Työttömän oikeus lapsen kokopäivähoitoon
Eikö työttömällä tosiaan ole oikeus pitää lasta kokopäivähoidossa? Voiko joku kunta soveltaa sitä niin, ettei olisi? Se uusi lakihan tulee voimaan 8/2016, eikö niin.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:08"]Nipistääkö alapeukuttajien omatunto? Tuleeko epämukava tunne kun joutuu tiedostamaan, että maassamme on lapsia joilla ei ole asiat yhtä hyvin kuin teillä? [/quote] En ole alapeukuttanut ketään tässä ketjussa, mutta epämukava tunne on koko ajan. Jouduin juuri tänä syksynä viemään lapset hoitoon, kun itselläni alkoi työt. Ja hirveää katsella todellisuutta näissä "virikkeiden ja sosiaalistumisen" tyyssijoissa. Varsinkin pienemmän lapsen päikyssä ollaan koko ajan siinä rajoilla, pystytäänkö lapsia suojelemaan itseltään ja toisiltaan. Totisesti surullista että joku ajattelee ettei pysty itse tarjoamaan ainoalle lapselleen samaa tai parempaa.
[/quote]
Mielestäsi yli 3 vuotiaan tulisi olla työttömän vanhempansa kanssa kotona 6 vuotiaaksi asti ja käydä kerran viikossa kerhossa tai vanhemman kanssa yhdessä jossain perhekahviloissa aina vaihtuvien ihmisten kanssa?
[/quote]
Ei ole minun asiani kertoa, missä kenenkin tulisi olla, mutta 20 tuntia sitä hullunmyllyä viikossa riittää kyllä yli 3-vuotiaallekin, jos ei ole pakko säilöä lastaan työn takia.
Miten työtön työllistyy, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:47"]
Varhaiskasvatus luo tasa-arvoiset lähtökohdat lapsille. Varhaislapsuudella on suuri merkitys tulevaisuuteen. Ei voi odottaa että lapsi itse kompensoi lapsuudessa koetut puutteet. Sairasta että jotkut ovat vahingoniloisia siitä miten joku tarvitseva lapsi menettää paljon.
[/quote]
Oikeasti olisitpa ollut tällä viikolla paikalla, kun vein lapsiani hoitoon. Pienten puolella järkyttävä meininki, aikuisia kipeänä, taaperot huusivat kuin sumusireenit ja yrittivät tarrautua tuntemattomiinkin. Tänä syksynä perustettu uusi ryhmä, hädin tuskin perushoidosta selviävät.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:26"]Monessa Euroopan maassa alkaa esikoulun tapainen jo 3- vuotiaana. Miksi vanhemman työttömyyden pitäisi vaikuttaa Suomessa siihen, että lapsi ei saa varhaiskasvatusta? En tajua tätä logiikkaa. Yli 3- vuotiaalle päiväkoti on jo paljon muutakin kuin vain hoitopaikka. Miten luulette sellaisen lapsen pärjäävän eskarissa, joka on siihen asti ollut pelkästään kotona työttömän vanhemman kanssa? Itse asun Helsingissä ja täällä ei ole kerhoja tms joka päiväksi. Lapseni on vielä pieni, 2 vuotias, ja olen kotihoidontuella (vaikka työttömyyskorvaus olisi 200 enemmän käteen kk). Käy kerran viikossa kerhossa, joka kestää 09-11.45. Kerhossa saisi käydä max, 2 krt/vko tuon ajan, oma lapseni käy vain kerran vko kun on niin pieni. Lisäksi käymme masksullisissa muskareissa ja jumpassa. Kun jään työttömäksi ensi keväänä, pelkään sitä että lapseni ei syrjäytyy ikätovereistaan jos ei saa kuin tuon muutaman tunnin kerhopaikan 2 krt/vko siihen asti kun on eskari-ikäinen. Kaikissa ilmaisissa kerhoissa jne on suurin osa pienempiä kuin lapseni, osa aivan vauvoja, ainakin täällä Helsingissä. Sitten kun on vaikka 4 vuotias, en tiedä missä tapaisi ikäisiään jos kerhoissa on kaikki pienempiä ja suurin osa omanikäisistä on päivähoidossa? Ei se äidin seura enää riitä. Meillä ei ole tuttavia tai sukulaisia, olemme sosiaalisesti syrjäytyneitä joten ei tapaa muutenkaan muita ihmisiä kuin meitä vanhempia. Aiemmin en ymmärtänyt minäkään työttömien lasten päivähoitoa, mutta nyt ajattelen toisin, ja nimenomaan lapsen kannalta. Tämä yhteiskunta on vielä rakentunut niin, että lapset ovat varhaiskasvatuksen piirissä, josta siirtyvät kouluun. Kyllä sitä tavallaan jo lapsikin syrjäytyy, jos jää pelkästään kotiin (edelleen tarkoitan niitä yli 3 vuotiaita lapsia, joiden katsotaan jo hyötyvän varhaiskasvatuksesta eikä hoito ole enää vain perustarpeiden tyydytystä). Ainakin moneen Euroopan maahan verrattuna monet lapset saavat Suomessa huonommat lähtökohdat ennen kouluun siirtymistään, jos päivähoito nähdään vain paikkana johon lapset laitetaan hoitoon ja johon työttömien lapsilla ei olisi oikeutta. [/quote] Kannattaisi varmaan pyytää esim. niitä päiväkotikavereita kylään. Ei maksa mitään ja lapsella ikäistään seuraa. Vähän jookos myös omaa yritystä. [/quote] ??? Lapseni ei käy kerhossa kuin 1 krt vko, ei sii pk:ssa. En tunne muita vanhempia eikä naapureissa asu lapsiperheitä. Eikä kyläily ole ratkaisu ja korvaa varhaiskasvatusta jos lapsi on työttömän vanhemman kanssa 6 vuotta kotona vaikka kuinka kyläiltäisiin. Päiväkodissa ovat ammattilaiset töissä ja ohjattua toimintaa jota leikki-ikäinen jo kaipaa. Itse en ole varhaiskasvvatuksen ammattilainen enkä kykene tarjoamaan lapselleni samaa kuin pk:ssa olevat ammattilaiset. [/quote] Kirjoitat useammassa kohtaa syrjäytymisestä, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja lapsen syrjäytymisestä. Voisin veikata, että helsingissä on muitakin lapsesi ikäisiä lapsia. Jos haluat lapsellesi pysyviä ystäviä niin siihen voit hyvin vaikutttaa itse. On jos jonkinlaista kerhoa ja ajanvietettä, jossa lapsesi voi tavata muita. Heti kun jonkun kanssa kemiat sujuu niin sinä vaihdat vanhempien kanssa yhteystiedot ja aloitatte säännölliset kyläilyt. Ja eiköhän se lapsi ehdi kymmenessä vuodessa oppimaan tarvittavat asiat. Kotona voitte lukea aapista ja tehdä normaaleja asioita, aivan varmasti riittää normaaliin kehitykseen. Kunhantosiaan jotain kavereitakin on.
[/quote]
Voi kuule olemme käyneet päivittäin kerhoissa jo 2 vuotta. Ihmisillä on vain omat ystävänsä ja menonsa, harva kaipaa uusia ihmissuhteita.Ja nyt ne vauva- ajan tutut ovat palanneet työelämään. Olen puhelias ja juttelen aina muidenkin äitien kanssa. Ei vaan ole ketään tullut vastaan jonka kanssa oikeasti haluaisi tavata kerhon ulkopuolella. Muiden seuraan en väkisin tunge meitä, jostain syystä olemme jääneet yksinäisiksi.Harmi lapsen kannalta kun talossa ei asu ketään muita lapsiperheitä joten pihassakaan ei tapaa muita lapsia.
En odota enää senkaltaisita toimintaa kerhoista, niissä ei vaan tutustu muihin äiteihin (ja nyt tosiaan lapseni alkaa olemaan vanhin avoimissa kerhoissa kävijöistä, suurin osa muista on vauvoja tai alle 2 vuotiaita, useimmat palaavat tällä alueella työelämään kun lapsi täyttää 2 v tai saavat toisen lapsen). Lapseni parasta ajatellen toivon tietysti että päivittäinen kerho/puolipäivähoito pk:ssa järjestyisi.
[/quote] Tuosta kävikin selväksi kenen sosiaalisuutta ajattelet. SINÄ et oo tavannut sinusta kivaa äitiä tai isää. Minä tyhmänä oletin että lapsesi kaipasi seuraa etkä sinä.
Meillä on lapsella kolmisen päiväkodista tullutta kaveria joita nähdään vapaallakin. Me vanhemmat mennään näin pienten kyseessä ollessa mukaan useimmiten, mutta aika hyvän päivän kohteliaita tuttuja ollaan. Meistä vaan on kiva että lapset on ystäviä
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:43"]Suomi hukkuu velkaan ja silti pitäisi olla hpitopaikkaa lapsille, joiden vanhemmat on kotona. Mitä se hieno varhaiskasvatus on, mitä ei vanhemmat osaa itse tehdä.
[/quote]
Entä ne vanhemmat jotka eivät tätä tee, tai erityisesti heidän lapsensa!
Entä joku alkoholisoituneen pitkäaikaistyöttömän lapsi?
Sitten tämä kulttuuri periytyy kotoa vielä entistä voimakkaammin ja kulut yhteiskunnalle tulevat viiveellä. Ja tämä lapsi on itse syytön tilanteeseen, kun ei muusta elämästä tiedä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:43"]Suomi hukkuu velkaan ja silti pitäisi olla hpitopaikkaa lapsille, joiden vanhemmat on kotona. Mitä se hieno varhaiskasvatus on, mitä ei vanhemmat osaa itse tehdä.
[/quote]
Sitten tämä kulttuuri periytyy kotoa vielä entistä voimakkaammin ja kulut yhteiskunnalle tulevat viiveellä. Ja tämä lapsi on itse syytön tilanteeseen, kun ei muusta elämästä tiedä.
[/quote]
Uudistushan ei käsittääkseni koske lastensuojelun asiakkaita. Heillä edelleen säilyy oikeus (ja joissain tapauksissa velvollisuus) kokopäivähoitoon.
Tosin mielestäni alkoholistilla ei todellakaan pitäisi olla lapsia huollettavanaan. Ainakaan viikonloppuisin...
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:08"]Nipistääkö alapeukuttajien omatunto? Tuleeko epämukava tunne kun joutuu tiedostamaan, että maassamme on lapsia joilla ei ole asiat yhtä hyvin kuin teillä? [/quote] En ole alapeukuttanut ketään tässä ketjussa, mutta epämukava tunne on koko ajan. Jouduin juuri tänä syksynä viemään lapset hoitoon, kun itselläni alkoi työt. Ja hirveää katsella todellisuutta näissä "virikkeiden ja sosiaalistumisen" tyyssijoissa. Varsinkin pienemmän lapsen päikyssä ollaan koko ajan siinä rajoilla, pystytäänkö lapsia suojelemaan itseltään ja toisiltaan. Totisesti surullista että joku ajattelee ettei pysty itse tarjoamaan ainoalle lapselleen samaa tai parempaa.
[/quote]
Mielestäsi yli 3 vuotiaan tulisi olla työttömän vanhempansa kanssa kotona 6 vuotiaaksi asti ja käydä kerran viikossa kerhossa tai vanhemman kanssa yhdessä jossain perhekahviloissa aina vaihtuvien ihmisten kanssa?
[/quote]
Ei ole minun asiani kertoa, missä kenenkin tulisi olla, mutta 20 tuntia sitä hullunmyllyä viikossa riittää kyllä yli 3-vuotiaallekin, jos ei ole pakko säilöä lastaan työn takia.
[/quote]
Et vastannut vieläklään :) 20 tuntia viikossa ei ole yhden aamupäivän kerhokerta, 2,5 tuntia, kuten kysymyksessäni oli. 20 tuntia viikossa riittäisi todella hienosti lapselleni, pääasia että olisi sama ryhmä ja lapset ja ohjattua toimintaa aamupäivisin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:26"]Monessa Euroopan maassa alkaa esikoulun tapainen jo 3- vuotiaana. Miksi vanhemman työttömyyden pitäisi vaikuttaa Suomessa siihen, että lapsi ei saa varhaiskasvatusta? En tajua tätä logiikkaa. Yli 3- vuotiaalle päiväkoti on jo paljon muutakin kuin vain hoitopaikka. Miten luulette sellaisen lapsen pärjäävän eskarissa, joka on siihen asti ollut pelkästään kotona työttömän vanhemman kanssa? Itse asun Helsingissä ja täällä ei ole kerhoja tms joka päiväksi. Lapseni on vielä pieni, 2 vuotias, ja olen kotihoidontuella (vaikka työttömyyskorvaus olisi 200 enemmän käteen kk). Käy kerran viikossa kerhossa, joka kestää 09-11.45. Kerhossa saisi käydä max, 2 krt/vko tuon ajan, oma lapseni käy vain kerran vko kun on niin pieni. Lisäksi käymme masksullisissa muskareissa ja jumpassa. Kun jään työttömäksi ensi keväänä, pelkään sitä että lapseni ei syrjäytyy ikätovereistaan jos ei saa kuin tuon muutaman tunnin kerhopaikan 2 krt/vko siihen asti kun on eskari-ikäinen. Kaikissa ilmaisissa kerhoissa jne on suurin osa pienempiä kuin lapseni, osa aivan vauvoja, ainakin täällä Helsingissä. Sitten kun on vaikka 4 vuotias, en tiedä missä tapaisi ikäisiään jos kerhoissa on kaikki pienempiä ja suurin osa omanikäisistä on päivähoidossa? Ei se äidin seura enää riitä. Meillä ei ole tuttavia tai sukulaisia, olemme sosiaalisesti syrjäytyneitä joten ei tapaa muutenkaan muita ihmisiä kuin meitä vanhempia. Aiemmin en ymmärtänyt minäkään työttömien lasten päivähoitoa, mutta nyt ajattelen toisin, ja nimenomaan lapsen kannalta. Tämä yhteiskunta on vielä rakentunut niin, että lapset ovat varhaiskasvatuksen piirissä, josta siirtyvät kouluun. Kyllä sitä tavallaan jo lapsikin syrjäytyy, jos jää pelkästään kotiin (edelleen tarkoitan niitä yli 3 vuotiaita lapsia, joiden katsotaan jo hyötyvän varhaiskasvatuksesta eikä hoito ole enää vain perustarpeiden tyydytystä). Ainakin moneen Euroopan maahan verrattuna monet lapset saavat Suomessa huonommat lähtökohdat ennen kouluun siirtymistään, jos päivähoito nähdään vain paikkana johon lapset laitetaan hoitoon ja johon työttömien lapsilla ei olisi oikeutta. [/quote] Kannattaisi varmaan pyytää esim. niitä päiväkotikavereita kylään. Ei maksa mitään ja lapsella ikäistään seuraa. Vähän jookos myös omaa yritystä. [/quote] ??? Lapseni ei käy kerhossa kuin 1 krt vko, ei sii pk:ssa. En tunne muita vanhempia eikä naapureissa asu lapsiperheitä. Eikä kyläily ole ratkaisu ja korvaa varhaiskasvatusta jos lapsi on työttömän vanhemman kanssa 6 vuotta kotona vaikka kuinka kyläiltäisiin. Päiväkodissa ovat ammattilaiset töissä ja ohjattua toimintaa jota leikki-ikäinen jo kaipaa. Itse en ole varhaiskasvvatuksen ammattilainen enkä kykene tarjoamaan lapselleni samaa kuin pk:ssa olevat ammattilaiset. [/quote] Kirjoitat useammassa kohtaa syrjäytymisestä, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja lapsen syrjäytymisestä. Voisin veikata, että helsingissä on muitakin lapsesi ikäisiä lapsia. Jos haluat lapsellesi pysyviä ystäviä niin siihen voit hyvin vaikutttaa itse. On jos jonkinlaista kerhoa ja ajanvietettä, jossa lapsesi voi tavata muita. Heti kun jonkun kanssa kemiat sujuu niin sinä vaihdat vanhempien kanssa yhteystiedot ja aloitatte säännölliset kyläilyt. Ja eiköhän se lapsi ehdi kymmenessä vuodessa oppimaan tarvittavat asiat. Kotona voitte lukea aapista ja tehdä normaaleja asioita, aivan varmasti riittää normaaliin kehitykseen. Kunhantosiaan jotain kavereitakin on. [/quote] Voi kuule olemme käyneet päivittäin kerhoissa jo 2 vuotta. Ihmisillä on vain omat ystävänsä ja menonsa, harva kaipaa uusia ihmissuhteita.Ja nyt ne vauva- ajan tutut ovat palanneet työelämään. Olen puhelias ja juttelen aina muidenkin äitien kanssa. Ei vaan ole ketään tullut vastaan jonka kanssa oikeasti haluaisi tavata kerhon ulkopuolella. Muiden seuraan en väkisin tunge meitä, jostain syystä olemme jääneet yksinäisiksi.Harmi lapsen kannalta kun talossa ei asu ketään muita lapsiperheitä joten pihassakaan ei tapaa muita lapsia. En odota enää senkaltaisita toimintaa kerhoista, niissä ei vaan tutustu muihin äiteihin (ja nyt tosiaan lapseni alkaa olemaan vanhin avoimissa kerhoissa kävijöistä, suurin osa muista on vauvoja tai alle 2 vuotiaita, useimmat palaavat tällä alueella työelämään kun lapsi täyttää 2 v tai saavat toisen lapsen). Lapseni parasta ajatellen toivon tietysti että päivittäinen kerho/puolipäivähoito pk:ssa järjestyisi. [/quote] Tuosta kävikin selväksi kenen sosiaalisuutta ajattelet. SINÄ et oo tavannut sinusta kivaa äitiä tai isää. Minä tyhmänä oletin että lapsesi kaipasi seuraa etkä sinä. Meillä on lapsella kolmisen päiväkodista tullutta kaveria joita nähdään vapaallakin. Me vanhemmat mennään näin pienten kyseessä ollessa mukaan useimmiten, mutta aika hyvän päivän kohteliaita tuttuja ollaan. Meistä vaan on kiva että lapset on ystäviä
[/quote]
Oletpa hyökkäävän tuntuinen ihminen. Olen kohtelias kaikille livenä ja netissä. En tosiaan kysele kerhoissa tuntemattomilta "nähtäisiinkö joskus"? Ainakin käymissäni kerhoissa on kaikilla omat ystävänsä ja tuttavansa kerhojen ulkopuolella.Ei tulisi mieleenkään tunkeutua kenenkään elämään. Olemme mieheni kanssa molemmat syrjäytyneitä, vaikka hän on työelämässä ei ystäviä ole ollut eikä ole. Usko pois että voi olla olemassa ihmisiä, joihin kukaan ei halua tutustua tai joiden seurassa ei viihdytä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et vastannut vieläklään :) 20 tuntia viikossa ei ole yhden aamupäivän kerhokerta, 2,5 tuntia, kuten kysymyksessäni oli. 20 tuntia viikossa riittäisi todella hienosti lapselleni, pääasia että olisi sama ryhmä ja lapset ja ohjattua toimintaa aamupäivisin.
[/quote]
No tähän on ratkaisu: se subjektiivinen päivähoito-oikeus. Toistaiseksi saat säilyttää lastasi siellä vakka kymmenen tuntia päivässä, jos pidät sitä hänen etunaan. Mikä tässä nyt on se ongelma?
Miten täällä ei tajuta, että vaikka sinun lapsellesi koti on paras paikka, niin valitettavasti kaikilla lapsilla näin ei ole!
Niin? Mitä peukuttelijat tarkoitatte?
Milloin tämä päivähoito on ruvettu näkemään lapselle niin erinomaisena paikkana, että suorastaan kamalaa, jos lapsi ei sinne pääse?? Itse hoidan lapsia kotona niin kauan kun pienin on 3 ja isommat tottakai myös kotona. Isommat käyvät kerhossa pari kertaa viikossa, lisäksi meillä on muskari ja musiikkiliikunta. Onneksi myös naapureissa on samanikäistä seuraa tarjolla ja niin olisi muuallakin enemmän, jos väki ei tunkisi niitä isosisaruksia hoitoon ollessaan pienen kanssa kotona. Meidän lapset saavat varmasti ihan riittävästi virikkeitä kerhossa ja muskarissa ja kotonakin välillä lauletaan, leivotaan, maalataan, muovaillaan, askarrellaan ja tietysti ulkoillaan joka päivä. Lisäksi välillä teemme pieniä retkiä lähialueille ja lapset nauttivat suunnattomasti. Kaikki tutkimukset puoltavat sitä, että paras paikka ehdottomasti alle 3 v on oma koti ja suositeltava vaihtoehto alle kouluikäisille ylipäätään. Milloin tämä kääntyi näin päin, että lapsi menettää jotain, jos ei pääse päiväkotiin 8-9 tuntia päivittäin. Mitä siellä lapsille tarjotaan, mitä normaali kotiäiti ei voi tarjota? Haluan ihan vilpittömästi tietää? No meteliä ainakin ja sehän tutkimusten mukaan huono ja se, että lapsi joutuu selviämään liian isossa lapsiryhmässä ja aikuisella ei riittävästi aikaa yhdelle lapselle. Tämäkö sitten menetys? Mutta mitä muuta? Olen siis koulutukseltani psykologi ja kehityspsykologiset teoriat puoltavat kiistatta kotihoidon paremmuutta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:26"]Monessa Euroopan maassa alkaa esikoulun tapainen jo 3- vuotiaana. Miksi vanhemman työttömyyden pitäisi vaikuttaa Suomessa siihen, että lapsi ei saa varhaiskasvatusta? En tajua tätä logiikkaa. Yli 3- vuotiaalle päiväkoti on jo paljon muutakin kuin vain hoitopaikka. Miten luulette sellaisen lapsen pärjäävän eskarissa, joka on siihen asti ollut pelkästään kotona työttömän vanhemman kanssa? Itse asun Helsingissä ja täällä ei ole kerhoja tms joka päiväksi. Lapseni on vielä pieni, 2 vuotias, ja olen kotihoidontuella (vaikka työttömyyskorvaus olisi 200 enemmän käteen kk). Käy kerran viikossa kerhossa, joka kestää 09-11.45. Kerhossa saisi käydä max, 2 krt/vko tuon ajan, oma lapseni käy vain kerran vko kun on niin pieni. Lisäksi käymme masksullisissa muskareissa ja jumpassa. Kun jään työttömäksi ensi keväänä, pelkään sitä että lapseni ei syrjäytyy ikätovereistaan jos ei saa kuin tuon muutaman tunnin kerhopaikan 2 krt/vko siihen asti kun on eskari-ikäinen. Kaikissa ilmaisissa kerhoissa jne on suurin osa pienempiä kuin lapseni, osa aivan vauvoja, ainakin täällä Helsingissä. Sitten kun on vaikka 4 vuotias, en tiedä missä tapaisi ikäisiään jos kerhoissa on kaikki pienempiä ja suurin osa omanikäisistä on päivähoidossa? Ei se äidin seura enää riitä. Meillä ei ole tuttavia tai sukulaisia, olemme sosiaalisesti syrjäytyneitä joten ei tapaa muutenkaan muita ihmisiä kuin meitä vanhempia. Aiemmin en ymmärtänyt minäkään työttömien lasten päivähoitoa, mutta nyt ajattelen toisin, ja nimenomaan lapsen kannalta. Tämä yhteiskunta on vielä rakentunut niin, että lapset ovat varhaiskasvatuksen piirissä, josta siirtyvät kouluun. Kyllä sitä tavallaan jo lapsikin syrjäytyy, jos jää pelkästään kotiin (edelleen tarkoitan niitä yli 3 vuotiaita lapsia, joiden katsotaan jo hyötyvän varhaiskasvatuksesta eikä hoito ole enää vain perustarpeiden tyydytystä). Ainakin moneen Euroopan maahan verrattuna monet lapset saavat Suomessa huonommat lähtökohdat ennen kouluun siirtymistään, jos päivähoito nähdään vain paikkana johon lapset laitetaan hoitoon ja johon työttömien lapsilla ei olisi oikeutta. [/quote] Kannattaisi varmaan pyytää esim. niitä päiväkotikavereita kylään. Ei maksa mitään ja lapsella ikäistään seuraa. Vähän jookos myös omaa yritystä. [/quote] ??? Lapseni ei käy kerhossa kuin 1 krt vko, ei sii pk:ssa. En tunne muita vanhempia eikä naapureissa asu lapsiperheitä. Eikä kyläily ole ratkaisu ja korvaa varhaiskasvatusta jos lapsi on työttömän vanhemman kanssa 6 vuotta kotona vaikka kuinka kyläiltäisiin. Päiväkodissa ovat ammattilaiset töissä ja ohjattua toimintaa jota leikki-ikäinen jo kaipaa. Itse en ole varhaiskasvvatuksen ammattilainen enkä kykene tarjoamaan lapselleni samaa kuin pk:ssa olevat ammattilaiset. [/quote] Kirjoitat useammassa kohtaa syrjäytymisestä, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja lapsen syrjäytymisestä. Voisin veikata, että helsingissä on muitakin lapsesi ikäisiä lapsia. Jos haluat lapsellesi pysyviä ystäviä niin siihen voit hyvin vaikutttaa itse. On jos jonkinlaista kerhoa ja ajanvietettä, jossa lapsesi voi tavata muita. Heti kun jonkun kanssa kemiat sujuu niin sinä vaihdat vanhempien kanssa yhteystiedot ja aloitatte säännölliset kyläilyt. Ja eiköhän se lapsi ehdi kymmenessä vuodessa oppimaan tarvittavat asiat. Kotona voitte lukea aapista ja tehdä normaaleja asioita, aivan varmasti riittää normaaliin kehitykseen. Kunhantosiaan jotain kavereitakin on. [/quote] Voi kuule olemme käyneet päivittäin kerhoissa jo 2 vuotta. Ihmisillä on vain omat ystävänsä ja menonsa, harva kaipaa uusia ihmissuhteita.Ja nyt ne vauva- ajan tutut ovat palanneet työelämään. Olen puhelias ja juttelen aina muidenkin äitien kanssa. Ei vaan ole ketään tullut vastaan jonka kanssa oikeasti haluaisi tavata kerhon ulkopuolella. Muiden seuraan en väkisin tunge meitä, jostain syystä olemme jääneet yksinäisiksi.Harmi lapsen kannalta kun talossa ei asu ketään muita lapsiperheitä joten pihassakaan ei tapaa muita lapsia. En odota enää senkaltaisita toimintaa kerhoista, niissä ei vaan tutustu muihin äiteihin (ja nyt tosiaan lapseni alkaa olemaan vanhin avoimissa kerhoissa kävijöistä, suurin osa muista on vauvoja tai alle 2 vuotiaita, useimmat palaavat tällä alueella työelämään kun lapsi täyttää 2 v tai saavat toisen lapsen). Lapseni parasta ajatellen toivon tietysti että päivittäinen kerho/puolipäivähoito pk:ssa järjestyisi. [/quote] Tuosta kävikin selväksi kenen sosiaalisuutta ajattelet. SINÄ et oo tavannut sinusta kivaa äitiä tai isää. Minä tyhmänä oletin että lapsesi kaipasi seuraa etkä sinä. Meillä on lapsella kolmisen päiväkodista tullutta kaveria joita nähdään vapaallakin. Me vanhemmat mennään näin pienten kyseessä ollessa mukaan useimmiten, mutta aika hyvän päivän kohteliaita tuttuja ollaan. Meistä vaan on kiva että lapset on ystäviä
[/quote]
Oletpa hyökkäävän tuntuinen ihminen. Olen kohtelias kaikille livenä ja netissä. En tosiaan kysele kerhoissa tuntemattomilta "nähtäisiinkö joskus"? Ainakin käymissäni kerhoissa on kaikilla omat ystävänsä ja tuttavansa kerhojen ulkopuolella.Ei tulisi mieleenkään tunkeutua kenenkään elämään. Olemme mieheni kanssa molemmat syrjäytyneitä, vaikka hän on työelämässä ei ystäviä ole ollut eikä ole. Usko pois että voi olla olemassa ihmisiä, joihin kukaan ei halua tutustua tai joiden seurassa ei viihdytä.
[/quote]
Eli on mielestäsi yhteiskunnan velvollisuus kustantaa lapsellesi leikkikaverit, koska sinä ja miehesi ette yksinkertaisesti viitsi nähdä vaivaa sen eteen?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 17:43"]Suomi hukkuu velkaan ja silti pitäisi olla hpitopaikkaa lapsille, joiden vanhemmat on kotona. Mitä se hieno varhaiskasvatus on, mitä ei vanhemmat osaa itse tehdä.
[/quote]