Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä hyvä vedenpitävä ulkoilupuku aikuiselle?

Vierailija
18.09.2015 |

Nyt syksyn saapuessa haluaisin hankkia kunnollisen ulkoiluvaatteen itselleni ettei tarttisi tuulitakissa kastua aina sateen iskiessä. Onko siis sellaista "teknistä" asua (housut + takki), joka oikeasti pitäisi vettä? Vai onko sadehousut ja -takki ainoa kunnolla pitävä asu? Hinta voi olla korkeakin, jos vain olisi varmasti kestävä asu. Olisiko linkittää esim. hyviä asuja? Jotain katsoin intersportin sivuilta, mutta oli hankalaa, kun ei voinut hakea ominaisuuksilla, että vedenpitävä. Suosituksia siis? Koko on noin 42-44 jos sillä on merkitystä. Plussaa olisi myös se, että takin ja housut voi ostaa erikseen, koska alaosa usein isompi kuin yläosa. :)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.intersport.fi/fi/tuote/haglofs-glide-q-takki-56422195/ Tällaista katsoin myös. Harvoissa takeissa on sanottu tuota pilariarvoa. Sitä osaisinkin vertailla. :D Eihän noista tiedä mitä joku DWR-pinnoite tarkoittaa. Että onko se vedenpitävä vai vettä hylkivä.. Olisi tosiaan helppo kun lasten vaatteissa lukee oikeastaan aina noi pilariarvot. 

ap

Vierailija
2/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyselin kerran InterSportin myyjältä noista takeista. Tuo Windstopper ei myyjän mukaan pidä kaatosadetta vaan on vain hiemen tuulipukua pitävämpi asu. Toi olis tosi upea mutta kyllä siitä kaatosade helposti läpi menee ja sikstoisekseen se on mulle liian kallis. Noissa Erätukunkaan kuoripuvuissa ei mainita vesipilariarvoa.

7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaiset ostokset mä tekisin kyllä paikan päällä enkä netistä. mm. juuri sen takia että voi tutkailla vaatteiden rakennetta ja sovittaa ja katsella mitä siinä lapussa lukee.

Vierailija
4/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Haltin DryMax - vaatteissa on pilariarvo 10 000 mm, hyvin ovat pitäneet vettä. Eri merkeillä eri nimitys noille goretexia vastaaville pinnoitteille. Yleensä vaatteissa lukee se waterproof jos se on sitä.

Vierailija
5/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutä maksaa Erätukun halvin vedenpitävä ja teipattu? Koska alkaa ale?

Vierailija
6/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.eratukku.fi/ulkoilu/vaatteet/kuoritakit/

http://www.eratukku.fi/ulkoilu/vaatteet/kuorihousut/

Aiemmin linkitetty Tiina-puku on 150 €.

Takki noin 80 € ja housut 40 €. Pieni alennus noissa on.

Vierailija
7/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, paikan päälle minä ainakin meinaan mennä sovittelemaan. Netistä harvoin ostaan vaatteita, kun tosiaan istuvuudesta ei ikinä tiedä. Enemmän mietin juuri mihin kauppaan suuntaan, erätukkuun vai intersportiin (tms.). Että mistä löytäisi oikeasti hyvän. Jaa, vai että ei toi haglöfsinkään pitäisi sadetta. Jo on vaikea. 

ap

Vierailija
8/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no water resistant ja pilariarvo 10 000 taitaa kyllä olla ne jutut, joita hakea, jos sateenpitävyys on tärkeä ominaisuus. eli sitä vaatteessa olevaa paperilappua kannattaa tutkailla. tuo haglöfsin takki on sitten vähän eri ilmoja varten. ja niitä teipattuja saumoja kannattaa kysyä myyjiltä. luulen, että kun vähän osaat kysyä oikealla tavalla (eli niitä teipattuja saumoja ja pilariarvoja) niin huomaavat, että tiedät jotain, eivätkä sitten yritä myydä ihan mitä tahansa. ja kyllä se taitaa tällaisten vaatteiden kohdalla olla niin, että hinta kertoo jotain laadusta ja käyttömukavuudesta, eli ihan halvinta ei kannata ottaa.

Vierailija
9/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis hinnalla niin ei olisi väliä (no ei tieten mitään 600e takkia) ja tärkeintä olisi se vedenpitävyys, kun tuulitakki jo löytyy muuta ulkoilua varten. Tietenkin pitäisi olla suht mukava "normaalillakin" kelillä, koska sää vaihtelee nopeasti. Olisiko jollain sitten laittaa linkkiä esim Haglöfsin takista, joka olisi vedenpitävä? Tai jostain takista, joka olisi vedenpitävä? Eli water resistant, 10000 ja teipatut saumat. Pitää muistaa siis kun kauppaan lähtee. 

ap

Vierailija
10/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hm:än softshell takki ja pitänyt veden ainakin vuoden. Tänään kaatosateessa selvisin kuivana perille.

Vierailija
11/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 22:09"]Mulla on hm:än softshell takki ja pitänyt veden ainakin vuoden. Tänään kaatosateessa selvisin kuivana perille.
[/quote]

Tässä ainoa huono puoli on fleecevuori, jota ei saa pois. Kannattaa siis ostaa joku missä ei ole tai saa pois.

Vierailija
12/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta voi olla vähän korkeampi hyvissä tuotteissa. Itselläni on ollut aloituksessa kuvailemasi puku n. 8 vuotta käytössä ja edelleen pitää vettä ja toimii erinomaisesti. On aika tekninen, paljon sisäpuolellakin erilaisia salataskuja. En valitettavasti muista, mistä ostin, mutta kotimainen puku on. Teipatut saumat pitää ehdottomasti olla, muuten kastuu. Ja joku vedenpitävä kalvo tms.

Vierailija
13/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateella ei "hengittäväkään" hengitä, siis silloin kun pinta on märkä. Jos käyttö on vain sateella, tavalliset sadevaatteet toimii ihan yhtä hyvin kuin kallit goretexit.

Nimim. rukan "kurapuvussa" tänään työmatkan pyöräillyt

Vierailija
14/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkailepa näitä: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/naisten-vaatteet/vedenpitavat-kuoritakit/

tuossa taitaa olla aika monta hyvää vaihtoehtoa.

Vierailija
15/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Partioaittaan ja pyydä vedenpitävä goretex-kuoripuku. Esim Haglöfs on tos hyvä, muillakin merkeillä on ihan hyviä. Itse olen aiemmin myynyt noita pukuja. Nyt olen käyttänyt retkeilyssä ja lto:n työssä viimeiset 12 vuotta samaa kuoripukua (housut ja takki, vedenpitävät kengät), eikä vesi mene vieläkään läpi :). Töissä olen ulkoillut vuodet ympäri säällä kuin säällä, ikinä en ole tavallisia sadevaatteita tarvinnut. Talvisin kuorivaatteiden alla on ollut pitkät alusvaatteet ja fleecet ja vaelluskengissä villasukat - nuo vaatteet menevät siis myös ympäri vuoden.

Vierailija
16/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 22:09"]Mulla on hm:än softshell takki ja pitänyt veden ainakin vuoden. Tänään kaatosateessa selvisin kuivana perille.
[/quote]

Mullakin! Meen sillä ympärivuoden. Väliin vaa eri vaatteet eri keleillä.

Vierailija
17/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/naisten-vaatteet/vedenpitavat-kuoritakit/gram-comp-jacket-q/ Tämä ainakin näyttäisi 23000mm pilariarvoksi. Voisi siis tuollakin liikkeessä käydä.

ap

Vierailija
18/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vedenpitävää takkia haluaa, eikä hinta ole ensimmäinen rajoite, niin suosittelen gore-texiä, koska se hengittää paremmin kuin halvemmat vedenpitävät kalvot ja gore-texilla varustetut puvut ovat usein myös muutenkin laadukkaita. Juuri esim Haglöfs on hyvä merkki. Eli jos tarkoitus on myös liikkua siellä sateessa, niin hengittävyys on tärkeää. Gore-tex kalvo ei kuitenkaan koskaan hengitä yhtä hyvin kuin kalvottomat puvut tai softshellit tai windstopperit. Gore-texejä saa myös hengittävämpinä versioina. DWR-pinnoite ei takaa vedenpitävyyttä, vaan se on vaan kankaan pintakäsittely, joka tekee kankaasta vettähylkivän, jolloin puvun hengittävyys toimii paremmin verrattuna siihen että pintakangas kastuu märäksi. Kyseisen DWR-käsittelyn voi tehdä sekä kalvollisille että kalvottomille puvuille ja sen voi uudistaa kotonakin pesukoneessa esim NikWaxin tuotteilla.

Vierailija
19/47 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista! :)

ap

Vierailija
20/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin retkeilykauppaan. Urheilukaupoissa myydään urheiluvaatteita, niissävedenpitävyys ei ole tärkein ominaisuus.

Mulla on Marmot-merkkinen puku. En ole Suomesta ostanut, mutta sanoisin että useamman satasen on maksanut. Tällä on tehty pitkiä vaelluksia myös oltu koko päivä sateessa.

Mutta en mä kyllä ehkä tuollaista pukua hankkisi jonnekin leikkipuistoon, ellen siis olisi töissä siellä.

Mä käytin itse aikanaan öljykangastakkia. Pituutta oli reiteen ja jos oli saappaat jalassa niin kyllä sillä pärjäsi jos ei tuntikaupalla ollut sateessa. Etuna se, että sen kanssa saattoi käydä kaupassa ja asioilla. Rattaita työntäessä ei ollut kiva pitää sateenvarjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän