Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota
Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.
Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat vaatia, mutta toivottavasti kuntatyönantaja ei ole niin tyhmä että tuohon alkaisi suostua.
Siis mitä nää sairaanhoitajat tekevät, mikä on se erityinen osaaminen mitä niillä nyt on? Samaa työtä tekevät kuin ennenkin, mikään ei ole muuttunut. Joten eipä ole tarvetta tonnikaupalla palkkaa nostaa, tosin nehän ovat kai vaatimassa sitä nostoa vähissä erin tapahtuvaksi.
Se niitten amk-koulutus ei ole mitään sellaista että noin suurta palkkaa pitäisi maksaa.
Siellä ne vaan lääkkeitä annostelevat ja jakavat ja haavoja hoitavat. So what? Siitäkö aletaan maksaa 4500 e /kk. Ja vastuunkantamista ei ole.
No jo oli täysin tietämätöntä paskaa jauhettu.Kylläpäs vaan hallituskin nyt pakkolakia koittaa vääntää kun on paskat kohta housuissa.Ihmeellisiä nuo muka palkat en tiedä kuka noin paljon muka saa.Aina on ala mikä hyvänsä lyödään suuria määriä jota kukaan todellisuudessa ei tienaa vaikka otettaisiin siitä verotkin pois.
Niin, mitä sinä nyt halusit kertoa? Selkeytäpä vähän!
Totta kai pitää suojata ihmisten henki ja terveys. Katsos tehy ja super ovat sitä mieltä, että ei se heitä liikuta, he vaan menevät lakkoon!
Yleinen mielipidehän näyttää olevan se, ettei hoitajia edes tarvita mihinkään kun LÄÄKÄRIT tekevät kaiken ja vastaavat kaikesta. Mitä siis haittaa vaikka hoitajat lakkoilisivat ikuisesti?
Tuskin siitä haittaa sitten lopulta olisi, otetaan filippiiniläiset hoitajat tilalle. Ahkeria ja eivät valita tai vaadi naurettavan korkeita palkkoja.
Ottakaa vaan! Sopii oikein hyvin! Katsotaan miten pärjäävät erikoissairaanhoidossa ja millä kielellä keskustelevat potilaiden kanssa. Ai niin, mutta ei se onnistukaan. Eihän ne tänne tule kun muissa maissa on niin paljon paremmat palkat! Sorry!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on lääkäri, niin minä olen ziisus.
Ja vielä pelottavampaa on, jos ap on todellakin lääkäri.
Juuri samaa ajattelin! Ei varmasti ole lääkäri!
Ei ole, ei. Meillä kaikki lääkärit oli vahvasti mukana hengessä ja toivomassa parempia palkkoja. Erikseen kävivät hoitajille toivottavamassa tsemppiä lakkoon. Vaikea kuvitella että yksikään lääkäri oikeasti tuollaista kirjoittelisi. Oikeat lääkärit tietää varsin hyvin mitä hoitajien työ on.
On kyllä täysin mahdoton ajatus, että kaikki Suomen lääkärit olisivat samaa mieltä tässä. Ei eletä missään Putinstanissa, jossa eri mielipiteestä tulee 15 vuoden kakku.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen ansaitsee omasta mielestään palkankorotuksen, kysytään sitten duunarilta tai kansanedustajalta. MIelestäni insinöörin tai paperiukon ja sh:n palkkoja on yhtä turha verrata keskenään, työt ovat täysin erilaisia.
Esim. polilla tai kotihoidossa sh tienaa usein vain peruspalkkansa, joka voi olla sen 2500. Korkeaan keskiansioon vaikuttaa ylitöiden teko. Niistä sentään maksetaan tällä alalla. Erilaisia lisä- ja ylitöitä (hälytysrahojen ym. kanssa tai ilman) on hoitajille runsaasti tarjolla joka paikassa, joko omassa tai "sisaryksiköissä". Osa tekee niitä euron kuvat silmistä ja palkkakuitti on muhkea. Osa tekee niitä puolipakolla vaikkei haluaisi, koska muuten olisi huono omatunto kollegoiden tai asiakkaiden/potilaiden puolesta (mielestäni yksi meidän hoitajien heikkouksista).
Palkankorotus ei paranna työmotivaatiota kuin hetkeksi. Kuormittavaa on myös, kun kokee ettei ehdi tehdä työtään niin hyvin kuin kuuluisi. Yritetään tehdä enemmän kuin resurssien puolesta olisi mahdollista ja nipistetään omista ruokatauoista (edelleen heikkous). Jaksaminen ja motivaatio heikkenevät edelleen.
Mielestäni tarvitaan lisää hoitajia, vakituisia sijaisia ja parempaa johtamista, jotta työ pyörisi sujuvammin ja työntekijät jaksaisivat paremmin. Uudet hoitajat eivät pysy töissä 3000e palkalla, jos ovat heti alusta ylikuormittuneita. Palkan pitäisi olla luokkaa "lapset taksilla harrastuksiin ja kodinhoitaja kotiin", että jaksaisi elää arkea painaen aina 110% lasissa töissä.
Lisäksi vielä mielipiteeni, jota en voi sanoa töissä ääneen: KAIKESSA HOITOTYÖSSÄ EI OLLA AKTIIVISESTI VASTUUSSA IHMISHENGESTÄ. Esimerkiksi synnytyssalin kätilö ja teho-osastolla hemodynaamisesti epästabiilia potilasta hoitava sh ovat. Bussikuski ja kokkikin saavat ruumiita aikaan, jos eivät tee työtään asiantuntevasti.
t. esh sh, peruspalkka bruttona 2600, lisien kanssa keskiansio n.3700. Teen lähinnä iltaa, yötä ja vkl. Ei lisätöitä.
Erinomainen viesti! Mitä itse tunnen sairaanhoitajia, niin ovat lähinnä olleet harmissaan siitä, että alalta on niin vaikeaa irtisanoa niitä huonoja työntekijöitä koska alan sisällä on todella paljon vaihtelua tekijöiden laadussa. Työolot kuntoon, mutta eivät ne palkalla järjesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat vaatia, mutta toivottavasti kuntatyönantaja ei ole niin tyhmä että tuohon alkaisi suostua.
Siis mitä nää sairaanhoitajat tekevät, mikä on se erityinen osaaminen mitä niillä nyt on? Samaa työtä tekevät kuin ennenkin, mikään ei ole muuttunut. Joten eipä ole tarvetta tonnikaupalla palkkaa nostaa, tosin nehän ovat kai vaatimassa sitä nostoa vähissä erin tapahtuvaksi.
Se niitten amk-koulutus ei ole mitään sellaista että noin suurta palkkaa pitäisi maksaa.
Siellä ne vaan lääkkeitä annostelevat ja jakavat ja haavoja hoitavat. So what? Siitäkö aletaan maksaa 4500 e /kk. Ja vastuunkantamista ei ole.
No jo oli täysin tietämätöntä paskaa jauhettu.Kylläpäs vaan hallituskin nyt pakkolakia koittaa vääntää kun on paskat kohta housuissa.Ihmeellisiä nuo muka palkat en tiedä kuka noin paljon muka saa.Aina on ala mikä hyvänsä lyödään suuria määriä jota kukaan todellisuudessa ei tienaa vaikka otettaisiin siitä verotkin pois.
Niin, mitä sinä nyt halusit kertoa? Selkeytäpä vähän!
Totta kai pitää suojata ihmisten henki ja terveys. Katsos tehy ja super ovat sitä mieltä, että ei se heitä liikuta, he vaan menevät lakkoon!
Yleinen mielipidehän näyttää olevan se, ettei hoitajia edes tarvita mihinkään kun LÄÄKÄRIT tekevät kaiken ja vastaavat kaikesta. Mitä siis haittaa vaikka hoitajat lakkoilisivat ikuisesti?
No, itkepä sinä nyt yksinäsi sitä. Toisaalta hoitajatkaan yksinään eivät pitkälle tätä terveyssektoria hoida.
Niin? Ja koska molemmat ovat tärkeitä ammattiryhmiä eivätkä voi korvata toisiaan, kuuluu molemmille kunnon palkat!
Mä ihmettelen sitä, että hoitajat kertovat, että eivät jaksa töissä, koska koko ajan kiire, vessaankaan ei ehdi. Mutta rahalla taas jaksaisi eikä vessaankaan tarvitsisi päästä?? Eikö parempi olisi pitää palkka samassa kuin nyt ja vaatia lisää hoitajia töihin? Jolloin ehtisi vessaan ja syömään...
Ja toisekseen aika moni työssä käyvä ihminen joutuu tulemaan toimeen n. 2200 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon joutavia lääkäreitä, dippainssejä ja tohtoreita palstalla keskellä päivää.
Paperimiehillä on toki vuorotyö, joten heidän osallistumisensa palstalla kyllä ymmärtää.
Työt loppui jo. FT
Oikein filosofinen, tohtoristason kommentti.
Hoitajia on paljon ja heitä tuodaan jo nyt ulkomailta. Ei hoitajilla ole sellaista oikeaa neuvotteluasemaa järjettömälle palkankorotusvaatimukselleen.
Nyt saattaa kuolla lapsiakin turhaan. Itse jos olisin hoitaja, en lakkoilisi vaan eroaisin liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Oon ex-hoitaja ja voin tehdä paluun takaisin hoitoalalle, jos palkkavaatimukset menee läpi! 4000€/kk kelpaa.
Näin. Mikä hinta on ihmisen hengellä?
Insinöörien palkka on huono vertailukohde, sillä keskimääräistä palkkaa nostaa huippuosaajien ja myyntiedustajien palkat. Tavallinen perusinsinööri pk-seudun ulkopuolella harvoin pääsee viiteen tonniin, aloituspalkka voi olla kolmen tonnin tienoilla. Koulutus muuten kestää neljä vuotta, ei 3,5 niinkuin jossain jutussa väitettiin.
Eikä insinöörin työ ole 8-16 kuin harvoilla, vaikka moni niin luulee, Meidän alalla on paljon iltapalavereita, reissutöitä ja aamulla ei aina tiedä, mitä kaikkea päivän aikana pitää tehdä. Muutama tuttu on vaihtanut inssin hommat hoitoalalle ja tykkää enemmän, vaikka palkka on pienempi. Jotkut työnantajat vaativat että käytettävissä ollaan 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia on paljon ja heitä tuodaan jo nyt ulkomailta. Ei hoitajilla ole sellaista oikeaa neuvotteluasemaa järjettömälle palkankorotusvaatimukselleen.
Nyt saattaa kuolla lapsiakin turhaan. Itse jos olisin hoitaja, en lakkoilisi vaan eroaisin liitosta.
Järjetöntä on vain kommenttisi.
Meillä myös firmassa siivoojat ovat mieltä, että ansaitsevat saman palkan kuin muut jotka hoitaa ensin sen vaativamman osan eli kasaa tuotteen, kantaa vastuun laadusta yms. jonka he sitten lopuksi pyyhkäisee rätillä puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon joutavia lääkäreitä, dippainssejä ja tohtoreita palstalla keskellä päivää.
Paperimiehillä on toki vuorotyö, joten heidän osallistumisensa palstalla kyllä ymmärtää.
Monissa töissä on liukumat käytössä esim. klo 6-14 tai 7-15 onnistuu helposti. Osa toki voi olla myös talvilomalla 😌
Juupajuu. Ja jos tätillä on munat, niin se on setä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä, että hoitajat kertovat, että eivät jaksa töissä, koska koko ajan kiire, vessaankaan ei ehdi. Mutta rahalla taas jaksaisi eikä vessaankaan tarvitsisi päästä?? Eikö parempi olisi pitää palkka samassa kuin nyt ja vaatia lisää hoitajia töihin? Jolloin ehtisi vessaan ja syömään...
Ja toisekseen aika moni työssä käyvä ihminen joutuu tulemaan toimeen n. 2200 €/kk.
Kyseessä riittävä määrä työntekijöitä, joilla sellainen palkka jolla elää ja kasvattaa lapset tässä maassa. Tulevat veronmaksajat ja huolenpitäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ei. Meillä kaikki lääkärit oli vahvasti mukana hengessä ja toivomassa parempia palkkoja. Erikseen kävivät hoitajille toivottavamassa tsemppiä lakkoon. Vaikea kuvitella että yksikään lääkäri oikeasti tuollaista kirjoittelisi. Oikeat lääkärit tietää varsin hyvin mitä hoitajien työ on.
On kyllä täysin mahdoton ajatus, että kaikki Suomen lääkärit olisivat samaa mieltä tässä. Ei eletä missään Putinstanissa, jossa eri mielipiteestä tulee 15 vuoden kakku.
Kukaan täyspäinen hoitoalan ammattilainen ei tule Vauvapalstalle morkkaamaan työkavereitaan. Oli lääkäri tai ei.
Toisaalta onhan meillä näitä päiviräsäsiä ja pippalaukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on että niitä hoitajia EI OLE! Vakansseja auki jatkuvasti, eikä sijaisiakaan saada koska heitä EI OLE. Ehkä jos palkkaus olisi parempi, meillä olisi hoitajia, jolloin työolot paranisivat ja kuormitus helpottaisi.
Vai mistä ajattelit hoitajia työpaikoille kaivella lisää, jos mitään ei tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Varmasti on eriäviä mielipiteitä. Mutta ap ei ole lääkäri. Sen hän paljastaa tietämättömyydellään useassa kohdassa jonka jokainen oikea lääkäri varmasti tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan lääkäreitä kaikki, kun oikein silmiin katsotaan, me ollaan lääkäreitä elämän, ihan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
No nyt sitten äkkiä kouluttautumaan alalle niin pääset pelastamaan maailmaa!
Ap on siis lääkäri, ja ei tajua mitä keskiansio meinaa 😂😂😂
Joo ap, ”niin olet” lääkäri 😂 unelmissas.
Munkin on helppo huudella että LÄÄKÄRIN KESKIANSIO on 7500 euroa!!! Ei lääkärit tarvii lisää palkkaa.