Homojen verenluovutus
Mistä ne tietää onko joku homo, ja että onko tämä homo harrastanut seksiä samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa viimeisen vuoden aikana? Mietinpähän vain.
Kommentit (24)
Eipä ne tiedäkään. Sitä vaan odotetaan ihmisten olevan rehellisiä, kun se kyselylomake pitää kai allekirjoittaakin kunnian ja omantunnon kautta tai jotain sinne päin.
Siinä kysytään naisilta että onko mieskumppani ollut miesten kanssa. Mistäpä sitä voi tietää? Tai esim. toisen pettämisiä mistä voi tulla tauteja. Kaikilta luovuttajilta otetaan verinäyte verenluovutuksen yhteydessä (siitä tutkitaan ainakin hiv) joten miksi homotkin ei vois yhtälailla luovuttaa verta jos uusia kumppaneita ei oo tiettyyn aikaan ennen luovutusta ollut?
Eihän ne tiedä sitäkään, onko luovuttaja oleskellut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996?
Silti ne kysyy sellastakin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:16"]
Eihän ne tiedä sitäkään, onko luovuttaja oleskellut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996?
[/quote]
Varmaan siks, että onko luovuttaja altistunut indie-tyyppiselle brittirockille.
[/quote]
Joo, ja mä tyhmä menin vastaaman rehellisesti, että olen. Nyt en sitten saa luovuttaa verta. No, ei voi mitään, ei lykätä jos ei tykätä.
Oon miettinyt, että sitä vertahan ei voi käyttää ihan heti, jos hiv-testin tulos näkyy luotettavasti vasta 3 kk tartunnasta. Tai siis ei kai siellä vaan voida luottaa, että ihmiset vastaa niihin kysymyksiin totuudenmukaisesti? Kun eikös esim ole kielto jos on vaikka ollut vastikään uusi seksikumppani. Niin pystyykö sitä verta säilyttämään 3 kk?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:27"]
Oon miettinyt, että sitä vertahan ei voi käyttää ihan heti, jos hiv-testin tulos näkyy luotettavasti vasta 3 kk tartunnasta. Tai siis ei kai siellä vaan voida luottaa, että ihmiset vastaa niihin kysymyksiin totuudenmukaisesti? Kun eikös esim ole kielto jos on vaikka ollut vastikään uusi seksikumppani. Niin pystyykö sitä verta säilyttämään 3 kk?
[/quote]
Verta ei käytetä heti, vaan se puretaan osiin, punasoluihin, verihiutaleisiin ja plasmaan. Niitä sitten pakastetaan ja pestään proteiinit pois ja yhdistellään muihin verituotteisiin tarpeen mukaan jne.
Jokainen näyte tietysti tutkitaan ekaks, ennenkuin mihinkään "jalostustoimenpiteisiin" aletaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:16"]Eihän ne tiedä sitäkään, onko luovuttaja oleskellut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996?
[/quote]Häh miks? :O
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:27"]Oon miettinyt, että sitä vertahan ei voi käyttää ihan heti, jos hiv-testin tulos näkyy luotettavasti vasta 3 kk tartunnasta. Tai siis ei kai siellä vaan voida luottaa, että ihmiset vastaa niihin kysymyksiin totuudenmukaisesti? Kun eikös esim ole kielto jos on vaikka ollut vastikään uusi seksikumppani. Niin pystyykö sitä verta säilyttämään 3 kk?
[/quote]
No kyllä siellä täytyy vaan luottaa siihen että ihmiset on rehellisiä. 3kk uuden seksisuhteen alkamisesta on "karenssiaikaa" eli luovutuskielto.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:16"]Eihän ne tiedä sitäkään, onko luovuttaja oleskellut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996? Silti ne kysyy sellastakin. [/quote]Häh miks? :O
[/quote]
Hullun lehmän taudin takia. Hyvä, että varmistavat tämänkin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:25"]
[/quote]
Joo, ja mä tyhmä menin vastaaman rehellisesti, että olen. Nyt en sitten saa luovuttaa verta. No, ei voi mitään, ei lykätä jos ei tykätä.
[/quote]
Onneksi vastasit rehellisesti. Olisi ikävää, jos verenluovutuksesta saisi Creutzfeldt-Jakobin taudin, jolla on hyvin pitkä itämisaika.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:16"]Eihän ne tiedä sitäkään, onko luovuttaja oleskellut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996? Silti ne kysyy sellastakin. [/quote]Häh miks? :O
[/quote]
Hullun lehmän taudin takia. Hyvä, että varmistavat tämänkin.
[/quote]
Minäkin haluaisin varmistaa ettei vaimolla vaan ole tuota.
Sellaset oireet kun on joka kuukausi...
Siis valehteleeko joku mahdollisista riskeistä päästäkseen luovuttamaan verta? Toivottavasti ei. Luovuttaminen ei ole mikään itseisarvo, eikä omaa typeryyttään saa aiheuttaa tartuntavaaraa jollekin oikeasti sairaalle, joka verituotteen joskus vastaanottaa. Homoille pitäisi mielestäni antaa luovutusmahdollisuus, kunhan karenssi uuden kumppanin jälkeen on täynnä. Muuten ne lomakkeen kysymykset ovat ihan perusteltuja ja tähtäävät siihen, että luovutus olisi turvallista luovuttajalle ja sille, joka luovutetun veren osia aikanaan vastaanottaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:08"]
Siis valehteleeko joku mahdollisista riskeistä päästäkseen luovuttamaan verta? Toivottavasti ei. Luovuttaminen ei ole mikään itseisarvo, eikä omaa typeryyttään saa aiheuttaa tartuntavaaraa jollekin oikeasti sairaalle, joka verituotteen joskus vastaanottaa. Homoille pitäisi mielestäni antaa luovutusmahdollisuus, kunhan karenssi uuden kumppanin jälkeen on täynnä. Muuten ne lomakkeen kysymykset ovat ihan perusteltuja ja tähtäävät siihen, että luovutus olisi turvallista luovuttajalle ja sille, joka luovutetun veren osia aikanaan vastaanottaa.
[/quote]
Niinpä. Itsekkään auttamisenhalun ei pitäisi mennä muiden ihmisten terveyden edelle. Tässäkin ketjussa yksi piti itseään typeränä, koska oli kertonut olleensa Briteissä "kiellettynä" aikana... Riski se on pienikin riski.
Homoilla on niin paljon hiviä ja muita tauteja verrattuna heteroihin, että ne ei saa siksi luovuttaa verta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:17"]
Homoilla on niin paljon hiviä ja muita tauteja verrattuna heteroihin, että ne ei saa siksi luovuttaa verta.
[/quote]
Tunnen itse yhden homon ja hänellä on HIV. On silti yhden illan juttuja ja ottaa oman kertomansa mukaan suihin ilman kumia, panot kumilla.
Kävi meillävuosia kylässä, ennen kuin kertoi tästä. Itse mietin, että aikamoiseen riskiin laittoi meidät, itsellä sellainen työ (asennus), jossa tulee usein nirhaumia ja pieniä haavoja käsiin.
Ei siis vuosiin kertonut.
Minusta väärin?
Musta on kummallista että vieläkin kuvitellaan että homot on panopupuja jotka levittelee taudista toiseen kaikkea kaikille nahkahousuissa paikallisen räkälän vessassa. Kaikki tuntemani homot ja lesbot on ihan normaaleja parisuhteessa eläviä ihmisiä. Irtosuhteissa hyppivät ihmiset erikseen, onko silloin ihmekkään että lopulta jotain tarttuu. Epäilen että homoilla on joku geneettinen poikkeama levittää seksitauteja kaikille
Mäkin oon miettiny ihan samaa!:D