Kilpirauhasen vajaatoiminta /elämäntapaohjeet
Minulla ilmeisesti on kilpparin vajaatoiminta. Mitään oireita ei ole, labroista vaan pomppasi ja nyt ne ensi viikolla vielä tarkistetaan uudestaan.
Onko kukaan saanut kilpparia kuriin elämäntavoilla? Jollain tietyllä ruokavaliolla, gluteeniton tms?
En ole lihava (170cm/61kg) ja arkiliikun paljon, kuntoliikun peri kertaa viikossa, mutta syön kyllä aika paljon sokeria.
Kommentit (26)
Elimistön matala-asteinen tulehdustila joka ilmeisesti tuhoaa kilpirauhasen toimintakykyä tms. Se on ihan yleisesti tiedossa että näiden välillä joku linkki, mutta gluteeni-teoriaa lääketiede taas ei tunnusta. Eli se liittyy kokemusperäiseen tietoon. Näistä jodipitoisista ruoista oli myös kirjoituksia (joditabletteja ei tietenkään saa syödä!)
Spiruliinaa en halua ottaa koska olen katsonut joskus dokumentin missä niiden jauhepurkkien sisältö analysoitiin ja seassa oli ties mitä torjunta-aineiden jäämiä, sama homma oli jossain kuivatuissa goji-marjoissa.
Eli ihan normi ruokavalion muutoksilla mennään. Kotimaisia marjoja ja kasviksia menee jo nyt ihan arkiruokavaliossa. Lihaa ei ollenkaan, kalaa jonkin verran, mutta myös leipää aika paljon ja niitä sokereita myös.
Miten te gluteenittomat olette kokeneet muutoksen? Itse ajattelen että leivän jättäminen olisi aika iso muutos arkeen. Meillä myös leivotaan paljon..toki on olemassa myös glut.jauhoja, mutta on se erilaista silti.
Ap
Onko keliakiaa sairastavilla usein kilpirauhasvaivaa?
Ruokavalio kunnossa. Vaihdevuosi-ikä 50+.
Glut leivontaan sitkoksi psyllium, hyvin onnistuu sämpylät, peltileipä jne. jos ite leipoo. 🙂
Ferritiini on oltava riittävän korkealla että kilpirauhaslääke toimii kunnolla. Useat lääkärit eivät tätä ymmärrä, katsovat vain hemoglobiinin joka vo olla hyvä ja silti varastorauta ihan nollilla.
Lisäravinteet tukevat kilpirauhasongelmaisen terveyttä, mm. seleenillä voi autoimmuunimuotoisessa taudissa saada vasta-ainearvot laskemaan.
Matala-asteisen tulehdustilan korjaamiseen suosittelen z i n z i n o-öljyä. Ja ennen pskamyrskyä, en hyödy tuon sanomisesta millään muotoa. Itse en voi sitä käyttää mutta muut perheestä ottavat joka päivä.
Tiedän tästä sairaudesta paljon enemmän kuin lääkärit, ikävä kyllä. Sanoisin että älä turhaan stressaa sitä lääkityksen aloittamista, sehän ei oikeastaan ole edes lääke vaan hormoni joka sinula ei toimi kunnolla. Mutta varaudu siihen että sinun täytyy itse olla itsesi paras hoitaja ja osata etsiä ja vaatia oikeanlaista apua. Lääkärit suhtautuvat tähän usein todella kevyesti vaikka lähellekään kaikilla hoito ei mene niinkuin strömsössä, oikean lääketasapainon löytäminen voi viedä vuosia. Etsi tietoa kilpirauhas.infosta, sieltä saa hyviä vinkkejä ja vertaistukea
Ja ikää ap:llä on?