Totaalikyllästyminen mieheen, mikä avuksi?
Olemme olleet jo reilusti yli 10 vuotta yhdessä, on lapsia jne. Aika paljon on ollut vastoinkäymisiä näinä vuosina. Meistä riippumattomia, sekä suhteeseen itseensä on liittynyt paljon haasteita.
Mies oli tosi lapsellinen vielä silloin kun alettiin seurustella ja meni vuosia ennen kuin hän vähän edes kasvoi ihmisenä. Olin lasten kanssa paljon yksin kun he olivat pienempiä, jouduin ottamaan paljon vastuuta perheestä, kodista, taloudesta.. Mies on vähän skarpannut näinä vuosina, kun on ikää tullut enemmän, mutta ei mielestäni tarpeeksi. Lisäksi minun on ehkä vaikea unohtaa ja antaa anteeksi vanhoja asioita, kun yhä edelleen koen että moni asia on epäreilua suhteessa. Kommunikointi on aina ollut haastavaa, mies aina puolustelee itseään kun hermostun jostain, ei esim ole tehnyt ollenkaan kotitöitä tms, ja kauniit pyynnöt eivät ole ”menneet perille”. Ylipäänsä tuntuu että itse olen aina ns pitänyt pakkaa kasassa. Myös raha-asioissa mies huono. Yksinkertaiset asiat kuten kaupassa käynti vaatii melkein että kädestä pitäen pitää kertoa mitä sieltä ostetaan. Rehellisesti olen monesti tuntenut itseni joksikin tukihenkilöksi.
Mies kovasti sanoo että haluaa muuttua lisää, eikä halua olla sellainen joka pitää itsestäänselvyytenä että lapset ja koti on hoidossa, mutta silti hän tekee sen. Jos hän tulee kotiin töistä, niin ei hänelle tule edes mieleen että voisi käydä kaupassa tai alkaa laittaa ruokaa, ellei erikseen pyydä. Vaikka aina pitää syödä iltaisin ja tämä asia on puhuttu läpi miljoonat kerrat. Silti ei vaan onnistu?
Minulla on halutkin mennyt jo useampi vuosi sitten ja mies harmittelee kun ei ole parisuhdetta, eli toisinsanoen hän ei saa seksiä.
Mikä oikeasti avuksi? Voiko tilanne enää muuttua paremmaksi? Parisuhdeterapiassa olemme olleet pariinkin kertaan, nyt viimeksi mies halusi lopettaa sen kun koki jotenkin että terapeutti oli huono.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei tee juuri lainkaan kotitöitä. Aikanaan väännettiin tästä vuosia, kunnes luovutin. Ne ei vaan jotenkin suju eikä hän huomaa niitä. Mutta sitä suuremmalla syyllä pidän itsestäänselvänä, että hän tuo rahaa talouteen eikä rahan käytössä perheen hyväksi pihtaile pätkääkään. Mikä se ap:n miehen panostus on yhteiseen kotiin ja perheeseen, ei tullut aloituksesta ilmi...
Tämäpä juuri. Itselläni ihan hyvä työ, olen monina vuosina tienannut enemmän kuin mieheni ja olen myös maksanut huomattavan paljon enemmän perheen yhteisistä menoista! Yksi syy siihen on, että olen paljon parempi rahankäytössä kuin mieheni. Saan säästöön rahaa esim yhteisiä matkoja varten, joka mieheltä ei taas onnistu, koska rahat vaan katoaa kaikki jonnekin. Toisaalta sitten taas kitsastelee lasten hankinnoissa, ravintolaan jos mennään perheenä syömään niin on liian kallista jne. Omiin juttuihin raaskii kyllä laittaa rahaa.
Voisin olla itse vaikka osa-aikatyössä jos mies olisi hyvätuloinen! Ja näin ollen minulle jäisi myös enemmän aikaa hoitaa perhettä ja kotia. Antaisin paljon enemmän miehelle varmasti anteeksi, jos hän maksaisi suurimman osan perheen yhteisistä menoista ja olisi sillä tavalla myös taloudellinen turva, ettei itse tarvisi yksin stressata myös raha-asioista. T. Ap
KYLLÄ pojat ja tytöt kasvatetaan ihan eri tavalla. Äidit ne on ne, jotka miehet ovat pilanneet. Paapotaan aikuiseksi asti, katsotaan sormien väli typerää käytöstä ja annetaan hyväksyntä, vaikka käyttäytyisi holtittomasti (rahan, kumppaneiden, viinan... you name it) suhteen. Tytöille ei sallita samaa.
Tiedän lukuisia miehiä samoilla ominaisuuksilla. Jos ei koskaan ole tarvinnut tsempata, miksi sitä jaksaisi myöhemminkään kun ikää karttuu ja mukavuudenhalu lisääntyy? Joku nainen kuitenkin on aina valmis hyväksikäytettäväksi äidilliseen paasaaja-rooliin.
Oma miehenalkuni (pian 40v) on vasta viimeisinpinä vuosina alkanut tehdä enemmän, kun olen vähentänyt puolesta tekemistä merkittävästi. Odotan päivää, kun hän osaa ostaa kaupasta monipuolisesti ruokaa ja tarviketta, eikä vain saman illan mikroruokaa ja karkkia - senkin itselleen. Siivota ei osaa (=viitsi). En tunne kovin montaa samanlaista naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suurin osa miehistä tuollaisia, en itse tunne yhtäkään.
Mistä tiedät miten kukakin mies kotonaan käyttäytyy? Voi esittää muille ihmisille normaalia, ja silti neliraajahalvaantua kun pitäisi lapset ruokkia.
No siitä kun tunnen heidän puolisonsa, jotka kertovat heidän elämästään. Tiedän miten hoitavat, ruokkivat ja kuskaavat lapsiaan, käyvät töissä ja tekevät kotitöitä jne. mitä normaalit nykymiehet tekevät. Olen myös itse todistanut kylässä ollessani, kun mies vaikkapa tulee kauppakassin kanssa kotiin lapsen kuskausreissulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se muutu. Tuhannet naiset ovat vaan tottuneet vastaavaan tilanteeseen! Se on jokaisen oma valinta. Joku haluaa pitää kiinni ehjästä perheestä (oman jaksamisen kustannuksella), osa lähtee hakemaan parempaa parisuhdetta. Mitä jos kävisit yksin terapiassa?
Mut onko niin että suurin osa miehistä on tuollaisia? MIKSI he ovat tuollaisia? En usko että poikia ja tyttöjä kasvatetaan täysin eri tavalla.. Onko muunlainen mies vaan erikoinen harvinaisuus, kun näitä tämäntyyppisiä on myös tuttavapiirissä enemmänkin. Ja sillähän se mieskin aina puolustelee käytöstään, kun muut kuulemma ihan samanlaisia.. Aivan samanlaisia riitoja jne. Miehet vaan on sellaisia jne. En jaksa uskoa että asia on oikeasti näin, mutta tällä tavalla ei tarvitse tulevaisuudessakaan ottaa vastuuta asioista. T. Ap
Kysymys on siitä onko ihminen ikinä itsenäistynyt ja aikuistunut. Siihen sisältyy vastuunottoa mm omasta elämästä, terveydestä, siisteydestä ja viihtymisestä, terveestä ruokavaliosta, päihteettömyydestä jnejne. Kuulostaa ikävä kyllä siltä että monien teidän "miehet" eivät ole niin aikuistuneita ja vastuullisia kuin voisi olettaa. Varsinkin jos jo lapsiakin tullut ja vaikka töissä kävisikin.
Sepä se. Minusta tuntuu uskomattomalta että reilusti yli 40v perheenisä ei vaan suoriudu ihan perusasioista. Mitään ei osaa suunnitella pidemmän päälle myöskään. Mutta hän puhuu sillä tavalla että ikäänkuin se olisi ihan täysin normaalia, eikä hän ymmärrä ollenkaan mistä edes puhun. Ja että ongelma on vaan se, kun minä vaadin liikaa ja ei ole seksiä. Mietin vaan jos molemmat olisivat yhtä välinpitämättömiä/kädettömiä niin johan lapset olisi varmaan jo huostaanotettu.. Elämä olis yhtä kaaosta vaan ja tulipalojen sammuttelua. T. Ap
Millaisen työnjakomallin hän on saanut lapsuudenperheestään?
Työnjakomalli on oikeastaan ollut se että vanhemmat hoitavat kaiken tai sitten jättävät hoitamatta. Miehen isä
osallistuu kotitöihin varmaan siinä missä äitikin, ehkä ruokapuolesta vastuu on ollut äidillä enemmän. MUTTA kaikki lapset, niin sisko kuin velikin tosi avuttomia mitä tulee ihan perusasioihin, jotenkin elämänhallinta ei vaan ole kunnossa. Anoppi käy aikuisilla lapsilla siivoamassa (ihan tosi) ja lapsenlapset tuodaan mummolaan joka viikonloppu hoitoon.. Ruokaa ei osata laittaa, eikä tehdä mitään muutakaan, silti valitetaan kun kaikki on niin rankkaa. T. Ap
Mistä ne kelvottomat miehet ja lapset aina tupsahtavat av-mamman elämään? Tuntuu että palstavalittajat suhtautuvat elämäänsä niin kuin joku ajopuu virtaan. Mies on ollut alusta asti huono, ja silti sen kanssa ollaan vuosikymmenten jälkeenkin yhdessä ja lapsia on tehty. Jotenkin siinä vain kävi niin. Sadastuhannes identtinen tarina palstalla.
aina joku akka mölisemässä perheasioitaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei tee juuri lainkaan kotitöitä. Aikanaan väännettiin tästä vuosia, kunnes luovutin. Ne ei vaan jotenkin suju eikä hän huomaa niitä. Mutta sitä suuremmalla syyllä pidän itsestäänselvänä, että hän tuo rahaa talouteen eikä rahan käytössä perheen hyväksi pihtaile pätkääkään. Mikä se ap:n miehen panostus on yhteiseen kotiin ja perheeseen, ei tullut aloituksesta ilmi...
Jos kotityö ei suju niin onko se laiskuutta, kun ei viitsi edes yrittää? Miten se töitten teko sitten tuommoisella onnistuu? Vai onko se vaan päättänyt olla hankala ja jättää kotityöt naisen tehtäväksi? Täähän voi olla ihan suunniteltu juttukin, meinaan tämmöisiäkin miehiä on.
Voihan kysymys olla siitäkin ettei se jaksa töitten lisäksi muuta tehdä kuin levätä ja en tiedä paremmin mikä työ sillä on. Tai sitten se ei haluu joutua tossun alle...syitä voi olla monia...
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne kelvottomat miehet ja lapset aina tupsahtavat av-mamman elämään? Tuntuu että palstavalittajat suhtautuvat elämäänsä niin kuin joku ajopuu virtaan. Mies on ollut alusta asti huono, ja silti sen kanssa ollaan vuosikymmenten jälkeenkin yhdessä ja lapsia on tehty. Jotenkin siinä vain kävi niin. Sadastuhannes identtinen tarina palstalla.
Tai ehkä monet miehet on vaan tuollaisia…
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta! Oon ihmetellyt samaa, varsinkin kun itse olen yksinäinen mies joka ei oo ikinä kelvannut naisille, mutta pidän esim asuntoni kunnossa ja otan vastuun elämästäni. Mutta niin ne vaan näyttää kaikenlaiset äidin pojat löytävän naisen ja lisääntyvän myös. Ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotityö ei suju niin onko se laiskuutta, kun ei viitsi edes yrittää? Miten se töitten teko sitten tuommoisella onnistuu? Vai onko se vaan päättänyt olla hankala ja jättää kotityöt naisen tehtäväksi? Täähän voi olla ihan suunniteltu juttukin, meinaan tämmöisiäkin miehiä on.
Voihan kysymys olla siitäkin ettei se jaksa töitten lisäksi muuta tehdä kuin levätä ja en tiedä paremmin mikä työ sillä on. Tai sitten se ei haluu joutua tossun alle...syitä voi olla monia...
Niin että joutuu tossun alle kun tekee akkojen hommia? Toisinsanoen on tasa-arvoisessa suhteessa? Eli naisen kuuluu olla alistettu? Edes tasa-arvo ei käy.
Joko eroa ja vaihda miestä mieleiseen, mies ottaa omanlaisen myös. Tai sitten hyväksy ettei mies ole oma-aloitteinen "pinko" ja ei huomaa arjen tehtäviä. Hän ajattelee usein työn jälkeen varmaan lepoa sohvalla, kuten muutkin. Ja ehkä voit ohjeistaa paperille etukäteen, jos hän haluaa ohjeita eikä inhoa niitä. Kyllä me naisetkin joskus saatamme huomata viime tingassa että pitipäs tehdä vielä se ja se. Ei sovittaisi miehelle joka siitä ärsyyntyy. Ehkä kemianne vain ovat erilaisia vähän. Haluat yhtä ja mies tehdä asiat toisella tavalla. Mutta lapset on pakko huomioida etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Joko eroa ja vaihda miestä mieleiseen, mies ottaa omanlaisen myös. Tai sitten hyväksy ettei mies ole oma-aloitteinen "pinko" ja ei huomaa arjen tehtäviä. Hän ajattelee usein työn jälkeen varmaan lepoa sohvalla, kuten muutkin. Ja ehkä voit ohjeistaa paperille etukäteen, jos hän haluaa ohjeita eikä inhoa niitä. Kyllä me naisetkin joskus saatamme huomata viime tingassa että pitipäs tehdä vielä se ja se. Ei sovittaisi miehelle joka siitä ärsyyntyy. Ehkä kemianne vain ovat erilaisia vähän. Haluat yhtä ja mies tehdä asiat toisella tavalla. Mutta lapset on pakko huomioida etukäteen.
Niin tai sitten lapsetkin jätetään vaan huomioimatta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
aina joku akka mölisemässä perheasioitaan muille.
Osui ja upposi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten lapsetkin jätetään vaan huomioimatta etukäteen.
Niin ja AP:n ongelmahan oli että jättää kaikki huomioimatta. Voi olla joku tarkkaavaisuus häiriökin tai vajaaälyisyys, mahdollisesti liiallisen seksin harjoittamisen takia. Ja lihan syönnin takia.
Tuon ruuanteon suhteen, olisiko mahdollista vaikka tehdä lista minä päivinä mies tekee ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, mutta entä sitten? Ei kai silti ole pakko mennä niiden kanssa naimisiin ja hankkia lapsia? On monet ahmatkin vihaisia, mutta en minä sellaista raahaa kotiini ja yritä pariutua sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, mutta entä sitten? Ei kai silti ole pakko mennä niiden kanssa naimisiin ja hankkia lapsia? On monet ahmatkin vihaisia, mutta en minä sellaista raahaa kotiini ja yritä pariutua sen kanssa.
Entä jos virhe on jo tehty? Kaikki tekee virheitä, kukaan ei ole täydellinen. Pakkohan jossain on saada sitten purkaa mieltään. Esim av:lla. Ja niin moni myös tekee…
Vierailija kirjoitti:
Tuon ruuanteon suhteen, olisiko mahdollista vaikka tehdä lista minä päivinä mies tekee ruokaa?
Miksi mies ei tekisi tällaista listaa itselleen? Vaan eipä ole ilmeisesti tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Koska yhä suomalaisilla on kulttuuri, jossa naisen on "tyydyttävä" siihen, mitä saa. Vasta 30v iän jälkeen aletaan ymmärtämään, että hei ei minun tarvitse tyytyä mihinkään.
Millaisen työnjakomallin hän on saanut lapsuudenperheestään?