Työskentelin koulunkäynnin ohjaajana ja paloin loppuun. Jouduin jäämään pois työelämästä, en ole vieläkään toipunut puolen vuoden sairasloman jälkeen.
Koulunkäynnin ohjaajien kohtelu työelämässä on suuri epäkohta yhteiskunnassamme. Palkka on työmäärään ja vastuuseen nähden aivan liian pieni. Ohjaajat joutuvat päivittäin työssään kestämään opettajien ja oppilaiden heitä kohtaan harjoittamaa tyranniaa. Oppilaiden harjoittama väkivalta on jokapäiväistä. Tässä tulee vastaan suuri työn epäkohta. Ohjaajilla ei ole minkäänlaisia kurinpito- tai kiinnipito-oikeuksia. Yläkouluikäisen pojan väkivaltainen käytös aiheutti sen, että minä paloin loppuun kolmen vuoden työuran jälkeen, enkä ole valmis palaamaan työelämään vielä kuukausiin. Syvästi työstäni traumatisoituneena....
Kommentit (167)
Lakko ei auttaisi ja olisi väärin , kuten hoitajienkin lakko on. Mutta opettajien työolot ovat nykyään kurjat. Syy on vanhemmissa , jotka eivät huolehdi jälkikasvunsa kasvattamisesta ka tapojen opettelusta. Ei ole opejen tehtävä olla järjestyksenpitäjiä. Lisäksi opettajilta on viety työkaluja, oppilaat saavat tehdä melkeinpä mitä huvittaa, jos ylipäätään huvittaa ja vanhemmat säestävät tätä oppilaan oikeutta . Ihan hulluksi menee- sekoaa opettajat ja oppilaat.
Kyllä ohjaajien asema on paljon surkeampi kuin oppilaiden ja opettajien
Voimia ♥️♥️♥️ teette tärkeää työtä
Burnikset ovat ohjaajilla yleisiä
Vierailija kirjoitti:
Niin on opettajillakin
Tuollaiset loppuun palamiset ovat täysin omaa syytä. Aikuisen ihmisen pitäisi osata kuunnella kehoaan ja hakea sairaslomaa/irtisanoutua ennen kuin palaa loppuun. Suomi on sairaiden paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset loppuun palamiset ovat täysin omaa syytä. Aikuisen ihmisen pitäisi osata kuunnella kehoaan ja hakea sairaslomaa/irtisanoutua ennen kuin palaa loppuun. Suomi on sairaiden paratiisi.
Sairaslomaa kun hakee niin joutuu koko työyhteisön silmätikuksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin tilannettasi ja toivotan voimaantumista.
Olen koulunkäyntiavustaja erkkaluokilla 13-15 vuotiaille oppilaille. Mistään opiskelusta ei voi oikein puhua ja miksi vertaan työtäni isokokoisten päiväkotilasten hyysäämiseen. Työssä desipelimäärät ylittyvät joka tunti ja päiväni alkavat usein ihan sen mukaan millä tuulella oppilaat ovat. Välillä haistatellaan v....ttua ja välillä ollaan ylimpiä kavereita. Arvaamatonta ja raskastakin, sillä jos joku päättää riehua ympäri luokkaa ja kieltäytyä istumasta paikallaan ei siinä oikein auta muu kuin rauhassa seurata katsellaan koska tilanne on ohi. Saati ne kullanmurut, jotka ovat koko ajan huutamassa p..ka p..ka joka sanaan mitä ope sanoo.
Pidän kuitenkin oppilaista. Saan usein nauraa naseville kommenteille ja kapinamielelle. Suurimmalla osalla äly ja järki toimii, mutta ymmärrys sääntöjä ja oppimista kohtaan on miinuksella.
Laaja-alainen erkkaope on usein ilo seurata kaikessa osaamisessaan ja oppilaiden käsittelyssään. Olen oppinut heiltä tosi paljon ja löytänyt oman tyylini luovia avustajana erkkaluokissa. Valitettavasti sekaan mahtuu myös kokemattomia, epäpäteviä opettajia ja jotka ovat ihan yhtä rasittavia kuin oppilaatkin.
IHmettelen myös surkeaa palkkaa. Avustaja ei onneksi joudu ottamaan vastuuta oppilaista, enkä siksi suostu muiden avustajiemme tavoin seuraamaan opettajien vanavedessä tiukkoja sääntöjä noudattaen sekä stressaten. Olen tyytyväisempi omaan tyyliini ja myös oppilaat vaistoavat sen, sillä oppilaat saattavat puolustaa minua muille oppilaille ja jotka eivät vielä tunne minua. Se helpottaa kovasti työtäni, että pahin suupalttioppilas käy ojentamassa uutta minulle haistattelevaa.
Toivoisin, että kouluissa ymmärrettäisiin avustajaresurssi syvällisemmin. Olisi kohtuullista maksaa myös hyvästä suomen kielen taidosta ja jota ammatissa vaaditaan. Nyt on aivan sama osaako suomea hyvin tai huonosti, sillä osa kouluista hyödyntää avustajia lähinnä kahvipöydän siivoojina ja monistajina. Siinä ei puhetta saati osaamista tarvita.
Avustajien väsyminen on useamman koulun ongelma ja saikut heillä venyvät pitkiksi. Avustajilla ei yksinkertaisesti ole omaa paikkaansa luokissa ja heitä ei ihan joka paikassa noteerata osana opetussuunnitelmaa. Liekö vanhemmatkaan tietävät avustajian suurta panosta lastensa koulunkäynnissä?Saikuttavatko avustajat paljonkin?
Siis on aivan eri asia olla kouluavustajana, kuin olla koulunkäynnin ohjaaja.
Koulunkäynnin ohjaajaksi pääsee vain koulutuksen kautta.
Kouluavustajan saattaa olla toisinaan vaikka välivuotta pitävä ylioppilas, tai kuka muu tahansa.
Siihen ei vaadita mitään alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua surettaa tää ketju. Ihmiset joutuu henkensä edestä tekemään hommia ja yhteiskunta luottaa siihen, että kun on kutsumusammatteja, ei tartte maksaa mitään. :(
Juu. Ne muutamat opetkin tässä ketjussa huutavat että "mitä järkeä kouluttautua opeksi jos assarina saa saman palkan" eli mennään puolustuskannalle vaikka siihen ei ole mitään syytä. Tekisivät ohjaajan hommia kuukauden 1350e nettopalkalla niin aivan satavarmasti olisivat menossa heti lakkoon työn vaativuuden nähdenv verrattuna liian matalaan palkkatasoon. Cut the crap.
Ei mielestäni kukaan ole sanonut, etteikö koulunkäynninohjaajille pitäisi maksaa enemmän. Eihän se ole opettajien haluamisesta tai vastustamisesta kiinni. Miksi opettajien pitäisi lakkoilla koulunkäynninohjaajien puolesta sen enempää kuin koulun keittäjien tai vahtimestarienkaan puolesta? Mikseivät koulunkäynninohjaajat itse lakkoile? Kummallinen ajatus, että pitäisi lakkoilla jonkin toisen ammattiliiton työntekijöiden puolesta. On jokaisen ammattiliiton oma asia ajaa jäsentensä etua.
Eihän tuossa missään väitetäkkään, että opettajien kuuluisa lakkoilla ohjaajien puolesta.
Ei suoraan, mutta viestissä sanotaan, että jos opettajat kokeilisivat koulunkäynninohjaajan työtä (moni opettaja muuten on tehnyt opiskeluaikana näitä töitä), menisivät opettajat heti lakkoon. Tämän ajatuksen ideasta en oikein saanut kiinni. Jos koulunkäynninohjaajan palkkaus ei vastaa työnkuvaa, miksi he eivät itse mene lakkoon? Miksi opettajille pitäisi osoittaa, kuinka vaativaa koulunkäynninohjaajan työ on? Eiväthän he koulunkäynninohjaajien palkoista päätä.
Eivät mene lakkoon koska se on tehty mahdottomaksi. Koulunkäynninohjaajilla ei ole liittoa. Työnantaja on henkilöstövuokrausfirma ja peruspalkka on niin matala, että jos ohjaajat olisivat kuukauden lakossa niin moni ei pystyisi maksamaan vuokraansa. Esimerkiksi.
Miten niin ei ole liittoa. Hehän ovat lähes kaikki töissä julkisella puolella.
Kunnallisissa kouluissa.
Kunnan työntekijöiden liitot ovat JHL tai JYTY, voi liiittyä kumpaan tahansa.
Noihin ne kaikki kuntatyöntekijät kuuluvat.
Erikseen sitten opettajat ja lääkärit (akateemisia) sekä korkeastikoulutetut.
Toimistoissa ja muissa kunta-alalla toimivat kuuluvat nimenomaan noihin liittoihin.
Samoin laitoshuolto ja kiinteistö-ja tekninen puoli.
Olen opettaja ja kyllä on surullista lukea kommentteja opettajien huonosta käytöksestä. Opiskeluaikana olin lyhyen hetken ohjaajana yhdessä koulussa, jossa ohjaajilla oli oma taukohuone eikä opehuoneeseen ollut asiaa. Oli kummallinen kokemus. Muuten olen aina ollut hyvissä työyhteisöissä töissä, joissa ohjaajat ovat arvostettuja työkavereita. Toivottavasti mätiä työyhteisöjä ei ole paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on opettajillakin
Opettajilla vielä yleisempiä kuin ohjaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnipito-oikeus on, jos oppilas on väkivaltainen. Pitäähän oppilas itse ja muut turvata, jos saa väkivaltaisia raivokohtauksia. Toki mahdollisimman vähän voimaa käyttäen, eikä lasta saa satuttaa.
Entä jos ohjaaja ei käytä voimaa ollenkaan mutta lapsi väittää tuollaisen tilanteen jälkeen tulleensa satutetuksi ? Mikä on ohjaajan oikeusturva? Kumman sana painaa enemmän, lapsen vai ohjaajan?
Kiinnipitotilanteissa pitää olla aina myös vähintään kaksi aikuista. Myöskään väkivaltaiseksi tiedetyn oppilaan kanssa ei jätetä ketään kahden.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja kyllä on surullista lukea kommentteja opettajien huonosta käytöksestä. Opiskeluaikana olin lyhyen hetken ohjaajana yhdessä koulussa, jossa ohjaajilla oli oma taukohuone eikä opehuoneeseen ollut asiaa. Oli kummallinen kokemus. Muuten olen aina ollut hyvissä työyhteisöissä töissä, joissa ohjaajat ovat arvostettuja työkavereita. Toivottavasti mätiä työyhteisöjä ei ole paljoa.
Tuo ei ole mitenkään poikkeuksellista, että ohjaajille on varattu oma taukotila, jopa omat istumapaikat (pahimmassa tapauksessa ei istuimia ollenkaan). Ohjaajilla ja opettajilla on aivan eri työedut, ja tätä sairasta systeemiä monessa paikassa rehtorit tukevat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnipito-oikeus on, jos oppilas on väkivaltainen. Pitäähän oppilas itse ja muut turvata, jos saa väkivaltaisia raivokohtauksia. Toki mahdollisimman vähän voimaa käyttäen, eikä lasta saa satuttaa.
Entä jos ohjaaja ei käytä voimaa ollenkaan mutta lapsi väittää tuollaisen tilanteen jälkeen tulleensa satutetuksi ? Mikä on ohjaajan oikeusturva? Kumman sana painaa enemmän, lapsen vai ohjaajan?
Kiinnipitotilanteissa pitää olla aina myös vähintään kaksi aikuista. Myöskään väkivaltaiseksi tiedetyn oppilaan kanssa ei jätetä ketään kahden.
Olen ohjaaja ja opettaja on jättänyt minut useita kertoja kahden väkivaltaisen oppilaan kanssa. Ei siis päde tuo tositilanteissa työelämässä.
Ajatuksia herättävä ketju.
Itse olen lähihoitaja, koulunkäynninohjaajaksi hakeuduin päivätyön perässä.
Väkivallan uhka päivittäistä, netto 1600€ täysillä tunneilla. Ihan surkea palkka.
Olen erityisluokanopettaja ja alkupalkka alkaa numerolla 2, aivan kuin hoitajilla. Koulutus on paljon pidempi. Koulunkäyntiohjaajilla koulussamme myös numerolla 2 alkavia palkkoja, palkkauksissa varmaan paljon eroja
Jos jonkun ammatin palkkoja pitäisi nostaa niin kyllä ne olisi nämä kouluavustajat/ohjaajat..
LAkothan kaavailevat palkankorotuksia koulunkäyntiavustajille
2 talvea tein tuota henkeni pitimiksi, nyt olen ollut 22 vuotta siistissä sisätyössä koneinsinöörinä. Kouluttautuminen kannattaa ja hetkeäkään en vaihtoa kadu.
Lakko olisi paikallaan.