Onko LinkedInin hyödyllisyys harhaa?
Olen pohtinut asiaa useasti viime vuosien aikana. Tunnen yhtä lailla ihmisiä keille on tarjottu töitä LinkedInin kautta, mutta myös heitä ketkä ovat onnistuneet työllistymään oman alan asiantuntijatöihin melko vaivattomasti, vaikka he eivät ole somessa ollenkaan. Yhtä kaikki he ovat kuitenkin työllistyneet aloille, missä LinkedInissä oleminen yleisen keskustelun perusteella voisi luulla olevan lähes tulkoon pakollista. Onko linkkarissa oleminen siis oikeasti välttämätöntä, vaikka onko tässäkin yksi keinotekoisesti luotu tarve vailla todellista pohjaa?
Kommentit (54)
Minä en saa tietojani pois sieltä ja kopioita minusta vieraan naisen kuvalla on lähes 10 kpl... tuntuu ihan rikolliselta meiningiltä... sitten ne jotenkin roikkuvat mun puhelimessa ja sieltäkään en saa niitä pois... olen jopa kirjoittanut heille kirjeen... ei voi olla ketään muuta mun nimellä ja tiedoilla... JOTAIN TÄYTTÄ PASKAA TÄMÄKIN SIIS ON!!! SUOSITTELISIN VAROMAAN!!!
Riippuu vahvasti alasta. Hyödyllisin niille, joilla vientiä joka tapauksessa.
Parempi otsikko olisi voinut olla: "Onko Linkedinin välttämättömyys harhaa?". Siihen vastaus on kyllä.
Ei, ainakin itseni on viime vuosina bongattu juuri LinkedInistä useampaankin rekryyn ja viimeisimmästä sain uuden työpaikan juuri viime vuonna. Rekrytoijat sekä Suomessa että kansainvälisesti oikeasti selaavat noita profiileita ja ovat yhteydessä profiilin perusteella kiinnostavilta vaikuttaviin tyyppeihin. Eli kannattaa pitää profiili jotakuinkin ajan tasalla ja välillä jotain postatakin, niin kummasti laajentaa työnsaantimahdollisuuksiaan.
Työnantajana olisin vain tyytyväinen, mikäli en löytäisi potentiaalisesta työnhakijasta mitään googlaamalla. Tuskinpa olisi silloin riskiä, että omalla naamallaan yritystä edustaen kirjoittaisi mitään sontaa koko kansan luettavaksi.
Minulle ei ollut mitään hyötyä, ahdistusherkkänä ihmisenä päinvastoin ahdistuin siitä, että minulla mokoma on. En ikinä löytänyt aikaa pitää tiliäni kunnossa ja mitä pidempään jätin asian hoitamatta, sitä enemmän vain stressasin, kunnes lopulta jokainen e-mailiin tullut tieto siitä, että jokun on katsonut tiliä, aiheutti vain paniikkia. Lähdin siis lopulta pois.
Ihmiselle, jolla ei ole aikaa hoitaa tota(kin) hommaa muiden hommien lisäksi, niin ei ole hyvä. Aikarosvo, kuten niin moni asia nykyään. Joillekin toki hyvä, kuten varmaan juuri insinööreille ym.
Etsittekö te töitä jatkuvasti, vai miksi linkkari on arjessa niin tarpeellinen? Olen itse sitä sorttia, että sitoudun työpaikkoihin useiksi vuosiksi kerrallaan. Paljon vähemmän vaivaa lähettää vaikka se 30 hakemusta kerran 5 vuodessa, kuin ylläpitää kuukausittain tai jopa viikottain.
Lindkelnistä voi etsiä vaikka vanhojen luokkakavereiden peofiileja. Ei mitään tietosuojaa esim. työnantajan tunnistamisen avulla. Tietosi on levällään netissä kun sinne tunnukset luot.
> Tunnen yhtä lailla ihmisiä keille on tarjottu töitä LinkedInin kautta
Niin varmaan!
Vierailija kirjoitti:
Lindkelnistä voi etsiä vaikka vanhojen luokkakavereiden peofiileja. Ei mitään tietosuojaa esim. työnantajan tunnistamisen avulla. Tietosi on levällään netissä kun sinne tunnukset luot.
Tässä AP. Tätä minäkin pohdin. Luomalla LinkedInin työntekijä sitoutuu toimimaan yrityksen brändilähettiläänä myös vapaa-ajallaan. Eikö tälläinen ole ihmisistä ahdistavaa?
Eihän se välttämättömyys ole ja hyvä tekijä kyllä saa työtä ilmankin. Mutta itse sain viimeisimmän työni ihan hakematta, kun rekrytoija löysi minut LinkedInistä ja pääsin suoraan haastatteluihin (siis lähettämättä hakemusta tai edes CV:tä) ja sain lopulta paikan. Edellisen paikan sain ihan perinteisesti itse hakemalla, tosin kyseisen työpaikan ilmoitus oli vain LinkedInissä eli en olisi sitä edes löytänyt, jos en olisi siellä ollut. Sitä edeltävän sain taas niin, että rekrytoija löysi minut LinkedInistä, ja ensimmäisen "oikean" työpaikkani sitten ihan periteisesti hakemalla. Eli kyllä omasta mielestäni tuo LinkedIn laajentaa mahdollisuuksia saada työpaikka ja jopa sellainen, johon ei ehkä itse osaisi edes hakea tai jota ei mistään muualta löytäisi, vaikka hyvä tyyppi kyllä varmasti alalla kuin alalla saa töitä muutenkin. Omalla kohdallani kuitenkin työurani neljästä työpaikasta kolme olisi jäänyt väliin, jos en olisi LinkedInissä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Etsittekö te töitä jatkuvasti, vai miksi linkkari on arjessa niin tarpeellinen? Olen itse sitä sorttia, että sitoudun työpaikkoihin useiksi vuosiksi kerrallaan. Paljon vähemmän vaivaa lähettää vaikka se 30 hakemusta kerran 5 vuodessa, kuin ylläpitää kuukausittain tai jopa viikottain.
Hyvä linkkariprofiili ja voit saada uuden työpaikan lähettämättä yhtään hakemusta.
Ne kuumat yhteydenottopyynnöt keskittyvät niille harvoille joilla on jo töitä. Työttömänä viilasin hienon profiilin sinne, mutta eipä tullut yhteydnottoja. Vähän joka viikko joku haku on saanut minusta osumaa mutta varmaan työhistorian pituus vieroittaa, kukaan ei ole KOSKAAN ottanut yhteyttä. Näen että usein joku vanhasta duunipaikasta on kattellut, että mitähän tuo nykyään duunaa ja ei kai ole menestyneempi kuin minä, mutta ei kuitenkaan ota yhteyttä.
Poistin syntymäajan ja kuvan kun sain työpaikan, koska se on turha tieto, kun tulee 50 mittariin niin poistan koko profiilin koska kukaan ei tule töitä tarjoamaan.
Aivan turha paikka, töitä saa ilmankin. Minullekin jankutettiin, kuinka "asiantuntijatyöntekijä on välttämätöntä olla LI:ssä jos töitä haluaa"
Sitä hiekkalaatikkoa katselin jonkun aikaa, olemattomien taitojen kehumista ja itsensä korostamista, aivan kamala paikka.
Jos headhunter osaa etsiä vaan LI:stä, niin on todella surkea työssään.
Ahdisti koko profiili ja poistuinkin sieltä sitten, eihän se ole muuta kuin paikka, josta uteliaat voi kaivaa tietoja ihmisistä.
Itse juurikin googlettelin vanhoja koulukavereita ja kas kaksi niistä löytyi linkedlnistä. Ja jopa työhistoriaan pääsi käsiksi.
Itse sain nykyisen työpaikkani sen avulla. IT-alalla on ainakin hyödyllinen, tosin ne joista on eniten pulaa (kehittäjät) löytävät helposti töitä ilmankin. Jos vain jaksaa LinkedInin typerää rinkirunkkausta katsella, niin kannattaa sitä profiilia pitää yllä, saattaa saada mielenkiintoisiakin työtarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä linkkariprofiili ja voit saada uuden työpaikan lähettämättä yhtään hakemusta.
Oletan, että hyvän linkkariprofiilin ylläpitoon kuluu joitain tunteja kuukausittain, vaikka työpaikkoja tuskin vaihdetaan ainakaan vuosittain. Lisähintana vielä yksityisyyden menetys. En väitä, etteikö LinkedIn olisi monille aidosti hyödyllinen, mutta välttämätön se missään nimessä ei ole ja töitä voi saada ilmankin. Se, että somessa kaikki on avuliaita ja haluaa verkostoitua, ei tarkoita sitä että todellisuudessa kukaan olisi jeesaamassa mikäli töitä pitää oikeasti löytää. Voi niihin työllistyneisiin vuosikurssikavereihin olla valmistuneena yhteydessä muuallakin kuin linkkarin kautta, ja voivat sitä kautta auttaa jos tarvitsee apua.
Varsin hyödytön on. Sitä kautta työllistyy vain sellainen, joka työllistyy muutenkin. Tarjolla olevat paikat ovat myös yleensä samaa tasoa tai jopa alempaa kuin millä itse on, kun itse hakemalla ihmiset tuppaavat hakemaan aiempaa jollain tavalla parempaa paikkaa.
Joskus voi käydä tuuri, että löytyy paikka, mitä ei olisi tajunnut itse hakea. Monesti ovat "vaikeasti täytettäviä" paikkoja, aletaan etsiä Linkkarista vasta, kun ilmoitukset Oikotiessä ei ole tuottanut sopivia hakijoita. Työkaveri tuli näin, eikä ole ollut työhönsä ollenkaan tyytyväinen. Minäkään en siinä firmassa enää ole, firmastahan ne ongelmat johtuivat, eivät Linkkarista.
Jos on työkokemusta, näyttöjä ja osaamista, ihminen työllistyy ilman someperseilyä ja CV:n viilauspajojakin.
Noin 15-vuoden aikana tullut noin 200 työtarjousta ja kahdessa niistä olen päässyt työsopimukseen saakka ja kumpikin olleet hyviä työpaikkoja. Minulle ainakin hyödyllinen ollut.
Elektroniikka-Inssi