Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasauna ajatuksia

Vierailija
31.03.2022 |

Millainen suhtautuminen teillä on parisuhteessa sekasaunomiseen?
Menettekö yhdessä alasti saunaan tuttavien, vieraiden kanssa?
Saako puoliso mennä yksin alasti sekasaunaan esim harrastuksissa, kylpylässä tai esim työpaikan (kesä)juhlissa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus esitetyn kysymyksen loppuosaan:” Saako puoliso mennä yksin alasti sekasaunaan esim harrastuksissa, kylpylässä tai esim työpaikan (kesä)juhlissa?” Kuika niin saako mennä? Miksi se on muka luvan varaista toimintaa??

N52

No se kun vaan joissakin suhteissa on. Saako puoliso halailla muita, saako puoliso suudella muita, entä onko muiden paneminen luvanvaraista? Mites käsihoito? Kaikki saavat määritellä suhteessaan itse mikä on ok. Ja lupa kysytään puolisolta, eikä vauvapalstalta lueta mikä on enemmistön mielipide. Täällä roikkuneena olen huomannut, että suhteessa ei saisi olla mitään rajotteita. Ihan melkein mikä vaan asia on heti puolison elämän rajoittamista, narsistin puolelta. Mutta kun se ei oikeasti mene niin. Meillä on yli 20v. kestäneessä parisuhteessamme itse määritellyt rajat. Ja ihan hyvin on mennyt. Niihin kuuluu, että ei tehdä mitään, mikä loukkaa toista. Saunomisesta ei ole mitään erillissopimusta, mutta tunnemme jo toisemme, eikä kumpikaan tykkäisi ajatuksesta. Saunokaa alasti, jos se sopii molemmille, älkää jos ei. Jos ei sovi, niin uikkarit jalkaan. Näitä tilanteitahan yleensä on niin usein

Mitä sitten?

Vierailija
22/47 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyen oltiin kaverin mökillä saunomassa ja isäntä ite uimassa kun vaimonsa tuli pyyhe päällä ja korkkarit jalassa saunaan kun oltiin kaverin kanssa lauteilla niin luultiin että selvä merkki mitä nainen halusi mut alko huutamaan ja ajo pois saunasta. No lähtöhän siitä mökiltä tuli ja mietittiin mikä tarkoitus tolla oli. En tiedä mitä muille olis tullu mieleen tossa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen oltiin kaverin mökillä saunomassa ja isäntä ite uimassa kun vaimonsa tuli pyyhe päällä ja korkkarit jalassa saunaan kun oltiin kaverin kanssa lauteilla niin luultiin että selvä merkki mitä nainen halusi mut alko huutamaan ja ajo pois saunasta. No lähtöhän siitä mökiltä tuli ja mietittiin mikä tarkoitus tolla oli. En tiedä mitä muille olis tullu mieleen tossa tilanteessa.

Olet tainnu lukea liikaa tätä palstaa. Mulla olisi tullut mieleen kysyä, että jäikö kengät vahingossa jalkaan?

Vierailija
24/47 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus esitetyn kysymyksen loppuosaan:” Saako puoliso mennä yksin alasti sekasaunaan esim harrastuksissa, kylpylässä tai esim työpaikan (kesä)juhlissa?” Kuika niin saako mennä? Miksi se on muka luvan varaista toimintaa??

N52

No se kun vaan joissakin suhteissa on. Saako puoliso halailla muita, saako puoliso suudella muita, entä onko muiden paneminen luvanvaraista? Mites käsihoito? Kaikki saavat määritellä suhteessaan itse mikä on ok. Ja lupa kysytään puolisolta, eikä vauvapalstalta lueta mikä on enemmistön mielipide. Täällä roikkuneena olen huomannut, että suhteessa ei saisi olla mitään rajotteita. Ihan melkein mikä vaan asia on heti puolison elämän rajoittamista, narsistin puolelta. Mutta kun se ei oikeasti mene niin. Meillä on yli 20v. kestäneessä parisuhteessamme itse määritellyt rajat. Ja ihan hyvin on mennyt. Niihin kuuluu, että ei tehdä mitään, mikä loukkaa toista. Saunomisesta ei ole mitään erillissopimusta, mutta tunnemme jo toisemme, eikä kumpikaan tykkäisi ajatuksesta. Saunokaa alasti, jos se sopii molemmille, älkää jos ei. Jos ei sovi, niin uikkarit jalkaan. Näitä tilanteitahan yleensä on niin usein

Mulle tuli ahdistava olo tämän luettuani. Yleensä luottamus ja toisen tunteminen pitäs parisuhteessa olla sillä tasolla, että mitään sopimuksia ja lupien pyytämisiä ei tarvita. Ainakaan itse en elää missään sopimus- ja lupaviidakossa.

Vierailija
25/47 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin saunotaan vapaasti. Itse olin vanhojen opiskelukavereiden kanssa saunassa ja mukana kaksi naista. Avovaimokin ollut saunassa monen miehen kanssa, oli kaverillaan juhlimassa ja naapurin miehet olivat saaneet houkuteltua saunaan yhtä aikaa. Oli kuulemma juomatarjoilu toiminut.

Vierailija
26/47 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunajutut ovat meillä ihan ok. Välillä on ollut niin, että itselläni on ollut 'poikien' saunailta kotona ja kun vaimo tullut omilta menoiltaan, niin parin ystäväni kanssa on saatu houkuteltua rouva mukaan jälkilöylyihin...saanut kahteen kertaan ihan kivan kokovartalopesunkin, huolellisen sellaisen.  Kunnon herrasmiehiä kun ollaan. :) 

On joskus käynyt toisinkin päin, eli minut pyydetty saunottajaksi, kun vaimon ystävät olleet kylässä. Seisokki herkässä, kun kaikki pikku viineissään pyytelivät vuorollaan saippuoimaan...kivaa leikkiä se ja vaimo kikatteli vieressä.

Vierailija
27/47 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunajutut ovat meillä ihan ok. Välillä on ollut niin, että itselläni on ollut 'poikien' saunailta kotona ja kun vaimo tullut omilta menoiltaan, niin parin ystäväni kanssa on saatu houkuteltua rouva mukaan jälkilöylyihin...saanut kahteen kertaan ihan kivan kokovartalopesunkin, huolellisen sellaisen.  Kunnon herrasmiehiä kun ollaan. :) 

On joskus käynyt toisinkin päin, eli minut pyydetty saunottajaksi, kun vaimon ystävät olleet kylässä. Seisokki herkässä, kun kaikki pikku viineissään pyytelivät vuorollaan saippuoimaan...kivaa leikkiä se ja vaimo kikatteli vieressä.

Ei kunnan vuokrakasarmeissa ole omia saunoja

Vierailija
28/47 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä, kun olin yksin kaveripariskunnan luona yökylässä ja he lämmittivät saunaa. Kysyivät haluanko käydä ensin, mihin ehdotin, että mun puolesta voidaan saunoa porukallakin. Naiselle olisi sopinut, mutta mies meni vähän vaikeaksi. Joten menin ensin yksin ja he sen jälkeen. Mielestäni sosiaalinen saunominen olisi mukavaa, jos ihmiset eivät häpeilisi niin paljon.

Olipa tökeröä toimintaa pariskunnalta. Teidän olisi pitänyt jakaa miehet ja naiset eri vuoroihin, että vieras ei joudu yksin saunomaan!

Vierailija
29/47 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

Juurikin näin. Meilläki yhteiseloa yli 20v ja keskenään on sovittu mikä meille sopii ja mikä ei. Eli suhteen rajat on yhdessä keskusteltu ja esim sekasaunat missään muodossa ei kuulu meidän suhteeseen. Kerran on tämä homma koettu ja siitä syntyi hirveä haloo kun eräs seurueen jäsen sitten päätti aiheuttaa tahallaan mielipahaa muille olemalla alasti ja ns esiintymällä toisille. Tätä hommaa on setvitty useaan otteeseenjälkikteen, niin ollaan katsottu parhaaksi että jos on saunailta niin tiedoksi vieraille että meillä saunoo ja kylpee miehet ja naiset erikseen. Myös lähimpien ystävien kesken. On paljon helpompaa sopia asiat näin päin kuin siten että joukossa on se yksi joka ei uskallakaan sanoa tilanteessa ettei asia ole Ok ja sitten jälkikäteen asiaa selvitellään vuosia.

Vierailija
30/47 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasauna-ajatus on väliviivalla erotettava yhdyssana.

Vierailija
31/47 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaista sisältöä unohtamatta, on tärkeää kiinnittää huomiota myös oikeakielisyyteen.

32/47 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

Mulle tuli ahdistava olo tämän luettuani. Yleensä luottamus ja toisen tunteminen pitäs parisuhteessa olla sillä tasolla, että mitään sopimuksia ja lupien pyytämisiä ei tarvita. Ainakaan itse en elää missään sopimus- ja lupaviidakossa.

niin. sehän on hienoa, että:'Ajatusten.. L u v u l l a h a n..' se maailma parannetaan. Hyvä homma. Ja niin (Helppoo kun sen..) osaa. Eikö?

Vierailija
33/47 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paharet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52

niin. sehän on hienoa, että:'Ajatusten.. L u v u l l a h a n..' se maailma parannetaan. Hyvä homma. Ja niin (Helppoo kun sen..) osaa. Eikö?

Ei vaan pitkässä suhteessa kaikki maailman asiat on keskusteltu ja sen toisen ihmisen tuntee läpikotaisin. Ei silloin tarvi mitään ajatuksia lukea. Meillä ainakin on ihan itsestään selvää molemmille mitä ajatellaan tällaisistakin asioista. Ei silloin tarvi mitään sopimuksia eikä lupia kysellä.

Vierailija
34/47 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaista sisältöä unohtamatta, on tärkeää kiinnittää huomiota myös oikeakielisyyteen.

Niin on. Tietäkää lisäksi, että lauseenvastiketta ei eroteta muusta lauseesta pilkulla.

Vierailija
35/47 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin sekosaunaan on 15 senttisille porttikielto 🙄

Urpo15cm vauhdissa kokopäiväisesti! Muista lääkkeet!

Vierailija
36/47 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene, kun en viitsi rumaa kroppaani muille esitellä. Mies saa tehdä, mitä lystää.

N41

Vierailija
37/47 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suhtaudutaan saunaan neutraalisti ja voidaan saunoa millä seurueella tahansa, yksin ja erikseen. Ollaan oikeastaan joskus ihmeteltykin keskenämme näitä ihmisten ongelmia, kun on joskus osunut tilanteita kohdalle.

Esimerkkinä, kun olin yksin kaveripariskunnan luona yökylässä ja he lämmittivät saunaa. Kysyivät haluanko käydä ensin, mihin ehdotin, että mun puolesta voidaan saunoa porukallakin. Naiselle olisi sopinut, mutta mies meni vähän vaikeaksi. Joten menin ensin yksin ja he sen jälkeen. Mielestäni sosiaalinen saunominen olisi mukavaa, jos ihmiset eivät häpeilisi niin paljon.

Helppoa sanoa, jos itsellä ei ole mitään häpeämistä ja pahoja ongelmakohtia kropassa. Minua ei kiinnosta tehdä kaiken kansan tiettäväksi vartaloni vikoja. Se, että olisin edes alasti oman kumppanin edessä, vaati ensin asioiden läpikäymistä, eikä edes se ollut helpoin suorite.

Että jos joku ei sinne sekasaunaan halua tai edes kenenkään kanssa saunaan, niin yrittäkää ymmärtää, että kyseessä voi olla mitä tahansa muutakin kuin pelkkä "iik, mulla on vatsamakkara".

Vierailija
38/47 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole sellaisia tuttuja, joiden kanssa voisi saunoa. Työpaikan juhlia ei ole, kun olemme eläkkeellä. Kyllä meille sekasauna kävisi, jos olisi saunaseuraa. Muutaman kerran olemme käyneet Sompasaunassa, joka ainakin silloin oli sekasauna. Mutta alamme kyllä olla liian vanhoja käymään siellä.

Minkä ikäisiä olette?

70-vuotias sompasaunailija

Vierailija
39/47 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuon saunomiseen tarvii lupaa kysyä, meilläkään ei saunaseuraa omasta takaa ole

Vierailija
40/47 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä suhtaudutaan saunaan neutraalisti ja voidaan saunoa millä seurueella tahansa, yksin ja erikseen. Ollaan oikeastaan joskus ihmeteltykin keskenämme näitä ihmisten ongelmia, kun on joskus osunut tilanteita kohdalle.

Helppoa sanoa, jos itsellä ei ole mitään häpeämistä ja pahoja ongelmakohtia kropassa. Minua ei kiinnosta tehdä kaiken kansan tiettäväksi vartaloni vikoja. Se, että olisin edes alasti oman kumppanin edessä, vaati ensin asioiden läpikäymistä, eikä edes se ollut helpoin suorite.

Että jos joku ei sinne sekasaunaan halua tai edes kenenkään kanssa saunaan, niin yrittäkää ymmärtää, että kyseessä voi olla mitä tahansa muutakin kuin pelkkä "iik, mulla on vatsamakkara".

Näin joskus saksalaisen kylpylän yhteissaunassa naisen, jolta oli poistettu toinen rinta. Naturistirannalla oli 150 senttinen nainen, jolla oli nahkaa kaksimetriselle, aika ryppyinen siis. Me olemme erilaisia.