Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!

Vierailija
16.09.2015 |

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk

Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi  sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?

Kommentit (748)

Vierailija
381/748 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan taas ehdotus. Mitä edes tekisin päiväkodissa? Kertoisin lapsille Higgsin bosonista ja opettaisin Javaa? No onneksi järjestän kesällä yksityisopetusta pl. heinäkuu, joten av-mammojen ei tarvitse kadehtia

Vierailija
382/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:07"]

Miesopettaja yläkoulusta tässä. Työni on helppoa. Ei häiriöitä oppitunneilla, ei kotitöitä. Tunneilla asiallinen, rento ilmapiiri, en joudu suuttumaan, korottamaan ääntäni. En stressaa töistä. Kokeet luen töissä eli luokassa sitä mukaa kun oppilaat saavat ne valmiiksi. Viimeistään vartti viimeisen palauttamisesta ne on luettu. Muut työt luen välituntisin ja oppilaiden tehdessä itsenäisiä töitä.

Lähes 20 v kokemuksella valmistelua ei juuri ole. Seuraan alani kehitystä koska se kiinnostaa minua ja tuon niitä tunneille, jos sopivat aiheisiin. En ikinä käytä, enkä ole käyttänyt, kustantajien valmiita materiaaleja tai kokeita. Oppitunnit olen suunnitellut opsin mukaan ja ne soveltuvat eri kustantajien kirjasarjoihin. Muutan niit tarpeen mukaan ja teen sen esim. vapaatuntisin. Materiaalia etsin oppitunnin aikana, kun mieleen tulee, netistä. Lisäksi päiväkirjassa ylhäällä edellisen vuoden nettimateriaalia muistin virkistykseksi. Paljon asioita ehtii tehdä samanaikaisesti.

Aina olen ollut luokanvalvoja, vain kerran ongelmia yhden huoltajan kanssa. Annan oman numeroni, ei lähes koskaan soittoja, tekstiviestejä, nykyään harvemmin. Wilmalla huoltajat ottavat yhteyttä, vastaan heti kun viestit huomaan, yleensä oppituntien aikana.

En jää koululle tuntien jälkeen. Jos huoltajat haluavat tapaamisen, se sovitaan koulupäivän ajaksi tai sitten hoidetaan puhelimitse koulun aikana. Tapaan huoltajia tuskin koskaan. Ei ole tarvetta. Kesälomalle lähden viimeistään 45 min oppilaiden lähdettyä opettajien tilaisuuden jälkeen. Luokkani siivoan viimeisellä viikolla. Lomilla en käy koulussa, elokuussa tulen opettajien suunnittelupäivänä, se riittää. Koulutuksissa käyn vain, jos ne ovat lukuvuoden aikana, en koskaan lomilla. En tiedä, käyvätkö muut kouluni opettajat lomilla koulussa, ehkä. Mitä he siellä sillon tekevät, en osaa arvata.

Silti olen kuullut olevani pidetty opettaja, vaikken päästä oppilaitani helpolla. Vaadin paljon, mutta olen empaattinen ja ymmärtäväinen. Ylitunteja on aina ollut paljon, vaikka paljon vähemälläkin tuntimäärällä pärjäisi. Taidan olla tätä lukevien muiden opettajien mielestä huono ja laiska opettaja, mutten koe näin, koska saan palkan pidetyistä tunneista. En silti ymmärrä ja minun on vaikea uskoa, että opettaja puuhaisi illat ja osan kesälomaa töiden parissa, jos on ollut jo muutaman vuoden opettajana. 

[/quote]

Ihanaa, kerrankin REHELLINEN opettaja, kuten miesopettajat yleensä ovatkin. Naapurin mieskin siirtyi opettajaksi, oli tehnyt ennen insinöörin töitä ja oli aivan burnoutissa siitä. Opettajan työt aloitettuaan oli iloinen, että nyt energiaa ja aikaa riittää harrastuksiin jne. Arvostan rehellisyyttä!

[/quote]

Ope, joka tunnustaa iloisena, ettei tee töitään likimainkaan kunnolla, on sinusta rehellinen? Ja ope, joka kertoo tekevänsä hommat niin kuin pitää, on sitten epärehellinen?

Pitäisikö sun provoilija muuten alkaa kirjoitella muistakin ammateista tyyliin "Olen MIESlääkäri, ja hoidan noin 60 potilasta tunnin aikana vastaanotollani". Ihan viihdyttävästi kirjoitat nimittäin, uppoaa kuin veitsi voihin tällä palstalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:59"]

Miksi ihmeessä joku on alapeukuttanut tämän viesti 391:n miesopettajan juttua? Tämähän oli loistava. Onko joku kateellinen kollega kenties? Jos joku on pystynyt luomaan itselle ja oppilaille sopivan tyylin, hyvä hänen kannaltaan. Opettajan hommat voi tehdä niin eri tavoilla. Olen opettaja enkä lähtisi ikinä arvostelemaan kollegan tapaa työskennellä.

[/quote]

Siksi, että se on täyttä puppua. Yläkoulun äidinkielenopettaja, joka tarkistaa kokeet tahtia 1,5 minuuttia/paperi? In your dreams. Siinä tapauksessa voisi onnistua, että koko koe olisi pelkkää monivalintatehtävää, mutta jokainen varmasti ymmärtää, miksi varsinkaan äidinkielenkoe ei voi sellainen olla.

Vierailija
384/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:04"]Kyllä minä näen että päiväkodin työntekijät tekevät paljon raskaampaa työtä kuin opettajat. Eivät silti saa pitää 10 viikon kesälomaa vaan vaikka oman alueen päiväkodit ovat kiinni, siirtyvät toiseen päiväkotiin. Ovat hekin moni opiskelleet yliopistossa. Opettajat eivät nyt todellakaan näe kokonaisuutta vaan pitävät omista saavutetuista eduistaan kovasti kiinni. Jos koko muu kansa joutuu vähentämään lomia, lomarahoja ym. Niin kyllä se jollain lailla tulisi näkyä opettajillakin palkkapussissa. [/quote] Luitko YHTÄÄN viestiä? Se näkyy jo palkkapussissa ja työssä. Oletko viime aikoina lukenut YHTÄÄN uutisia? Hallitus vähentää koulutuksesta 800 miljoonaa. Vain todellinen idiootti ei ymmärrä, että se vaikuttaa opettajiin siinä missä oppilaisiin. Nää opevihaajat varmasti hurraa tälle, koska pääasia, että opet kärsii, viis lapsista...

[/quote]

Vain opettajat onnistuvat näkemään alaan kohdistuvat leikkaukset heidän henkilökohtaisena uhrinaan. Kyllä, opettajien työ on muuttunut rankemmaksi, kun ryhmäkokoja on suurennettu ja materiaalikustannuksissa säästetty.

Näinkö ei ole millään muulla alalla? Väitättekö oikeasti, ettei vaikkapa hoitoalalla ole jatkuvasti supistettu resursseja, tehdään pienemmällä henkilömäärällä jne. Eikä yksityisellä, josta on parissa vuodessa vähennetty kymmeniä ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja.

Nämä kaikki vaikuttavat työn rankkuuteen ja valitettavasti vaikuttavat päiväkotien lapsiin, koulun oppilaisiin, sairaisiin, asiakkaisiin, työn laatuun.

Mutta kun muilla aloilla tulee vielä henkilökohtaiset leikkaukset, esim. nyt hallituksen kaavailemat säästöt, jotka tuntuvat suoraan sen hoitajan ja kaupan kassa henkilökohtaisessa palkkapussissa sen lisäksi, että työ menee jatkuvasti rankemmaksi.

Opettajat ajattelevat alaan kohdistuvien yleisten säästöjen olevan jotenkin heiltä henkilökohtaisesti pois, kun muut joutuvat kärsimään sekä säästöt että henk.koht. palkanleikkaukset.

Tämä se varmasti monia kismittää.

Vierailija
385/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:06"]

Jos sijaisopettajalle maksetaan samantasoista palkkaa kuin vakiopelle, mutta vain toukokuun loppuun, niin silloin kesä ei ole virassa oleville palkatonta, kuten opet inttävät.

[/quote]

Ei, vaan työnantaja on pihi, haluaa säästää sijaisopen kustannuksella.

Vierailija
386/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:29"]

Ettekö ole todellakaan lukeneet uutisista, että koulutukseen kohdistuu 850 milj. euron säästöt? Keneltä luulisitte niiden olevan pois. Kyllä, mm. opettajilta. Ja myös heidän palkkapussistaan. Nämä leikkaukset on osin jo toteutettu, (tuntikehyksen pieneneminen). Ne eivät ole siis mikään mahdollisesti myöhemmin toteutuva asia.

Kun ette paljoa näytä opettajia arvostavan, luulisi teitä nyt edes kiinnostavan lastenne mahdollisuudet saada parasta mahdollista opetusta. Kyllä näillä leikkauksilla on myös suuri vaikutus oppilaisiin.

[/quote]

Mikä on tuntikehys?

Vierailija
387/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:46"]

Luultavasti tämä miesäikänope on luonut sellaisen kokeen, jonka pystyy lukaisemaan äkkiä läpi ja havaitsemaan oppilaan taitotason.

[/quote]

Vaan kun ne kokeet kuuluisi myös korjata, jotta oppilas voisi ottaa opiksi. Oppilas ei paljon hyödy kokeesta, josta saa numeroksi 7,5, mutta ei tiedä, mikä meni väärin.

Vierailija
388/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:04"]

Kyllä minä näen että päiväkodin työntekijät tekevät paljon raskaampaa työtä kuin opettajat. Eivät silti saa pitää 10 viikon kesälomaa vaan vaikka oman alueen päiväkodit ovat kiinni, siirtyvät toiseen päiväkotiin. Ovat hekin moni opiskelleet yliopistossa. Opettajat eivät nyt todellakaan näe kokonaisuutta vaan pitävät omista saavutetuista eduistaan kovasti kiinni. Jos koko muu kansa joutuu vähentämään lomia, lomarahoja ym. Niin kyllä se jollain lailla tulisi näkyä opettajillakin palkkapussissa.

[/quote]Etkö ymmärtänyt aikaisempia viestejä? Opettajien palkat ovat jo nyt pienentyneet, monilla useita satoja euroja kuussa. Hallituksen vaatimat leikkaukset ovat vasta esitys, joka toteutuu, jos toteutuu. Lisäksi, jos lomarahat otetaan osaksi leikkauspakettia, opettajat menettävät vielä nekin palkkojen alenemisen lisäksi.

On se kummallista, että näin yksinkertainen asia ei mene jakeluun.

Vierailija
389/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"]

Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia.

[/quote]

Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä?

Vierailija
390/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"]Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia.
[/quote] Lisäyksenä vielä, ettei miehelläni ole koskaan ollut uhkaa työpaikan menettämisestä, kun taas meillä on lähes joka vuosi yt-neuvottelut. Tämä stressittömyys vielä lisäetuna pitkiin lomiin, hyviin palkkoihin ja lyhyisiin päiviin.

Vierailija
391/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:10"]

Ope, joka tunnustaa iloisena, ettei tee töitään likimainkaan kunnolla, on sinusta rehellinen? Ja ope, joka kertoo tekevänsä hommat niin kuin pitää, on sitten epärehellinen?

Pitäisikö sun provoilija muuten alkaa kirjoitella muistakin ammateista tyyliin "Olen MIESlääkäri, ja hoidan noin 60 potilasta tunnin aikana vastaanotollani". Ihan viihdyttävästi kirjoitat nimittäin, uppoaa kuin veitsi voihin tällä palstalla...

[/quote]

Minäkin odotin jo jännityksellä, milloin päästään itse asiaan eli siihen, että miehet sitä naiset tätä.

Kumman pitkään jaksoi jankkaaja tällä kertaa lämmitellä provoaan ihan ammattipohjalta. Johtunee siitä, että kyseessä on naisvaltainen ala ja useimmat mielsivät opettajat jo valmiiksi naisiksi, joten vastakkainasettelu saatiin näppärästi toimimaan sen "insinöörin" avulla.

Kun insinööri todettiin lahjattomaksi ja katkeraksi ääliöksi, oli aika marssittaa näyttämölle "miesope". Epäonnistunut veto tosin, koska hahmo on aivan liian pitkälle viety karikatyyri ollakseen edes etäisesti uskottava.

Kukahan seuraavaksi tulee kertomaan, miten helppoa ja ylipalkattua opettajan työ on? Tuskin maltan odottaa. :)

Vierailija
392/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:46"]

Luultavasti tämä miesäikänope on luonut sellaisen kokeen, jonka pystyy lukaisemaan äkkiä läpi ja havaitsemaan oppilaan taitotason.

[/quote]

Vaan kun ne kokeet kuuluisi myös korjata, jotta oppilas voisi ottaa opiksi. Oppilas ei paljon hyödy kokeesta, josta saa numeroksi 7,5, mutta ei tiedä, mikä meni väärin.
[/quote]
Eivät ainakaan yläkoulun oppilaat lue niitä korjauksia. Aika turhaa hommaa.

Vierailija
393/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"]

Mun mies on reaaliaineenopettajana ja itse asiantuntijana yksityisellä ja mieheni pääsee työssään niin paljon helpommalla, että välillä melkein huvittaa. Päivät ovat lyhyitä ja lasten kanssa ehtii olla paljon. Toki on joskus kokeita korjattavana, mutta ottaen huomioon työviikon lyhyyden, on se vain kohtuullista. Mies on useimmiten jo ennen kolmea kotona, kun itse kotiudun aikaisintaan puoli kuudelta. Lomia hänellä on 14 viikkoa (!) vuodessa, kun minulla on viisi. Ja silti saamme suunnilleen samaa vähän päälle kolmen tonnin palkkaa. Toki hyödyn miehen helposta työstä, kun hän tekee paljon kotitöitä kne. Mutta kyllä opettajien työn määrä ja pitkät lomat suhteessa palkkaan ovat yleisesti ottaen täysin kohtuuttomia.

[/quote]

Väitätkö tosissasi, että miehelläsi on 70 lomapäivää vuodessa? Ja olet muka asiantuntijatehtävissä?
[/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.

Vierailija
394/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:04"]

Kyllä minä näen että päiväkodin työntekijät tekevät paljon raskaampaa työtä kuin opettajat. Eivät silti saa pitää 10 viikon kesälomaa vaan vaikka oman alueen päiväkodit ovat kiinni, siirtyvät toiseen päiväkotiin. Ovat hekin moni opiskelleet yliopistossa. Opettajat eivät nyt todellakaan näe kokonaisuutta vaan pitävät omista saavutetuista eduistaan kovasti kiinni. Jos koko muu kansa joutuu vähentämään lomia, lomarahoja ym. Niin kyllä se jollain lailla tulisi näkyä opettajillakin palkkapussissa.

[/quote] näin se menee, ei täällä kukaan voi kukkoilla muita tärkeämpänä, vaan vastaantuloa odotetaan myös opettajilta, joilla todella on hyvät edut ja lomiin nähden varsin korkeat palkatkin.

Vierailija
395/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajia täytyy olla töissä myös heinäkuussa, vaikka toimintaa supistetaan eivät kaikki saa silloin lomaa. Eli vuosilomaa joutuu pitämään kesäkuussa, jolloin monien puolisot ovat töissä, säät ovat vielä koleat ja epävakaiset. Sitten töihin taas juhannuksen jälkeen kesäksi; vieraaseen taloon jossa lapset ja aikuiset vaihtuvat koko ajan. Lisäksi syksystä tulee tosi pitkä, kun elokuun alussa saat aloittaa oman uuden ryhmäsi kanssa voit olla jo väsyksissä. Esiopetusryhmässä lapset ovat perusopetuslain alla, opetuksen lisäksi vastaamme perushoidosta ja huolenpidosta, aamu-ja iltapäivähoidosta. Myös vuorollamme koulujen loma-aikoina. Tehostettua ja erityistä tukea saavat lapset ovat integroituna samaan ryhmään. Itse olen päälle nelikymppinen, ja seuraavana lomakautena olisin viimein saamassa 38 lo apäivää vuodessa. Ymmärrän kun moni opettaja sanoo että 10 viikon loma riittää juuri ja juuri raskaasta, omalla persoonallinen tehtävästä työstä palautumiseen. Itse odottelee vielä toukokuussa että joko voi alkaa varailemassa lomareissun ja mitä vielä on saatavissa, kun lasten kesäajan hoidontarpeet selviävät ja henkilöstön lomatoiveita aletaan tarkistamaan. On käynyt niinkin, että vapun jälkeen lomaa heinäkuussa anoneelle Lastentarhanopettajalle on ilmoitettu että loma on pidettävä kesäkuussa. Usein lomia joudutaan myös jakamaan osiin vuosilomalain sallimissa puitteissa. Eli ei meillä kyllä ainakaan kovin paljon vähemmän aikaa kulu eskarivuodesta palautumiseen...Mitä enemmän ikää tulee, sitä kauemmin palautuminen kestää. Ja nyt saavutettu ja joulun lailla odotettu etuus ollaan viemässä...

Vierailija
396/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote] 10 viikon kesäloma, viikon syysloma, 2-3 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma. Ja vaikka eivät olisikaan virallisesti lomia, niin kyllä tuollainen määrä vapaa-aikaa samalla kun yli kolmen tonnin palkka tipahtaa tilille, on aikamoista luksusta.
[/quote] siis onko opettajilla oikeasti noin paljon lomaa?? Ihan järkyttävää ja palkka juoksee, mikä sekin vaikuttaa olevan tehtyyn työmäärään oikein hyvä..

Vierailija
397/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvuuttelen huvikseni ennen oppilaan kokeen korjausta, minkä hän saa. Hyvin vähän arvio heittää. Oppilaan taitotason tietää jo suurinpiirtein ilman koetta. Ei varmaan päde kaikkiin aineisiin.

Vierailija
398/748 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopen keskipalkka on reilusti yli 3500 ja aineenopettajan yli 4000 kuussa, siis näin 12:lla jaettuna. Miten hurja palkasta tuleekaan, kun sen jakaa vaan 9:llä?

Kyselee koulupsykologi, työkokemusta 10 v ja palkka kaikkine lisineen 3200 euroa ja lomaa 30 päivää.

Vierailija
399/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:07"]Miesopettaja yläkoulusta tässä. Työni on helppoa. Ei häiriöitä oppitunneilla, ei kotitöitä. Tunneilla asiallinen, rento ilmapiiri, en joudu suuttumaan, korottamaan ääntäni. En stressaa töistä. Kokeet luen töissä eli luokassa sitä mukaa kun oppilaat saavat ne valmiiksi. Viimeistään vartti viimeisen palauttamisesta ne on luettu. Muut työt luen välituntisin ja oppilaiden tehdessä itsenäisiä töitä. Lähes 20 v kokemuksella valmistelua ei juuri ole. Seuraan alani kehitystä koska se kiinnostaa minua ja tuon niitä tunneille, jos sopivat aiheisiin. En ikinä käytä, enkä ole käyttänyt, kustantajien valmiita materiaaleja tai kokeita. Oppitunnit olen suunnitellut opsin mukaan ja ne soveltuvat eri kustantajien kirjasarjoihin. Muutan niit tarpeen mukaan ja teen sen esim. vapaatuntisin. Materiaalia etsin oppitunnin aikana, kun mieleen tulee, netistä. Lisäksi päiväkirjassa ylhäällä edellisen vuoden nettimateriaalia muistin virkistykseksi. Paljon asioita ehtii tehdä samanaikaisesti. Aina olen ollut luokanvalvoja, vain kerran ongelmia yhden huoltajan kanssa. Annan oman numeroni, ei lähes koskaan soittoja, tekstiviestejä, nykyään harvemmin. Wilmalla huoltajat ottavat yhteyttä, vastaan heti kun viestit huomaan, yleensä oppituntien aikana. En jää koululle tuntien jälkeen. Jos huoltajat haluavat tapaamisen, se sovitaan koulupäivän ajaksi tai sitten hoidetaan puhelimitse koulun aikana. Tapaan huoltajia tuskin koskaan. Ei ole tarvetta. Kesälomalle lähden viimeistään 45 min oppilaiden lähdettyä opettajien tilaisuuden jälkeen. Luokkani siivoan viimeisellä viikolla. Lomilla en käy koulussa, elokuussa tulen opettajien suunnittelupäivänä, se riittää. Koulutuksissa käyn vain, jos ne ovat lukuvuoden aikana, en koskaan lomilla. En tiedä, käyvätkö muut kouluni opettajat lomilla koulussa, ehkä. Mitä he siellä sillon tekevät, en osaa arvata. Silti olen kuullut olevani pidetty opettaja, vaikken päästä oppilaitani helpolla. Vaadin paljon, mutta olen empaattinen ja ymmärtäväinen. Ylitunteja on aina ollut paljon, vaikka paljon vähemälläkin tuntimäärällä pärjäisi. Taidan olla tätä lukevien muiden opettajien mielestä huono ja laiska opettaja, mutten koe näin, koska saan palkan pidetyistä tunneista. En silti ymmärrä ja minun on vaikea uskoa, että opettaja puuhaisi illat ja osan kesälomaa töiden parissa, jos on ollut jo muutaman vuoden opettajana.  [/quote] Minäkin olen miesopettaja yläkoulusta. Vähän samoilla linjoilla ollaan. Minä käytän kyllä kirjasarjan materiaalia, koska se on laadukasta. Hyvin vähän kotihommia minullakin. Opetan kieliä, mikä on sinun aineesi? Nostetaan nyt kissa kunnolla pöydälle. Onkohan se helvetillinen valmistelu ja tuhtaaminen NAISopettajien ongelma? Harvoin olen kuullut miesopekollegoiden valittavan tästä. Itse olen mutkat suoriksi-tyyppiä.

[/quote]

Äidinkieltä. Kielten ryhmään kuuluu. Äidinkielen opettaminen on hyvin helppoa. Kaunokirjallisuuden lukeminen on hauskaa, luen omaksi ilokseni kirjallisuudentutkimuksen antologioita ja tutkimuksia. Seuraan kirjallisuuskeskuteluja medioissa. En ole koskaan missään kuullut yhdenkään miesopettajan valittavan työn raskautta, vaikeutta tai puhuvan "tuhtaavansa" materiaalien ja valmistelujen kanssa illat ja lomat. 

[/quote]

Niinpä. Helppoa tuntuu äidinkielen opettaminen olevan.

Valitettava tosiasia on, että vuosi vuodelta omaan oppilaitokseeni tulee yhä enemmän oppilaita, jotka eivät osaa kielioppia edes alkeellisella tasolla. Osa on aivan ihmeissään, kun tehtävänannossa tulee kirjoittaa moitteetonta suomen kieltä. Se tulee osalle opiskelijoista aivan uutena ja suorastaan outona asiana. 

Täällä ammatillisella puolella joudumme näin ollen kertaamaan peruskielioppia usealla kurssilla, itse opetan markkinointiviestintää. 

Ihan kiva, että sinä äidinkielenopettaja pidät kaunokirjallisuudesta, mutta oppilaasi eivät kyllä osaa mitään. 

Vierailija
400/748 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaisi kolmen tonnin kuukausiliksa ja 14 viikkoa vapaata vuodessa!

t. Pienipalkkainen akateeminen yksityisellä, yt:t taas käynnissä