Entisaikojen terveysvillitykset
Muistatteko lapsuudesta/nuoruudesta omien vanhempienne outoja terveysvillityksiä? Tuli yhtäkkiä mieleen äitini tapa säilyttää vesilasia kaapissa, koska oli hyvä juoda vettä joka ei ollut suoraan kraanasta. Idea kai oli että vesi on hapettunutta ja huoneenlämpöistä :D
Kommentit (34)
Muistan nähneeni munalla töihin -postikortteja kotona, en kyllä tiennyt tarinaa niiden takana. Ja äiti veteli viinietikkaakin! :'D mielenkiintoista lukea näitä juttuja ja samalla miettiä mille nykypäivän ilmiöille nauretaan tulevaisuudessa
1950-luvulla lapsia ohjeistettiin tyhjentämään suoli säännöllisesti kaksi kertaa päivässä. En ymmärrä, miksi.
Maija
P.S. Ohje peräisin tuon ajan koululaisen terveysohjeista, jotka muut ihan ajan tasalla nykyäänkin. Esim pese hampaat kaksi kertaa päivässä ym
Joskus oli se aloeverahömpötys paransi syövät kupat ja diabetekset.
Muurahaishapon sekä kuusenkerkkäjuoman uskottiin parantavan syöpiä.
Biodynaaminen ruokavalio 80-luvulla. Todella monimutkaista mitä sai syödä ja mitä ei.
60-luvulla jossain laihdutustuotteessa oli kai ooppiumia. Hyvin toimi.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:39"]Pienenä meille tolkutettiin, että telkkarin katsominen liian läheltä pilaa silmät. Myöskin lukeminen hämärässä kuulemma pilaa silmät.
[/quote]
Tämä on ollut meilläkin ja se on myös tarttunut minuun. Eli varoitan lapsia katsomasta liian läheltä telkkaria tai lukemasta hirveän hämärässä.
Tosin en sen takia, että se pilaisi silmät. Vaan sen takia, että liian läheltä ruutua tuijottaminen saa helposti aikaan pääkipua ja hämärässä lukeminen samoin. Sanonkin lapsille, että se ei tee hyvää.
Tästä tuli mieleen, että kuinka montaa lasta peloteltiin näkillä?. Kaivoissa ja vesistöissä näkkejä asui ja muistan vieläkin, että ihan tosissaan niitä pelättiin.
Itse ajattelin, että näkki on sellainen ravun näköinen iso otus..
Ei sinäänsä liity aiheeseen, mutta melkein.
Minun mummuni oli ns.luonnonparantaja ja hoiti kaikki vammat ja sairaudet luonnonanneilla. Tosin ne toimikin. Oli kukka josta otettiin lehti, katkaistiin ja laitettiin naarmun/nokkosenpolttaman päälle nestettä jota lehdestä vuosi ja ei tullut kipua, turvotusta jne.
Mummo ei ollut mikään hihhuli, vaan todella topakka sodassa lottana toiminut asiaihminen.
Harmittaa, että nuo taidot ei siirtyneet eteenpäin. Vieläkin mietin mitä ne kaikki kasvit oli ja mistä salvat ja voiteet tehty.
[/quote]
Meitä peloteltiin lapsena, että mummolan lähellä olevassa vesimontussa olisi iilimatoja, jotka tarttuisivat varpaisiin ja imisivät verta. Sitä en tiedä, että oliko niitä kammotuksia oikeasti olemassa.
Kasvilääkintää harrasti myös minun mummoni. Haavoille laitettiin piharatamon lehti "laastariksi".
Pienenä meille tolkutettiin, että telkkarin katsominen liian läheltä pilaa silmät. Myöskin lukeminen hämärässä kuulemma pilaa silmät.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:39"]Pienenä meille tolkutettiin, että telkkarin katsominen liian läheltä pilaa silmät. Myöskin lukeminen hämärässä kuulemma pilaa silmät.
[/quote]
Tämä on ollut meilläkin ja se on myös tarttunut minuun. Eli varoitan lapsia katsomasta liian läheltä telkkaria tai lukemasta hirveän hämärässä.
Tosin en sen takia, että se pilaisi silmät. Vaan sen takia, että liian läheltä ruutua tuijottaminen saa helposti aikaan pääkipua ja hämärässä lukeminen samoin. Sanonkin lapsille, että se ei tee hyvää.
Tästä tuli mieleen, että kuinka montaa lasta peloteltiin näkillä?. Kaivoissa ja vesistöissä näkkejä asui ja muistan vieläkin, että ihan tosissaan niitä pelättiin.
Itse ajattelin, että näkki on sellainen ravun näköinen iso otus..
Ei sinäänsä liity aiheeseen, mutta melkein.
Minun mummuni oli ns.luonnonparantaja ja hoiti kaikki vammat ja sairaudet luonnonanneilla. Tosin ne toimikin. Oli kukka josta otettiin lehti, katkaistiin ja laitettiin naarmun/nokkosenpolttaman päälle nestettä jota lehdestä vuosi ja ei tullut kipua, turvotusta jne.
Mummo ei ollut mikään hihhuli, vaan todella topakka sodassa lottana toiminut asiaihminen.
Harmittaa, että nuo taidot ei siirtyneet eteenpäin. Vieläkin mietin mitä ne kaikki kasvit oli ja mistä salvat ja voiteet tehty.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:11"] Mummolassani kävi joskus joku "kansanparantaja"-tyyppinen ihminen. Hän mm. roikutti sormusta langassa ja mukamas sen kautta saattoi sanoa, että missä kohdin sängyn pitäisi olla. Sormus kun jossain kohdin sitten pyöri enemmänkin, joka oli olevinaan merkki jostain energiakentistä tms. Toivon tosiaan, ettei tuolle sormuksen roikuttelijalle ainakaan maksettu mitää, sillä aikamoiselta hassuttelulta tuollainen nyt oikeasti vaikuttaa. Muistelen kuitenkin, että aikuiset olisivat olleet tuossa tilanteessa ihan tosissaan. Tämä 80-luvulla tapahtunutta. [/quote] Ei varmaankaan energiakentistä, vaan joku uskomus oli, että vesisuonen päälle ei kannata laittaa sänkyä. Vaikuttaa jotenkin kehon toimintaan. En usko näihin, mutta muistan kun minun mummolassani puhuttiin näistä. [/quote] Joo, voisi olla kyllä vesisuonikin, johon tämä "sormuksella paikallistaminen" olisi liittynyt.
[/quote]
Mä luulen, että tuossa on yritetty mittailla maasäteilyä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:58"]
60-luvulla jossain laihdutustuotteessa oli kai ooppiumia. Hyvin toimi.
[/quote]
myös amfetamiini on ollut joskus laihdutuslääke..
Seleenistä vouhotettiin joskus älyttömästi. Sitä ei kai kukaan saanut tarpeeksi ravinnosta.
Maitoa täytyy juoda puoli litraa päivässä, tai muuten luut katkeavat
Munalla töihin - kampanja eli se aika kun kananmuna oli kaiken pelastus