Vauva 4kk näyttää koko ajan kieltä
Mistähän voisi olla kyse?? Lapsi syntyi keskosena, ja teki tuota jo keskolassa.
Silloin hoitajat sanoivat että hamuaa maitoa, rintaa jne. Mutta tämän 4kk olen huomannut että vauva tekee sitä ruokailun jälkeenkin tai ei niin nälkäisenä. Vähän ihmestyttää..
Kommentit (38)
Meidän nyt 1v 11kk heilutteli kieltä ja piti sitä ulkona synnäriltä asti. Pikkuhiljaa se väheni ja lapsi on ihan terve ja normaali. Kai se sitten oli vaan kivaa leikkiä kielen kanssa.
Heh meidänkin poika kun löysi kielen samalla lailla teki ei se vakavaa ole!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:49"]Sitä kutsutaan kielen työnnältämiseksi.
Minulla on 2 vammaista lasta, joilla on myös lievä kehitysvamma. Ja tätä hypotoniaa, atetoosia ja ataksiaa. Huolestuin kummankin kohdalla vauvana ihan samasta kielen työnnältämisestä, nielemisvaikeuksista (joivat siksi velliä maidon sijaan, se on paksumpaa). Lopult lihashypotonia huolestutti neuvolalääkärinkin, kun päänkannattelu käsistä nostettaessa ei ollut tarpeeksi napakkaa. Siitä lähtivät tutkimukset käyntiin.
Tämä oli vain minun tapaukseni. Todellakin teillä voi kyse olla ihan kaikesta muustakin! Kysy asiaa siis lääkäriltä neuvolassa, jos se huolestuttaa.
[/quote]
"Työnnältäminen" ei ole kyllä mikään oikea sana.
Joo, täälläkin vauva näytti paljon kieltä joskus alle puoli vuotiaana. Jos se kieli roikkuu koko ajan ulkona, niin sit voi olla jotain hämminkiä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:49"]Sitä kutsutaan kielen työnnältämiseksi.
Minulla on 2 vammaista lasta, joilla on myös lievä kehitysvamma. Ja tätä hypotoniaa, atetoosia ja ataksiaa. Huolestuin kummankin kohdalla vauvana ihan samasta kielen työnnältämisestä, nielemisvaikeuksista (joivat siksi velliä maidon sijaan, se on paksumpaa). Lopult lihashypotonia huolestutti neuvolalääkärinkin, kun päänkannattelu käsistä nostettaessa ei ollut tarpeeksi napakkaa. Siitä lähtivät tutkimukset käyntiin.
Tämä oli vain minun tapaukseni. Todellakin teillä voi kyse olla ihan kaikesta muustakin! Kysy asiaa siis lääkäriltä neuvolassa, jos se huolestuttaa.
[/quote]
"Työnnältäminen" ei ole kyllä mikään oikea sana.
[/quote]
Onhan :D googlaappa.
Täälläkin nauraessa ja velmuillessa näyttää kieltä. Jos roikkuisi kuin läkähtyvällä koiralla saattaisin ihmetellä.
Olen myös miettinyt että voiko liittyä keskosuuteen, kun keskosilla on tiettyjä ominaistapoja, mutta tiedä sitten. Nyt luttuuttaa tuttia kuin viimeistä päivää että liekkö joku imemisen tarvekin osittain..
Ap
Joo, kiitos vastauksistanne :) vauva ei roikuta kieltä, eikä se ole 24/7 pihalla, mutta sen verran usein työntelee sitä ulos että ihmiset ovat kyselleet ja se on pistänyt enemmä ajattelemaan asiaa
Ap
https://en.wikipedia.org/wiki/Macroglossia
makroglossia iso kieli.megaloglossia aivan liian iso kieli.
Kyselevät tyhmiä, eivät ole nähneet vauvaa/pieniä lapsia aikoihin, kenties?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:27"]Mistähän voisi olla kyse?? Lapsi syntyi keskosena, ja teki tuota jo keskolassa.
Silloin hoitajat sanoivat että hamuaa maitoa, rintaa jne. Mutta tämän 4kk olen huomannut että vauva tekee sitä ruokailun jälkeenkin tai ei niin nälkäisenä. Vähän ihmestyttää..
[/quote]
Heheh onko se joku koira?
Tiristä tuoretta sitruunaa sen kielelle, eiköhän mene takaisin suuhun minne kuuluu! :D
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:49"]Sitä kutsutaan kielen työnnältämiseksi.
[/quote]
Aika ikävää. Saanko kysyä muuten että miksi sinulla on kaksi vammaista lasta? Aika huono onni oli aika ikävää... :( Yhden ymmärrän siis mutta kaksi.
On oppinut uuden jutun, jota nyt toistelee innoissaan :) Menee ohi, kun keksii jotain vielä hauskempaa kuin kielen näyttäminen ;)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:43"]
On oppinut uuden jutun, jota nyt toistelee innoissaan :) Menee ohi, kun keksii jotain vielä hauskempaa kuin kielen näyttäminen ;)
[/quote]
Noin pieni vauva ei "toistele innoissaan" keksimäänsä uutta juttua.
Olen terveydenhoitaja ja kehotan kääntymään lääkärin puoleen vaikka jo ennen tuota neuvolalääkäriä. Jos ulkopuolisetkin kiinnittävät asiaan huomiota, asia olisi hyvä tutkia pikimmiten.
Mun 3kk näyttää jatkuvasti kesoa.
33, kuka tuollaista kysyy? Mitä arvelet saavasi vastaukseksi? Hoh hoijaa..
Veljen tyttö myös oli jatkuvasti kieli ulkona vauvana, joskus alle 2-vuotiaana sitten ykskaks lopetti. Ei oikein ollut mitään syytä. Tiedän myös yhden lapsen jolle tuli ensimmäinen hammas kolmekuisena, joten ei mahdoton ajatus että hampaat jo kutittelee tuossa iässä. :)
No vauva näytteli aika usein kieltä ekoina kuukausina, joinain hetkinä vähän enemmän. Neuvolan mukaan oli normaalia. Kun hampaat alkoi tulla niin ei enää näytellyt.