Onko LinkedInin hyödyllisyys harhaa?
Olen pohtinut asiaa useasti viime vuosien aikana. Tunnen yhtä lailla ihmisiä keille on tarjottu töitä LinkedInin kautta, mutta myös heitä ketkä ovat onnistuneet työllistymään oman alan asiantuntijatöihin melko vaivattomasti, vaikka he eivät ole somessa ollenkaan. Yhtä kaikki he ovat kuitenkin työllistyneet aloille, missä LinkedInissä oleminen yleisen keskustelun perusteella voisi luulla olevan lähes tulkoon pakollista. Onko linkkarissa oleminen siis oikeasti välttämätöntä, vaikka onko tässäkin yksi keinotekoisesti luotu tarve vailla todellista pohjaa?
Kommentit (54)
Väitän, että kaikista eniten linkediniin pakkomielteisesti suhtautuvia on nuorten, mielenterveysongelmista kärsivien naisten joukossa. On ahdistusta, masennusta ja riittämättömyydentunnetta. Kaikkea sitä mitä linkedin suorastaan ruokkii.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että kaikista eniten linkediniin pakkomielteisesti suhtautuvia on nuorten, mielenterveysongelmista kärsivien naisten joukossa. On ahdistusta, masennusta ja riittämättömyydentunnetta. Kaikkea sitä mitä linkedin suorastaan ruokkii.
Voit toki väittää vaikka mitä. Minä väitän että sinä et edes käytä LinkedIniä.
Vierailija kirjoitti:
Minut "pakotettiin" tekemään LinkedIn-profiili akateemisten työttömien työnhakukurssilla. Kurssilaiset ovat profiilissani kontakteina, mutta en tunne heitä enkä usko heidänkään pahemmin muistavan minua. Vuosien mittaan olen saanut yhteydenottoja vain varsin epäilyttäviltä ulkomaalaisilta.
En halua poistaa profiiliani siltä varalta, että tarvitsen sitä joskus, mutta siihen saakka haluaisin pitää sen piilossa. Onnistuuko piilottaminen? LinkedInin sivuilla ei ymmärrettävästi ole neuvoja.
Miksi se pitäisi piilottaa? Poista ja tee uusi jos joskus tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindkelnistä voi etsiä vaikka vanhojen luokkakavereiden peofiileja. Ei mitään tietosuojaa esim. työnantajan tunnistamisen avulla. Tietosi on levällään netissä kun sinne tunnukset luot.
Tässä AP. Tätä minäkin pohdin. Luomalla LinkedInin työntekijä sitoutuu toimimaan yrityksen brändilähettiläänä myös vapaa-ajallaan. Eikö tälläinen ole ihmisistä ahdistavaa?
Meillä firman ohjeistus oli, että kaikkien pitää liittyä Linkkariin ja tehdä yhteneväiset profiilit mm. samanlaisella, firman omalla kansikuvalla. Tarkoituksena siis vaan mainostaa firmaa. Pitäisi ahkerasti päivittäin tehdä postauksia, kommentoida kaikkea mahdollista, hankkia kavereita, tykkäillä, jakaa jne. jotta firma saa ilmaista mainosta ja tunnettavuutta sosiaalisessa mediassa.
En suostunut, koska tästä ei makseta mitään ylimääräistä ja jos työnantaja minulta haluaa jotain firmaan liittyviä suoritteita, hän saa luvan maksaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytäkään, sillä en koe sitä hyödylliseksi. Koen linkkarikulttuurin myös jokseenkin vastenmieliseksi enkä halua olla osa sitä.
Itse tykkään siitä, että LinkedInistä voi käydä kurkkaamassa, paljonko projekteissa vastaan tulevilla uusilla tuttavuuksilla on työhistoriaa ja missä rooleissa. En sitten esimerkiksi järkytä ihan tuoreita tyyppejä liian tiukoilla kysymyksillä heti alkuun :) Tai jos jollain on paljon osaamista mitä mulla ei, niin voin sitten kysellä heiltä vinkkejä.
On sieltä toki työtarjouksiakin välillä tullut.
Työnantajan suosituksen vuoksi olen LinkedIn:ssä. Lähinnä mielenkiinnolla olen joskus tutkaillut, ketkä käyvät katsomassa tietojani. Ihmeissäni olen ollut enkä nyt tuon työantajan logiikkaan tajua. Miksi luoda profiili, jota potentiaaliset muut työnantajat käyttävät tiedonlähteenään.? Eivät ole ainakaan muuten osoittaneet halukkuutta päästä minusta tai muista työntekijöistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytäkään, sillä en koe sitä hyödylliseksi. Koen linkkarikulttuurin myös jokseenkin vastenmieliseksi enkä halua olla osa sitä.
Arvasin heti että et käytä. Olet kuitenkin suunnattoman lahjakas kun osaat diagnosoida ihmisten mielenterveysongelmat sovelluksen perusteella jota et käytä ja josta sinulla ei ole mitään omaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään siitä, että LinkedInistä voi käydä kurkkaamassa, paljonko projekteissa vastaan tulevilla uusilla tuttavuuksilla on työhistoriaa ja missä rooleissa. En sitten esimerkiksi järkytä ihan tuoreita tyyppejä liian tiukoilla kysymyksillä heti alkuun :) Tai jos jollain on paljon osaamista mitä mulla ei, niin voin sitten kysellä heiltä vinkkejä.
Stalkata voi ilman omaa tiliäkin.
Alkuperäiseen kysymykseen: kyllä on harhaa. Linkedin ei ole mitenkään välttämätön töiden saamisen kannalta. Siitä on toki apua, mutta yksityisyyttään ei tarvitse myydä saadakseen oman alan töitä. Mikäli töitä ei syystä tai toisesta onnistu saamaan, johtuu se todennäköisemmin alan huonosta työllistymistilanteessa kuin some-tilittömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut "pakotettiin" tekemään LinkedIn-profiili akateemisten työttömien työnhakukurssilla. Kurssilaiset ovat profiilissani kontakteina, mutta en tunne heitä enkä usko heidänkään pahemmin muistavan minua. Vuosien mittaan olen saanut yhteydenottoja vain varsin epäilyttäviltä ulkomaalaisilta.
En halua poistaa profiiliani siltä varalta, että tarvitsen sitä joskus, mutta siihen saakka haluaisin pitää sen piilossa. Onnistuuko piilottaminen? LinkedInin sivuilla ei ymmärrettävästi ole neuvoja.
Miksi se pitäisi piilottaa? Poista ja tee uusi jos joskus tarvitset.
Haluaisin pitää muutaman vanhan kaverini kontakteinani. Menneiden aikojen muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stalkata voi ilman omaa tiliäkin.
Voi tietenkin, mutta kun olen alanvaihtaja, niin minusta on ihan hyödyllistä jos ihmiset tsekkaavat minunkin taustani.
Vierailija kirjoitti:
Ne kuumat yhteydenottopyynnöt keskittyvät niille harvoille joilla on jo töitä. Työttömänä viilasin hienon profiilin sinne, mutta eipä tullut yhteydnottoja. Vähän joka viikko joku haku on saanut minusta osumaa mutta varmaan työhistorian pituus vieroittaa, kukaan ei ole KOSKAAN ottanut yhteyttä. Näen että usein joku vanhasta duunipaikasta on kattellut, että mitähän tuo nykyään duunaa ja ei kai ole menestyneempi kuin minä, mutta ei kuitenkaan ota yhteyttä.
Poistin syntymäajan ja kuvan kun sain työpaikan, koska se on turha tieto, kun tulee 50 mittariin niin poistan koko profiilin koska kukaan ei tule töitä tarjoamaan.
Jep, samaa ajattelen. Linkediniä tuntuu olevan hyödyllinen vain niille "huippuasiantuntijoille". Samaa someilua kuin kaikki muukin nykyään. Ja ihmiset olettavat tämän olevan normaalia. Aivottomuutta, kunhan vaan saadaan maksetuksi omakotitalo ja Audi, velkarahalla.
Voi hyvä ihme... Ei edellisellä kirjoittajalla tuollaista ole kirjattu. Kunhan maalaili keksittyjä tilanteita.