi kaikkia samassa suhteessa. Useinhan niillä hyvätuloisilla ei ole vuora ja sunnuntailisiä, joten nykyisellä mallilla saavat olla rauhassa.

Lapsilisä kaikista lapsista sama ja kolmannesta eteenpäin ei lainkaan.

Työajan lyhennys vaikka 6 tuntiin ja työnantajalle alennusta sosiaalimaksuihin jos palkkaa samaan duuniin myös toisen 6-tuntisen. Jos kerran kaikille ei riitä täyttä työpäivää töitä, lyhennetään sitä täyttä työaikaa ja jaetaan työ useammalle.

[/quote]

Tuota työajan lyhennystä olen itsekin ajatellut, vaikken muistanut sitä mainita aloituksessa. En itsekään ymmärrä, miten työajan lisääminen tuo lisätyöpaikkoja. Ajattelen, että työajan lyhennys (ja siihen liittyvä palkanalennus suhteessa tunteihin) toisi jollekin uuden työpaikan. Esim. jos työpaikassa, jossa on 5 ihmistä työssä, jokainen alkaa tehdä 4-päiväistä työviikkoa, silloin vapautuu yksi kokonainen työpaikka jollekin. Eli jakaisimme työtämme niin, että mahdollistuu osa-aikatyö helpommin. Omalla alallani (terveydenhuolto) monet kollegat perustavat yksityisvastaanottoja tuolle viidennelle työpäivälle ja samalla tekevät sen päivän vähän löysemmin, joten nauttivat myös vapaa-ajastaan enemmän.

ap

[/quote]

Ne 5 ihmistä maksavat kuitenkin työnantajalle vähemmän kuin 6 ihmistä. Vaikka palkkoja alennettaisiinkin suhteessa tehtyihin työtunteihin, on työnantajalla edelleen velvollisuus maksaa työntekijöistään vakuutukset, työterveyshuolto jne. 

Mä olen miettinyt tuota työajan lyhennystä ja yksi vaihtoehto voisi olla, että työntekijä saisi nykyisen nettopalkkansa sijasta sen summan, jonka työnantaja nyt joutuu hänestä maksamaan eli nettopalkka + ansiotuloverot +työnantajamaksut. Työntekijä itse huolehtisi, että maksaa veronsa ja muut työntekijään liittyvät kulut. Lisäksi työntekijä maksaisi itse vakuutusmaksunsa ja työterveyshuoltonsa. Jos ei halua mitään työterveyshuoltoa, olisi täysin työntekijän päätettävissä, käykö mieluummin terveyskeskuksessa vai yksityisellä.  Sairaspäivistään työntekijä hakisi rahat suoraan Kelasta eikä niitä tarvitsisi kierrättää työnantajan kautta. Työnantaja tarjoaisi siis vain työtä ja palkan niiltä päiviltä, kun työntekijä on töissä. 

[/quote]

Hyvä näkökulman laajennus. Kiitos. Tällä tavoin maailma varmaan tuleekin muuttumaan seuraavan 20 vuoden kuluessa. AY-liike haraa tätä vastaan, mutta tällaista on jo näkyvissä sikäli, että omassa verkostossanikin on monia yksinyrittäjiä, jotka itse maksavat omat maksunsa ja saavat palkkansa vain tehdystä työstä. Jos AY-liike ei tähän suostu eikä sitä kautta tule muutoksia, ihmisistä tulee työttömiä ja aktiivisimmat perustavat tällaisia yhteisöjä.

Vierailija
4/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:02"]

Lomarahan poisto tai osa lomarahasta koskisi kaikkia samassa suhteessa. Useinhan niillä hyvätuloisilla ei ole vuora ja sunnuntailisiä, joten nykyisellä mallilla saavat olla rauhassa.

Työajan lyhennys vaikka 6 tuntiin ja työnantajalle alennusta sosiaalimaksuihin jos palkkaa samaan duuniin myös toisen 6-tuntisen. Jos kerran kaikille ei riitä täyttä työpäivää töitä, lyhennetään sitä täyttä työaikaa ja jaetaan työ useammalle.

[/quote]

Tuota työajan lyhennystä olen itsekin ajatellut, vaikken muistanut sitä mainita aloituksessa. En itsekään ymmärrä, miten työajan lisääminen tuo lisätyöpaikkoja. Ajattelen, että työajan lyhennys (ja siihen liittyvä palkanalennus suhteessa tunteihin) toisi jollekin uuden työpaikan. Esim. jos työpaikassa, jossa on 5 ihmistä työssä, jokainen alkaa tehdä 4-päiväistä työviikkoa, silloin vapautuu yksi kokonainen työpaikka jollekin. Eli jakaisimme työtämme niin, että mahdollistuu osa-aikatyö helpommin. Omalla alallani (terveydenhuolto) monet kollegat perustavat yksityisvastaanottoja tuolle viidennelle työpäivälle ja samalla tekevät sen päivän vähän löysemmin, joten nauttivat myös vapaa-ajastaan enemmän.

ap

[/quote]

Tuo ehdottamasi malli kuitenkin edellyttää, että ne kaikki viisi sekä kuudes uusi työntekijä tekevät samaa työtä. Jos taas toimenkuvat ovat kovin erilaisia ja vaativat erilaisen koulutuksen ja erilaista työkokemusta, niin on aika toivotonta löytää se kuudes, joka osaa tehdä kaikkien viiden töitä. Omassa työpaikassani on tällä hetkellä tilanne, että kaikilla on vähän turhan paljon töitä ja tarvitsisimme yhden uuden työntekijän, mutta emme saa kasattua uudelle työntekijälle sellaista toimenkuvaa, jolla hän työllistyisi joka päivä 8 tuntia. 

[/quote]

Varmaan näinkin, mutta on myös työpaikkoja, joissa on samaa työnkuvaa tekeviä, esim. sairaanhoitajat, mielenterveystyöntekijät, hätäkeskuspäivystäjät, päiväkotityöntekijät jne. Joillekin tämä siis sopisi. Toisille ei.

Vierailija
5/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:48"]

Miksi kaikkien pitää osallistua suurrikaiden rikastuttamistalkoisiin? Kysyn mä vaan! Laskiko Suomen luottoluokitus parhaasta mahdollisesta? Köyhät ja keskituloiset kilpaa luopuvat hyvää hyvyyttään hyvinvointivaltiosta

[/quote]

Huokaus. Tällainen polarisointi saa itseni voimattomaksi. Apua, miten tyhmä Suomen kansa onkaan. Miten näköalaton ja umpimielinen. Ei nähdä, että yritykset viimekädessä tätä maata ja hyvinvointia tuottavat kaikille verorahojen muodossa. Ihan oikeasti, kuinka vaikeaa on tajuta, että ilman menestyviä yrityksiä, ei ole yhtään työpaikkaa eikä yhtään verotuloja eikä sitä kautta yhtään mitään. Mutta ei. Ei tajuta. Huoh.

Vierailija
6/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 12:19"]

Ensinnäkin talkoisiin pitäisi osallistua ihan jokaisen, siis myös hyvätuloisten, osakkeenomistajien, pääomatulonsaajien, maanviljelijöiden, sekä yrittäjien ylipäätään. Tähän mennessähän hallitus on ruoskinut ainoastaan köyhempää kansanosaa. Vasta kun nuo mainitsemani saadaan talkoisiin mukaan, voidaan ruveta puhumaan KOKO KANSAN talkoista

[/quote]

Kuule. Minä yksinyrittäjänä en saa yhtään mitään noista tuista, joiden perään te itkette. En saa sunnuntailta ollenkaan palkkaa, vaikka teen laskutukset ja konttorihommani silloin. Jos sairastun, en saa yhtään palkkaa mistään, en edes Kelasta. Minulla ei ole mitään arkipyhäpalkkoja. Joudun lisäämään omiin tuotteisiini alvin ja asiakkaat valittavat, että kalliita tuotteita ymmärtämättä, että suuri osa menee veroihin. Että hieman ärsyttää tuo huuto, että yrittäjienkin pitää osallistua. Jos ajattelet, että yrittäminen on niin auvoista ja rikastuttavaa, mikset itse ryhtyisi yrittäjäksi? Näkisit vähän laajempaa perspektiiviä ja voisit ottaa sen pääsi pois ahteristasi.

Vierailija
7/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin talkoisiin pitäisi osallistua ihan jokaisen, siis myös hyvätuloisten, osakkeenomistajien, pääomatulonsaajien, maanviljelijöiden, sekä yrittäjien ylipäätään. Tähän mennessähän hallitus on ruoskinut ainoastaan köyhempää kansanosaa. Vasta kun nuo mainitsemani saadaan talkoisiin mukaan, voidaan ruveta puhumaan KOKO KANSAN talkoista

[/quote]

Ai. Mä kun luulin, että sitä solidaarisuusveroakin on maksettu jo vuodesta 2013 ja taas meinataan kiristää. Tuppaa noilta vähempiosaisilta vaan parempiosaisten osallistuminen unohtumaan. Eikö se nyt jo riitä, että meidänkin perhe maksaa tuloveroja liki satkun vuodessa, vieläkö pitäisi lisää maksaa?

Vierailija
8/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:18"]

[/quote]

Ai. Mä kun luulin, että sitä solidaarisuusveroakin on maksettu jo vuodesta 2013 ja taas meinataan kiristää. Tuppaa noilta vähempiosaisilta vaan parempiosaisten osallistuminen unohtumaan. Eikö se nyt jo riitä, että meidänkin perhe maksaa tuloveroja liki satkun vuodessa, vieläkö pitäisi lisää maksaa?

[/quote]

Jotta sossupummi olisi tyytyväinen, sinun kuuluisi saada samanverran kuin hän saa tukia. Eli mieluiten sinun veroprosenttisi kuuluisi olla 90% Köyhät ovat hirveitä hyväosaisrasisteja.

Vierailija
9/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsis

Vierailija
10/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 12:19"]Ensinnäkin talkoisiin pitäisi osallistua ihan jokaisen, siis myös hyvätuloisten, osakkeenomistajien, pääomatulonsaajien, maanviljelijöiden, sekä yrittäjien ylipäätään. Tähän mennessähän hallitus on ruoskinut ainoastaan köyhempää kansanosaa.
Vasta kun nuo mainitsemani saadaan talkoisiin mukaan, voidaan ruveta puhumaan KOKO KANSAN talkoista

[/quote]
Ei ole mitään Suomi-kylää joka voisi yhdessä jakaa taakkaa. Pääoma toimii yli rajojen ja suuret suomalaiset yritykset kilpailevat globaalisti. Jos Suomeen ei kannata erinäisten rasitteiden tai riskien vuoksi investoida niin sitten pääomat siirtyvät muualle. Tätä voi toki pitää epäoikeudenmukaiseksi mutta niin se vain on, ja sulkemalla tosiasioilta silmämme sahaamme lähinnä omaa oksamme.

Vierailija
11/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistavalta kuulostaa. Pienyrittäjäksi tosin pitää sopia jokin tietty esim. alle viiden työntekijän yritykset.

Minä tosin lopettaisin lapsilisät kokonaan ja tilalle pienituloisille ja kaikille jotka kokevat tarvitsevansa neuvolan kautta erikseen anottavat vaatepaketit ja maksusuoritukset vaippoja ja korvikkeita varten. Toki tämä toisi lisätyötä eli neuvoloihin tarvittaisiin se työntekijä, joka niitä vaatepaketteja tekisi (lahjoituksina saatuja vaatteita, hyväkuntoisia käytettyjä ja yritysten sponssaamia).

Vierailija
12/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:47"]

[/quote]

Samaa mieltä, että pienyrittjäksi voisi sopia tuon 1-5 työntekijää. Kiva idea myös, että neuvoloille voisi lahjoittaa suoraan vaatteita ja leluja ja että köyhät voisivat saada vaipat lapsilleen ilmaiseksi. Sait minut ajattelemaan, että oilisi varmaan parempi, jos tuet olisivat tavaroiden/hyödykkeiden muodossa eivätkä rahan muodossa. Se, joka ei hallitse rahankäyttöään, voi kovin nopeasti tuhlata sossusta saamansa rahan suoraan pubiin, muihin päihteisiin, uhkapeleihin tms. Yhteiskunta tulisi vastaan antamalla ruokakasseja, vaatteita, hygieniatarvikkeita. Kaikki muu ylellisyys jäisi pois, mutta kenenkään ei tarvitisisi nähdä nälkää tai kulkea sandaaleissa talvella. Vähäosaisille voisi antaa ilmaiset joukkoliikenneliput liikkumiseen.

ap

Vierailija
14/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin talkoothan sanana tarkoittaa vapaaehtoista ilmaista osallistumista johonkin hankkeeseen.

Vierailija
15/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

Vierailija
16/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:59"]

Niin talkoothan sanana tarkoittaa vapaaehtoista ilmaista osallistumista johonkin hankkeeseen.

[/quote]

Voisiko sinulle näihin talkoisiin osallistuminen olla sitä, että suostut miettimään varsinaista asiaa sen sijaan, että takerrut defensiivisesti semantiikkaan? Yritätkö tietoisesti viedä asian pois fokuksestaan vai onko tuo tapa sinun puolustusmekanismisi, jolla pystyt kätevästi väistämään vaikean aiheen ja harhauttamaan mielesi pois omasta vastuustasi?

ap

Vierailija
17/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien tarvitsee osallistua.

Syyhän on selvä hallinnon sikariporras tuhlaa kaiken minkä tienaamme ja lainaa vielä ulkomailta lisää. Nyt kiinni kaikki Botswanan lähetystöt ja porukka Suomeen sieltä palmujen alta makoilemasta. Turhuuden ja Hulludenlaitos THL saisi myös laittaa lapun luukulle ruokaympyröineen. Kyllä näitä esimerkkejä riittää.

Eivät vaan halua sahata omaa oksaansa. Sikariportaan eläkevirkoja ei leikata, se on varma. Hoitajat saa tulla talkoilla töihin.

Vierailija
18/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentin nosto kaikille. Vähätuloisille 1-2%, hyvätuloisille 5% ja pääomatuloihin 10%. Yrityksen maksamiin yhteisöveroihin en laittaisi nostoa, koska se olisi kannattavuuden vähentämistä ja voisi näkyä alentuneena työllisyytenä. 

Itse tienaan n. 100 000 vuodessa ja olisin valmis maksamaan enemmän veroja sillä ehdolla, että myös pääomatulojen verotus nousis eikä pelkästään meidän palkansaajien verotus.

Vierailija
19/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippojen jako ja vanhojen vaatteiden neuvolassa??! saaks kestiksiin pulverit kans? :D:D:D sillähän ne 16-veen harrastusmaksut maksetaan. Järkevä aihe, mut kaikki uskottavuus lähtee kun alkaa vaippoja jakamaan.

Vierailija
20/44 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö montako perhettä Suomessa on joilla on lapsia ja tulotaso 150 000 euroa vuodessa. Siitä ei montaa lapsilisää tule. Puolestaan sen laskeminen että kellä on oikeus lapsilisään ja kellä ei ja minkä tasoiseen on paljon kalliimpaa kuinse säästö joka tuolla pulaamisella saadaan. Tulot voi vaihdella ja työttömäksi voi jäädä kesken vuotta, vanhemmat erota ja lapsi jää pienituloselle... ei kun isotuloiselle tai ei me olla vielä päätetty joten asia pitää tarkistaa joka lapsen kohdalla erikseen. 

Hyvä idea mutta ei toimi. Tosiasiassa Suomi on täynnä tuollaista pulaamista eri tukien ja verojen kanssa. Jos kaikki tuo lopettettaisiin niin säästöt olisi miljardiluokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän