40-50 vuotias, tiedätkö mikä on meemi?
Kysymys otsikossa. Vai onko kovinkin yleistä, että meille eksyy viestintään yms tiukkapipoja, jotka ei ymmärrä meemikulttuurista mitään.
Kommentit (28)
Mua ärsyttää meemikulttuurissa se, että alunperin meemi tarkoittaa aivan eri asiaa, olen lukenut kauan sitten kirjan koskien sitä ja pohjana siis Richard Dawkinsin geeniteoria, jota eräs naispuolinen toimittaja kehitteli edelleen kulttuurigeeniksi.
Ja en kerta kaikkiaan siedä sitä, että käsite omittiin tähän rajalliseen käyttöön. Joten periaatesyistä eräällä tavalla kieltäydyn tietämästä. Ja samaan aikaan pradoksaalisesti tiedän enemmän kuin ne, jotka käyttävät käsitettä nykymerkityksessään.
Meemissä jo alkuperämerkityksessään ärsyttää termin onomatopoetiikka. Meemi, mimmu, mamma.... sellaista ylipehmeää lastenkieltä, ei yhtään älykkään eikä tyylikkään kuuloinen termi.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää meemikulttuurissa se, että alunperin meemi tarkoittaa aivan eri asiaa, olen lukenut kauan sitten kirjan koskien sitä ja pohjana siis Richard Dawkinsin geeniteoria, jota eräs naispuolinen toimittaja kehitteli edelleen kulttuurigeeniksi.
Ja en kerta kaikkiaan siedä sitä, että käsite omittiin tähän rajalliseen käyttöön. Joten periaatesyistä eräällä tavalla kieltäydyn tietämästä. Ja samaan aikaan pradoksaalisesti tiedän enemmän kuin ne, jotka käyttävät käsitettä nykymerkityksessään.
Meemissä jo alkuperämerkityksessään ärsyttää termin onomatopoetiikka. Meemi, mimmu, mamma.... sellaista ylipehmeää lastenkieltä, ei yhtään älykkään eikä tyylikkään kuuloinen termi.
Akateemisena koen aina myötähäpeää tällaisesta pätemisestä. Toinen palstan vakio on nämä, jotka eivät tykkää sanasta kun se kuulostaa joltakin. Vielä älykkäämpää.
Minä tiedän, mies ei todennäköisesti tiedä tai muista. Joskus selitin hänelle mikä meemi on, mutta tuskin muistaa.
Siinäpä sarja Lukashenko-videoita. ;)
https://twitter.com/shaunwalker7/status/1508928434793234459
Lukashenko selittämässä näsissä videoissa taitaa olla napattu Putinin tapaamisesta, jossa hän selitti Putinin käsikirjoittamaa tarinaa, mutta näissä videoissa ei ole väliä ymmärtääkö puheesta mitään.
Meemi=
Menee
Eläkeläis
Ehdoilla
Marketin
Ilta-aleen
?
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Olen yli 50 v. Tiedän mikä on meemi.
Meemi on jo vanha juttu, kerro jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisena koen aina myötähäpeää tällaisesta pätemisestä. Toinen palstan vakio on nämä, jotka eivät tykkää sanasta kun se kuulostaa joltakin. Vielä älykkäämpää.
Mitä ihmeen pätemistä on siinä, että on aina tykännyt lukea kirjoja ja pitää tieteen popularisoinnista? Ja oliko kenties tuo teoriaa kehitellyt toimittajakin myötähäpeää aiheuttava pätijä, kun kehtasi tehdä uraauurtavaa teoriakehittelyä? Entä Dawkins? Vai annatko sentään hänelle luvan päteä ilman pätijän leimaa, koska hän on sentäs aito luonnontietelijä? Missä menee raja? Sinä kun tunnut sen tietävän. Oletko siis jokin ylijumalaksi itsesi nostanut paremmintietäjä? Kuulostat siltä. Joten sinä kai tässä olet se oikein pätijöiden pätijä, josta jo oman määritelmäsi mukaisesti ihan kaikkien kuuluisi tuntea syvää myötähäpeää. Minä tunnen, luvallasi.
Aihe vapaalla aihe on vapaa, mielipiteet samoin. Ainoa ongelma ovat kaltaisesi, jotka yrittävät mitätöidä ja ns. tukkia toisten turvan. Et onnistu, et minun etkä muiden kanssa.
Meemi?en kyllä tajua yhtään mikä se on.(vanhaäijä).
Olen yli 60 ja tiedän. Jos se ikä nyt sitten tässä jotenkin vaikuttaa, epäilen, että kyse on jostain muusta.
Ikäluokkani on keksinyt meemit, että mitä luulisit?
Katsomatta muita vastauksia sanon, että meemi on joku videopätkä, jossa joku sanoo jotain, ja joka lähtee viraalina kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Et edes tiedä, mitä onomatopoetiikka tarkoittaa.
Joo. Tykkään katella niitä ylil.udalta.
No tiiän. En sentään fossiili ole.
Siis vain minä olen kertonut, mikä meemi mielestäni on? Laiskaa kommentointia, ystävät! 13
Pilakuvan modernimpi versio, hyödyntää uudempaa tekniikkaa.
Tiedän. Mutta tiedätkö sinä, mikä oli Edlin?
- mummo 60 vee (ulilankulla eivät tienneet)
Tiedän. Myös mitä se tarkoittaa laajemmin, ei ainoastaan internet-meeminä.
Tiedän, outoa, jos joku ei tiedä.