Onko täällä muita, joita psykoosilääkkeet on lihottanut?
Olen lihonut viimeisen vuoden aikana ainakin +20kg (nykyinen paino 83kg) & pituus 165cm). Lääkkeinä on
Leponex
Solian
Lito
Melatoniini
Foliver
Thyroxin
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti taas tuon lääkkeet-ei-lihota-hullun päästä vänkkäämään..
Totuuden ääneen sanominen ei ole vänkäämistä. Lääkkeet on pirun huono tekosyy syy sille lihoamiselle ja niiden taakse piiloutuminen ei auta ketään.
Psyykenlääkkeet turruttaa käyttäjän. Se turrana, zombiena olo vääjäämättä panee syömään. Pienillä annoksilla tämä vaikutus ei ole suuri, mutta myöskään ei vaikuta kohentavasti mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini ei ole lääke vaan luontaistuote. Aivot tuottavat sitä ihan luonnostaankin.
Mikäli olet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No, klotsapiinit (leponex) aiheuttavat painonnousua eniten psykoosilääkkeistä, tästä löytyy ihan reilusti tutkittua tietoa ja näyttäis että sulla on myös kilpirauhasenvajaatoiminta, joka sekin aiheuttaa lihoamista (aineenvaihdunnan häiriöt) ja tätä painoa on vaikea saada alas.
Esim. Duodecim on hyvä lähde jos kaipaat tietoa asiasta.
Eri psykoosilääkkeisiin liittyvää painonnousun riskiä on ollut vaikea ennustaa reseptorivaikutusprofiilien perusteella (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Useat monoamiinit, neuropeptidit ja hormonit osallistuvat ruokahalun ja energiahomeostaasin säätelyyn, ja hypotalamuksella ajatellaan olevan siinä keskeinen rooli (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Muutokset hypotalamuksen välittäjäaine- ja hormonijärjestelmissä voivat vaikuttaa syömiskäyttäytymiseen ja energia-aineenvaihduntaan ja sitä kautta painoon (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Muun muassa serotoniini-, histamiini-, dopamiinijärjestelmä ja adrenerginen välittäjäainejärjestelmä osallistuvat painon säätelyyn (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Osa psykoosilääkkeistä vaikuttaa kaikkiin näihin välittäjäainejärjestelmiin ja loputkin osaan niistä. Monilla psykoosilääkkeillä on huomattavia antihistamiinivaikutuksia. Antihistamiinit lisäävät ruokahalua (Baptista 1999). Psykoosilääkkeiden antipsykoottisen vaikutusmekanismin kannalta dopamiini- ja serotoniinireseptorien antagonismia pidetään keskeisinä. Klotsapiiniin ja olantsapiiniin–mutta ei haloperidolin–aiheuttamaan painon nousuun näyttäisi liittyvän samanaikainen leptiinipitoisuuksien kasvu (Kraus ym. 1999, Casey ja Zorn 2001). Serotoniini osallistuu tämän energia-aineenvaihdunnan säätelyssä keskeisen peptidin erityksen säätelyyn (Casey ja Zorn 2001). Klotsapiinia saavista potilaista 75 %:lla ruokahalu lisääntyy ja osalla alkaa esiintyä myös ahmimista, mikä viittaa siihen, että lisääntynyt ruokahalu johtaa painon nousuun näillä potilailla (Kraus ym. 1999). On myös esitetty klotsapiinin ja olantsapiinin aiheuttaman painonnousun johtuvan osin niiden vaikutuksista sytokiineihin (Pollmacher ym. 2000).
Niillä psykoosilääkkeillä, jotka nostavat eniten painoa, näyttäisi olevan D 2 -reseptoriaffiniteettiin verrattuna suhteellisen suuri antagonistivaikutus ainakin kahteen reseptoreista 5-HT 2c, H 1 ja a 1. Tsiprasidoni, joka taas ei nosta painoa, on kuitenkin voimakas 5-HT 2c -reseptorin antagonisti (Casey ja Zorn 2001). Psykoosilääkkeillä on vaikutuksia moniin muihinkin välittäjäainejärjestelmiin, joiden merkitystä painon säätelyssä ei tunneta.
Useat psykoosilääkkeet aiheuttavat myös hyperprolaktinemiaa ja muutoksia steroidihormonien erityksessä, ja nämä seikat saattavat osin selittää myös painon nousua (Baptista 1999).
Vau! Olipahan kirjoittajalla, (lääkäri kenties?) paljon tietoa asiasta. Kuittaan nuo edellä kerrotut paikkansapitäviksi.
En ole ap.
Hyvä ystäväni söi noita lääkkeitä, lihoi 60kg ja sydän petti. Hän ei muuttanut dieettiään, kun aloitti lääkityksen, mutta lihoi siitä huolimatta.
Onko noita lääkkeitä tutkittu aineenvaihduntaan vaikuttaviksi?
Olin 2015 asti (26 v) alipainoinen koko ikäni. Painoin 45 kg, pituutta 165 cm. Aloitettuani mielialalääkkeet paino nousi parissa vuodessa 45 kilosta 78 kiloon eli lievän lihavuuden puolelle. Nyt olen saanut muutaman kilon pois ja painan nyt 74 kiloa ja olen aivan järkyttävän näköinen/kokoinen. En usko että pääsen edes normaalipainon alarajoille niin kauan kun syön lääkkeitä. En pääse edes 70 alle :( Ilman lääkkeitä en kuitenkaan voi olla, kokeiltu on ja tuli totaali romahtaminen ja puolen vuoden saikku. Sitä en enää halua. Ollaan sitten läski ja terve (vs laiha ja sairas).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti taas tuon lääkkeet-ei-lihota-hullun päästä vänkkäämään..
Totuuden ääneen sanominen ei ole vänkäämistä. Lääkkeet on pirun huono tekosyy syy sille lihoamiselle ja niiden taakse piiloutuminen ei auta ketään.
Psyykenlääkkeet turruttaa käyttäjän. Se turrana, zombiena olo vääjäämättä panee syömään. Pienillä annoksilla tämä vaikutus ei ole suuri, mutta myöskään ei vaikuta kohentavasti mielialaan.
Meinaako alapeukuttaja, että paskaa jauhan. Käyppä varsin katsomassa niin psykogeriatrisella että psykiatrisella osastolla miten nämä lääkkeet vaikuttaa.
Minä lopetin neuroleptien popsimisen noin kaksi kuukautta sitten, käytettyäni niitä noin 20 vuotta. Nimenomaan sivuvaikutusten takia, mutta myös kohonneen sydän ja verisuonitauti, sekä kohonneen diabetekseen sairastumisriskin vuoksi. Geenitaustan takia. Molempia sairauksia on suvussa. Tein lopetukset vähitellen pienentäen annostusta. Unettomuus kesti pahempana jonkin aikaa. Mutta nyt nukun vähän paremmin.
Suosittelen samaa muillekin. Monet psyyke, etenkin nykyiset masennuslääkkeet ovat kutakuinkin plaseboon verrattavia ja neuroleptit haittavaikuksiltaan ja niiden käytöstä tulevat muut somaattiset sairaudet vielä pahempia, kuin se mihin ne on alunperin määrätty.
Omasta mielestä voin aivan hyvin. En ole siis harhainen, enkä ole sairastunut psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke EI lihota.
Perustele
Olen syönyt useampaakin eri lääkettä. Zyprexa toi minulle 10 kiloa viikossa, järkyttävä ahmimishimo, jota ei pystynyt vastustamaan. Lääkäri lopetti sen liian lihottavana, sen jälkeen olen syönyt Ketipinoria, tämäkin lihottaa mutta hitaammin. Valtavalla taistelulla olen yrittänyt pysyä 100-kiloisena (olen 170 cm), ettei kaikki sairaudet puhkeaisi, korkea verenpaine minulla on jo. Lääkkeitä minun on pakko syödä. Sairastuessani olin 75kg.
Minä lihoin 30 kiloa, mutta olen onnistunut pudottamaan painoni normaaliin. Lääkkeet aiheuttavat minulla sen että ahmin ruokaa järkyttäviä määriä. On vaatinut paljon että olen saanut painon pudotettua takaisin ja minua on auttanut vain se että olen päiviä kokonaan syömättä.
Niillä sotektaan koko aivokemia niin pahasti, että mahdotonta olla lihomatta! Ja se nälkä ei todellakaan ole mikään "pieni militeko"vaan 24/7 pyörryttävä, vatsaan sattuva, pohjaton nälkä, varmaan diabeetikoilla sama olo kun verensokerit lähes nollissa. Ne salpaavat myös dopamiinit ja serotoniinit aivoista eli kaikki mielihyvähormonit, ja aivot yrittävät paikata tätä vaatimalla mm. sokeripitoisia herkkuja pohjattomasti.
HUOM! Masennuslääkkeet toimivat eri tavalla kuin nämä saatanasta seuraavat eli neuroleptit, niillä voisikin tapahtua tuota "mieli kohenee, niin syöt enemmän"- huttua. Neurolepteillä EI voi mitenkään kohota mieliala, ku nne dopamiinit ja serotoniinit on salvattu väkipakolla. Ne "lääkkeet"ovat silkkaa ihmiskidutusta enkä ymmmärrä miten voivat olla edes laillisia!
Väkisin siis ihminen masennutetaan, tehdään unettomaksi, sotketaan suoliston mikrobit, aiheutetaan tuo väkisin lihominen, täysin päätön ahmimishäiriö, lopulta diabetes, verisuonisairauksia ym.mitä nyt kymmenien kilojen ylipainosta seuraa ja nuo sotkevat rasava-ainnevaihdunnakin valmiiksi. Kunpa joku saisi nämä pois lääkemarkkinoilta.
Ja varsinkin niiden käyttöaika on aivan liian kauan vuosia/pahimmillaan loppuikä:( Olen kokenut tuon kid utuksen ja ennemmin todellaki nku olisin ku njoutuisin enää ikinä niille hetkeksikään! Pahinta kidutusta oli tuo väkisin masentuminen, totaali-unettomuus, jatkuva im-olo, akatisia eli ei kykene olemana aloillaan yhtään, kaikki ol ikyllä kauheaa noilla kidutuspillereillä!:(
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke EI lihota.
Se fakta ei muutu teidän selityksillänne.
Taidat olla aika yksinkertainen ihminen,,tietenkään mikään lääke ei yksistään lihota mutta lääkkeistä tulevat vaikutukset kuten lisääntynyt ruokahalu muutokset aineenvaihdunnassa saattaa lihottaa.
Haluaiin todella tietää, kuka täys-sadisti nuokin lääkkeet on saanut markkinoille ja miten niiden tutkimustulokset on oiekin manipuloitu "toimiviksi"! Aiheuttavat vain silmitöntä kärsimystä käyttjileen ja täydellisen toiminta -ja työkyvyttömyyden, syrjäytymisen, just noita lisäsairuaksia vain lisää lihottamalla älyttömäksi paloksi jne.
Taitaa noiden psykoosien taustalla monellakin olla raakaa kiusaamista ja pahoinpitelyä ympäristössään ,niin minullakin! Ja nuo myrkyt eivät todellakaan siihen auta vaan ovat vain uusi pahoinpitleyn muoto! Its een saanut niistä mitään hyötyjä, mutta uuden trauman kylläkin ja varmaan jotain pysyviäkin haittoja, onneksi pahimmat lähtivät kyllä niiden lopettamisen jälkeen! Jos minulle syötettäisiin niitä vuosia saati loppuikä, nii nen kyllä kestäisi. Ei kai nukkumattakaan voi vuosia edes elää, itse en nukkunut edes vaikka minkä kokeiltujen unilääkeyhdistelmien aikana niiden aikana!:( Ja kun mene lähe sliikuntakykykin kokonaan, järki ei kulje jne. Sairasta!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, klotsapiinit (leponex) aiheuttavat painonnousua eniten psykoosilääkkeistä, tästä löytyy ihan reilusti tutkittua tietoa ja näyttäis että sulla on myös kilpirauhasenvajaatoiminta, joka sekin aiheuttaa lihoamista (aineenvaihdunnan häiriöt) ja tätä painoa on vaikea saada alas.
Esim. Duodecim on hyvä lähde jos kaipaat tietoa asiasta.
Eri psykoosilääkkeisiin liittyvää painonnousun riskiä on ollut vaikea ennustaa reseptorivaikutusprofiilien perusteella (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Useat monoamiinit, neuropeptidit ja hormonit osallistuvat ruokahalun ja energiahomeostaasin säätelyyn, ja hypotalamuksella ajatellaan olevan siinä keskeinen rooli (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Muutokset hypotalamuksen välittäjäaine- ja hormonijärjestelmissä voivat vaikuttaa syömiskäyttäytymiseen ja energia-aineenvaihduntaan ja sitä kautta painoon (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Muun muassa serotoniini-, histamiini-, dopamiinijärjestelmä ja adrenerginen välittäjäainejärjestelmä osallistuvat painon säätelyyn (Baptista 1999, Casey ja Zorn 2001). Osa psykoosilääkkeistä vaikuttaa kaikkiin näihin välittäjäainejärjestelmiin ja loputkin osaan niistä. Monilla psykoosilääkkeillä on huomattavia antihistamiinivaikutuksia. Antihistamiinit lisäävät ruokahalua (Baptista 1999). Psykoosilääkkeiden antipsykoottisen vaikutusmekanismin kannalta dopamiini- ja serotoniinireseptorien antagonismia pidetään keskeisinä. Klotsapiiniin ja olantsapiiniin–mutta ei haloperidolin–aiheuttamaan painon nousuun näyttäisi liittyvän samanaikainen leptiinipitoisuuksien kasvu (Kraus ym. 1999, Casey ja Zorn 2001). Serotoniini osallistuu tämän energia-aineenvaihdunnan säätelyssä keskeisen peptidin erityksen säätelyyn (Casey ja Zorn 2001). Klotsapiinia saavista potilaista 75 %:lla ruokahalu lisääntyy ja osalla alkaa esiintyä myös ahmimista, mikä viittaa siihen, että lisääntynyt ruokahalu johtaa painon nousuun näillä potilailla (Kraus ym. 1999). On myös esitetty klotsapiinin ja olantsapiinin aiheuttaman painonnousun johtuvan osin niiden vaikutuksista sytokiineihin (Pollmacher ym. 2000).
Niillä psykoosilääkkeillä, jotka nostavat eniten painoa, näyttäisi olevan D 2 -reseptoriaffiniteettiin verrattuna suhteellisen suuri antagonistivaikutus ainakin kahteen reseptoreista 5-HT 2c, H 1 ja a 1. Tsiprasidoni, joka taas ei nosta painoa, on kuitenkin voimakas 5-HT 2c -reseptorin antagonisti (Casey ja Zorn 2001). Psykoosilääkkeillä on vaikutuksia moniin muihinkin välittäjäainejärjestelmiin, joiden merkitystä painon säätelyssä ei tunneta.
Useat psykoosilääkkeet aiheuttavat myös hyperprolaktinemiaa ja muutoksia steroidihormonien erityksessä, ja nämä seikat saattavat osin selittää myös painon nousua (Baptista 1999).
Vau! Olipahan kirjoittajalla, (lääkäri kenties?) paljon tietoa asiasta. Kuittaan nuo edellä kerrotut paikkansapitäviksi.
En ole ap.
Duodecimistä kopsattu.. Etkö ihmetelly miksi teksti on täynnä viitteitä? :D
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke EI lihota.
Se fakta ei muutu teidän selityksillänne.
Taidat olla aika yksinkertainen ihminen,,tietenkään mikään lääke ei yksistään lihota mutta lääkkeistä tulevat vaikutukset kuten lisääntynyt ruokahalu muutokset aineenvaihdunnassa saattaa lihottaa.
Niin kuin totesitkin, mikään lääke EI lihota.
Ei ne ole joutuneet neuroleptejä syömään, jotka kokevat ettei lääke lihota. Tiedän monta, jotka ovat lihoneet noista lääkkeistä. Ja tosiaan aiheuttavat muitakin sivuvaikutuksia, kuten joku jo aiemmin mainitsi. Mutta ei siitä enempää, muuten eksyn aiheesta.
Lopeta jo tuo tuuban jauhaminen. Sinun faktasi on sinun hanurista revittyä sontaa. Herää jo.