Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin ihmisille on niin vaikeaa perehdyttää alkavaa työntekijää asiallisesti??

Vierailija
30.03.2022 |

Ollaan niin nenäkkäitä ja passiivisaggressiivinen vittuilu paistaa muuten vanhentuneen ja harmaan naaman läpi. Yritä siinä nyt itse sitten olla positiivinen ja vastaanottavainen. Mennyt aivan maku uudella työpaikalla. Esimies ja ylemmän tason tyypit erittäin jees, mutta nämä omat työkaverit perseestä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä loppuvia on työntekijöitä.

Vierailija
2/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoppa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet riesa kun et osaa, ja sinun opettamiseen menee aikaa jonka muuten voisivat käyttää omiin töihinsä.

...ja ovat sen verran yksinkertaisia, että eivät tajua että mitä nopeammin ja paremmin sut perehdyttää, sitä helpommaksi heidän oma työ käy.

Oma päätös miten suhtaudut, alatko kiukutella takaisin vai oletko se järkevämpi.

Vierailija
4/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ärsyttää kun saa jonkun toopen riesaksi. Muutenkin kiire tehdä omat työt niin nyt se onnistuu entistä huonommin. 

Vierailija
5/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saa pelätä potkuja koko ajan, samalla kun ilman palkanlisää opettavat uusia omien töidensä lisäksi?

Vierailija
6/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari  vaihtoehtoa.

Joko työkaverit on täystyöllistettyjä ja siksi he kokevat perehdyttämisen ylimääräiseksi taakaksi, eivätkä jaksa tehdä sitä hyvin ja asiallisesti. Eivätkä luonnollisesti saa siitä korvausta, eikä kuulu normaaliin työnkuvaan heillä ja purkavat sitä sitten tuollaisen vinoiluun. Ei reilua sua kohtaan tietenkään.

Tai sun perehdyttäminen jostain syystä ottaa enemmän aikaa kuin normaalisti ja siksi kuittailevat, ei edellenkään reilua tai fiksua käytöstä.

Sitten se ikävin vaihtoehto, susta näkyy, että halveksit heitä ja heidän kokemustaan, yrität veljeillä pomojen kanssa ja susta näkyy että ajattelet olevasi jotenkin enemmän kuin vanhat "tavan" työntekijät. Tässä tapauksessa vika ei ole varmaan heissä.

Kaikkiin noihin auttaa se, että olet kohtelias ja mukava ja teet omat hommasi ahkerasti ja kysyt neuvoa kun tarvitset. Jos kohtelu jatkuu epäreiluna pitkään, ota asia puheeksi vaikka luottamusmiehen kanssa.

Vierailija
7/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu perehdyttämään omien töiden ohessa, koska kaikesta pitää tinkiä että saadaan huipputulos aikaiseksi. Älä ota henkilökohtaisesti.

Vierailija
8/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työvoimapula. Kiire on eikä työ sovi kaikille. Viime vuonna perehdytin 5 tyyppiä ja lopulta vain 1 näistä jäi meille töihin. Neljän kohdalla kaikki nähty vaiva meni täysin hukkaan, siksi ei enää kiinnosta tippaakaan. 

Vierailija
9/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne saa pelätä potkuja koko ajan, samalla kun ilman palkanlisää opettavat uusia omien töidensä lisäksi?

Sosiaali- ja terveysalalla ei ainakaan tarvitse pelätä potkuja.

Vierailija
10/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet riesa kun et osaa, ja sinun opettamiseen menee aikaa jonka muuten voisivat käyttää omiin töihinsä.

...ja ovat sen verran yksinkertaisia, että eivät tajua että mitä nopeammin ja paremmin sut perehdyttää, sitä helpommaksi heidän oma työ käy.

Oma päätös miten suhtaudut, alatko kiukutella takaisin vai oletko se järkevämpi.

Mutta jos perehdytettävä ei viidennenkään kerran jälkeen tajua oohjeita tavatessaan, miten tilitykset tehdään, niin ei siinä nopeus ja hyvä perehdytys auta! Oma työ tulee vain hankalaksi, kun saa korjata toisen virheitä

Vierailija
11/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten taitojen puute, kiire ja lyhytnäköisyys sekö mahdollinen alitajuinen tieto siitä, että ovat ylipalkattuja suhteessa osaamiseensa nykyajassa, johtuen muutosvastarintaisuudesta ja siitä, etteivät suostu opettelemaan samalla passiivisagreaaiivisella asenteella myöskään tulevaisuudessa tarvittavia taitoja.

Ole fiksumpi ja älä anna periksi. Tapaat varmasti ajan kanssa myös hyviä tyyppejä, joilla osalla on ollut koko työikänsä aivan huikea elämänasenne ja osaamisen taso. Heitä on ilo jututtaa, oppia työelämää ja oppia myös sitä asennetta, millä työelämässä pysytään.

Vierailija
12/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työpaikassa kollega kieltäytyi perehdyttämisestä todeten, ettei halua opastaa minua, koska saan enemmän palkkaa kuin hän. Emme työskennelleet samassa tehtävässä.

Paikassa oli todella ikävä työilmapiiri.

Vierailija
13/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosvastarinta. Ja oman kokemuksen mukaan varsinkin naisvaltaisilla aloilla ollaan tosi nihkeitä perehdyttämään. Kokemusta tästä minulla sairaalasta ja päiväkodista.

Vaihdoin muutama vuosi sitten it-alalle täysin kokemattomana ja koulutuksena tasan muutaman kuukauden kurssi. Yllättäen minut perehdytettiin ihan älyttömän hyvin ja sain tukea monta kuukautta. Jokainen työkaveri tuntui tajuavan, että minusta saa nopeammin tasavertaisen työkaverin, kun jaksaa jeesiä ja selittää asioita. Nykyisin olen itse se, joka jeesii ja selittää. Kieltämättä välillä ärsyttää, että omat työt katkeaa, kun pitää alkaa käymään uuden kanssa jotain läpi. Mutta muistan varmaan loppuelämäni sen millaista apua itse sain, joten vähin mitä voin tehdä on auttaa myös toisia. Hyvällä perehdytyksellä se auttamisen tarve kuitenkin vähenee joka päivä.

Vierailija
14/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että valitetaan työtaakkaa, mutta suhtaudutaan nuivasti uusiin työntekijöihin ja opiskelijoihin.

Vierailija
15/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todella paljon perehdytettävästä itsestäänkin miten päin naama kääntyy päivän mittaan kun joutuu perehdyttämään uusia työntekijöitä.

Mulla on itsellä jonkin verran kokemusta ja oli tosi kiva perehdyttää sellaista tyyppiä jonka kanssa tuli toimeen ja joka oli vastaanottavainen. Siis sellainen, että omatoimisesti kysyi asioita ja ilmapiiri tosi avoin.

Sitten on niitä sellaisia hälläväliä tyyppejä joita on uskomattoman rasittava perehdyttää kun ei kiinnosta tai luulevat tietävänsä paremmin. Näiden kanssa olen mennyt "ota itse selvää" linjalla ja katsonut sitten jälkikäteen kaaosta työpaikalla todeten tyynesti "mä kyllä opetin nää asiat ja olisit voinut kysyä ennen kuin hutkit".

Vierailija
16/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikasta puuttuu tavat perehdyttää. Perehdyttäjällä tulee olla tietoja, annettu vastuu ja varattua aikaa. Tuota ei nähdä monessa paikassa myös markkinoinniksi, mitä perehtydettävä tai vaikka työpaikkansa menetystä pelkäävä saattaa puhua tai muuten reagoida muualla. Tai vaikka väsyy liiasta työstä ja on sairaslomilla. Esimerkiksi. 

Vierailija
17/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se perehdyttäminen olisi esimiehen tehtävä?

Vai onko esimies lykännyt sen muiden hoidettavaksi? Eipä ole erityisen jees siinä tapauksessa.

Vierailija
18/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämähän päättyi puukotukseen ja perehdyttäjän kuolemaan siinä yhdessä firmassa. Jos ei nyt sinne asti kuitenkaan mentäisi.

Vierailija
19/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu todella paljon perehdytettävästä itsestäänkin miten päin naama kääntyy päivän mittaan kun joutuu perehdyttämään uusia työntekijöitä.

Mulla on itsellä jonkin verran kokemusta ja oli tosi kiva perehdyttää sellaista tyyppiä jonka kanssa tuli toimeen ja joka oli vastaanottavainen. Siis sellainen, että omatoimisesti kysyi asioita ja ilmapiiri tosi avoin.

Sitten on niitä sellaisia hälläväliä tyyppejä joita on uskomattoman rasittava perehdyttää kun ei kiinnosta tai luulevat tietävänsä paremmin. Näiden kanssa olen mennyt "ota itse selvää" linjalla ja katsonut sitten jälkikäteen kaaosta työpaikalla todeten tyynesti "mä kyllä opetin nää asiat ja olisit voinut kysyä ennen kuin hutkit".

Ja ikää oli 5 vuotta?

Vierailija
20/41 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on kuitenkin pelko siitä, että perehdyttävä osaa enemmän ja siksi pantataan tietoa, kateus. Tämä se on ollut oikea syy. Itse kun olen sellainen joka oppii ja osaa ottaa asioista selvää itsestään, eipä siitäkään ole tykätty. Mulle sopii pieni työpaikka, missä ei ole kateellisia työkavereita ja saan enemmän palkkaakin kuin vastaavassa isossa saisin, kun opin ja osaan itse.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme