Olen korviani myöten täynnä manipulointia joka suunnasta
Ihan sama, mistä suunnasta se manipulointi tulee.
Olen korviani myöten täynnä sensaatiomaisia linkkejä MV-lehteen ja hommafoorumilaisten alatyylistä nimittelyä. Olen korviani myöten täynnä persufanaattikojen naurettavaa liioittelua. Faktat eivät koskaan riitä faktoina, vaan niihin pitää lisätä moninkertainen kerros hyperboliikkaa. Olen kurkkuani myöten täynnä epämääräisiä somekohuja, joita levitetään hysteerisinä ja sitten kaikessa hiljaisuudessa siirrytään muihin asioihin, kun selviää, että se olikin ihan keksitty juttu. Pisteenä iin päällä oli se vaalipäivän aaton tekaistu joukkoraiskaushuhu - ikään kuin oikeissa raiskauksissa ei olisi ollut tarpeeksi.
Mutta ihan yhtä lailla olen korviani myöten täynnä toisen puolen harjoittamaa manipulointia. Olen korviani myöten täynnä sitä, että massiivisesta joukosta nuoria siirtolaismiehiä media zoomaa heti muutamaan naiseen ja lapseen, ja nielee kritiikittä jokaisen tunteita herättävän nyyhkytarinan. Olen totaalisen kyllästynyt siihen, miten #refugeeswelcome-jengi on heittänyt kaiken arvostelukyvyn nurkkaan kilpaillessaan siitä, kuka on kaikista avoimin ja hyveellisin ja ennakkoluulottomin. Kudotaan sukkia odotellen niitä syyrialaisia lapsukaisia, joita ei tule. Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että edes älykkäinä pitämäni ihmiset - ja toimittajat - eivät uskalla kyseenalaistaa mitään. Missä on kriittinen ajattelu? Missä reiluus - myös, tai pikemminkin nimenomaan, todellisia pakolaisia kohtaan? Mihin on kadonnut käsitys Euroopan resursseista ja kantokyvystä? Minne on kadonnut ymmärrys siitä, että jos Euroopan annetaan vajota hallitsemattomaan kaaokseen, se ei palvele ketään - vähiten niitä, jotka hakevat täältä turvaa? Yhteiskuntajärjestys on se, joka tekee Euroopan maista turvallisen paikan elää. Meille JA tänne tulijoille. Yhteiskuntajärjestys riippuu kuitenkin siitä, että sääntöjä noudatetaan, ja tarvittaessa niitä pakotetaan noudattamaan. Tällä hetkellä ei tehdä kumpaakaan. Kenen etuja se muka oikeasti palvelee?
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, ettei tilanteesta saa olla huolissaan, ettei faktoja saa sanoja esimerkiksi maahantulijoiden sukupuoli- ja kansalaisuusjakaumasta, ettei lakeja saa vaatia noudatettavaksi joutumatta sylkykupiksi ja haukuttavaksi sydämettömyydestä - kuten Unkari.
Vituttaa aivan suunnattomasti se, että kaikesta järkevästä keskustelusta on näköjään tullut täysin mahdotonta. Jos sanot kummallekaan puolelle mitään vastaan, olet toisille automaattisesti suvakkihyysärivajakki, ja toisille rasistifasistipaska. Tuntuu käsittämättömältä, että minua itseäni on haukuttu kummaksikin. Miten voi muka olla mahdollista, että olen suvakkirasisti ja hyysärifasisti?
Tuntuu melkein siltä, että rationaalinen keskustelu yhteiskunnallisista asioista yritetään systemaattisesti tappaa. Oikeudenmukaisuus hiiteen, järki hiiteen. Reagoidaan kaikkeen tunteella - on se sitten sokeaa vihaa tai yltiöpäistä rakkautta koko maailmaa kohtaan. Ei enää ajatella mitään. Yritetään fiilistellä tämä maailma kuntoon.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:54"]
Minä olen juuri siksi niin hämmentynyt tästä tilanteesta, koska minun tuntemani ihmiset eivät ole mitään yhden asian ihmisiä tai fundamentalisteja. Yhdessä on eletty vaikka on ollut isojakin ristiriitoja ihmisten välillä. Mut nyt ihmiset on tosi vihaisia. Eikä näitä keskusteluja käydä vain netissä vaan ihan kaikkialla missä ihmiset kohtaavat.
[/quote]
No, tarkoitinkin että ne vähät järkevät keskustelut mitä nykyisin käydään, eivät tule sosiaalisiin medioihin, koska siellä ei ole tilaa kuin "yhden asian ihmisille". Jossain vuosituhannen vaihteessa netissä vielä ihmiset tulivat keskustelemaan syvällisemmin ja ihmismäisesti verkkoon, mutta nyt kokevat sosiaalisen median ilmapiirin vuoksi halua jutella asiansa muualla.
En yrittänyt sitä kumota, etteikö ihmiset olisi nyt yleisesti pinnallisempia muuallakin, kuin verkossa, mutta tilannetta pahentaa se, ettei verkkoon enää tuoda omia ajatuksia ja sosiaalinen media on toisaalta erittäin vahva vaikutin muun median ohella.
Nykytilanteelle tullaan tuskin tekemään mitään järkevää. Itse kannatan sitä, että maahanmuuttajat saavat rajoitetumman kansalaisuuden, kunnes kantaväestön asiat saadaan kuntoon ja sitä myötä vieraillekin töitä. Rajoitettuun kansalaisuuteen kuuluisi esimerkiksi joukkoasuminen ja erilaiset vapaata liikkumista koskevat kiellot, jotka toimisivat myös maan rajojen sisäpuolelle.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:05"]
Minä olen juuri siksi niin hämmentynyt tästä tilanteesta, koska minun tuntemani ihmiset eivät ole mitään yhden asian ihmisiä tai fundamentalisteja. Yhdessä on eletty vaikka on ollut isojakin ristiriitoja ihmisten välillä. Mut nyt ihmiset on tosi vihaisia. Eikä näitä keskusteluja käydä vain netissä vaan ihan kaikkialla missä ihmiset kohtaavat.
[/quote]
No, tarkoitinkin että ne vähät järkevät keskustelut mitä nykyisin käydään, eivät tule sosiaalisiin medioihin, koska siellä ei ole tilaa kuin "yhden asian ihmisille". Jossain vuosituhannen vaihteessa netissä vielä ihmiset tulivat keskustelemaan syvällisemmin ja ihmismäisesti verkkoon, mutta nyt kokevat sosiaalisen median ilmapiirin vuoksi halua jutella asiansa muualla.
En yrittänyt sitä kumota, etteikö ihmiset olisi nyt yleisesti pinnallisempia muuallakin, kuin verkossa, mutta tilannetta pahentaa se, ettei verkkoon enää tuoda omia ajatuksia ja sosiaalinen media on toisaalta erittäin vahva vaikutin muun median ohella.
Nykytilanteelle tullaan tuskin tekemään mitään järkevää. Itse kannatan sitä, että maahanmuuttajat saavat rajoitetumman kansalaisuuden, kunnes kantaväestön asiat saadaan kuntoon ja sitä myötä vieraillekin töitä. Rajoitettuun kansalaisuuteen kuuluisi esimerkiksi joukkoasuminen ja erilaiset vapaata liikkumista koskevat kiellot, jotka toimisivat myös maan rajojen sisäpuolelle.
[/quote]
Yläpeukutin turhan nopeasti. Totta kai nykytilanteelle on mahdollista tehdä jotain järkevää, eli RAJAT KIINNI. Hätätilanteessa se on täysin sallittua, ja mielestäni tämä lasketaan jo hätätilanteeksi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:12"]
Yläpeukutin turhan nopeasti. Totta kai nykytilanteelle on mahdollista tehdä jotain järkevää, eli RAJAT KIINNI. Hätätilanteessa se on täysin sallittua, ja mielestäni tämä lasketaan jo hätätilanteeksi.
[/quote]
Tuo on toinen järkevä vaihtoehto minustakin. Toinen vaihtoehto on sulloa pakolaiset isoihin leirikeskuksiin, joista he eivät kävele kovin pitkälle ihmisten ilmoille niin kauan kun kantaväestön tilanne "soutaa". Kompromissina turvapaikka voi olla säilytyspaikka, sekä leirityökeskus. Pidetään hengissä ja syötetään tonnikalaa, ja autetaan taloudellisesti jos haluavat siirtyä pois.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:42"]
Suuri ongelma menee siinä, että nykyisin miltei kaikista suomalaisista ihmisistä tulee jonkinlaisia yhden asian fundamentalisteja tai manipulaattoreita. Tätä taustaa vasten ei ole mikään ihme, että mediat ja sosiaaliset mediat muuttuu paikoiksi, joissa käydään laukomassa yksipuolisia näkemyksiä, kunnes poistutaan vähin äänin. Järkeviä keskusteluja Suomessa varmasti käydään, mutta harvemmin tietoverkoissa, jotka on omistettu kaikennäköiselle propagandalle ja paineenpurulle.
[/quote]
Minä olen juuri siksi niin hämmentynyt tästä tilanteesta, koska minun tuntemani ihmiset eivät ole mitään yhden asian ihmisiä tai fundamentalisteja. Yhdessä on eletty vaikka on ollut isojakin ristiriitoja ihmisten välillä. Mut nyt ihmiset on tosi vihaisia. Eikä näitä keskusteluja käydä vain netissä vaan ihan kaikkialla missä ihmiset kohtaavat. Ja niissä kaikissa on sama viesti, eli että tilanne ei ole kenenkään hallinnassa. Jos ainoa viesti, mitä sekä SPR että valtio antaa, on se, ettei me mahdeta tälle nyt yhtään mitään, niin se herättää ihmisissä turvattomuuden tunnetta. Että todellakin, kukaan ei voi tälle mitään. Kenelläkään ei ole käsitystä edes siitä, keitä tässä maassa juuri nyt on ja millä asialla ja kuinka monta. Mutta ei hätää, nää on varmasti kaikki tosi jees-tyyppejä. Noin suurta luottamusta multa vaan ei löydy tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
[/quote]
Tämä on todellakin se hämmentävin kohta tässä. Eikä se liity mitenkään sentyylisiin ennakkoluuloihin, että "kaikki muslimit ovat potentiaalisia terroristeja, hör hör hör". Olisin aivan yhtä huolissani, jos tänne olisi tulossa yhtäkkiä selittämättömästi lukemattomia määriä nuoria miehiä vaikkapa Brasiliasta, Argentiinasta, Kiinasta tai Koreasta, jotka ovat kaikki mystisesti hukanneet paperinsa ja joiden reppuja ei kukaan edes tutki.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:42"]
Suuri ongelma menee siinä, että nykyisin miltei kaikista suomalaisista ihmisistä tulee jonkinlaisia yhden asian fundamentalisteja tai manipulaattoreita. Tätä taustaa vasten ei ole mikään ihme, että mediat ja sosiaaliset mediat muuttuu paikoiksi, joissa käydään laukomassa yksipuolisia näkemyksiä, kunnes poistutaan vähin äänin. Järkeviä keskusteluja Suomessa varmasti käydään, mutta harvemmin tietoverkoissa, jotka on omistettu kaikennäköiselle propagandalle ja paineenpurulle.
[/quote]
Minä olen juuri siksi niin hämmentynyt tästä tilanteesta, koska minun tuntemani ihmiset eivät ole mitään yhden asian ihmisiä tai fundamentalisteja. Yhdessä on eletty vaikka on ollut isojakin ristiriitoja ihmisten välillä. Mut nyt ihmiset on tosi vihaisia. Eikä näitä keskusteluja käydä vain netissä vaan ihan kaikkialla missä ihmiset kohtaavat. Ja niissä kaikissa on sama viesti, eli että tilanne ei ole kenenkään hallinnassa. Jos ainoa viesti, mitä sekä SPR että valtio antaa, on se, ettei me mahdeta tälle nyt yhtään mitään, niin se herättää ihmisissä turvattomuuden tunnetta. Että todellakin, kukaan ei voi tälle mitään. Kenelläkään ei ole käsitystä edes siitä, keitä tässä maassa juuri nyt on ja millä asialla ja kuinka monta. Mutta ei hätää, nää on varmasti kaikki tosi jees-tyyppejä. Noin suurta luottamusta multa vaan ei löydy tuntemattomia ihmisiä kohtaan.